BMW 316 1976
Re: BMW 316 1976
Even tijd voor een update.
In de afgelopen maanden heeft de hobby een beetje stil gestaan. Werk en studie kostte nogal veel tijd, en in de tussentijd is een een 190e bij gekomen voor dagelijks gebruik en vakantie, waardoor het auto-potje aardig leeggezogen werd.
Zelfs even overwogen om de e21 weg te doen omdat het komende jaar minstens net zo druk wordt, iedere keer dat ik m weer zag en erin reed vervloog dat plan gelukkig snel.
Qua onderhoud is er het volgende gebeurd.
- Olie en filter (Kroon classic 15w40), remvloeistof en versnellingsbakolie vernieuwd.
- Omdat het remmen wat schokkerig ging de schijven en blokken voor vervangen, en meteen nieuwe wielnaven erop gezet.
- Het stuur vervangen door een Nardi Classic 390 met een Luisi hub.
Superupgrade! Houdt veel prettiger vast en rijdt daardoor ook echt veel lekkerder. Voor de puristen, het kan in 5 minuten weer ongedaan gemaakt worden .
Voor de komende maanden staat het volgende op het programma:
1. Remmen aan een onderzoek onderwerpen. Zo nu en dan (geen patroon in kunnen ontdekken) brandt het BREMSE lampje bij het remmen. Dacht eerst dat het aan de schijven/blokken/vloeistof voor lag, mede hierom vervangen. Heeft niet de oplossing gebracht.
Nu heeft het remvloeistofreservoir ooit gelekt, en dit is op de rembekrachtiger gekomen. Ik vrees dat deze geen vacuüm meer heeft en dat het lampje hierdoor aangaat. Maak me er enigszins zorgen om dus deze staat met stip op 1.
2. Klepzetelhoedjes vervangen. De bekende blauwe walm wappert vrolijk achter de auto na gas los bij hoge belasting. Blokje gaat binnenkort eens open om dit aan te pakken.
3. Roestplekjes aanpakken. Een paar kleine lakbeschadigingen onder de achetrbumper beginnen wat roestig te worden. Deze gaan binnenkort aangepakt worden.
4. Mattenset. https://www.cocomats.com verkoop hele toffe retro mattensets. Misschien als kerstcadeau een setje aanschaffen.
5. Toerenteller en alarmlicht aansluiten. Schakelaar en teller al bij Ite op de kop getikt. Deze zijn nog niet aangesloten. Geen haast mee, maar lijkt me leuk als het het wel gaat doen.
Helaas dit jaar Sharknose moeten missen vanwege studie. Kon de dag vrij ivm deadlines niet veroorloven. Komende editie zit ik als het goed is in rustiger vaarwater. Dan is 'ysbeer' er te vinden. Ook staat er een roadtrip op de planning. Ik denk dat we samen omgeving Besancon/Dôle gaan ontdekken..
In de afgelopen maanden heeft de hobby een beetje stil gestaan. Werk en studie kostte nogal veel tijd, en in de tussentijd is een een 190e bij gekomen voor dagelijks gebruik en vakantie, waardoor het auto-potje aardig leeggezogen werd.
Zelfs even overwogen om de e21 weg te doen omdat het komende jaar minstens net zo druk wordt, iedere keer dat ik m weer zag en erin reed vervloog dat plan gelukkig snel.
Qua onderhoud is er het volgende gebeurd.
- Olie en filter (Kroon classic 15w40), remvloeistof en versnellingsbakolie vernieuwd.
- Omdat het remmen wat schokkerig ging de schijven en blokken voor vervangen, en meteen nieuwe wielnaven erop gezet.
- Het stuur vervangen door een Nardi Classic 390 met een Luisi hub.
Superupgrade! Houdt veel prettiger vast en rijdt daardoor ook echt veel lekkerder. Voor de puristen, het kan in 5 minuten weer ongedaan gemaakt worden .
Voor de komende maanden staat het volgende op het programma:
1. Remmen aan een onderzoek onderwerpen. Zo nu en dan (geen patroon in kunnen ontdekken) brandt het BREMSE lampje bij het remmen. Dacht eerst dat het aan de schijven/blokken/vloeistof voor lag, mede hierom vervangen. Heeft niet de oplossing gebracht.
Nu heeft het remvloeistofreservoir ooit gelekt, en dit is op de rembekrachtiger gekomen. Ik vrees dat deze geen vacuüm meer heeft en dat het lampje hierdoor aangaat. Maak me er enigszins zorgen om dus deze staat met stip op 1.
2. Klepzetelhoedjes vervangen. De bekende blauwe walm wappert vrolijk achter de auto na gas los bij hoge belasting. Blokje gaat binnenkort eens open om dit aan te pakken.
3. Roestplekjes aanpakken. Een paar kleine lakbeschadigingen onder de achetrbumper beginnen wat roestig te worden. Deze gaan binnenkort aangepakt worden.
4. Mattenset. https://www.cocomats.com verkoop hele toffe retro mattensets. Misschien als kerstcadeau een setje aanschaffen.
5. Toerenteller en alarmlicht aansluiten. Schakelaar en teller al bij Ite op de kop getikt. Deze zijn nog niet aangesloten. Geen haast mee, maar lijkt me leuk als het het wel gaat doen.
Helaas dit jaar Sharknose moeten missen vanwege studie. Kon de dag vrij ivm deadlines niet veroorloven. Komende editie zit ik als het goed is in rustiger vaarwater. Dan is 'ysbeer' er te vinden. Ook staat er een roadtrip op de planning. Ik denk dat we samen omgeving Besancon/Dôle gaan ontdekken..
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Dank voor de update, juist leuk om de auto zo te personaliseren en leuke plannen! Ik weet zo uit m'n hoofd niet waar Bremse bij VFL modellen op doelt, maar dat kunnen er maar 2 zijn:
1. niveaugever in het reservoir
2. slijtageindicator remblokken LV
Beide kwaaltjes komen wel voor en vaak is een gecorrodeerd contact de oorzaak
1. niveaugever in het reservoir
2. slijtageindicator remblokken LV
Beide kwaaltjes komen wel voor en vaak is een gecorrodeerd contact de oorzaak
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW 316 1976
Dat zijn goede tips. Ik ga ermee aan de slag. Zou fijn zijn als het een quick fix is
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW 316 1976
Ik verwacht niet dat een 1976er al remblok slijtage indicatoren had, dus kun je terug elimineren tot één.
Remvloeistof niveau schakelaar !
Remvloeistof niveau schakelaar !
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW 316 1976
Thanks mannen! Hoop er komend weekend even mee aan de slag te kunnen. Hou jullie op de hoogte!
Re: BMW 316 1976
De laatste tijd veel achter de computer te vinden in verband met de studie, en dan dwaal je wel eens af. Zo belandde ik een tijdje terug op de volgende site:
https://blacksteelies.com/white-on-black/
Een aantal geweldige voorbeelden hoe tof zwart staal onder een witte auto staat. Superclean, supersimpel. I like.
Een oproepje hier op het forum bracht mij weer eens in contact met Ite. Een beetje mijn huisdealer inmiddels. Hij had een setje liggen voor een nette prijs, en nog in de buurt ook.
Dus de e21 uit de garagebox gehaald en die kant op gereden. Was weer heel gezellig, lekker over de auto's gekletst, en voor het eerst een stuk in een 323 gereden (Thanks Ite!). Wat een ge-wel-di-ge auto, ligt zo strak op de weg, en het blok, so smooth een krachtig, en dan die stoelen. Wat kun je nog meer wensen. Ik ben superblij met mijn Ysbeer maar dit is wel andere koek..
Als toegift heeft Ite de toerenteller aangesloten, die had ik al eens overgenomen maar deed tot noch toe voor spek en bonen mee. Eerste upgrade van het jaar afgevinkt.
Vandaag de steelies wat liefde gegeven:
Twee wielen bladderen wat af
De anderen zijn in betere staat
Met korrel 800 de wielen opgeschuurd
Ontvetten
Afplakken
Spray
And repeat
Verwacht niet dat het resultaat heel professioneel zal worden. Als de look bevalt worden de wielen gestraald en gepoedercoat, en dan gaat er meteen nieuw rubber omheen. De gelegenheid ook aangegrepen om wat kleine roestplekjes met fertan te behandelen.
Het volgende projectje wordt het zelf fabriceren van vloermatten. Ik vind CocoMats heet tof, maar die moeten uit the USA komen. Ze zijn al niet goedkoop, met verzendkosten en importbelasting kost het een klein fortuin. Idee is om een vloerkleedje te kopen en deze op maat te knippen.
To be continued..
https://blacksteelies.com/white-on-black/
Een aantal geweldige voorbeelden hoe tof zwart staal onder een witte auto staat. Superclean, supersimpel. I like.
Een oproepje hier op het forum bracht mij weer eens in contact met Ite. Een beetje mijn huisdealer inmiddels. Hij had een setje liggen voor een nette prijs, en nog in de buurt ook.
Dus de e21 uit de garagebox gehaald en die kant op gereden. Was weer heel gezellig, lekker over de auto's gekletst, en voor het eerst een stuk in een 323 gereden (Thanks Ite!). Wat een ge-wel-di-ge auto, ligt zo strak op de weg, en het blok, so smooth een krachtig, en dan die stoelen. Wat kun je nog meer wensen. Ik ben superblij met mijn Ysbeer maar dit is wel andere koek..
Als toegift heeft Ite de toerenteller aangesloten, die had ik al eens overgenomen maar deed tot noch toe voor spek en bonen mee. Eerste upgrade van het jaar afgevinkt.
Vandaag de steelies wat liefde gegeven:
Twee wielen bladderen wat af
De anderen zijn in betere staat
Met korrel 800 de wielen opgeschuurd
Ontvetten
Afplakken
Spray
And repeat
Verwacht niet dat het resultaat heel professioneel zal worden. Als de look bevalt worden de wielen gestraald en gepoedercoat, en dan gaat er meteen nieuw rubber omheen. De gelegenheid ook aangegrepen om wat kleine roestplekjes met fertan te behandelen.
Het volgende projectje wordt het zelf fabriceren van vloermatten. Ik vind CocoMats heet tof, maar die moeten uit the USA komen. Ze zijn al niet goedkoop, met verzendkosten en importbelasting kost het een klein fortuin. Idee is om een vloerkleedje te kopen en deze op maat te knippen.
To be continued..
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW 316 1976
Gaaf hoor. Ik hou wel van dit "black on white" thema, echt vroegere rally stijl.
Heb zelf mijn "lookalike" steelies heel donker grijs gespoten, waarom niet zwart? Nauw heel simpel, mijn auto is namelijk niet wit.
Waarom "Lookalike"? Het zijn alu velgen, maar ze hebben de looks van steelies.
Heb zelf mijn "lookalike" steelies heel donker grijs gespoten, waarom niet zwart? Nauw heel simpel, mijn auto is namelijk niet wit.
Waarom "Lookalike"? Het zijn alu velgen, maar ze hebben de looks van steelies.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 7:56 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW 316 1976
Wauw, heel cool!! Sowieso heeft je e12 wel uitstraling zeg. Tof!
Wat voor velgen zijn het? Heb zelf ook wat gezocht naar als met staal-look maar de zoektocht heeft nog geen resultaat opgeleverd.
Vind deze look echt te gek:
https://www.youtube.com/watch?v=VwpVvR-nnGI&t=4s
Wat voor velgen zijn het? Heb zelf ook wat gezocht naar als met staal-look maar de zoektocht heeft nog geen resultaat opgeleverd.
Vind deze look echt te gek:
https://www.youtube.com/watch?v=VwpVvR-nnGI&t=4s
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Mooi resultaat alvast Caspar!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW 316 1976
Yup, zo'n neue klasse is natuurlijk ook een geweldig apparaat, kende het filmpje al.
Het zijn 15" e39 velgen, werden standaard gemonteerd met wieldoppen. Hier een closeupje. In de gaten zie je hoe dik het aluminium is, vergeleken met staal.
Last edited by BertjeConti on Wed Nov 23, 2022 7:55 pm, edited 1 time in total.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: BMW 316 1976
Wauw, dat zijn mooie wielen joh! De kwaliteit en het vakmanschap druipt er vanaf. Heel tof ook dat je ze twotone kleurstelling hebt gegeven, accentueert het heel mooi!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Leuke stap weer Caspar, en ja, een 323i is wel heel gaaf, maar tegenwoordig wel heel gewoon onder de liefhebbers. Een 316 zie je niet zo vaak!
Regards/groeten, Jeroen
Re: BMW 316 1976
Ja die 316s lijken wat minder overlevingsdrang te hebben. Voor de diversiteit wel leuk dat de mijne nog vrolijkt rond rijdt...
Door die fantastische e39 kwam toch de liefde voor staal met ronde gaatjes weer naar boven. Dat zette mij op het spoor van de E30 14" stalen wielen.
Een paar uur later:
Lagen 30 jaar op zolder. De eerste eigenaar heeft deze destijds onder zijn splinternieuwe E30 vandaag gehaald. De beste man bleek ook twee E21's nieuwe gekocht te hebben.
Nu nadenken wat de volgende stap is:
1: 13" origineel staal
2: 14" e30 staal voorzien van nieuw rubber
3: 14" e30 staal zwart poedercoaten en voorzien van nieuw rubber
Door die fantastische e39 kwam toch de liefde voor staal met ronde gaatjes weer naar boven. Dat zette mij op het spoor van de E30 14" stalen wielen.
Een paar uur later:
Lagen 30 jaar op zolder. De eerste eigenaar heeft deze destijds onder zijn splinternieuwe E30 vandaag gehaald. De beste man bleek ook twee E21's nieuwe gekocht te hebben.
Nu nadenken wat de volgende stap is:
1: 13" origineel staal
2: 14" e30 staal voorzien van nieuw rubber
3: 14" e30 staal zwart poedercoaten en voorzien van nieuw rubber