Page 9 of 15

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Sep 26, 2017 5:59 am
by Jeroen
Ja banden voor alle oude spul wordt steeds lastiger, da's met E21's niet anders. 14 of 15" wordt tegenwoordig gezien als een skateboardwieltje :lol: en inderdaad, al season banden zijn het voor alle weerscondities nèt niet.

In 195/70-14 is zeker weinig over, zie nog Dunlop Streetresponse maar die is volgens mij ook uitlopend, andere fatsoenlijke alternatieven zie ik ook niet.

Persoonlijk zou ik echter graag van zo'n ballonmaat af willen en veel eerder voor 15" kiezen, geeft veel meer rustig en stabiliteit in de auto. Qua velgen moet daar ook meer dan een setje voor te vinden zijn (al ga je in die spec vaak door naar 16" en dat vind je vast overkill).

In 15" is er dan veel meer goeds, zoals Conti PremiumContact 5, Uniroyal RainExpert3 (volgens horen zeggen), Bridgestone ER300, diverse Dunlops, dan is er zat waarbij je dan prima even tests enzo kunt doorspitten want dan zou ik idd de band met de beste prestaties bij nat en bij lage temperaturen uitzoeken. Dat betekent wat zachter rubber en dus wat minder slijtvast, maar de prijzen in 15" zijn erg schappelijk. Zo schappelijk dat je zelfs een winter- en zomerset zou kunnen overwegen. Zou wel mijn voorkeur hebben.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Mon Oct 09, 2017 9:19 pm
by Jeroen
Het aanbod in 15" banden loopt rap terug en stelt velen voor dilemma's, daarom tracht ik maar weer even mee te denken. Ik heb mij even gericht op banden die zowel in 195/50-15 (voorzijde) als 205/50-15 (achterzijde) leverbaar zijn want verschillende merken op de assen, daar is een E21 best gevoelig voor.

Mijn persoonlijke top 3:
1. Vredestein Sportrac 5, zowel nat als droog erg goed en ook slijtvast
2. Conti PremiumContact2, droog en nat gewoon goed
3. Uniroyal RainSport3, een echte natweerband volgens de traditie van Uniroyal, maar droog iets minder grip

Deze banden worden allen geleverd met een loadindex van 82. Van mij had het ook 86-87 mogen zijn maar aan de andere kant houd je zo ook nog wat comfort.

Wil je echt een hardcore sportband, ga dan voor de Toyo R1-R semislick die droog kleeft tot en met maar in het natte evengoed ook nog redelijk presteert. Hebben trouwens ook een load index van 82.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Mon Oct 09, 2017 11:42 pm
by Peter V.
Het wordt inderdaad schaars. Daarom gekozen voor 195/50/15 rondom.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Tue Oct 10, 2017 5:47 am
by Jeroen
Yep, dat geeft je wel wat meer opties.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Wed Oct 11, 2017 11:46 pm
by BertjeConti
Ook hier besloten de 14" kroonkurken maar te laten voor wat het is, wel jammer want ze zijn zo tijd correct.
Daarom de 15" geperste aluminium velgen een opknapbeurtje gegeven, en later deze week komen er kleber quadraxer 2 in de maat 195/65R15 op te liggen.

ik ga dus toch voor de all-season banden, waarom?
1) zonde om een set zomer en winter banden te kopen en die tig keer per jaar te moeten omleggen voor die paar duizend km, we krijgen ze nooit opgereden. ( en zo bespaar ik mij het dilemma van banden keuze voor een rit)
2) echt winteren doet het hier in NL nauwelijks en ons seizoen met de BMW is toch voornamelijk laat najaar, winter en begin voorjaar.
3) met de rally's kom je op allerlei wegen terecht, ook onverhard, en de situaties kunnen razendsnel veranderen.
4) veiligheid staat voorop, onder alle omstandigheden
5) als er dan toch een echt sneeuw ligt, dan pakken we de daily wel, daar liggen de michelin alpin 5's op

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Oct 12, 2017 4:24 pm
by Peter V.
Deze Kleber banden hebben wij op de E46 touring liggen.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Nov 02, 2017 5:08 pm
by krijn98
Even een vraagje tussendoor, maar waarom 50 hoog en niet 55 hoog?
Snap dat sommige wagens verlaagd zijn en daarom 50 hoog eronder hebben liggen.
M'n eigen wagen lijkt op dit moment een IX en ik vermoed dat de wagen
niet heel veel meer zal gaan zakken.
Dus kan het kwaad om er 55 hoog eronder te laten leggen?

Mvg, Krijn

Ps. de banden komen op 15inch 7j velgen.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Nov 02, 2017 6:26 pm
by bmw e12 e21
Dat is geen probleem. Ik had eerst ook 195/55/15 banden op mijn 7Jx15'' BBS Mahles. Daarna ben ik overgestapt naar een breedtset.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Nov 02, 2017 6:47 pm
by Jeroen
195/55 gaat heel misschien, maar wel meer kans op aanlopen bij max stuuruitslag, zowel tegen de wielkastrand/schermrand en het binnenspatbord. Ik zou het zelf niet doen.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Nov 02, 2017 6:58 pm
by Arnold D
Die van mij liep toen, tegen het binnen spatbord aan, bij max. stuuruitslag. Maar verder geen problemen. Auto was iets verlaagd.

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Thu Nov 02, 2017 8:28 pm
by krijn98
Zal eerst maar een set oude banden pakken kijken of het gaat.
Gaat het goed dan zal ik bestellen, alvast bedankt heren voor de snelle feedback!!

Mvg, Krijn

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Fri Nov 03, 2017 12:11 pm
by gerrit323
195/55 liep bij mij ook aan .. ook 3cm verlaging

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Fri Nov 03, 2017 7:46 pm
by Nick1984
195/50 staat gewoon beter 8)

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Fri Nov 03, 2017 10:16 pm
by krijn98
Heb zojuist nog even een rolmaat langs de wagen gehouden en een IX zou er jaloers op zijn. Jaloers op de hoogte van me wagen.
Om even te vergelijken heb ik een foto van de wagen gevonden toen ik haar net had gekocht:

Image
(rondom 195-55-15r en lekken dempers, ook rondom)

En dat geen wat ik net gemeten heb:

Image
(voorzijde, 195-50-15r)

Image
(achterzijde, 205-55-16r)

Zelf heb ik er geen problemen mee om met band hoogte 50 te gaan rijden, maar het gat tussen de band en wielkast is nog als storende factor.
Verlagen kan ook niet omdat er B4 dempers onder liggen en deze d.m.v. een verlagingset sneller stuk zullen gaan :? .

Mvg, Krijn

Re: Het ultieme bandendraadje

Posted: Sat Nov 04, 2017 10:41 am
by Peter V.
Jouw auto staat voor wel heel erg hoog.