BMW --320-- 1979
Re: BMW --318-- 1979
Een nieuw bumpertje staat inderdaad op het lijstje.
Er is wat dat betreft nog een hoop te doen, een kleine opsomming:
-Orgi velgen winterbanden
-15 alpina velgen voor de zomer
-2perfecte deuren, deze heb ik proberen te redden met heel veel laswerk maar het mocht nie baten. de lak brubbelt op een paar kleine plekjes door roest.
-autogas, ja scheelt me een hoop aan brandstof. en ik ben nog student dus veel geld is er niet.
-orginele antenne. mist nu nog.
-nieuwe chromen pezen in de voor en achteruit
-chormen lijstjes achterpaneel v.v. (deze zijn niet perfect)
-achterbank zit een gaatje in
-motorblok eruit en nieuwe pakingen en keerringen monteren, tevens kop met nieue klepzittingen voorzien
Dit alles gebeurt niet meteen maar wanneer ik er zin in heb
Groeten.
Er is wat dat betreft nog een hoop te doen, een kleine opsomming:
-Orgi velgen winterbanden
-15 alpina velgen voor de zomer
-2perfecte deuren, deze heb ik proberen te redden met heel veel laswerk maar het mocht nie baten. de lak brubbelt op een paar kleine plekjes door roest.
-autogas, ja scheelt me een hoop aan brandstof. en ik ben nog student dus veel geld is er niet.
-orginele antenne. mist nu nog.
-nieuwe chromen pezen in de voor en achteruit
-chormen lijstjes achterpaneel v.v. (deze zijn niet perfect)
-achterbank zit een gaatje in
-motorblok eruit en nieuwe pakingen en keerringen monteren, tevens kop met nieue klepzittingen voorzien
Dit alles gebeurt niet meteen maar wanneer ik er zin in heb
Groeten.
1979 e21 320 automatic
Re: BMW --318-- 1979
NEW UPDATE!
Inmiddels weer het 1 en ander gebeurt,
- Nieuwe chromen strips rondom
- Andere automaat bak gemonteerd.
Verslag ervan:
Vrijdag avond bij Ite (323 baur) een automaat bak van een 5 serie m20 motor opgehaald, nog even getoerd in zijn enorm loaded 7 serie. .
Vervolgens weer richting de garage getoerd en zaterdag rond een uur of 11 met volle moed begonnen aan het demonteren van mijn huidige bak (met defecte achteruit) voor de andere bak.
Dit ging helaas allemaal niet van een leien dakje..
Ik heb gelukkig inmiddels aardig wat ervaring met schakel bakken echter nog nooit een automaat gedemonteerd. ik had gelukkig wel een digitale versie van het werkplaatshandboek voor de e21.
Allereerst de bak van Ite:
Uploaded with ImageShack.us
Eerste verbazing? hoort er nu een sensor in voor de snelheid? na een belletje me Ite bleek het een stop te zijn. zal bij de 5 serie wel een sensor op het vliegwiel zit of iets dergelijke.
Uploaded with ImageShack.us
Helaas heb ik geen versnellingsbak krik tot mijn beschikking dus met behulp van de brug en lekker op je rug liggen de bak verwijderd:
Uploaded with ImageShack.us
De koppel omvormer:
Uploaded with ImageShack.us
De belhousing moest veranderd worden met mijn oude bak, hiervoor moest helaas de automaat bak voor opengemaakt worden (worst nightmare)
Uploaded with ImageShack.us
Na een aantal uur sleutel en schoon maken de nieuwe automaat bak met mijn oude belhousing
Uploaded with ImageShack.us
Klaar om gemonteerd te worden:
Uploaded with ImageShack.us
Koppel omvormer vast zetten:
Uploaded with ImageShack.us
Op het laatst kwam ik erachter dat de uitgaande as ook niet paste, deze moest helaas ook verwisseld worden met mijn oude:
Uploaded with ImageShack.us
Uiteindelijk alles gemonteerd, nieuw filter, nieuwe olie.
vervolgens zou ik nog even de kickdown kabel bevestigen, shiet de kabel onder de startmotor tegen de + pool, kortsluiting en vervolgens een verfikte kickdown kabel :S. shit. kabel gedemonteerd en vervolgens een geinproviseerde kabel gemaakt, hij doet het en is goed afgesteld en lekt niet bij de bak.
vandaag bij walloth en nesh een nieuwe kabel besteld.
Hij rijd weer schakelt goed, en het allerbelangerijkste, hij slipt niet meer in de achteruit
inmiddels was het alweer half 1 en een biertje in de kroeg zat er voor mij niet meer in, lekker op bed.
dood moe
Hopelijk niet te snel weer
Verder nog even wat nieuwe nette chromen strips gemonteerd
pakking setje voor de carb besteld, deze ook maar eens reviseren in de hoop dat het gestotter wat hij af en toe heeft over is. en nog wat andere kleine spulletjes besteld.
gaat de goede kant op.
Inmiddels weer het 1 en ander gebeurt,
- Nieuwe chromen strips rondom
- Andere automaat bak gemonteerd.
Verslag ervan:
Vrijdag avond bij Ite (323 baur) een automaat bak van een 5 serie m20 motor opgehaald, nog even getoerd in zijn enorm loaded 7 serie. .
Vervolgens weer richting de garage getoerd en zaterdag rond een uur of 11 met volle moed begonnen aan het demonteren van mijn huidige bak (met defecte achteruit) voor de andere bak.
Dit ging helaas allemaal niet van een leien dakje..
Ik heb gelukkig inmiddels aardig wat ervaring met schakel bakken echter nog nooit een automaat gedemonteerd. ik had gelukkig wel een digitale versie van het werkplaatshandboek voor de e21.
Allereerst de bak van Ite:
Uploaded with ImageShack.us
Eerste verbazing? hoort er nu een sensor in voor de snelheid? na een belletje me Ite bleek het een stop te zijn. zal bij de 5 serie wel een sensor op het vliegwiel zit of iets dergelijke.
Uploaded with ImageShack.us
Helaas heb ik geen versnellingsbak krik tot mijn beschikking dus met behulp van de brug en lekker op je rug liggen de bak verwijderd:
Uploaded with ImageShack.us
De koppel omvormer:
Uploaded with ImageShack.us
De belhousing moest veranderd worden met mijn oude bak, hiervoor moest helaas de automaat bak voor opengemaakt worden (worst nightmare)
Uploaded with ImageShack.us
Na een aantal uur sleutel en schoon maken de nieuwe automaat bak met mijn oude belhousing
Uploaded with ImageShack.us
Klaar om gemonteerd te worden:
Uploaded with ImageShack.us
Koppel omvormer vast zetten:
Uploaded with ImageShack.us
Op het laatst kwam ik erachter dat de uitgaande as ook niet paste, deze moest helaas ook verwisseld worden met mijn oude:
Uploaded with ImageShack.us
Uiteindelijk alles gemonteerd, nieuw filter, nieuwe olie.
vervolgens zou ik nog even de kickdown kabel bevestigen, shiet de kabel onder de startmotor tegen de + pool, kortsluiting en vervolgens een verfikte kickdown kabel :S. shit. kabel gedemonteerd en vervolgens een geinproviseerde kabel gemaakt, hij doet het en is goed afgesteld en lekt niet bij de bak.
vandaag bij walloth en nesh een nieuwe kabel besteld.
Hij rijd weer schakelt goed, en het allerbelangerijkste, hij slipt niet meer in de achteruit
inmiddels was het alweer half 1 en een biertje in de kroeg zat er voor mij niet meer in, lekker op bed.
dood moe
Hopelijk niet te snel weer
Verder nog even wat nieuwe nette chromen strips gemonteerd
pakking setje voor de carb besteld, deze ook maar eens reviseren in de hoop dat het gestotter wat hij af en toe heeft over is. en nog wat andere kleine spulletjes besteld.
gaat de goede kant op.
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW --318-- 1979
Dat is een behoorlijk klusje geweest. Mooi dat het eigenlijke probleem gedaan is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
Klinkt idd als een aardige klus. Niet gassen in de vrijstand dan kan 'ie vast nog een tijd mee... geniet ervan!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
Ha, goed om te lezen dat het gelukt is!
Wel een beste klus..
Wel een beste klus..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: BMW --318-- 1979
Weer een kleine update:
Inmiddels weer een bestelling van wallot en nesch binnen, het hoog nodige:
-bougie kabel setje
-chromen wielbouten
-nieuwe bmw logos voor de velg dopjes
-voor rem revisie set (op aanrader van vele hier op het forum heb ik wel gelezen)
-en twee nieuwe dorpels (imitatie)
Shot at 2012-07-04[/img]
Kleine parts
Nieuwe dorpels
Ik heb de pas vorm even bekeken van de dorpels maar vindt ze niet erg netjes, er zal toch aardig wat aan geprutst moeten worden om ze echt netjes te krijgen.
Afijn ze waren ook niet duur en het is tenslotte imitatie
Hopelijk deze zomer er even in lassen.
Inmiddels weer een bestelling van wallot en nesch binnen, het hoog nodige:
-bougie kabel setje
-chromen wielbouten
-nieuwe bmw logos voor de velg dopjes
-voor rem revisie set (op aanrader van vele hier op het forum heb ik wel gelezen)
-en twee nieuwe dorpels (imitatie)
Shot at 2012-07-04[/img]
Kleine parts
Nieuwe dorpels
Ik heb de pas vorm even bekeken van de dorpels maar vindt ze niet erg netjes, er zal toch aardig wat aan geprutst moeten worden om ze echt netjes te krijgen.
Afijn ze waren ook niet duur en het is tenslotte imitatie
Hopelijk deze zomer er even in lassen.
1979 e21 320 automatic
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW --318-- 1979
Oh ok, ik had vorig jaar dorpels van W&N en die waren nagenoeg BMW kwaliteit, dikte en pasvorm het zelfde.
Re: BMW --318-- 1979
Deze zomer velgen nog netjes gespoten:
Frans gebergte:
Zwitserse Alpen:
En @ Italie:
Dan nu het werk van dit weekend, Cilinder kop demonteren:
Cilinder wand, hoon krassen nog zichtbaar, geen stoot rand:
De kleppen
Flink wat roet opbouw op de inlaatklep
De kop pakking zag er goed uit, geen lekkage tussen cilinders onderling of koelkanalen of wat dan ook.
Wel erge roet opbouw op de inlaat kleppen, hoe kan ik dit het beste schoonmaken?
Kon zo 123 geen ketting timing gegevens vinden op de cilinderkop? (heb maar een klein krasje gemaakt als herkenningen punt
Gezien de lage compressie zal ik de zuiger veren gaan vervangen, even snel met de hoon door de cilinders, en de kop maar even vlakken. misschien nog even geharde klepzetels op de uitlaat poorten.
Tips zijn welkom
Frans gebergte:
Zwitserse Alpen:
En @ Italie:
Dan nu het werk van dit weekend, Cilinder kop demonteren:
Cilinder wand, hoon krassen nog zichtbaar, geen stoot rand:
De kleppen
Flink wat roet opbouw op de inlaatklep
De kop pakking zag er goed uit, geen lekkage tussen cilinders onderling of koelkanalen of wat dan ook.
Wel erge roet opbouw op de inlaat kleppen, hoe kan ik dit het beste schoonmaken?
Kon zo 123 geen ketting timing gegevens vinden op de cilinderkop? (heb maar een klein krasje gemaakt als herkenningen punt
Gezien de lage compressie zal ik de zuiger veren gaan vervangen, even snel met de hoon door de cilinders, en de kop maar even vlakken. misschien nog even geharde klepzetels op de uitlaat poorten.
Tips zijn welkom
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
Gewoon lekker zo doorgaan! De opgebouwde roet wijst mogelijk op een wat rijke afstelling mogelijk gecombineerd met een gebrek aan lange ritten om 'm eens lekker schoon te branden? Heb wel het idee dat je koelvloeistof 5 jaar geleden al een vervanging toe was, of zit er Bar's Leaks ofzo in?
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW --318-- 1979
Indd vroeger waarschijnelijk veel korte ritten gehad, ik rij er over het algemeen alleen lange ritten mee. Tja koelvloeistof is indd aan vervanging toe, iets wat ik altijd maar uitstelde tot de dag van de nieuwe koppakking kwam .
Heb nu een offerte binnen voor het reviceren van de kop, zal +/- 300 tot 350 euro kosten
Dan nog de extra kosten voor onderdelen die vervangen moeten worden.
Zit nog erg te twijfelen of ik wil upgraden naar 2.0l m10 of bij mijn 1.8 wil blijven.
Op dat punt hapert het nu wat, maar er zal toch heel gauw iets ondernomen moeten worden.
Indien ik ga reviceren, is er ook iemand in de buurt van groningen/ heerenveen die een hoon apparaat voor op de boormachine heeft?
Heb nu een offerte binnen voor het reviceren van de kop, zal +/- 300 tot 350 euro kosten
Dan nog de extra kosten voor onderdelen die vervangen moeten worden.
Zit nog erg te twijfelen of ik wil upgraden naar 2.0l m10 of bij mijn 1.8 wil blijven.
Op dat punt hapert het nu wat, maar er zal toch heel gauw iets ondernomen moeten worden.
Indien ik ga reviceren, is er ook iemand in de buurt van groningen/ heerenveen die een hoon apparaat voor op de boormachine heeft?
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW --318-- 1979
LOL gewoon ff naar ESA gaan voor honen. Wat die oude koelvloeistof betreft: houd er rekening mee dat dat ook heel goed de oorzaak van je kapotte koppakking kan zijn. Verstoppingen, dichtslibbende kanalen, temperatuurverschillen, verminderde koelcapaciteit. Verse koelvloeistof is ernstig belanrijk maar ik zie vaak zat dat mensen rondrijden met een expansievat vol drap. Hoe de rest er dan uit ziet inwendig laat zich raden.
Waarom wil je een 2 liter? Ik gok dat na deze operatie je je eigen blokje al niet meer terug herkent omdat je ineens weer compressie en een fatsoenlijke verbranding hebt...
Waarom wil je een 2 liter? Ik gok dat na deze operatie je je eigen blokje al niet meer terug herkent omdat je ineens weer compressie en een fatsoenlijke verbranding hebt...
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW --318-- 1979
Indien ik verder ga met de 1.8 laat ik het onderblok liever zitten, gezien ik geen stootrand heb en de wanden er nog prachtig uitzien met nog hoon krassen erin van de fabriek af wil ik alleen even 3 x op en neer met de hoon. even honen met de boormachine voldoet dan prima heb ik me laten vertelen, (in mijn geval dan)
En tja, 2.0 klinkt beter dan 1.8 hehe
En tja, 2.0 klinkt beter dan 1.8 hehe
1979 e21 320 automatic