323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post Reply
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by bmw e12 e21 »

Jeroen wrote: Tue Aug 07, 2018 9:07 pm Die had er ook maar 40k opstaan da's goed voor de taxatiewaarde hahaha
:loll


grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Zit ook weer 2 jaar APK op. Rembalans is iets verschoven, stond 2 jaar terug exact op 75/25 (V/A) en is nu 72/28. Nog niets van gemerkt met aanremmen maar ga dat na de Eifel bijv nog een keer controleren. Vorige keer was de achterkant wellicht nog niet helemaal goed ingeremd maar moet nu wel stabiel blijven.

CO stond lekker hoog maar dit is wel de beste all round setting die ook bijv in de Alpen goed voldoet. Je kunt hem perfect op lambda 1.000 krijgen en dan kom je uit op een CO van ca 0.60%, maar dan zit er geen pit meer in... en het gaat in het leven om trappen en niet om bomen :whistle
180808_CO_APK_Baur.jpg
180808_CO_APK_Baur.jpg (127.77 KiB) Viewed 7833 times

Volgende projecten:
1. Heb een tijd terug al een dikkere Alpina voorstabi op de kop getikt, die is inmiddels gestraald en gepoedercoat. Even Strongflexen bestellen omdat de stabi (uiteraard) dikker is dan normaal, en dan kan die eronder om de bodyroll nog iets verder terug te dringen. Mischien ga ik daarna wel experimenteren met een iets slappere veer (ipv de huidige Eibach-Alpina veren voor de B6). Had begrepen dat de Motorsport veren nog leverbaar waren dus wie weet...
2. Nieuwe injectoren plaatsen. Gewoon omdat ik denk dat het tov 37 jaar oude meuk beter kan. Dacht dat die dingen heel duur waren maar via Autodoc 3 tientjes per stuk, gewoon origineel Bosch. Daar kun je niet voor tobben.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by uwbuurman »

Gefeliciteerd met de frisse APK!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by bmw e12 e21 »

Nice Jeroen!
Is die ALPINA stabi veel dikker dan de 323i stabi?
Injectoeren kosten idd niet veel.
Heb er ook 6 reserve op stock liggen, haha.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Standaard stabi's voor de 323i zijn volgens mij 23mm voor de voorzijde en 17mm achter. Eerder had ik al de verstelbare Alpina achterstabi geplaatst (19mm) en dat heeft de body roll al leuk teruggedrongen. Maar aan de voorkant mag het ook nog wel wat minder, na enig zoeken heb ik een 25mm voorstabi gevonden.

Heb nu bij Strongflex rubbers daarvoor besteld, alleen de voorste. Bevestiging aan de achterzijde aan de draagarm is hetzelfde als standaard en daar handhaaf ik voorlopig gewoon het reguliere rubber in de draagarm. Wil zo min mogelijk polyurethaan in het onderstel van een straatauto maar met de andere dikte aan de voorkant heb ik even geen andere keuze.

Hopelijk kunnen de stabi en de injectoren nog voor de Eifel geplaatst worden!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by bmw e12 e21 »

Nice Jeroen! Is dat een nieuwe voor stabi? Heeft die persoon er nog?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Nee was een gebruikte, dus was er slechts één beschikbaar. Misschien wel een verstelbare achterstabi maar daarin heeft Sven vooralsnog de eerste keuze.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Nadat ik zag dat het laatste echte onderhoud van de Baur was geweest in de voorbereidingen voor de Alpentour van 2015 heb ik het allemaal iets uitgebreider aangepakt.

Klepspeling en nokkenas gecontroleerd, okee, klepdekselpakking vervangen. Olie ververst (Mobil1 10W60). Bougies vervangen (Bosch Super-4 WR78) en 6 nieuwe Bosch injectoren erin gedrukt. Is even friemelen maar kan prima met gemonteerd inlaatspruitstuk. Eerst rubbertjes rond de injectoren en dan het geheel in het spuitstuk drukken.

Had een iets oplopende temperatuur, ook gezien het zomerse gebruik van de auto leek de 71 graden thermostaat al niet verkeerd, maar dat hielp maar ten dele. Geen KVS verbruik, dop sluit goed af, waterpomp is vers, dan blijft toch vooral de bedaagde radiateur over (zal nog eens kijken hoe oud die is, maar zo te zien al erg oud. Zocht al een tijd naar een NOS Behr van de oude versie (wel voor de facelift modellen maar het lage model) maar dat lukt al enige tijd niet, dus maar de iets hogere opvolger gekocht (gedeeld met E28 meen ik), was in de aanbieding bij WN :cry: .

Alles zit er weer op en in, vanavond even warmdraaien zodat alles gecontroleerd en afgetopt kan worden. Plaats later nog wel een paar plaatjes.

Nu nog doen: dikke voorstabi eronder (wacht nog op de Strongflex stabirubbers).
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Jeroen!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by gerrit323 »

Ik hoor het .. bijna klaar voor een :driving ergens in Duitsland
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by bmw e12 e21 »

Goed bezig! Zat die olie er al 3j in??
Merk je verschil met de nieuwe injectoren?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by 323baur »

Zo, goede verhalen hier.
Door wat prive perikelen is onze vakantie in een paar stukken uiteengevallen.
Gevolg: samen met M een volle week door frankrijk met een tent en..een de brasil bruine 323i.
Wat heb je dan een lol. Het rijdt echt nog zo fijn en snel, elke rit is met 37 jaar oud blik gewoon een feest.
Toch mis ik nog 1 ding met dit soort tripjes..het open dak.
Dus, nu echt besloten om mijn baur de komende winter maar eens stevig aan te pakken.
Dus als er iemand een echt frisse en volle 323i zoekt..de brasil mag na eind september weg.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Ja ernstig, de olie zat er al 3 jaar in. Geen ramp met die paar kilometers die de auto rijdt, maar doorgaans houd ik wel 2 jaar aan als maximum. Meestal ververs ik de olie na een rit, even laten afkoelen en dan aftappen. Maar de auto heeft dit jaar wederom nog maar weinig gereden.

Heb alles al wel gemonteerd maar nog geen tijd gehad om de auto eens warm te draaien voor ontluchten etc dus ik heb nog geen idee wat de nieuwe injectoren voor effect zullen hebben. Als het even meezit ga ik 'm vanavond eens aanslingeren.

Leuk om te horen hoe de mini vakantie met de Brasil is bevallen Ite. Dat vind ik nog immer geweldig aan een E21 323i, ondanks dat ik ze al vele jaren rijd. Vlot zat, de rijbeleving, klassiek en toch sportief, blijft gewoon heerlijk. En eens, ik ben nooit op zoek geweest naar een Baur maar nu ik er een heb is dat wel ultiem. Dat verklaart wellicht ook waarom in de handel een beetje knappe 323i Baur schier onvindbaar is. Ik zeg laat die waarde maar verder oplopen haha!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Banden perikelen. Twee weken terug had ik een lekke voorband, na inspectie blijkt deze wel de nodige schade te hebben opgelopen. Ondanks dat ik de vluchtstrook op stuurde zodra de auto aan het stuur begon te trekken is door een fors gat (lijkt iets van een grote daknagel te zijn geweest oid) de band heel snel leeggelopen, genoeg om te zorgen dat de flappen rubber los hangen binnenin.

Chips, want de auto staat op Pilot Exalto 2 (PE2). Daarvan is de productie in 15" gestaakt in 2012 en ik heb toen een van de laatste sets 195 en 205 gekocht. Ja 2012 dus zo jong zijn ze niet meer, maar ik had eigenlijk wel het voornemen om d'r volgend jaar nog een vakantie mee te gaan doen. Doorgaans zijn de banden na 2 vakanties aardig heen en heb er tot nu toe alleen een vakantie in 2015 mee gedaan, met als gevolg dat ik voor nog ca 6.5mm profiel heb en achter 5mm. Vind ik eigenlijk wel zonde om 3 prima banden op de bult te mikken.

Opties:
- Mr Auto zegt dat ze nog 2 stuks in 195/50-15 hebben, zij het in 82H (de rest op mijn auto is 82V). Als die voorraad klopt ben ik voor 6 tientjes klaar en dan kan ik hopelijk tot begin 2020 wel voort.
- Gelijk alle 4 vernieuwen. Ga je niet failliet aan maar voelt toch aan als geldverspilling. Wel keuzestress, zal het bandendraadje ook weer even updaten met wat er momenteel leverbaar is.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Wilmo »

Was jij niet die meneer altijd kieskeurig op DOT codes en tegelijk vervangen? ;) Wil je echt serieus nog 6 jaar oude banden gaan kopen? Dat zou ik niet willen...
Post Reply