Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7012
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
De type 1 had die dubbele weerstanden, de latere type niet meer toch?
So many cars, so little time
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Ik had deze bak gekocht en er totaal niet over nagedacht of er een km aansluiting op zat of niet.
Toen ik hem helemaal netjes in de verf had zitten en gemonteerd en al in de auto stuitte ik op dat probleem.
Dus toen gekozen voor deze optie!
Toen ik hem helemaal netjes in de verf had zitten en gemonteerd en al in de auto stuitte ik op dat probleem.
Dus toen gekozen voor deze optie!
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Kan je de bougiekabel van de 5e en 6e cilinder niet eens verwisselen?
heeft de bougie een mooie blauwe vonk of eerder geel? Als die geel is duid dit op een zwakke vonk.
een mengsel onder compressie heeft een hogere weerstand als de atmosferische lucht, ook heeft de bobijn minder tijd om te laden bij bv 1000 tr/min dan op start toerental.
Als hij compressie en mengsel heeft zou ik mij toch eerst verdiepen in de ontsteking...
succes!
heeft de bougie een mooie blauwe vonk of eerder geel? Als die geel is duid dit op een zwakke vonk.
een mengsel onder compressie heeft een hogere weerstand als de atmosferische lucht, ook heeft de bobijn minder tijd om te laden bij bv 1000 tr/min dan op start toerental.
Als hij compressie en mengsel heeft zou ik mij toch eerst verdiepen in de ontsteking...
succes!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Ik denk ook aan een zwakke vonk..
Timing moet wel goed staan en het inspuiting systeem heb ik al helemaal doorzocht.
Ben nu bezig met het maken van een nieuwe kabelboom en alles na te lopen zodat dat ook klopt.
Timing moet wel goed staan en het inspuiting systeem heb ik al helemaal doorzocht.
Ben nu bezig met het maken van een nieuwe kabelboom en alles na te lopen zodat dat ook klopt.
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Kabelboom is klaar:
Nu rest mij nog 1 vraag, hoe sluit ik de resistor aan?
Staat niet duidelijk in het schema.
Hier de resistor met 3 gekleurde stippen er bij.
De kabels wie er aan komen zijn:
Rood zwart ; Resistor naar Bobine +
Groen ; Resistor naar module
Zwart ; Resistor naar startmotor 16 +
Iemand een idee of even kan kijken waar ze aan horen?
Krijg morgen de resistor binnen en op de afbeelding zie ik geen aansluitnummers
Nu rest mij nog 1 vraag, hoe sluit ik de resistor aan?
Staat niet duidelijk in het schema.
Hier de resistor met 3 gekleurde stippen er bij.
De kabels wie er aan komen zijn:
Rood zwart ; Resistor naar Bobine +
Groen ; Resistor naar module
Zwart ; Resistor naar startmotor 16 +
Iemand een idee of even kan kijken waar ze aan horen?
Krijg morgen de resistor binnen en op de afbeelding zie ik geen aansluitnummers
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Ik heb het schema en mij oude kabelboom er even bij gehaald:
rode stip: gaat naar de startmotor, in originele kabelboom zwart met rode lijn, 15a, bij jou blijkbaar zwart
zwarte stip: naar de bobine, in originele kabelboom ook zwart met rode lijn, 15, bij jou ook zwart/rood
groene stip: naar contactslot, maar via de module stekker, groene draad, bij jou ook groen naar module dus.
hier het schema:
in het schema zie je 0,6ohm en 0,4 ohm, jij hebt 0,5 ohm en 0,5 ohm, maar dat zal het verschil echt niet maken
succes
rode stip: gaat naar de startmotor, in originele kabelboom zwart met rode lijn, 15a, bij jou blijkbaar zwart
zwarte stip: naar de bobine, in originele kabelboom ook zwart met rode lijn, 15, bij jou ook zwart/rood
groene stip: naar contactslot, maar via de module stekker, groene draad, bij jou ook groen naar module dus.
hier het schema:
in het schema zie je 0,6ohm en 0,4 ohm, jij hebt 0,5 ohm en 0,5 ohm, maar dat zal het verschil echt niet maken
succes
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Top bedankt!
En nee dat gaat het verschil niet maken dat klopt.
Maar ben wel een paar dingen tegengekomen in de oude kabelboom waar ik minder blij mee was(slechte bekabeling en losse pinnen in sterkers.
Met deze nieuwe heb ik er alle vertrouwen in dat het probleem opgelost zal zijn en alles naar behoren functioneerd!
En nee dat gaat het verschil niet maken dat klopt.
Maar ben wel een paar dingen tegengekomen in de oude kabelboom waar ik minder blij mee was(slechte bekabeling en losse pinnen in sterkers.
Met deze nieuwe heb ik er alle vertrouwen in dat het probleem opgelost zal zijn en alles naar behoren functioneerd!
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Vandaag de kabelboom gemonteerd, de motor loopt beduidend beter maar nog niet zoals het hoort.
Het lijkt er op dat hij constant staat te verzuipen.
Heb de onsteking afgesteld, luchtschroef zodanig gedraait dat hij stationair loopt +-900 toeren en de luchtweger op ongv 1.5% / 2.0% CO.
Toch blijven de HC en het O2 torenhoog.
Bij het losnemen van de bougiekabels lijkt de 6e cilinder weinig te verbranden.
Nogmaals compressie gemeten (10bar) en de klep speling gecheckt.
Nieuwe bougie gemonteerd en nog van verstuiver gewisseld maar hij blijft dezelfde kuren vertonen.
Bougiekabelset verwissel, evenals de rotor en kap.
Iemand nog ideeën?
Het lijkt er op dat hij constant staat te verzuipen.
Heb de onsteking afgesteld, luchtschroef zodanig gedraait dat hij stationair loopt +-900 toeren en de luchtweger op ongv 1.5% / 2.0% CO.
Toch blijven de HC en het O2 torenhoog.
Bij het losnemen van de bougiekabels lijkt de 6e cilinder weinig te verbranden.
Nogmaals compressie gemeten (10bar) en de klep speling gecheckt.
Nieuwe bougie gemonteerd en nog van verstuiver gewisseld maar hij blijft dezelfde kuren vertonen.
Bougiekabelset verwissel, evenals de rotor en kap.
Iemand nog ideeën?
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Heb je nu een blauwe vonk?
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Krijgt cil 6 wel genoeg brandstof?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Ja vonken doet die wel, Heb de bougie eruit gehad en buiten de motor om gekeken.
Deze vonk is hetzelfde als die van de 1ste cilinder.
Ook de verstuiver van cilinder 6 met een draaien de motor in een flesje laten spuiten en hij vernevel't gewoon zoals het hoort..
Alles is wel aanwezig maar toch loopt die cilinder niet goed mee.
Deze vonk is hetzelfde als die van de 1ste cilinder.
Ook de verstuiver van cilinder 6 met een draaien de motor in een flesje laten spuiten en hij vernevel't gewoon zoals het hoort..
Alles is wel aanwezig maar toch loopt die cilinder niet goed mee.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
En dat blok is goed? Als aan alle randvoorwaarden wordt voldaan, dan is de hardware het volgende. Kleppen gangbaar? Zuiger goed? Lagers goed?
-
- E21 starter
- Posts: 33
- Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
- My E21(s): 318i
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Heb de motor helemaal uitmekaar gehad.
Van krukas lagers tot Zuigerveren alles vervangen.
Kop is nagekeken en heb de kleppen zelf ingeslepen.
Maar anders zou ik ook geen compressie hebben.
Heb de motor nog rond gedraait en gekeken naar het tuimelen en dat ziet er normaal uit.
Van krukas lagers tot Zuigerveren alles vervangen.
Kop is nagekeken en heb de kleppen zelf ingeslepen.
Maar anders zou ik ook geen compressie hebben.
Heb de motor nog rond gedraait en gekeken naar het tuimelen en dat ziet er normaal uit.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3012
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!
Je zou eens met een zogenaamde colortune bougie kunnen kijken of je mengsel in 6 wel goed is.
Ik weet het is een grof benaderingsmiddel, maarja wellicht brengt het iets aan het licht.
Of misschien wel valse lucht bij de inlaat van 6, zou natuurlijk ook kunnen.
Is het ook onder last dat 6 niet mee wil doen?
Ik weet het is een grof benaderingsmiddel, maarja wellicht brengt het iets aan het licht.
Of misschien wel valse lucht bij de inlaat van 6, zou natuurlijk ook kunnen.
Is het ook onder last dat 6 niet mee wil doen?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i