BMW 315 - uit België

Post Reply
The_Boogieman
Newbee
Posts: 10
Joined: Mon Oct 03, 2011 7:42 pm

BMW 315 - uit België

Post by The_Boogieman »

Dag iedereen !

Als belg heb ik me weer moeten wenden tot een Nederlands forum, want in België komen we hopeloos achter op dit vlak :)
Sommigen zullen mij misschien al tegengekomen hebben op het e28 en e23 forum.

Sinds vorige week in het bezit van een 315 uit '83, dus nu op dit forum beland :P.

Is door de eerste eigenaar in 1994 weggezet met 133.000km op de teller, de man was jammergenoeg niet erg van het zorgzaam type zo lijkt, een wagen van 1e eigenaar met dergelijke kmstand is dikwijls in veel betere staat, ik heb er dan ook wel geen fortuin voor betaald.
Ik zocht gewoon eentje om de reeks af te werken, heb reeds een e28 524td en e23 728i, dus een e21 maakt de boel mooi af. De andere 2 zijn echt mooi (vooral de 7), dus deze mocht wel iets minder zijn, ik kan er toch geen 3 perfect onderhouden.
Weinig km's, maar wel wat werk dus

- koets heeft hier en daar een rotte plek (kleur helpt om te verbergen :D)
- achterste uitlaatpot was een gekankerde zeef (ondertussen al vervangen door een zo goed als nieuw 2dehands exemplaar)
- pinkers werkten niet (ondertussen opgelost, de alarmlichten knop, bekend probleem las ik hier, dankuwel forum!)
- er moet een ander bestuurdersstoeltje in
- er is een motorsteunrubber gescheurd
- motor draait niet 100% stationair

Dit gezegd zijnde valt er zeker wat van de maken.
pro's:
- naar het schijnt zijn die m10 blokjes wel heel goed + dit zou het zuinigste exemplaar moeten zijn
- er hangt een 5-bak onder, zouden heeel zeldzaam zijn + opnieuw zuiniger :D
- motor start onmiddellijk
- ik vind het een mooi kleur :D is er iemand die weet hoe het noemt? + striping staat hem wel
- mooie bbsjes eronder
- trekhaak (ontbreekt op mn andere machines, moet nu altijd moeders auto gebruiken om iets te trekken :P)
- dubbele koplampen

Ik heb ook meteen enkele vraagjes:

- wat is het met die voorbumper? dit is volgens mij niet origineel, de achterste is chroom (of wat er van over blijft) en de voorste is meegespoten plastic
- op de zijruit hangt een stickertje van alarminstallatie, maar ik vind niets terug, kan ik dit ergens controleren? Of is het gewoon een stickertje erop geplakt om af te schrikken.
- zou de auto centrale vergrendeling hebben? want de knopjes om te sluiten zijn wel heel klein, het is echt moeilijk om ze omhoog te trekken met de hand, je hebt er geen grip op, of is dit gewoon zo? de centrale vergrendeling werkt alleszins niet moest ze erop zitten :P.
- in de tellerbak ontbreekt een lampje zo lijkt het (zie foto hieronder)

Na al deze tekst, de foto's: (met gsm genomen dus geen topkwaliteit)

Image

Image

Image

Image

Image


De 524td, historie onbekend, maar rijdt als een trein en na heel wat poetswerk etc. heel mooi geworden, bouwjaar 1985 (is al oudere foto, heb hier geen goeie staan):

Image


De 728i, deze kwam van 80-jarige 2e eigenaar die wel van het super zorgzaam type was, hij heeft hem in 1984 op LPG laten zetten, werkt nog steeds perfect, bouwjaar 1979 (1 van de eerste injecties dus)

Image


Ik ben alvast heel blij dat er voor dit fantastisch BMW type ook een apart nederlandstalig forum bestaat en zal jullie binnenkort wel bestoken met vragen in de mechaniek secties :D


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 315 - uit België

Post by Peter V. »

Leuke verzameling en welkom.

Al wel wat vragen voor je beantwoord:

- wat is het met die voorbumper? dit is volgens mij niet origineel, de achterste is chroom (of wat er van over blijft) en de voorste is meegespoten plastic Je voorbumper is een Motorsport bumperspoiler.
- op de zijruit hangt een stickertje van alarminstallatie, maar ik vind niets terug, kan ik dit ergens controleren? Of is het gewoon een stickertje erop geplakt om af te schrikken. Standaard geen alarminstallatie maar mocht er iets in zitten dan zou je onder het dashboard de bedrading moeten zien
- zou de auto centrale vergrendeling hebben? want de knopjes om te sluiten zijn wel heel klein, het is echt moeilijk om ze omhoog te trekken met de hand, je hebt er geen grip op, of is dit gewoon zo? de centrale vergrendeling werkt alleszins niet moest ze erop zitten . Origineel geen centrale vergrendeling. Het pennetje krijg je ook zo niet omhoog maar je moet gewoon de hendel gebruiken en dan gaat het portier ook open
- in de tellerbak ontbreekt een lampje zo lijkt het (zie foto hieronder) Goed gezien inderdaad
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW 315 - uit België

Post by 323baur »

Leuk ding hoor, zeer welkom, zeker ook met die prachtige e23 - we delen de liefde.
Ik denk dat jou e21 in Burgund rood is gespoten, een kleur die wel meer tegenkomt op e28 en e23's.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: BMW 315 - uit België

Post by gerrit323 »

Welkom, leuke collectie die je daar hebt :thumbsup

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 315 - uit België

Post by uwbuurman »

Welkom, zoals eerder gezegd heb je ene mooie collectie aan sharknoses! De 315 heeft wel een beetje liefde nodig, zo te zien, maar dat komt vast goed! Veel plezier ermee.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Zavit
E21 Fanatic
Posts: 270
Joined: Sat Mar 12, 2005 12:37 am
Location: Amsterdam

Re: BMW 315 - uit België

Post by Zavit »

Welkom !

Inderdaad een mooie aanvulling op je andere 2 bolide's !

Heb zelf ook een 315 met 5 bak gehad, heerlijk mee gereden, top auto !

Veel plezier er mee.

Groet,

Zavit.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 315 - uit België

Post by Jeroen »

Leuke voorsteltopic en nogmaals welkom hier hoor. Met het ter ziele gaan van het Belgische E21 forum 'der lage landen' vind je de meeste Vlaamse E21 bezitters toch hier.

Leuke bak! Aanvullend: de voorbumper is de SCHAARSE motorsport voorspoiler :wink: ik blijf 'm fraai vinden

Lampje: die plek is er idd, maar wordt niet gebruikt. Wellicht dat men die ooit eens ergens voor nodig heeft gehad, een temp waarschuwingslampje bij de allervroegste modellen ofzo, maar standaard hoort daar niks in, zeker niet bij een facelift versie zoals de jouwe.
Regards/groeten, Jeroen
The_Boogieman
Newbee
Posts: 10
Joined: Mon Oct 03, 2011 7:42 pm

Re: BMW 315 - uit België

Post by The_Boogieman »

Aha ok, ik begin al bij te leren :)
Ik dacht al dat de voorbumper waarschijnlijk motorsport was, ben nog aan het twijfelen om te vervangen door chroom, ben nogal voorstander van origineel.
Dat van dat lampje vond ik vreemd en viel me direct op, het ging me verbazen dat de tellerbak er ooit uit geweest was, blijkbaar is het dus normaal dat er geen in zit :).
Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat ik bijna nooit (of dan wel positieve) commentaar krijg op de wieldeksels van de e23, vorige eigenaar heeft deze van een chevrolet gehaald. Het blijft vloeken in de kerk voor BMW liefhebbers maar velen vinden ze waarschijnlijk wel stiekem passen bij de chroom wielkasten op die pimpbak :D. Er liggen 15" bbsjes klaar voor als ik ze beu ben, want zoals gezegd, het blijft een beetje vloeken in de kerk.

Moest er iemand zo'n beige stoeltje liggen hebben...ik hou me aanbevolen, zo ziet het er echt niet uit
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: BMW 315 - uit België

Post by Wondermike »

Ben een beetje laat deze periode dus zo ook met deze, welkom!

Ik vind het een heerlijke kleur voor een E21.
Zie je niet veel.

Alle vragen zijn al beantwoord zag ik :thumbsup
Voorstoel is lastig want de meeste zijn stuk.

De 7 is me te groot, die diesel is meer mijn maatje, heb 2 E28's waaronder een 524td
So many cars, so little time
Post Reply