BMW 316 1976
BMW 316 1976
Beste allemaal,
Sinds anderhalve week ben ik de gelukkige eigenaar van een 1976er 316.
Ik was op slag verkocht. Chamonix wit met een blauw interieur, 13 inch BBS mahle, een tikje verlaagd en in heel nette staat.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden..
Hij van onderen en van boven vrijwel roestvrij voor zover ik heb kunnen zien, en met 70.000 kilometer op de teller rijdt ie naar wat ik aanneem als 'nieuw'.
Vooralsnog heb ik geen grote plannen met de machine. Het lijstje is als volgt:
- Afstellen van de carburateur, stationair schommelt ie flink.
- Gele H4 koplampen, ik hou wel van die Franse look en ik denk dat het in combinatie met chamonix erg mooi is.
- Schapenvelletjes over de bekleding. Ik hou wel van dat ouwelullen gebeuren en het beschermt de bekleding
- Een lederen stuur. Ik denk een Nardi Classic Line 390.
- Een radio, er zit nu niks in, enkel een monospeaker. Heeft absoluut geen prioriteit momenteel.
- Ooit eens een vijfbak, misschien. Het is een auto voor het weekend en mogelijk een vakantie zo nu en dan, wellicht wel lekker dan.
Last but not least, tectyl / ditrinol. Voorlopig slaapt ze buiten dus een extra jas is welkom. Ik nijg sterk naar een ditronol behandeling bij Goslinga in Leeuwarden, als iemand ervaring heeft hoor ik het graag!
Ook is de zoektocht in omgeving Hilversum Zuid gestart.
Allereerst de gele lampen, deze zijn besteld. Zodra ze binnen zijn volgen wat meer foto's.
Sinds anderhalve week ben ik de gelukkige eigenaar van een 1976er 316.
Ik was op slag verkocht. Chamonix wit met een blauw interieur, 13 inch BBS mahle, een tikje verlaagd en in heel nette staat.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden..
Hij van onderen en van boven vrijwel roestvrij voor zover ik heb kunnen zien, en met 70.000 kilometer op de teller rijdt ie naar wat ik aanneem als 'nieuw'.
Vooralsnog heb ik geen grote plannen met de machine. Het lijstje is als volgt:
- Afstellen van de carburateur, stationair schommelt ie flink.
- Gele H4 koplampen, ik hou wel van die Franse look en ik denk dat het in combinatie met chamonix erg mooi is.
- Schapenvelletjes over de bekleding. Ik hou wel van dat ouwelullen gebeuren en het beschermt de bekleding
- Een lederen stuur. Ik denk een Nardi Classic Line 390.
- Een radio, er zit nu niks in, enkel een monospeaker. Heeft absoluut geen prioriteit momenteel.
- Ooit eens een vijfbak, misschien. Het is een auto voor het weekend en mogelijk een vakantie zo nu en dan, wellicht wel lekker dan.
Last but not least, tectyl / ditrinol. Voorlopig slaapt ze buiten dus een extra jas is welkom. Ik nijg sterk naar een ditronol behandeling bij Goslinga in Leeuwarden, als iemand ervaring heeft hoor ik het graag!
Ook is de zoektocht in omgeving Hilversum Zuid gestart.
Allereerst de gele lampen, deze zijn besteld. Zodra ze binnen zijn volgen wat meer foto's.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW 316 1976
Gosliga, dinitrol in Leeuwarden is heel goed, daar is de mijne ook geweest, de Alpina van Arnold en meerdere anderen ook.
Ondertussen heb je een mooie e21! Gaat ze wel naar binnen? Want dit soort type 1tjes gaan heel hard van je af, in 1 herfst buiten.
Ondertussen heb je een mooie e21! Gaat ze wel naar binnen? Want dit soort type 1tjes gaan heel hard van je af, in 1 herfst buiten.
Re: BMW 316 1976
Dank voor de reacties. Ik hoor veel goede verhalen over Goslinga. Volgens mij zijn qua prijs ook wel netjes dus ik denk dat de keuze wel gemaakt is. Binnenkort die kant op.
@ Jeroen, meer plaatjes volgen. Voor nu is dit het enige dat ik heb:
Ondertussen druk bezig met het uitzoeken van een schapenvel en een garagebox. Op internet kwam ik het volgende tegen:
http://www.boshem.nl/woningen/neuweg-197-a-hilversum/
Een metalen garagebox met zo te zien een betonnen vloer. Ergens lijkt een stenen garage onder een flat mij prettiger met het oog op ventilatie en temperatuurwisselingen. Heeft iemand ervaring hiermee?
@ Jeroen, meer plaatjes volgen. Voor nu is dit het enige dat ik heb:
Ondertussen druk bezig met het uitzoeken van een schapenvel en een garagebox. Op internet kwam ik het volgende tegen:
http://www.boshem.nl/woningen/neuweg-197-a-hilversum/
Een metalen garagebox met zo te zien een betonnen vloer. Ergens lijkt een stenen garage onder een flat mij prettiger met het oog op ventilatie en temperatuurwisselingen. Heeft iemand ervaring hiermee?
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW 316 1976
Ik denk dat je in ieder geval uit de pekel en zo wilt blijven. Dat er wat temperatuurwisselingen zijn heeft jouw auto al ruim dertig jaar meegemaakt.
Zoals je al aangaf ga je in ieder geval de bodempartij en holle ruimtes beschermen. Geloof me, we hebben echt niet allemaal geconditioneerde ruimtes thuis. Bij mij staat ze ook gewoon in een garage aan huis.
Zoals je al aangaf ga je in ieder geval de bodempartij en holle ruimtes beschermen. Geloof me, we hebben echt niet allemaal geconditioneerde ruimtes thuis. Bij mij staat ze ook gewoon in een garage aan huis.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW 316 1976
Mooie aanwinst hoor. Ga je veel plezier mee beleven.
Temperatuurwisselingen zijn niet zo het probleem, zoek in ieder geval een ruimte die droog is en vooral goed ventileerd. 70k is echt weining.
Onze oldie staat sinds kort gewoon onder een ruime carport en heeft daarvoor 10 jaar buiten gewoond, krijgt ook pekel voor de kiezen en nog allerlei andere troep, toch houdt ze zich best goed.
Temperatuurwisselingen zijn niet zo het probleem, zoek in ieder geval een ruimte die droog is en vooral goed ventileerd. 70k is echt weining.
Onze oldie staat sinds kort gewoon onder een ruime carport en heeft daarvoor 10 jaar buiten gewoond, krijgt ook pekel voor de kiezen en nog allerlei andere troep, toch houdt ze zich best goed.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 316 1976
Welkom!
Ziet er top uit subltiel verlaagd met Mahles!
Ziet er top uit subltiel verlaagd met Mahles!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW 316 1976
Gele lampjes gemonteerd
Haaienneusje
De alarmlichtschakelaar heeft geen bekabeling.Verlichting, fan, asbak en aansteker. Prioriteiten anno 1976...
vanaf komende week slaapt ie binnen. Allereerst is het doel de carburateur te vervangen, hij loopt slecht. Daarna optisch wat kleine verbeteringen, een ditrinol behandeling, schapenvellen over de stoelen en de lakschade van lekkende remvloeistof opknappen.
Hij staat nu een week of drie voor de deur en man, wat een fantastische auto...
Haaienneusje
De alarmlichtschakelaar heeft geen bekabeling.Verlichting, fan, asbak en aansteker. Prioriteiten anno 1976...
vanaf komende week slaapt ie binnen. Allereerst is het doel de carburateur te vervangen, hij loopt slecht. Daarna optisch wat kleine verbeteringen, een ditrinol behandeling, schapenvellen over de stoelen en de lakschade van lekkende remvloeistof opknappen.
Hij staat nu een week of drie voor de deur en man, wat een fantastische auto...
Re: BMW 316 1976
Garagebox: Ik zou het voorlopig gewoon doen en ondertussen sparen voor een koopbox. Of kijk of je hem kunt stallen puur in de winter en in de voorjaar weer naar huis halen.
Verder geweldig leuk wagentje, prachtig!
groeten loentje
Verder geweldig leuk wagentje, prachtig!
groeten loentje
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Hij is echt super gaaf zo. Niks aan doen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 316 1976
Klopt, het uiterlijk is top met de subtiele verlaging.
Interieur zou een sportstuurtje en recaro´s wellicht een fijne upgrade zijn.
De vroeger type 1 zou zelfs recaro´s gehad hebben zonder uitschuifbaar stuk.
Die zijn nog vrij gunstig te vinden.
Interieur zou een sportstuurtje en recaro´s wellicht een fijne upgrade zijn.
De vroeger type 1 zou zelfs recaro´s gehad hebben zonder uitschuifbaar stuk.
Die zijn nog vrij gunstig te vinden.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW 316 1976
Eerste recaro's zonder uitschuifstuk? Dat heb ik nog nooit gehoord, is er enige onderbouwing want ik ben wel benieuwd.
Re: BMW 316 1976
Gisteren was een goede dag voor de 316. Er is een Weber DGV besteld die de solex problemen gaat oplossen. Ook getekend voor een garagebox om de hoek. 'Ysbeer' slaapt inmiddels binnen.
Voor alsnog geen plannen om recaros te plaatsen. Qua comfort lijkt het mij wel wat maar ergens vind ik het (nog) nog helemaal bij de auto passen. Ook heb ik mijn zinnen gezet op wat schapenvellen, dat kneuterige staat mij wel aan.
Een ander stuur gaat er wel komen omdat ik nogal op leer gesteld ben. Ik denk dat het een Nardi Classic Line 390 gaat worden. Geïnspireerd door:
http://www.stanceworks.com/forums/showt ... 21-BMW-316
Het to do lijstje bevat verder de volgende punten:
V-snaar vervangen
Weber DGV moteren/afstellen
Kleppen stellen
Vliegroest wegwerken
Balk onder remvloeistofhouder behandelen tegen roest
Ditrinol behandeling holle ruimtes (en misschien onderzijde ook)
Plastic kap achter voorlamp
Andere banden. Zitten nu Chinese no-grip's op. Overweeg Michelin XDX's
Stabilisatorstang voorzijde boven
Oud radiootje
Rubbers achterlampen vervangen
Alarmschakelaar bekabeling aanleggen
Toerenteller monteren
Ik hoop er komende zomer mee door Frankrijk te reizen, richting de Alpen die kant op. Voor die tijd moet dit zo'n beetje klaar zijn. Daarbij de algehele techniek nog even controleren.
Voor alsnog geen plannen om recaros te plaatsen. Qua comfort lijkt het mij wel wat maar ergens vind ik het (nog) nog helemaal bij de auto passen. Ook heb ik mijn zinnen gezet op wat schapenvellen, dat kneuterige staat mij wel aan.
Een ander stuur gaat er wel komen omdat ik nogal op leer gesteld ben. Ik denk dat het een Nardi Classic Line 390 gaat worden. Geïnspireerd door:
http://www.stanceworks.com/forums/showt ... 21-BMW-316
Het to do lijstje bevat verder de volgende punten:
V-snaar vervangen
Weber DGV moteren/afstellen
Kleppen stellen
Vliegroest wegwerken
Balk onder remvloeistofhouder behandelen tegen roest
Ditrinol behandeling holle ruimtes (en misschien onderzijde ook)
Plastic kap achter voorlamp
Andere banden. Zitten nu Chinese no-grip's op. Overweeg Michelin XDX's
Stabilisatorstang voorzijde boven
Oud radiootje
Rubbers achterlampen vervangen
Alarmschakelaar bekabeling aanleggen
Toerenteller monteren
Ik hoop er komende zomer mee door Frankrijk te reizen, richting de Alpen die kant op. Voor die tijd moet dit zo'n beetje klaar zijn. Daarbij de algehele techniek nog even controleren.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29248
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Da's prima te overzien, en leuke plannen! Voor een mogelijk warme en belastende trip, zorg dat slangen, koelsysteem en remmen fris zijn.
Qua banden, ja Michelin XDX is een goede en leuke, maar ook waanzinnig dure band. Een aanzienlijk meer betaalbaar alternatief zou zijn Vredestein Sprint Classic 185/70 R13 86V (even uitgegaan van die maat). Maar je hebt ook behoorlijk goede en betaalbare banden die ook wel een wat klassieker profiel hebben, zoals Continental ContiEcoContact 3 en Hankook Optimo K715.
Qua banden, ja Michelin XDX is een goede en leuke, maar ook waanzinnig dure band. Een aanzienlijk meer betaalbaar alternatief zou zijn Vredestein Sprint Classic 185/70 R13 86V (even uitgegaan van die maat). Maar je hebt ook behoorlijk goede en betaalbare banden die ook wel een wat klassieker profiel hebben, zoals Continental ContiEcoContact 3 en Hankook Optimo K715.
Regards/groeten, Jeroen