323i 1978 Martin
Re: 323i 1978 Martin
pff wat een ellende allemaal, ik wil hem wel terugkopen voor de aanschafprijs
Blijft wel zo'n mooie auto! Goed dat hij nu weer netjes rijdt.
Blijft wel zo'n mooie auto! Goed dat hij nu weer netjes rijdt.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
ben er nog niet zat van
Alles weer nagelopen, aandrijving en diff zit goed en stuurhuis blinkt goed. Vervolgens de distributieriem gewisseld. De daadwerkelijke riem wissel doe ik niet zelf. Al het voor werk wel en daar kwam ik wat gehannes met een aircoradiator tegen...
De elektrische fan zit voor deze airco radiator, mooi stukje vakwerk met veel koperbochtjes, en dat past allemaal maar net.
Verder geen problemen tegengekomen, wel de ontsteking gecontroleerd ondanks alle merktekens. Stond mooi.
Weer schone KVS erop en net maar 1/2 liter erbij.
Schokbrekers achter zitten net niet vast met de veren, irritant rammeltje.
Klein plaatje onder bij de versnellingsbak starterkrans was op een hoekje afgebroken en veroorzaakte een rammel.
Gewisseld voor een ander plaatje.
Pompje van de ruitenwisservloeistof ging spontaan lekken. Leuk die oude auto’s maar pompje uitelkaar. Schoonmaken rubber was netjes, beetje vaseline langs de rand en houdt tot zo ver nog vol. Wel leuk dat die ging lekken op het moment dat we de KVS aan het vullen waren. Gelukkig was de KVS allemaal dicht.
Rechtsachter lijkt een wiellager aan de beurt te zijn.
Zsm ff nalopen.
En op weg naar huis... Alleen nog standje drie van de aanjager. Weer werk, vaker gebruiken hoor ik wel eens nou dat gaat wel op.
Alles weer nagelopen, aandrijving en diff zit goed en stuurhuis blinkt goed. Vervolgens de distributieriem gewisseld. De daadwerkelijke riem wissel doe ik niet zelf. Al het voor werk wel en daar kwam ik wat gehannes met een aircoradiator tegen...
De elektrische fan zit voor deze airco radiator, mooi stukje vakwerk met veel koperbochtjes, en dat past allemaal maar net.
Verder geen problemen tegengekomen, wel de ontsteking gecontroleerd ondanks alle merktekens. Stond mooi.
Weer schone KVS erop en net maar 1/2 liter erbij.
Schokbrekers achter zitten net niet vast met de veren, irritant rammeltje.
Klein plaatje onder bij de versnellingsbak starterkrans was op een hoekje afgebroken en veroorzaakte een rammel.
Gewisseld voor een ander plaatje.
Pompje van de ruitenwisservloeistof ging spontaan lekken. Leuk die oude auto’s maar pompje uitelkaar. Schoonmaken rubber was netjes, beetje vaseline langs de rand en houdt tot zo ver nog vol. Wel leuk dat die ging lekken op het moment dat we de KVS aan het vullen waren. Gelukkig was de KVS allemaal dicht.
Rechtsachter lijkt een wiellager aan de beurt te zijn.
Zsm ff nalopen.
En op weg naar huis... Alleen nog standje drie van de aanjager. Weer werk, vaker gebruiken hoor ik wel eens nou dat gaat wel op.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
Ja idd.
Net een rondje gedaan. Fan doet het weer op alle drie de standen. Piept wel harder dan mijn vrouw...
Knipperlicht rechtsvoor uitgevallen.
Blijf lkkr bezig zo, leuke hobby.
Net een rondje gedaan. Fan doet het weer op alle drie de standen. Piept wel harder dan mijn vrouw...
Knipperlicht rechtsvoor uitgevallen.
Blijf lkkr bezig zo, leuke hobby.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
Auto nagelopen voor een mooi tochtje zaterdag.
Kleppen stellen alles netjes.
Op de nokkenas lijkt een merkteken te zitten.
Zie de verkleuring, iemand een idee wat dit is?
Geen lekkages of andere gekkigheden. (-:
Bandenspanning, normaal 2,5, heb nu een poosje op 2,2 gereden. Iemand nog een suggestie, heb achter iets teveel het gevoel dat de auto gevoelig is voor spoorvorming. Wielstand kan ik niks aan wijzigen, rubbers zijn oud en week worden deze winter vervangen.
Ben benieuwd
Kleppen stellen alles netjes.
Op de nokkenas lijkt een merkteken te zitten.
Zie de verkleuring, iemand een idee wat dit is?
Geen lekkages of andere gekkigheden. (-:
Bandenspanning, normaal 2,5, heb nu een poosje op 2,2 gereden. Iemand nog een suggestie, heb achter iets teveel het gevoel dat de auto gevoelig is voor spoorvorming. Wielstand kan ik niks aan wijzigen, rubbers zijn oud en week worden deze winter vervangen.
Ben benieuwd
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1978 Martin
Goedddd, mooi dat het allemaal goed gaat, en ziet er lekker fris uit.
Ik rij doorgaans wel op een iets hogere bandenspanning, maakt dat de auto net even wat minder over de wang rolt, op de E21 denk ik iets van 2,3 voor en 2,5-2,6 achter, maar dat is wel heel erg afhankelijk van welke band je gebruikt. De meeste banden zijn tegenwoordig ook ecotroep met zachte wangen, en dus een wat zoekeriger karakter. Vaak zie je dat ook al terug in de load index van de band.
Recent laten uitlijnen? En hoe was de sporing achter? Als die compleet verkeerd staat (scheef, of uitspoor) dan wordt de auto vanzelf gevoelig. Met de toplagers en de montage daarvan kun je ook nog wat kanten op, en dus ook dingen de mist in laten gaan. De oorspronkelijke toplagers waren bij mijn weten concentrisch, wat BMW tegenwoordig levert is excentrisch. Dat geeft je dus meer montageposities, en dan heb je in de carrosserie ook nog eens 2 montageposities. Daarmee kun je dus aardige onderlingen verschillen creëren!
Ik heb de Baur net verse toplagers gegeven en ze zo negatief mogelijk gezet, eens even experimenteren wat dat doet qua looks en handling.
Ik rij doorgaans wel op een iets hogere bandenspanning, maakt dat de auto net even wat minder over de wang rolt, op de E21 denk ik iets van 2,3 voor en 2,5-2,6 achter, maar dat is wel heel erg afhankelijk van welke band je gebruikt. De meeste banden zijn tegenwoordig ook ecotroep met zachte wangen, en dus een wat zoekeriger karakter. Vaak zie je dat ook al terug in de load index van de band.
Recent laten uitlijnen? En hoe was de sporing achter? Als die compleet verkeerd staat (scheef, of uitspoor) dan wordt de auto vanzelf gevoelig. Met de toplagers en de montage daarvan kun je ook nog wat kanten op, en dus ook dingen de mist in laten gaan. De oorspronkelijke toplagers waren bij mijn weten concentrisch, wat BMW tegenwoordig levert is excentrisch. Dat geeft je dus meer montageposities, en dan heb je in de carrosserie ook nog eens 2 montageposities. Daarmee kun je dus aardige onderlingen verschillen creëren!
Ik heb de Baur net verse toplagers gegeven en ze zo negatief mogelijk gezet, eens even experimenteren wat dat doet qua looks en handling.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 323i 1978 Martin
M3 op 2.5 bar koud .. e30 op 2.0 koud
Zal idd een beetje band afhankelijk zijn en ook persoonlijk gevoel
Zal idd een beetje band afhankelijk zijn en ook persoonlijk gevoel
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
Bandenspanning duidelijk. Ga ik 2.2 voor en achter iets harder 2.5 uitproberen.
Na wissel van schokdemper en veren laten uitlijnen.
Achter netjes binnen de waarden. Voor klein beetje bijstellen.
Jeroen, je verhaal snap ik niet. Zal er eens in duiken en kijken wat er evt anders kan/moet.
Na wissel van schokdemper en veren laten uitlijnen.
Achter netjes binnen de waarden. Voor klein beetje bijstellen.
Jeroen, je verhaal snap ik niet. Zal er eens in duiken en kijken wat er evt anders kan/moet.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 323i 1978 Martin
Concentrisch versus excentrisch bedoel je? Tegenwoordig zit in het toplager het gat waar je het draadeind van de schokdemper doorheen steekt uit het midden, ofwel je kunt de veerweg door het toplager vóór montage te verdraaien iets meer naar binnen of iets meer naar buiten zetten, en dan heeft de E21 carrosserie 2 montagemogelijkheden voor het toplager, dus in totaal kun je het toplager in 6 verschillende posities plaatsen. Heb je dat L/R verschillend dan leidt dat vast tot een gevoeliger weggedrag.
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
Bedankt, Jeroen. In Nijkerk met Michel gesproken en die heeft het uitgelegd.
Auto staat in de winterstalling en de achterbrug gaat er onderweg voor nieuwe rubbers. Kan ik direct de schokbrekers / veren / schotels checken en evt corrigeren.
Auto staat in de winterstalling en de achterbrug gaat er onderweg voor nieuwe rubbers. Kan ik direct de schokbrekers / veren / schotels checken en evt corrigeren.
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 323i 1978 Martin
Netjes in het nieuw om te monteren.
Hopelijk dit weekend!
Re: 323i 1978 Martin
Nice
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003