E21 ->M30B34

Post Reply
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo »

Het probleem zit hem ergens in de bougievonkjes. Ik zal me later in dit topic verder toewijden over wat ik exact getest heb en tegen welke problemen ik aangelopen ben. In ieder geval bedankt dat je bereid bent om mee te denken :thumbsup .


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by uwbuurman »

Aldo wrote:Het probleem zit hem ergens in de bougievonkjes.
Nieuw doosje vonkje halen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Jeroen »

Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 632
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by bmw328ie21 »

zo dat ziet er netjes uit
ik vraag alleen mijn af of jou carterpan past want die bult die er in zit moet zover naar mogelijk naar voren dat hij over je stuurhuis past
of zit de motor al in je auto?
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo »

Het stuurhuis zit aan de "achterzijde" van het subrame bij een E21. Bij modellen na de E21 zit het stuurhuis voor het subframe en zou het wellicht een probleem vormen?
In principe is dit qua afmetingen hetzelfde blok als het M30B28 blok, die er reeds in zat. Dit carterpan past dus( Hij ligt inderdaad al op zijn plek).
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo »

Weer even een foto update:

Pasvlakken zijn allemaal trouwens weer netjes gemaakt met behulp van een glasplaat en fijnkorrelig wetproof schuurpapier:
Image

Dynamo is aan de beurt:
Image
Image
Heb er even wat moeite voor moeten doen;):
Image
Weer netjes in de lak:
Image
Nieuwe lagers voor in de dynamo:
Image
De koolborstels tevens vervangen, de sporen waren nog prima:
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Jeroen »

Mooi werk, en wederom fraai gedocumenteerd!
Regards/groeten, Jeroen
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo »

Goed nieuws! Hij loopt! Wat een opluchting :banana :crazy
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Jeroen »

:rev :shake
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by uwbuurman »

Super! Vroem vroem!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo »

Vraagje voor de kenners, hoe gedraagt een blok zich na nieuw opgebouwd te zijn? Wat kan ik verwachten van pakkingen en dergelijken? Zal ik uiteindelijk alle boutjes na moeten lopen om even na te trekken?(Kopbouten natrekken is mij bekend). Gaan de pakkingen nog roken, t.g.v. de eerste hitte?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Jeroen »

Pakkingen vallen mee, meestal gaan wel de uitlaatpakkingen wat roken en stinken. Ik doe zelf standaard wel na bijv 500-1.000km even de meest cruciale zaken natrekken. Behalve klepdeksel bijv ook even carterpan en inlaatspruitstuk, en zeker niet te vergeten wat er los is geweest aan de aandrijflijn, met name cardanas en aandrijfassen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by BertjeConti »

Kopbouten hoef je toch niet na te trekken ?
Hiervoor gebruik je toch een nieuwe set, en het zijn niet voor niets "rekbouten".
Deze worden tot een bepaald draaimoment aangedraaid waarna je nog een bepaalde hoek moet bijdraaien. Dit zorgt ervoor dat de bouten met de juiste spanning de kop op het blok drukken.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo »

Klopt het is inderdaad een nieuwe set rekbouten en deze moet je nadat de motor op temperatuur is geweest natrekken, hier heb je 3 stappen voor:
1: 60 Nm, 20 minuten wachten
2: 80 Nm, motor 25 minuten warm laten draaien
3: Bouten 35 graden aandraaien
Aldo
Upcoming E21 fanatic
Posts: 126
Joined: Mon Aug 22, 2011 6:37 pm

Re: Motorombouw van M30B28->M30B34

Post by Aldo »

We gaan weer verder, helaas tijdens het monteren een boutje laten vallen. Ik had mezelf nog zo voorgenomen om geen boutjes te laten vallen in het gapende gat bij de distributieketting :shock. :wtf, dat is me dus wel gelukt. Helaas bleek het ook nog een rvs boutje te zijn, dus mijn mooie magneetpen had er ook maar weinig grip op:). Gelukkig stond de motor in de motorbok en heb ik hem 10 tal malen rondgedraaid net zolang tot het boutje netjes via het gat voor de oliedruksensor er uit kwam. Wat een opluchting :boogie .

Vrolijk verder gegaan met monteren, met het volgende resultaat:
Image
Image
Wel een beetje overdreven bling...
Image
Image
Image
Image
Image
Post Reply