Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

De slangen heb ik op maat gemaakt, de leidingen ook. Ik heb alles zo aangesloten dat er geen schade ontstaan bij verwijdering. Daarvoor heb ik de route van de aircoslangen gebruikt, waardoor ik geen gaten in het front hoefde te maken.

Image

Image

Image

En alles op z’n plek

Image

Tot slot nog een stukje extra demping gecreëerd door rubbertjes te plaatsen

Image

Image

Uiteraard bij de laatste montage draaide een van de koppelingen los. Zoals te zien op de koeler is er bijna geen schade, waardoor ik me afvraag hoe vast dit zat…

Image

Image

Die heb ik chemisch bevestigd.

Image

Image

Slangen op hun plek

Image

En gereed

Image


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Peter V. »

Mooi werk weer.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Daarna was alles klaar en heb ik de hele boel verwijderd, om de koelfan, de radiateur en wat kleine delen te verwijderen. Daardoor kon ik bij de poelie en de trillingsdemper om de opgelopen schade vast te stellen. Zie de verschillende boutjes van de noodreparatie in de Eiffel.

Image

De poelie is uitgebogen en zie het kleine ronde deukje tussen de twee gaten. Dat is van de paspen van het tandwiel. Die hoort hier niet in de steken. Zoveel geweld is er wel op losgelaten dat dit nu zwaar beschadigd is.

De trillingsdemper heeft ook ovale gaten. Die ook hier het kleine gaatje, dat er in dit geval wel hoor, maar helemaal is uitgelubberd.

Image

Image

Die die troep is klaar voor het oud ijzer. Nieuwe onderdelen zijn geregeld en uit de stelling gehaald.

Image

De nieuwe spullen passen weer perfect en zonder speling. Uiteraard gemonteerd met nieuwe boutjes
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Daarmee komen we aan project 3. Daartoe dienden ook de keienvanger en de bumper verwijderd te zijn, dus dat kon nu mooi. Ook het spatbord moest eraf en zelfs de deur. Dit project is namelijk het aanpakken van het deurscharnier van de bestuurdersdeur. Daar zat minieme speling is, maar sinds de auto weer in gebruik is, is de speling giga geworden. Wel spannend om dit op een versgespoten auto aan te pakken, want in het meest ongunstige geval is het een rondje lassen en spuiten, maar ja, zo wilde ik het ook niet houden. De deur kon ik wel 5 cm op en neer bewegen aan het uiteinde.

Image

De pen in het bovenste scharnier bleek al jaren geleden te zijn gebroken, dat is me eerder niet opgevallen en met de nodige verf en filler werd alles keurig op zijn plek gehouden, tot wat intensiever gebruik zorgen voor meer schade. Maar een losse pen is niet te krijgen, nieuwe scharnieren zijn alleen type 2.

Dus ik heb een nieuwe Astijl gepakt, daar de scharnierpennen uitgeslepen. Daarnaast een sloop Astijl, daar de “flappen” uitgehaald. En toen was het een grote hub hub barbatruc.

Image

Image

Nieuw scharnier, nieuwe pen

Image

Image

En in de eerste laag kleur

Image

Klaar

Image

En eindelijk strakke carrosserienaden! Ik ben nog ongelukkig over het spatbord LV, dus daar komt ook nog een vervanger voor, denk ik.

Image

Tot slot nog een leuk detail toegevoegd, het beruchte rubber rond de motorkapsluiting, alleen verkrijgbaar op de eerdere type’s 1:

Image

En zo kon het gebeuren dat mijn 323i, die in 2010 op de eerste Sharknosemeeting stond, eindelijk, na bijna 9 jaar ploeteren in de hal stond in het Autotron, voor de 10de editie van de Sharknosemeeting. Grote blij!!

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11765
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by 323baur »

Grote mooi!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by bmw e12 e21 »

Knap zeg Koos!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Nick1984 »

De details maken hem echt af!!! Prachtig resultaat!

Als enige puntje zou ik toch eens nadenken om de de aansluiting op de oliekoeler te brazeren of zo.
Ik heb nog geen ervaring met metal-weld van Innotec, maar als die lost heb je iets aan de hand...

Verder echt waar groot respect voor de complete restauratie!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by BertjeConti »

Gaaf hoor, echt een pracht exemplaar geworden deze 323i met een uitzonderlijk hoog originaliteits gehalte, zoals we dat inmiddels van Koos mogen verwachten.

Olie nu lekker koel?
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

Scheelt ongeveer 10 graden, maar dus in gebruikstoestand nog steeds rond de 90, 95 graden Celsius. Of die sensor fris is, weet ik niet, ga ik wel van uit.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by BertjeConti »

Toch wel gek, ik vraag mij af waar die olie zo warm van kan worden in een M20 blok, het is het laatste bmw blok dat zonder oliesproeiers voor extra zuigerkoeling ontworpen is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Wondermike »

Mooi werk Koos.
So many cars, so little time
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by uwbuurman »

BertjeConti wrote: Thu Jun 13, 2019 12:06 am Toch wel gek, ik vraag mij af waar die olie zo warm van kan worden in een M20 blok, het is het laatste bmw blok dat zonder oliesproeiers voor extra zuigerkoeling ontworpen is.
Sportbak, continu 3500+toeren...

De 325i met laid back automaat is ook standaard al 85 graden, dus deze is met al die toeren slechts 10 graden minder. KVS is mooi op temperatuur, zonder fan om en nabij midden, met fan aan ongeveer een 1/8 voor het midden. Geen fluctuaties.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by Jeroen »

Zowwww, even aan het bijlezen, weer geweldig fraai aangepakt Koos! Oliekoeler is supernetjes zo, al blijf ik die olietemperatuur raar hoog vinden, wellicht toch ergens een meetfout. Overigens geen zweet, zeker tot 120 graden hoef je je nul zorgen te maken. Zal nog eens zoeken hoe hoog ik mijn olietemp in de Alpen kreeg!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa

Post by uwbuurman »

Herinnert u zich deze nog?? Dit zijn de ingewanden van mijn eerste motor in de 323i, die geploft is in 2010.
uwbuurman wrote: Wed Feb 09, 2011 2:55 am
Image

Image

Image

Image
Afgelopen zaterdag kwam Rob in de loods buurten. Tijdens de koffie en vlaai liet ik de ontplofte zuigers zien. Rob pakte er eentje vast, bekeek 'm en zei: "dat is geen BMW zuiger....".

Ik heb al eens laten zien dat de zuigers bijna allemaal deuken van kleppen hebben, maar net op de rand van de pocket. Rob zag iets wat mij nooit is opgevallen, maar de pockets zitten haaks op de zuigerpen. Bij BMWzuigers zitten de pockets enkele graden gedraaid tov de zuigerpen. Gek dus, maar niet vreemd als de pockets niet zitten waar de kleppen zitten, dat de kleppen de zuigers raken.

Wat onderzoek leert nu dat FIAT een 84mm zuiger voerde, voor een motor met twee nokkenassen, waarmee de kleppen recht tegenover elkaar zitten, haaks op de kop. Zitten in de DOHC 2000cc motoren voor de Fiat 124 Spider, Fiat Brava en Lancia Beta.

Image

Laat ik het voorzichtig zeggen: het lijkt er sterk op dat de firma Hollanders motorenrevisie mijn oude motor heeft gebouwd van een opgeboorde e30 320i motor, met eta kruk, 320i drijfstangen en die FIAT zuigers. Afgetopt met een gare 731 kop die op meerdere plaatsen was gelast.

Maar dan pas je toch die pockets aan? En waarom überhaupt die FIAT zuigers? Goedkoper? Hoeveel van dit soort konijnen rijden er meer rond? Ik heb de factuur van die motor nog. Serieus geld, destijds.

Ik denk dat die zuigers er voor hebben gezorgd dat de compressie hoger dan wenselijk was, dat de kleppem tikken gekregen hebben, waardoor schade ontstond. Kortom, deze motor was een plofkonijn, wachtend op een plof.

Eigenlijk ben ik verbaasd, dat ik nog verbaasd ben over deze motor. Gelukkig heb ik nu een pareltje onder de kap liggen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!

Post by BertjeConti »

Inderdaad Koos, dat pareltje dat je nu hebt snort inderdaad fantastisch, heb ik zaterdag zelf mogen ervaren.
Daar ga je nog veel plezier mee beleven de komende jaren, dat weet ik zeker!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply