BMW 315 1983 Hennarot
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Inmiddels heb ik weerstand vervangen door een nieuwe. Helaas doet de ventilator het nog steeds niet. Ik krijg geen spanning op de twee draden die naar de ventilatormotor lopen.
Nu ben ik uiteraard in het bezit van een multimeter maar welke stappen moet ik nemen om het een en ander uit te sluiten? Waar moet ik meten? Ik neem aan dat de standenschakelaar op het dashboard simpelweg schakelt tussen de verschillende weerstandsveren. Is de schakelaar ook 'makkelijk' te testen of moet ik daarvoor het hele kachelpaneel (en halve dashboard) demonteren?
Hoor het graag!
Groeten Rick
Nu ben ik uiteraard in het bezit van een multimeter maar welke stappen moet ik nemen om het een en ander uit te sluiten? Waar moet ik meten? Ik neem aan dat de standenschakelaar op het dashboard simpelweg schakelt tussen de verschillende weerstandsveren. Is de schakelaar ook 'makkelijk' te testen of moet ik daarvoor het hele kachelpaneel (en halve dashboard) demonteren?
Hoor het graag!
Groeten Rick
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Waar je mee moet beginnen mijn inziens is een electrisch schema te hebben. Dan wordt alles duidelijk.
Op MP staat vast wel een vraagbaak te koop.
Op MP staat vast wel een vraagbaak te koop.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Inmiddels de ventilator werkend gekregen en de auto is weer voorzien van een nieuwe APK voor twee jaar!
Afgelopen woensdag ben ik met de auto naar Marcel Krol gereden om samen naar de ventilator te kijken. Altijd fijn om een E21-kenner te kunnen raadplegen. Marcel had het vermoeden dat het probleem in het startrelais zat. Na de wat meten en de contacten van het relais direct door te verbinden sprong de ventilator gewoon aan. Vervolgens het relais buiten de auto getest, deze bleek gewoon goed te functioneren. Hoogstwaarschijnlijk dus een slecht contact. Nouja, de kachelweerstand is dus in ieder geval al uit voorzorg vervangen, haha. Bedankt voor de hulp Marcel!
Afgelopen woensdag ben ik met de auto naar Marcel Krol gereden om samen naar de ventilator te kijken. Altijd fijn om een E21-kenner te kunnen raadplegen. Marcel had het vermoeden dat het probleem in het startrelais zat. Na de wat meten en de contacten van het relais direct door te verbinden sprong de ventilator gewoon aan. Vervolgens het relais buiten de auto getest, deze bleek gewoon goed te functioneren. Hoogstwaarschijnlijk dus een slecht contact. Nouja, de kachelweerstand is dus in ieder geval al uit voorzorg vervangen, haha. Bedankt voor de hulp Marcel!
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Vandaag de auto weer uit de winterslaap getoverd! Starten en lopen na bijna vier maanden stilstaan, heerlijk. Komende tijd wat kleine klussen in de planning. Zo heb ik gemerkt dat de verdeelknop van de kachel niet goed werkt en eigenlijk overal warme lucht heen blaast behalve op de voorruit. Waarschijnlijk is een van de hevels/tandwielen achter de kachel afgebroken. Ik hoop hem te kunnen repareren of anders in één stand vast te zetten.
Ook heb ik onlangs een Eezibleed setje gekocht, eens kijken hoe makkelijk dat het vervangen van de remvloeistof maakt.
Net op tijd om het laatste zonnetje van vandaag te kunnen vastleggen!
Ook heb ik onlangs een Eezibleed setje gekocht, eens kijken hoe makkelijk dat het vervangen van de remvloeistof maakt.
Net op tijd om het laatste zonnetje van vandaag te kunnen vastleggen!
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Zo'n easybleedset werkt goed maar let wel op dat je de dop op het remvloeistofvaatje goed af laat dichten anders loopt er heel veel remvloeistof uit.
Wat betreft je kachel, dikke kans dat het klemmetje van de bedieningskabel is afgebroken.
Wat betreft je kachel, dikke kans dat het klemmetje van de bedieningskabel is afgebroken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Wat een lief ding!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Bedankt voor de tips Peter!
Vandaag de eerste klus aangepakt. Sinds ik de auto heb overdreef en stuiterde de kilometerteller nogal. Via Leon een tijd geleden een vervangende teller gescoord en die vandaag geplaatst. Het verwijderen van de tellerbak is even prutsen de eerste keer maar als je eenmaal de juist volgorde weet (en het stuur verwijderd) is het vrij makkelijk.
De nieuwe teller (links) heeft een iets andere behuizing en interne delen maar de W waarde klopt.
Na het monteren een stukje gaan rijden en de snelheid vergeleken met de GPS. Perfect, slechts 3 km/u verschil! Hoe sommige kleine dingen je toch blij kunnen maken.
Nu rest mij alleen nog het aanpassen van de kilometerstand op de nieuwe teller. Deze is namelijk hoger dan de stand van mijn auto. Van deze illegale praktijken zal ik maar geen how-to hier op het forum plaatsen
Groeten Rick
Vandaag de eerste klus aangepakt. Sinds ik de auto heb overdreef en stuiterde de kilometerteller nogal. Via Leon een tijd geleden een vervangende teller gescoord en die vandaag geplaatst. Het verwijderen van de tellerbak is even prutsen de eerste keer maar als je eenmaal de juist volgorde weet (en het stuur verwijderd) is het vrij makkelijk.
De nieuwe teller (links) heeft een iets andere behuizing en interne delen maar de W waarde klopt.
Na het monteren een stukje gaan rijden en de snelheid vergeleken met de GPS. Perfect, slechts 3 km/u verschil! Hoe sommige kleine dingen je toch blij kunnen maken.
Nu rest mij alleen nog het aanpassen van de kilometerstand op de nieuwe teller. Deze is namelijk hoger dan de stand van mijn auto. Van deze illegale praktijken zal ik maar geen how-to hier op het forum plaatsen
Groeten Rick
-
- E21 VIP
- Posts: 237
- Joined: Fri Sep 07, 2012 4:16 pm
- My E21(s): BMW 320/6 '81 zypressengrun
- Location: Ruinerwold Drenthe
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Wel een beetje uitkijken met die tellers, een wijzertje is zo kapot, maar ik neem aan dat je het heeeeel voorzichtig hebt gedaan.
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Afgelopen week toegekomen aan een klusje dat ik al langer van plan was. 'Kuisen' onder de motorkap zoals de Belgen dat mooi noemen. Mijn luchtfilter en afdekplaat boven de ruitenwissermotor en blower zijn weer netjes. Eerst de fout gemaakt alles in hoogglans te spuiten maar dit had gewoon niet de juiste look. Zijdeglans lijkt stukken beter.
Goed ontroesten en primen
Voorzien van een nieuw stukje tochtstrip
Niemand die het ooit op zal vallen. Maarja, 'beauty is in the eye of the beholder'
Groeten Rick
Goed ontroesten en primen
Voorzien van een nieuw stukje tochtstrip
Niemand die het ooit op zal vallen. Maarja, 'beauty is in the eye of the beholder'
Groeten Rick
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Nou, ik zie het wel, en vind het fraai.
Ziet er verzorgd uit!
Ziet er verzorgd uit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2386
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Het zit 'm in de details! Netjes hoor!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 315 1983 Hennarot
Nice!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm