Rutger 320i/323i 1979

Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Rutger 320i/323i 1979

Post by Rutger »

Hallo allemaal,

hier weer een nieuw lid en collegaliefhebber.

Ik ben al heel mijn leven autoliefhebber en heb van allerlei leuk grote jongens speelgoed gehad zoals uiteraard diverse BMW's, leuke gele en zwarte Volvo's (T-5r), en Porsches.
Nu in het bezit van een fijne 2009 E61, een 1998 328i E46 en een originele NL 1970 911.

Al lang droom ik van een mooie sportieve BMW van voor +/- 1980 en het moet er misschien nu maar eens van komen. Mijn plan is om een leuke E21 handgeschakelde 6-cilinder te kopen in een redelijke tot goede staat en om deze in eigen beheer verder op te knappen en verbeteren. Ik zou deze auto er heel graag bij hebben om makkelijk te kunnen pakken voor leuke tochtjes in het weekend en het bezoeken van evenementen, toertochten, oldtimerrally's, etc. Eventueel mag het ook een ander BMW type van voor 1980 worden of een uitzondering naar de 80's met een mooie E28 met bv. m-tech. Zoals uit dit bericht wel duidelijk is ben ik in ieder geval gek van de 'sharknose' :-)!

Ik ben handig en heb plek, maar kan niet lassen dus de auto die ik zoek, moet wel redelijk hard zijn. Verder ben ik stiekum wel gek van die typische jaren '70 en '80 after market styling met opvallende bumpers en spoilers etc. Moet kunnen op zo'n hobbyauto vind ik persoonlijk, maar helemaal clean is natuurlijk ook erg mooi. Originaliteit is voor mij geen absolute must dus het mag best een motorconversie o.i.d. zijn, want ik heb wel graag een 6-cilinder en dus liefst een handgeschakelde 323i of sneller onder de motorkap.

Ik kijk al een tijdje naar deze typische 320i/323i. Sommige gruwelen er volgens mij van, maar ik vind hem ergens wel wat hebben voor wat ik er mee van plan ben te gaan rijden. Sowieso de luchthappers eraf en misschien de grille weer zwart, maar hij heeft wel de specs die ik eigenlijk leuk vind. Het verbaast mij eerlijk gezegd ook dat de auto zo lang te koop staat en er zo weinig over te lezen valt dus dat maakt dat ik er nog niet serieus mee aan het werk ben gegaan.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr

Er is ook min of meer slecht nieuws: mijn bijzondere 328i E46 in de zeldzame kleur Japanrot/Electric red moet plaats gaan maken voor de oldtimer BMW. Deze 328i heb ik gekocht/gebouwd met het plan om deze heel serieus aan te laten passen voor gebruik op het circuit, maar dat is er nog niet van gekomen. De ongeplande restauratie van de 911 heeft voorrang gekregen qua tijd en kosten dus de 328i staat in de wacht. Ik hoop met een E21 meteen te kunnen rijden en plezier te hebben en om niet te hoeven wachten tot de andere oldtimer klaar is.

Een heel verhaal, maar dan weten jullie meteen wie ik ben. Ik hoop veel te leren van alle kennis en ervaring op het forum en natuurlijk net zoals jullie veel plezier te gaan beleven.

Groetjes Rutger
Last edited by Rutger on Tue Mar 29, 2016 5:02 pm, edited 3 times in total.


E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Rutger meldt zich aan

Post by 323baur »

Nou...over een introductie gesproken!
Welkom. Plaatjes. Lpg.
Dat zijn zo ongeveer de dingen die ik wil zeggen op je eerste posting.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Jeroen »

Welkom Rutger, en bedankt voor een mooie uitgebreide introductie.

Tsja, als je van plan bent langere tijd plezier van een auto te hebben moet je vooral iets kopen wat naar je eigen wens is. De aangehaalde auto bij Molenaar zou ik zelf wat overdreven vinden, maar da's een kwestie van smaak, het is zo wel echt een jaren '80 tuning auto natuurlijk. Ik heb geen idee van de conditie van de auto, maar weet wel dat deze als 320 op kenteken staat, dus een ombouw. Samen met spoilerpakket en atemarket schuifdak maakt dat er maar een kleine markt voor zo'n auto is, en daarom staat deze auto naar alle waarschijnlijkheid idd al erg lang te koop.

Waarschijnlijk komt er binnenkort ongeveer het tegengestelde te koop, een nette en behoorlijk originele 323i. Originele Nederlander in Polaris zilvergrijs met stoffen Antrazit/donkergrijs interieur met een berg originele opties zoals schuif-kanteldak, stuurbekrachtiging, Recaro's, 5-bak, 13" lichtmetaal. Oplettende kijkers hebben 'm op de Sharknose Meeting dit jaar al te koop gezien maar dat is maar heel kort geweest ivm werk in het buitenland. Waarschijnlijk binnenkort weer in de aanbieding. Met eea aan gebruikssporen en ik meen ca 3 ton op de teller, maar desondanks zeker geen sloper. Nog niet beschikbaar dus, hopelijk snel.

Image
Regards/groeten, Jeroen
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Rutger »

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Excuses naar de lezers die mijn eerste post wat te uitgebreid vonden :D .

De auto bij Molenaar is inderdaad behoorlijk op of over het randje. In mijn optiek wel leuk als opvallende deelnemer tijdens leuke rijdersevenementjes, maar misschien ook wel (te) uitgesproken waardoor je wel erg uit de groep valt :wink: . Daarbij lijkt mij de prijs voor een dergelijke ombouwauto best stevig al ben ik nog niet echt thuis in wat waar voor betaald wordt.

Ik zoek een E21 rijdersauto op benzine (liefst niet op LPG) die voor onbepaalde tijd mag blijven dus een mooie bescheiden originele zoals de zilvergrijze spreekt mij ook erg aan. Ik weet alleen niet of mijn budget van omstreeks 5000 euro toereikend is om een leuke en goede E21 te kopen om mee te starten zonder meteen intensief te moeten restaureren/investeren.
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Peter V. »

Hoi,

Welkom hier. Merendeel is al gezegd over de 320/23 bij molenaar. Als jij specifiek een 6 cylinder wilt dan moet je voor 5000 euro wel iets kunnen kopen. Schroom niet om eventueel in het buitenland te zoeken.

Het spreekt vanzelf dat de 320/6 iets minder kostbaar is in aanschaf dan een 323i. Het belangrijkste is nog steeds Roest bij een E21. Zover je budget het kan trekken moet je gaan zoeken naar een roestvrij exemplaar en dan wordt 5000 euro een wat grotere uitdaging (let op: zeker niet onmogelijk).

Als je iets ziet staan dan geef het even door, dikke kans dat de bewuste auto bekend is binnen deze kring.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Rutger meldt zich aan

Post by 323baur »

Te uitgebreid is het nooit hoor!
Erg leuk om een nieuwe petrolhead te lezen in je startposting.

Ik ken molenaar vrij goed. Deze auto werd eerst zelfs voor nog meer aangeboden. Ik weet dan ook niet of er nog muziek in de prijs zit. Volgens mij is de basis van deze kerstboom echter vrij goed.

5k voor een originele 323i begint echt zo goed als onmogelijk te worden. Zonder werk is sowieso niet aan de orde.
Er komen soms echte koopjes voorbij. Deze week nog..
Maar die zijn echt heel snel weg.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Rutger »

Erg leuk en een warm welkom al deze snelle reacties en ik merk al dat er veel kennis en informatie is hier. Net al even snel een rondje gemaakt door het forum en veel interessante dingen gelezen. Ook erg mooie foto's gezien van een prachtige roadtrip door de Alpen! Mooi hoor.

Ik zal de komende periode eens goed opletten wat de markt te bieden heeft. Het hoeft geen fabrieksoriginele 323i te zijn, maar gewoon een leuke rijdersauto met een tijdcorrect uiterlijk. Het budget is niet vast en volledig roestvrij hoeft ook niet helemaal zo lang het maar geen wrak is. Klein herstelwerk van slechte plekjes kan ik wel laten uitvoeren bij de specialist die met mijn Porsche 911 bezig is, maar ik heb geen zin en geld over voor een bodyoff restauratie. Wil meteen kunnen rijden en ik denk dat anders ik thuis ook wat uit te leggen heb. :mrgreen:

En misschien toch ook maar eens een bezoekje brengen aan de auto bij Molenaar. Maak ik misschien ook nog kans om mijn 328i in te ruilen en als de basis redelijk goed is, kan ik hem misschien weer een beetje in ere herstellen. Is die kleur trouwens origineel, want ik las al dat er toentertijd heel veel kleuren leverbaar waren, maar nergens heb ik een dergelijke bonte combi gezien?
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Rutger meldt zich aan

Post by gerrit323 »

Welkom .. kijk ook eens in Frankrijk :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Rutger »

Na flink zoeken en bekijken van diverse kandidaten waaronder verschillende E12's en zelfs een Lancia ( :oops: ) ben ik bij gelegenheid even langs gegaan bij die 'foute' E21 bij Molenaar. Auto stond onder dikke laag stof in de hoek van een opslagloods. E.e.a. was moeilijk te beoordelen dus eigenlijk wilde ik al weer weglopen (na een leuke rondleiding door het bedrijf). De verkoper liet echter duidelijk doorschemeren dat men openstond voor een serieus bod, omdat het moment was gekomen dat de verkoop in consignatie de langste tijd had gehad. De eigenaar sinds 1985 had afscheid genomen van de auto en rijdt nu rond in een MB B-klasse.

Lang verhaal kort: Ik heb een uiterst scherp bod gedaan met inbegrip van technisch onderhoud en een jaar APK en een week later ben ik gebeld dat men akkoord was.

Vorige week donderdag heb ik de BMW opgehaald, waarbij het toch wel even slikken was om de auto in de open ruimte en buitenlicht te zien. Roest op de hoeken van de deuren en diverse andere (ogenschijnlijk) minder vervelende cosmetische zaken. Na een korte proefrit ter controle (waarbij opviel dat hij eigenlijk heel goed en soepel rijdt en heerlijk klinkt) de bmw op de trailer gezet met de bemoedigende en enthousiaste woorden van mijn vader dat alles echt wel goed gaat komen :D.

Afgelopen vrijdag via mp terecht gekomen bij Leon, die paar km. van mij vandaan zit en meteen een mooie zwarte grille gescoord. Zaterdagochtend besteed aan het verwijderen van de ergste 'doorns in mijn oog' met uitzondering van de sideskirts aan de achterzijde. Daarvoor moet de achterbumper verwijderd worden en dat staat voor morgenavond op de agenda evenals de chromen spatbordlijsten etc.

Auto even snel gepoetst en droog weggezet in mijn loods waar hij voor onbepaalde tijd zal gaan verblijven.

Ik ben enthousiast en gemotiveerd om deze E21 in het komende jaar technisch weer perfect te maken en cosmetisch in een nette en zoveel als mogelijk originele staat (dus o.a. zonder lichte baan aan de zijkanten en achterzijde :wink: ). Zoals vermeld is het doel om de auto te gaan gebruiken voor (snelle) hobbymatige toerritten. Concoursstaat is dus niet echt nodig, maar zeker wel om een correcte en goede auto te maken. Ik heb ontdekt dat de auto wat leuke opties heeft zoals stuurbekrachtiging, elektrische buitenspiegels en toffe klapraampjes.

Ik zal op de juiste plaats in het forum zoveel mogelijk de activiteiten posten en hoop ook gebruik te mogen maken van jullie kennis en ervaring.

ImageImage Image
Last edited by Rutger on Mon Feb 01, 2016 5:49 pm, edited 2 times in total.
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Peter V. »

Kijk, dan is die ook weer uit het te koop gedeelte.

Ik heb hem toen eens gespot bij Molenaar in 2011. Als je het kenteken zoekt dan vind je het wel. Hopelijk ben je bij de sharknosemeeting zodat we de auto eens goed kunnen bekijken.

Image
Last edited by Peter V. on Mon Feb 01, 2016 2:48 pm, edited 1 time in total.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Rutger meldt zich aan

Post by 323baur »

Leuk! Het is tenslotte een onk 323, welkom, en hou ons met veel plaatjes op de hoogte.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Rutger meldt zich aan

Post by uwbuurman »

Gaaf kerel!!! Als je de tupperware eraf haalt, de auto netjes ontroest en laat spuiten in die machtige groene kleur, dan heb je een mooie wagen, type 1, 323i, ONK, met stuurbekrachtiging en klapraampjes. Heerlijk!!! Onze voorzitter zou een moord doen voor een harde, zypressengrüne 323i...

Wat Ite zegt: veel plaatjes graag!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Rutger meldt zich aan

Post by 323baur »

Ik heb nog wel wat goede spullen liggen om een paar lelijkere details snel weg te poetsen!
Plaaatjes...veel!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Peter V. »

Zonde van al die roest onder de achterspoiler. Dit ziet er al een stuk beter uit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Rutger
Newbee
Posts: 18
Joined: Tue Sep 29, 2015 11:33 am
My E21(s): '79 320i/323i

Re: Rutger meldt zich aan

Post by Rutger »

Dank jullie wel! Ik ben zelf stiekem ook wel verliefd op de kleur in combi. met het vele chroom, groene glas en donkergrijze interieur. Ik stel me voor dat het wel heel mooi is als hij weer strak, en zo veel als mogelijk, terug naar het authentiek is.

Tips zijn welkom! Wil de auto de komende week bij kennissen eens op de brug zetten en beter bekijken. Heb hem bij Molenaar al op de brug gezien en op het eerste oog niets engs gezien. Op advies van Leon ga ik wel z.s.m. voor het vervangen van de riem, want daarvan is niets bekend over de ouderdom.

@323baur: ben benieuwd wat je hebt liggen en mij zou adviseren om hem snel weer redelijk fris te maken. Ik ben oudere oldtimers gewend en eerlijk gezegd vind het allemaal wel meevallen voor een auto van 37 jaar oud.

Ben nog nieuw in de E21-wereld dus hoor graag 'wat vooral wel en niet te doen. Wil in ieder geval z.s.m. die lichtgroene stukken weg hebben, maar daarvoor moet ik eerst even beter kijken naar het plaatwerk om de juiste volgorde te hanteren. Daarbij staat ook het jaren '80 zonnedak op de lijst van zaken. Is netjes gedaan en waterdicht, maar hoort niet.........

Image Image
Last edited by Rutger on Mon Feb 01, 2016 5:50 pm, edited 1 time in total.
E21 320i/323i 155pk 1979
Porsche 911 4S 345pk 2004
Audi A6 avant 3.0 TDI 313pk quattro s-line 2012
VW Golf GTE 210pk 2015
Post Reply