Robo's: E21 323i

Robo
Upcoming E21 fanatic

Robo's: E21 323i

Post by Robo »

Hallo mede e21 fans,

sinds afgelopen woensdag ben ik in het bezit van een bmw e21 323i. Ik had al een paar dagen een account gemaakt maar nog geen tijd gehad om me voor te stellen.
Dus bij deze even wat korte info over mezelf. Ik ben Robin van Reeuwijk, 19 jaar en ik woon in Tilburg. Al van kleins af aan ben ik een auto fan en toen ik eenmaal in deze auto had gereden was ik verkocht en wou ik hem hebben. Ik heb de auto van Jim gekocht (zit hier ook op het forum) en sinds afgelopen woensdag is hij dan bij mij op de oprit te bewonderen.
Er moet nog veel aan gebeuren voordat hij in een nette staat is, dus ik denk dat ik vele onderdelen nodig zal hebben. Met name het interieur mist het een en ander. Ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Verder is mijn plan voor komende week om er een apk op te zetten en dat de motor ook start als hij koud is.
Uiteraard zal ik hem ook gaan poetsen komende week en wat foto's plaatsen!

Groeten,
Robin
Last edited by Robo on Thu Sep 06, 2012 4:08 pm, edited 5 times in total.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Voorstellen Robo: E21 323i

Post by Jeroen »

Leuk, gefeliciteerd en welkom hier! Geen probleem om hier hét topic over je auto van te maken, maar dan verkas ik 'm alvast even naar het juiste forum.

En recente foto's zijn altijd welkom en natuurlijk denken we graag mee bij evt problemen
Regards/groeten, Jeroen
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Dankjewel! Uhm moet ik dan een topic over de auto bij techniek zetten?
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Welkom Robo ...
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

welkom! Je moet niets, behalve heel veel foto's plaatsen hiero! En meer over je bolide, zoals staat, kleur, opties, type 1 of 2 etc...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Haha, ik bedoelde of het meer wenselijk was op zo'n topic op het technische gedeelte te plaatsen. Dat zal ik zo dan maar is doen. Foto's en info volgen uiteraard snel!
e21bart
Upcoming E21 fanatic

Post by e21bart »

welkom! klinkt als een mooi project :D

we zijn reuzebenieuwd naar de fotos natuurlijk!
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Nou bij deze een kleine update.
Ik heb vandaag lekker aan de auto gewerkt. De gordel van de bestuurderskant ging niet meer terug en dat is nu opgelost. Ook lag de achterbak vol met zooi. Daar is best veel tijd in gaan zitten qua uitzoeken. Wel altijd leuk dat je gereedschap krijgt van de vorige eigenaar :mrgreen:
Ook zag ik helaas dat het tapijt aan de bestuurderskant een beetje nat was. Dit uiteraard losgehaald en daarna lekker gedroogd met de föhn.
Ik weet niet of er meer mensen zijn die hier last van hebben/hadden. Zo ja, dan hoor ik er graag tips over.
Als laatste heb ik de motor nog lopend gekregen vandaag. Ik wou hem proberen te starten door eerst wat remmenreiniger in de inlaat te spuiten. Dit hadden we niet dus toch maar met wd-40 geprobeerd. Op het moment zelf wou de motor niet aan gaan. Na een tijdje gewerkt te hebben, dacht ik: Laat ik hem nog eens starten. Er zat wat leven in de motor en na een paar keer starten liep hij zeer netjes! De verleiding was zeer groot om een stuk te gaan rijden!
Gelukkig morgen weer een dag om er wat aan te werken en ik wil hem deze week ook voorzien hebben van apk!

Groeten,
Robin
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Re: Voorstellen + voortgang Robo's: E21 323i

Post by uwbuurman »

mooi dat ze loopt! Natte vloerbedekking is lekkage. Of via de hoekjes onderin je voorruit, onder het rubber, maar waarschijnlijker de kriksteun in de bodem.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Ja had ook al wat gezocht naar lekkage. De auto heeft de afgelopen dagen alleen stilgestaan dus dan denk ik eerder een rubber bij de ruit.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Nou ten eerste mijn excuses voor het lang wachten met plaatsen van foto's. Een aantal zaken voor de apk duurde nogal lang.
Ik heb de auto weer sinds vorige week woensdag en ben er uiteraard weer volop aan bezig geweest.
Vandaag was het lekker zonnig dus ik dacht laat ik is een paar foto's maken!
Dus hier komen ze:
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nou heb ik tegelijkertijd ook een vraag: Ik heb elektrisch verstelbare spiegels alleen doen deze het niet op het moment.
De bedrading is namelijk niet goed aangesloten.
Nu is mijn vraag of iemand een elektrisch schema heeft van de spiegels of duidelijk kan uitleggen hoe het zit, want ik heb het idee dat de bedrading niet helemaal compleet is...

Groeten,
Robin
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Re: Robo's: E21 323i, 11-03-2012 update met foto's

Post by uwbuurman »

Hee die met die dubbele uitlaat eintstukken, die hebben we hier wel vaker voorbij zien komen! leuk joh, veel plezier ermee!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Ja dat klopt ik heb hem van Jim gekocht en hij zat hier eerst ook op het forum. Dankje heb er zeker al veel plezier van gehad. Het zijn toch echt een pracht autos en zelfs bij mijn pa op het werk hebben ze het over mijn auto haha!
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Het is al even geleden dat ik wat heb gepost, maar heb niet stil gezeten uiteraard.
Een tijdje terug heb ik het hele dashboard eruit gehad om alles schoon te maken en de kabels goed te leggen. Er lag van alles halve bak voor de radio. Dit heb ik fatsoenlijk gemaakt en er ook meteen een iso-stekker in gesoldeerd. Ik ben dus weer voorzien van muziek :D
Ook merkte ik steeds dat mijn auto nogal begon te trillen als ik aan het rijden was. Je hoorde zelfs klappen als je flink gas gaf.
Als ik dan de koppeling intrapte was de trilling weg, dus nam ik aan dat het in de aandrijving zat.
De auto daarna de auto op de bokjes gezet om de boel te inspecteren aan de onderkant:

Image

Ook had ik het rechterwiel er nog afgehaald omdat ik het idee had dat er wat aanliep

Image

De aandrijfas zat nog goed en stevig vast op het eerste gezicht. Ik schrok nogal toen ik de hardy-schijf bekeek... Het rubber was namelijk zo goed als weg...

Een vriend van me had gevraagd of ik kwam helpen aan zijn Jetta en dan kon ik ook meteen mijn auto maken. Paar weken terug dus mooi naar Arnhem gereden. Nog nooit zo'n helse tocht gehad in de auto :? De auto trilde als een gek en ik deed maar een schiet gebedje om de aandrijfas onder de auto te houden. (Als je de foto ziet snap je waarom)

Eenmaal daar de auto op de brug gezet en de hardy-schijf gedemonteerd, hoe die de tocht naar Arnhem heeft kunnen overleven is mij een raadsel. Gedemonteerd kwam die er zo af...:

Image

Daarna de nieuwe gemonteerd en uiteraard na montage de metalen klem eromheen afgehaald. (Had de foto gemaakt voordat ik de metalen klem eraf haalde)

Image

Als laatste een test rondje gedaan en de auto reed weer heerlijk :driving

Verder heb ik nog wat andere kleine reparaties uitgevoerd. De draadjes van de slijtage-sensor van de remblokken was kapot gegaan, deze had ik gesoldeerd. Als laatste heb ik de remschijven voor nog afgedraaid. Deze waren toch redelijk krom...
Al met al toen een productief weekend gehad en ik moet zeggen de auto rijdt weer heerlijk!

Als laatste nog de lenso bsx van een maat erop gehad. Ik moet zeggen het ziet er erg mooi uit!

Image

Image

Image

Groeten,
Robin
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Robo's: E21 323i, 18-04-2012 update

Post by Jeroen »

Mooie slagen gemaakt en nu klaar voor een mooie E21 zomer vol leuke activiteiten :roll:

Je hebt wel geluk gehad met die cardanas, als die hardyschijf het onderweg had begeven had je zomaar een totall lossje kunnen hebben hoor!

Wat je kromme schijven betreft, meestal heeft dat een oorzaak, vaak een niet goed gangbare remklauw dus misschien moet je aan de remklau revisie denken. We hebben hier juist een leuke discussie over gehad, zie hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=17497

Veel plezier weer met de auto!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply