E21 318i (ITB)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29195
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Haha nog lekker aan het miereneuken. Kan het zijn dat je wat luchtgeleiding naar de inlaat moet brengen om wat meer lucht toe te voeren?
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Ja nou, ehh. Ja. Dat is natuurlijk ook een beetje het 'ram effect' wat nu totaal mist. Ook de temperatuur van de aangezogen lucht loopt op bij weinig beweging en dan is er nog het uiterst subtiele geluid dat zich licht kenbaar maakt binnen in de auto.
Kortom: Airbox. Maar daar zijn een paar beren op de weg. Ik blijf staan achter de lange runners, de lengte tussen inlaat en kleppen. De vele ITB-oplossingen voor M10/20/30 die voorbij komen zijn heel erg kort en dan is er wel plaats, maar nu wat minder. Dus de rembekrachtiger zit in de weg. Nu zal het waarschijnlijk zo kunnen zijn dat als ik het inlaatspruitstuk iets inkort en bovendien (vandaar de chat over een E60-bekrachtiger) een andere bekrachtiger monteer ik wel uit ga komen met een iets eenvoudiger airbox. Inmiddels is er op de voormalige plaats van de accu, plek voor een mooi luchtfilter en in dat luchtfilter is dan ook plek voor demping van dat eindeloze gebrul uit de motor.
Maarja. Wat een klus is dat zeg. Eerst maar eens een klein beetje meer aandacht aan het cosmetische richten.
Kortom: Airbox. Maar daar zijn een paar beren op de weg. Ik blijf staan achter de lange runners, de lengte tussen inlaat en kleppen. De vele ITB-oplossingen voor M10/20/30 die voorbij komen zijn heel erg kort en dan is er wel plaats, maar nu wat minder. Dus de rembekrachtiger zit in de weg. Nu zal het waarschijnlijk zo kunnen zijn dat als ik het inlaatspruitstuk iets inkort en bovendien (vandaar de chat over een E60-bekrachtiger) een andere bekrachtiger monteer ik wel uit ga komen met een iets eenvoudiger airbox. Inmiddels is er op de voormalige plaats van de accu, plek voor een mooi luchtfilter en in dat luchtfilter is dan ook plek voor demping van dat eindeloze gebrul uit de motor.
Maarja. Wat een klus is dat zeg. Eerst maar eens een klein beetje meer aandacht aan het cosmetische richten.
Re: E21 318i (ITB)
Weer eens wat cijfertjes. Zondag had ik in Eindhoven getankt en op maandag naar Frankfurt gereden. 450km, met stukken flink harder en uiteindelijk 43 liter getankt.
Nu terug vooral 100-120 gereden. Ben maandag benieuwd wat eruit komt als ik na 500km weer bij een tankstation sta.
Niet dat het mee heel erg veel uitmaakt, maar wel mooi dat sinds de Pierburg 1B4 het vermogen verdubbeld is, maar het verbruik zelfs afgenomen is. En dan vooral mooi vanuit het ingenieursoogpunt.
Nu terug vooral 100-120 gereden. Ben maandag benieuwd wat eruit komt als ik na 500km weer bij een tankstation sta.
Niet dat het mee heel erg veel uitmaakt, maar wel mooi dat sinds de Pierburg 1B4 het vermogen verdubbeld is, maar het verbruik zelfs afgenomen is. En dan vooral mooi vanuit het ingenieursoogpunt.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Yup, carburateurs zijn benzine slurpers.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Wat tijd over en de keienvanger staat nu in de blauwe verf. Gisteren heb ik een spatbord afgemaakt:
Vooral op de overgang en de onderkant ben ik wel trots.
Het kleurverschil is wel aanzienlijk... Maar aan de andere kant heb ik ook geen idee wat de kleur van de auto is. Er zaten twee plekjes langs de rand en onder de sierstrip was wat roest, plus de schade van vier jaar geleden. Wat verdwenen was, heb ik geprobeerd te herstellen en ik moet zeggen dat het wat staal betreft, wel weer een net spatbordje is.
Vooral op de overgang en de onderkant ben ik wel trots.
Het kleurverschil is wel aanzienlijk... Maar aan de andere kant heb ik ook geen idee wat de kleur van de auto is. Er zaten twee plekjes langs de rand en onder de sierstrip was wat roest, plus de schade van vier jaar geleden. Wat verdwenen was, heb ik geprobeerd te herstellen en ik moet zeggen dat het wat staal betreft, wel weer een net spatbordje is.
Re: E21 318i (ITB)
Morgen die keienvanger weer tegen de auto aansmijten, spatbord terughangen en dan gaat de ellende van het slijpen en smeren weer door met de bumper (binnenkant in de meuk zetten) en het andere spatbord. Maar niet voordat ik naar het noorden afreis en de bak eronder uit gaat, koppeling vervangen, olie eruit en nieuwe pakkingen en het schakelgedoe vervangen is. Dan hoop ik dat er niet zoveel olie meer lekt, de rammel bij het stationair draaien weg is, ik niet meer m'n arm van kenteken tot kenteken hoef te bewegen om te schakelen en niet meer misschakel bij terug van 5 naar 4.
En een dezer dagen maar eens kijken of Lammert nog werkt en of hij me kan ontvangen. En Koos appen of 'ie een stukje wil rijden.
En een dezer dagen maar eens kijken of Lammert nog werkt en of hij me kan ontvangen. En Koos appen of 'ie een stukje wil rijden.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Ah, ga je uitlijnen?? Doorgaans heeft Lammert een wachttijd van een paar week... zou morgen gelijk bellen... Ben je heel de week in het noorden??
Jan had een complete bakpakkingset gekocht voor de bak van Walter, zat ook een kleine keerring in voor die huls om de tellerkabel. Die is aan te raden.
Jan had een complete bakpakkingset gekocht voor de bak van Walter, zat ook een kleine keerring in voor die huls om de tellerkabel. Die is aan te raden.
Re: E21 318i (ITB)
Ja, dat vermoedde ik al, maar het kan zijn dat het nu anders is...
Ik vertrek woensdag en dan verwacht ik, met al het werk, dat ik er wel een week ben
Hmm, ik weet niet precies meer wat ik gedaan heb met mijn tellerkabel omdat ik die niet meer heb. Misschien loctite ik hem wel dicht. Ik heb ook keerringen besteld voor de in- en uitgaande as, nu maar eens goed kijken of het daar ook lekt. De motor lekt in elk geval omdat ik de waterpomp heb vervangen en zo zijn de pakkingen van het kettingdeksel lekgeraakt. Het nieuwste oliebijvuldeksel (de derde inmiddels) dicht wél af, dat was vanwege die rook rechtsachter de auto.
Ik vertrek woensdag en dan verwacht ik, met al het werk, dat ik er wel een week ben
Hmm, ik weet niet precies meer wat ik gedaan heb met mijn tellerkabel omdat ik die niet meer heb. Misschien loctite ik hem wel dicht. Ik heb ook keerringen besteld voor de in- en uitgaande as, nu maar eens goed kijken of het daar ook lekt. De motor lekt in elk geval omdat ik de waterpomp heb vervangen en zo zijn de pakkingen van het kettingdeksel lekgeraakt. Het nieuwste oliebijvuldeksel (de derde inmiddels) dicht wél af, dat was vanwege die rook rechtsachter de auto.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29195
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Leuke plannen in het vooruitzicht! Alvast veel succes daarmee!
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Je had toch een bak zonder telleraansluiting ?!?
Weer leuke knutselwerkjes, van alles wat dus.
Spatbordje ziet er prima uit.
Weer leuke knutselwerkjes, van alles wat dus.
Spatbordje ziet er prima uit.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Haha, soms denk ik wel eens waaruit ik ben ontsnapt. Zonder begeleider zou ik toch niet over straat mogen?
Gisteravond toen ik er net in lag besefte ik me ook dat ik een E30-bak zonder telleraansluiting heb. Maar gelukkig is Bertje er ook, met een beter geheugen over wat er in mijn auto zit dan ikzelf Dankje Rob!
Re: E21 318i (ITB)
Na een heldhaftig gevecht ligt de bak los, het schakelgebeuren is overduidelijk gaar maar ik heb speling op de ingaande as:
In hoeverre mag daar speling op zitten? Het lager ziet er namelijk nog vers uit, geen schaafsel of iets dergelijks. Als ik hem in de bak druk dan vermindert de speling.
En hoeveel mag het ontkoppellager over de bus heen rammelen? Ik heb een aanzienlijke rammel met het nieuwe lager.
In hoeverre mag daar speling op zitten? Het lager ziet er namelijk nog vers uit, geen schaafsel of iets dergelijks. Als ik hem in de bak druk dan vermindert de speling.
En hoeveel mag het ontkoppellager over de bus heen rammelen? Ik heb een aanzienlijke rammel met het nieuwe lager.