BMW Parts at Partsgeek US

BMW 316 1976

Post Reply
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Ai. Net 200 euro afgetikt bij WN voor de draagarmen alleen al :/
Zie ook even geen andere oplossing, de komende twee weken naast mijn baan ook tentamenweek dus 14 uur per dag in touw. Onderdelen scoren gaat hem even niet worden..


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16410
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 316 1976

Post by uwbuurman »

Ah joh, is wel weer geld, maar straks is het ook goed. En denk er om, goede rubbers kopen, geen rommel. Daar krijg je spijt van.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Goede tip! Voor de eerste generatie draagarmen is er niet heel veel beschikbaar.
Ik hoop maar dat het goed spul is, zo niet dan gaat over een tijdje het volgende setje erop:

https://www.strongflex.eu/en/bmw-e21-75 ... ush-031322

Met de Weber en de draagarmen was daar nu even geen geld meer voor..
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Ysbeer is weer thuis in zijn garage.

Twee weken in Hillegom bij Ludwig preformance gestaan, een hoop geld verder, maar het verschil is merkbaar zeg.
Ik zal niet teveel uitweiden over de Weber, daarvoor loopt al een ander draadje, maar wat een verschil! Het blokje loopt stationair super, bokt veel en veel minder en voelt frisser en sterker aan. Zeker boven de 100 k/u. Er is nog wel wat gebok merkbaar, hier ga ik nog achteraan.

Ook de draagarmen zijn vervangen voor het juiste type. Het stuurgedrag is hierdoor echt wat beter geworden en tijdens het afremmen heb ik geen last van getril meer. Dit was er eerder wel en achteraf gezien toch wel een teken.

Wel zijn er wat nieuwe aandachtspuntjes aan het licht gekomen. Ten eerste zijn de banden wat droog, en de rembekrachtiger is door wat gelekte remvloeistof wat gaan roesten. Omdat het geld wel erg hard gaat besloten de remmerij in het voorjaar aan te pakken (het is nog niet onveilig), en eerst de banden te vervangen. Ik denk dat het vredestuin quatrac 5's worden of continental ecocontact 3's worden.

Later deze winter nog een bezoekje aan goslinga brengen voor een laagje ditrinol en dan is het voorlopig wel even goed.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2104
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Ik zou zeker geen ecocontacts willen. Heb er heel slechte ervaring mee gehad.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Hmmm, een slechte ervaring qua slijtage of grip?

Net het bandendraadje nog eens doorgelezen en kom tot dezelfde conclusie, er is maar bitter weinig beschikbaar in 185 70 r13.
Jammer wel want wil absoluut geen afstand doen van de 13 inch honingraatjes. Echt veel keuze is er niet.

Slijtage is met mijn 90 paarden niet zo heel boeiend, de kans dat ik een setje oprook is vrij klein.
Grip vind ik wel fijn, als motorrijder genoeg holy shit momentjes in de regen gehad om daar wat extra aandacht aan te besteden.
Toch maar de uniroyal rain experts dan??
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2104
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Die eco's hadden totaal geen grip, op die auto (geen bmw) toen overgestapt naar kleber's, het was een onvoorstelbare verbetering. En die klebers hebben het ook nog eens bijna 100k volgehouden.

Heb nu kleber all seasons op de E12, ik ben er heel erg content mee, vooral op nat een topper, maar op droog ook erg veel grip hoor.
Op de E12 ben ik ook van 14" naar 15" overgestapt vanwege de zeer beperkte keuze in 195/70R14
Hetzelfde probleem als 13" voor je E21.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Komende zomer gaat de 316 naar de Alpen dus grip is wel gewenst. Die eco's vallen wel af dan.
Er blijft weinig over zo. Ik lees redelijke dingen over de uniroyal rainexpert's, kosten ook niet de wereld dus dit lijkt mij de de beste optie.
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Even een korte update:

Komende week vrijdag gaan de nieuwe bandjes eronder. De keuze is uiteindelijk gevallen op een setje uniroyals en ik kijk ernaar uit, voor zit er een maatje te smal onder wat mij toch wel irriteert. Ook is de wegligging boven de 110/110 wat zoekerig, rijdt echt niet zo fijn.

Om dit probleem op te lossen overweeg ik een setje strongflex rubbers te kopen, als ik volgende week bij de garage ben maar even informeren naar de kosten van het monteren.
https://www.strongflex.eu/en/bmw-e21-75 ... ush-031322

De week erop gaat de wagen naar Goslinga voor een laag ditrinol, een rib uit mijn lijf maar voor het behoud wel een prettig idee.

Daarna is de rembekrachtiger aan de beurt, deze is wat gaan roesten, waarschijnlijk door wat overflow van het reservoir. Aangezien remmen toch wel belangrijk zijn wil ik hier van het voorjaar mee aan de slag.
Ik zag dat ook de hoofdremcilinder niet zo heel fris meer is. Ik wil deze meteen meepakken, alsmede de leidingen.
Wat de hoofdremcilinder betreft, de kosten hiervan lopen nogal uiteen. Ik zag dat bij BMW een nieuwe (OEM 34311120032) dik 500 euro kost, bij WN 135, en via internet vanaf een eurootje of 30.
Zit hier kwaliteitsverschil in, of is er een andere reden voor deze verschillen. Kan er echt niet bij dat er zo'n enorm verschil in zit!
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4418
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW 316 1976

Post by bmw e12 e21 »

Ik zou gewoon originele verse rubber zetten.
En dan nog BILSTEIN B6 dempers icm Eibach Prokit veren.
Wereld van verschil.
Subtiel -2cm verlaagd en veeeeel betere wegliging.
Ook een stabi achter zetten helpt indien nog niet aanwezig.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1502
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW 316 1976

Post by Wilmo »

Hoe zie je dat een HRC niet meer fris is?

Enne, is je auto wel uitgelijnd nadat je de boel hebt vervangen? Ik zou daar eens mee beginnen. Deze hobby is alleen uit te houden als je genoeg plezier hebt tussen de pijnmomenten. Choose your battles...
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 16410
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 316 1976

Post by uwbuurman »

Hrc: gewoon een goede kopen, dus van Ate bijvoorbeeld. Deze week 26% korting bij Autodoc.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26805
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 1976

Post by Jeroen »

Strongflex is in mijn ogen om je probleem heen werken, moet niet nodig zijn. Eerst de oorzaak van het zoekerige opzoeken. Speling, versleten rubbers, uitlijning idd, of bandenspanning?
Regards/groeten, Jeroen

We want your contributions in our E21 Facebook Group! Join, like, post & share!
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 115
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Hrc is net als de bekrachtiger door de roestduivel aangetast. Via Leon al een vervangende bekrachtiger op de kop getikt. Aangezien de boel dan toch los gaat dacht ik, meteen de Hrc maar vervangen.

Wat het onderstel betreft, de auto is verleden maand uitgelijnd, en er zitten verse draagarmen onder aan de voorzijde. Voor zitten er al Bilsteins op, achter merk onbekend. De veren lijken ook best nieuwe te zijn dus vandaar dat mijn aandacht naar het rubber verschoof.
Volgende week vrijdag gaat ie op de brug voor verse banden en verse bodemstoppen, ik zal dan meteen eens kijken wat er qua ophanging aan vervanging toe is.
Thanks voor de adviezen! Ik merk dat ik erg graag wil upgraden en hierbij de werkelijke oorzaken niet voldoende aandacht geef, fijn dat dit even gecorrigeerd wordt :)
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11448
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW 316 1976

Post by Peter V. »

Even een opmerking over de HRC. Ik ben echt van mening dat je niet zomaar een gebruikte moet plaatsen. Het zijn immers toch je remmen. Zeker als de staat ervan onbekend is dan moet je deze een revisie geven.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic
Post Reply