323i Odo sleuteldagboek

Post Reply
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Nieuwe bussen. Standaard ok genoeg voor mij. Meeste andere bussen icm bilstein b6/b8 en korte veren maken de ritten niet plezierig. Beetje comfort mag best wel.


BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

Klopt, JW. Is dat de voorzijde van een e12?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Wilmo »

Nee, een een of andere Nissan :oops:


Ik kon zo snel geen goed plaatje vinden en dit leek er nog het meest op.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29247
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Jeroen »

Dit komt er idd heel dichtbij. Wat ik niet begrijp is dat zowel de draagarm als het uiteinde van de stabi in de rubbers zitten, één van die twee is al meer dan zat, maar eigenlijk is het zelfs helemaal niet nodig. Maakt geen verschil in het comfort, wel in het overhellen. Kijk maar hoe het bij mij zit, niks rubber. Dempen van geluiden doe je via je ophanging (toplager en draagarmrubber).

Image
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Wilmo »

En zo kun je de strakheid dus ook nog instellen. Merk je ook verschil tussen maximaal en minimaal en overstuur en onderstuur?

Wat voor stabi is dat trouwens? 'Wij' hebben er een met dat malle oog...
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Tijd voor een korte update.
Raamsponning achterzijde gereed. De gaten dicht gemaakt met een stukje donor. Kleine gaatjes opgelast en vlak gemaakt. Daarna met tin afgewerkt.
Tevens de hoedenplank kaal gemaakt en de opstaande rand voor de kofferbakrubber recht gemaakt.Wel apart dat de opstaande rand in tact is. De meeste zijn allang weggerot.

Image

Image

Image

Na dit verhaal verder gegaan met het terygplaatsen van de buitendorpel.
Passen en meten een keer of wat gedaan. De deur ook teruggeplaatst.
Image

Al met al niet geheel ontevreden. Deur "hangt" erin en op het oog "recht"gehangen.
Deur klemt in ieder geval niet en rondom meer dan voldoende ruimte. ook bij het openen van de deur zelf.


Enfin, tijd om gaatjes te boren.
Gekozen voor de optie om vanuit binnen te lassen. Waarom? omdat ik van mening ben dat de afwerking van lassen zo min mogelijk vanaf buiten zichtbaar moet zijn. Met name onderkant van de buitendorpel. Tsjaa, koekoek. Is dat handig. MMMMMMMM zonder brug onderkant lastig te doen. Gelukkig paste mijn ranke postuur prima onder de auto. Zelfs limbo gedaan.Ik pas er echt onderdoor. Mijn klusmaat Geert lukt dit niet.......

Image

Na nog een keer of wat passen en meten lassen maar.

Image

Image

De foto`s van onderzijde volgen wel een keer.
Image

Bij de verschillende sessies passen en meten moet vaststellen dat de kriksteun ondersteuning in de dorpel Ab Farbik de vorm heeft doen veranderen. Door de puntlassen is het voorste gedeelte in elkaar "gezak". De boel loshalen was voor mij geen optie. Met gepaste duwkracht de boel op zijn plaatst gezet.

Image

Na een rondje slijpen en schuren de deur en het spatbord teruggehangen.
Pas allemaal nog steeds mooi en loopt nergens tegenaan.

Image

Image


Ik ben er blij mee.

Image


Image

Image
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by loentje »

super net werk!

Ben ook wel eens benieuwd naar de tijdsintensiviteit. Bijvoorbeeld zo'n hoedenplankje hoe lang ben je daar nu mee bezig?


groeten leon
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Ha Leon,

Hoedenplank. Kleine 2 uur met alleen kaalmaken. Beetje primer erop is het werk niet. CAS klaar dan alles laten nastralen. Primer nu enkel ter bescherming
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Vastlassen van de dorpel zelf dagje werk. Voor elke puntlas de boel enorm goed klemmen. Elk voorgeboord gat bewerk ik voor het lassen met een afgestompte schroevendraaier en hamer. De boel vastklemmen en dan op het gat een paar klappen geven zodat er maximaal contact is tussen de 2 plaatwerkdelen. Dorpel zijn aardig wat gaatjes. Vandaar de lange duur voor het vastlassen.

Alles proplassen netjes maken is ook een halve dag werk.

Ach, het is een hobby.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by BertjeConti »

Erug netjes weer hoor!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11992
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by Peter V. »

Ziet er weer heel erg goed uit. :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1352
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by raymondw »

Strak werk Odo :driving
Carpe Diem, Raymond
bremboap
E21 Mad
Posts: 2267
Joined: Sun Jul 03, 2011 8:43 pm
Location: Amersfoort

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by bremboap »

Thanks allemaal voor de leuke en vooral positieve reacties.
Erg goed voor de motivatie om door te gaan.

Volgas :launch
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by uwbuurman »

dat is echt zo Odo, inderdaad. heb ik ook ervaren. Als het taai gaat, dan helpen de positieve reacties je verder! Dus doorgaan, ouwe! Ik kom binnenkort weer even kijken!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11766
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i Odo sleuteldagboek

Post by 323baur »

Dikke respect jonguh!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply