BMW Parts at Partsgeek US

BMW 316 1976

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2110
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Optie 3, dat is wel duidelijk


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26822
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 1976

Post by Jeroen »

Leuk, maar je moet wel even testen of 14" staal wel goed rond gaat op zowel de voor- als achterkant van een E21. Omdat de E30 ET veel hoger is heb je kans dat een spoorkogel of remklauw in de weg zit. Ik weet iig dat E30 staal niet gaat op een E21 met schijfremmen achter maar dat heb jij niet. Dus even goed testen voordat je geld uitgeeft aan rubber en er dan achter komt dat 't niet past, of je moet aan de spacers willen. En geen E30 spec banden nemen, die zijn te hoog.
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Daar zeg je wat. Kwam wat plaatjes tegen van E30 velgen op een 02, ging er daarom vanuit dat het wel zou passen. Maar geen rekening mee gehouden.

De verhoogde ET waarde lijkt mij wel op te lossen met een setje spoorverbreders. Daarmee lijkt het grootste probleem wel opgelost.
Dacht qua banden aan het volgende:

NU: 165/80 R13
Straks 175/70 R14

Hoogte en omtrek neemt dat met iets meer dan 1% toe, leek mij geen probleem. Ga voor de zekerheid wel even langs de lokale bandenboer voor advies.
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

De afgelopen maanden iets minder met de BMW bezig geweest vanwege afstuderen en de komst van mijn afstudeercadeau:

Image
CB550 super sport, ook uit 1976!

Daarbij is het velgen en bandenproject even on-hold gegaan omdat ik een nieuw probleem ben tegengekomen dat mogelijk het budget voor dit jaar gaat opeten. Na het voltanken parkeerde ik de BMW zoals gebruikelijk in de garagebox (1km rijden ongeveer). Toen ik later bij de box terugkwam rook het nogal sterk naar benzine. En ja hoor, onder de auto lag een plasje benzine en er druppelde ook nog wat vanaf de achteras op de grond. Een lekke tank, hopelijk is het iets de vulslang ofzo. Direct 10 liter eruit gereden en sindsdien enkel halfvol getankt, dat bleek een geschikte pleister op de wond wat mij doet vermoeden dat het euvel zich aan de bovenkant bevindt.

Komende week gaat hij naar de garage voor een APK/beurt en dan wordt er meteen naar de tank gekeken, ik hoop dat het meevalt en dat het lek zich inderdaad bij de aanhechting bevindt. Een vervangende 50 liter tank heb ik na wat uurtjes online speuren nog niet gevonden, de gouden tip is welkom, evenals adresjes waar ze benzinetanks opknappen.

Een tweede reden waarom ik de velgen nog niet vervangen heb ik een soort algemene ontevredenheid over de wegligging. Ik heb laatst een stukje in het beest van Ite gereden en die ligt echt veel vaster op de weg. Vooral boven de 100/110 wordt mijn exemplaar nogal zoekerig aan de voorzijde, bij 130 trilt het stuur uit je handen. Mogelijk een kwestie van uitlijnen, maar heb ook het sterke vermoeden dat de rubber van de ophanging niet 100% zijn. Een kleine twee jaar geleden zijn er nieuwe draagarmen aan de voorzijde gemonteerd met W&N rubbers. Ik lees daar niet al te beste verhalen over dus voor peace-of-mind vind het lekker om de boel nu echt goed aan te pakken, daarna is het tijd voor the looks. Om te beginnen is vandaag deze set rubbers van strongflex binnengekomen (ik heb de 'milde' variant qua hardheid gekozen):

Image

Het plan is om in eerste instantie de rubber aan de voorzijde te vervangen aangezien achter nog prima aanvoelt. Afhankelijk van de totale kosten blijven voorlopig of de BBSen eronder en wordt ie enkel uitgelijnd. Mocht het allemaal erg meevallen ben ik van plan de 14 inch E30 velgen te poedercoaten en te monteren en gaan de rubbers achter ook verwisseld worden.

Oh, en door de opmerking van BertjeConti overweg ik die vintage rallyestijl wat verder door te trekken. Mogelijk komt er ook een matzwart wrapje over de motorkap, die kleurcombi is te gek!

Image

Image


Hoop volgende week wat meer nieuws te hebben!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2110
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Wist je trouwens dat zo'n zwarte motorkap ook een doel heeft.

Het verbetert het zicht, doordat hinderlijke reflexies van een blinkende motorkap geëlimineerd worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Ik dacht al zoiets ja! Ik kon mij (vooral bij die Dakar Range Rover) al niet voorstellen dat de extra hitte die het zwart opneemt functioneel was. Logische verklaring wel, thanks voor de info!

Voel wel lekkere vibes bij die rallye-look plannen en hoop dat het dit jaar nog lukt. Wil dit najaar eindelijk eens met de 316 de grens over richting Frankrijk of de Duitse Alpen en zou tof zijn als ie dan the look heeft. Technische issues hebben uiteraard wel voorrang :)
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2110
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Leuk hoor, in de bergen heb je ineens een heel andere bmw onder je reet zitten dan hier op het vlakke. Tenminste dat is mijn ervaring.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply