E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Dat is wel bijzonder. Maar toch, hij trekt lekker!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Haha nog lekker aan het miereneuken. Kan het zijn dat je wat luchtgeleiding naar de inlaat moet brengen om wat meer lucht toe te voeren?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ja nou, ehh. Ja. Dat is natuurlijk ook een beetje het 'ram effect' wat nu totaal mist. Ook de temperatuur van de aangezogen lucht loopt op bij weinig beweging en dan is er nog het uiterst subtiele geluid dat zich licht kenbaar maakt binnen in de auto.


Kortom: Airbox. Maar daar zijn een paar beren op de weg. Ik blijf staan achter de lange runners, de lengte tussen inlaat en kleppen. De vele ITB-oplossingen voor M10/20/30 die voorbij komen zijn heel erg kort en dan is er wel plaats, maar nu wat minder. Dus de rembekrachtiger zit in de weg. Nu zal het waarschijnlijk zo kunnen zijn dat als ik het inlaatspruitstuk iets inkort en bovendien (vandaar de chat over een E60-bekrachtiger) een andere bekrachtiger monteer ik wel uit ga komen met een iets eenvoudiger airbox. Inmiddels is er op de voormalige plaats van de accu, plek voor een mooi luchtfilter en in dat luchtfilter is dan ook plek voor demping van dat eindeloze gebrul uit de motor.

Maarja. Wat een klus is dat zeg. Eerst maar eens een klein beetje meer aandacht aan het cosmetische richten.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Weer eens wat cijfertjes. Zondag had ik in Eindhoven getankt en op maandag naar Frankfurt gereden. 450km, met stukken flink harder en uiteindelijk 43 liter getankt.

Nu terug vooral 100-120 gereden. Ben maandag benieuwd wat eruit komt als ik na 500km weer bij een tankstation sta.


Niet dat het mee heel erg veel uitmaakt, maar wel mooi dat sinds de Pierburg 1B4 het vermogen verdubbeld is, maar het verbruik zelfs afgenomen is. En dan vooral mooi vanuit het ingenieursoogpunt.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Yup, carburateurs zijn benzine slurpers.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Wat tijd over en de keienvanger staat nu in de blauwe verf. Gisteren heb ik een spatbord afgemaakt:

Image


Vooral op de overgang en de onderkant ben ik wel trots.
Image


Het kleurverschil is wel aanzienlijk... Maar aan de andere kant heb ik ook geen idee wat de kleur van de auto is. Er zaten twee plekjes langs de rand en onder de sierstrip was wat roest, plus de schade van vier jaar geleden. Wat verdwenen was, heb ik geprobeerd te herstellen en ik moet zeggen dat het wat staal betreft, wel weer een net spatbordje is.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Ziet er prima uit!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Morgen die keienvanger weer tegen de auto aansmijten, spatbord terughangen en dan gaat de ellende van het slijpen en smeren weer door met de bumper (binnenkant in de meuk zetten) en het andere spatbord. Maar niet voordat ik naar het noorden afreis en de bak eronder uit gaat, koppeling vervangen, olie eruit en nieuwe pakkingen en het schakelgedoe vervangen is. Dan hoop ik dat er niet zoveel olie meer lekt, de rammel bij het stationair draaien weg is, ik niet meer m'n arm van kenteken tot kenteken hoef te bewegen om te schakelen en niet meer misschakel bij terug van 5 naar 4.

En een dezer dagen maar eens kijken of Lammert nog werkt en of hij me kan ontvangen. En Koos appen of 'ie een stukje wil rijden.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Ah, ga je uitlijnen?? Doorgaans heeft Lammert een wachttijd van een paar week... zou morgen gelijk bellen... Ben je heel de week in het noorden??

Jan had een complete bakpakkingset gekocht voor de bak van Walter, zat ook een kleine keerring in voor die huls om de tellerkabel. Die is aan te raden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Ja, dat vermoedde ik al, maar het kan zijn dat het nu anders is...


Ik vertrek woensdag en dan verwacht ik, met al het werk, dat ik er wel een week ben :)


Hmm, ik weet niet precies meer wat ik gedaan heb met mijn tellerkabel omdat ik die niet meer heb. Misschien loctite ik hem wel dicht. Ik heb ook keerringen besteld voor de in- en uitgaande as, nu maar eens goed kijken of het daar ook lekt. De motor lekt in elk geval omdat ik de waterpomp heb vervangen en zo zijn de pakkingen van het kettingdeksel lekgeraakt. Het nieuwste oliebijvuldeksel (de derde inmiddels) dicht wél af, dat was vanwege die rook rechtsachter de auto.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29195
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 318i (ITB)

Post by Jeroen »

Leuke plannen in het vooruitzicht! Alvast veel succes daarmee!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 318i (ITB)

Post by BertjeConti »

Je had toch een bak zonder telleraansluiting ?!?

Weer leuke knutselwerkjes, van alles wat dus.
Spatbordje ziet er prima uit.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

:loll

Haha, soms denk ik wel eens waaruit ik ben ontsnapt. Zonder begeleider zou ik toch niet over straat mogen?


Gisteravond toen ik er net in lag besefte ik me ook dat ik een E30-bak zonder telleraansluiting heb. Maar gelukkig is Bertje er ook, met een beter geheugen over wat er in mijn auto zit dan ikzelf :D Dankje Rob!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 318i (ITB)

Post by uwbuurman »

Ah, hahaha, dan is die keerrring niet nodig. Scheelt mooi!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Na een heldhaftig gevecht ligt de bak los, het schakelgebeuren is overduidelijk gaar maar ik heb speling op de ingaande as:

Image

In hoeverre mag daar speling op zitten? Het lager ziet er namelijk nog vers uit, geen schaafsel of iets dergelijks. Als ik hem in de bak druk dan vermindert de speling.

En hoeveel mag het ontkoppellager over de bus heen rammelen? Ik heb een aanzienlijke rammel met het nieuwe lager.
Post Reply