Page 2 of 5

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Posted: Sat Apr 29, 2017 7:10 am
by markslutter
Update:
Inmiddels de motor afgebouwd, start netjes rond maar slaat nog niet aan.
Vonken doet hij wel maar er loopt geen brandstof naar de injectoren. Dit moet ik nog nader onderzoeken.
Wellicht kan iemand mij met deze vraag helpen:
Op de luchtweger naar je inlaat zit die zwart rubberen doorvoer met een tuitje waar niks aan zit, nu is het toch zo dat hij door vacuüm trekken de luchtweger laat dalen?
Hoort in dat tuitje een dop in te zitten of is deze altijd open?
Zie rechts op de foto uitstekende tuitje
Image

Daarnaast zit ik nog met het bekende km teller probleem maar daar is al een oplossing voor gevonden, deze moet ik enkel nog inbouwen:

Image

De vermiste einddemper ook netjes binnengekregen zonder problemen en die er ook gelijk onder gebouwd .
Wat mij betreft maakt dit toch wel de auto :boogie

Image

Image

Ik zoek nog wel 2 sierstukken maar heb nog geen mooie kunnen vinden.
Wil geen trompetjes erop hebben maar wil een scherp uiteinde houden ipv uitgerold.

Vandaag nog maar eens kijken of ik hem de eerste draaiuren kan laten maken, enne 24 juni moet goedkomen!

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Posted: Sat Apr 29, 2017 8:16 am
by uwbuurman
Mooi hoor!! Wat voor uitlaat is dat? Rvs? Pasvorm? Ben erg benieuwd, ziet er goed uit!

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Posted: Sat Apr 29, 2017 8:36 am
by markslutter
Is een imasaf Uitlaat, past zeer netjes moet ik zeggen!
Geen RVS iedergeval.
Zoals je ziet heb ik de dempers achter gelast en de beugels weggelaten

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Posted: Sun Apr 30, 2017 1:28 am
by baur21
Dat ziet er wel heel mooi uit. Wat die aansluiting op de spinnenkop betreft deze moet dicht zijn.
Kontroleer ook of er voldoende benzine druk is, als je de ingang op de spinnenkop los draait moet de benzine er ook als het de volgende dag is nog uitspuiten.
Kijk ook of het startventiel werkt hier moet hij op starten ook als de luchtweger nog niets doet alleen slaat ze dan direct weer af.
Als het systeem onder druk staat en je beweegt de luchtweger naar beneden via het afstelgaatje zie je vaak wel of er benzine door de injector slangen loopt.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap / Problemen, motor loopt

Posted: Sat May 06, 2017 6:07 pm
by markslutter
Update,

Ben bezig om de motor aan het lopen te krijgen wat niet echt wil lukken.
Met een beetje moeite krijg ik hem wel aan maar hij loopt niet op alle 6 cilinder's.
Wat ik gecontroleerd heb:
- Verstuivers, spuiten netjes in en druppelen niet na.
- Vonk op alle cilinders
- Vacuüm lekkages
- Compressie, 10 bar op alle cilinders
- Bobine en onstekingsbeeld

Nu is het zo dat vooral de 6e cilinder niet mee wil doen.
Als ik de bougie er uit draai is deze elke keer kletsnat van de benzine terwijl hij wel vonkt.
Hierna heb ik de timing nog eens nagekeken en deze lijkt ook in orde te zijn..

Ben op het moment ten einde raad, iemand nog suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?!

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Mon May 08, 2017 10:01 pm
by MathyE21
Wat een mooi project! En je hebt het tempo er mooi in!
Maar wat betreft het probleem nu.... misschien een breukje in de bougie kabel? Heb je alle bougie met eigen kabel gecontroleerd, of alleen die bougie in een andere kabel (van cilinder 12345) getest? Anders zou ik denken aan de timing...
Succes, Gr Mathy

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Tue May 09, 2017 7:17 am
by markslutter
Ja heb ik getest..
Nieuwe kabels, andere verdeler, 2e keer nieuwe bougies maar dit heeft niet geholpen.
Ik twijfel ook aan de timing maar als ik deze voor de zoveelste keer controller klopt het gewoon.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Tue May 09, 2017 9:05 am
by gerrit323
Herinner me vaag iets dat je de ontsteking 180° om kan monteren .. iets met 1 omwenteling krukas is niet gelijk aan 1 omwenteling nokkenas.

Bij controle van de markeringen staat het dan op zicht wel juist.

Helemaal het fijne weet ik er niet van .. iemand??

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Tue May 09, 2017 9:14 am
by uwbuurman
Dat heb ik eerder deze week nog zien gebeuren. De ontsteking er precies 180 graden verdraaid in, waardoor de bloek niet OTP staat. Met andere woorden, motor krukas op markering zetten en dan de ontsteking eruit, 180 graden verdraaien en terugzetten, 25mm voorgedraaid, zodat hij, vanwege de scheve tanden precies op tijd staat.

Als de ontsteking verkeerdom zit, dan draait de motor rond, je hebt vonk, je hebt benzine en je hebt lucht, maar geen lopende motor. Zo nu en dan een wilde plof, maar nooit een pruttel.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Tue May 09, 2017 6:20 pm
by markslutter
Thnx for the reply mannen, maar dat is het helaas niet.
De motor loopt wel, maar eerder op 4/5 cilinders.
Heb het 180 graden verhaal al gecontroleerd.
Zuiger cilinder 1 op BDP , Nokkenas op markering met de nokken naar beneden: /0 uitlaat en: 0\ inlaat.(vooraanzicht nokkenas)
Dus eerstvolgende is dat de uitlaatklep weer open gaat dus dat zou goed moeten zijn.
Heb 2 verdelers liggen met spoel, heb ze beide nagekeken en de ene heeft 500ohm, de andere 1000ohm.
Wat zijn respectievelijke waardes?
En een resistor zie ik tegenkomen in schema's, is zo'n weerstand noodzakelijk of enkel met contactpunten onsteking?

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Tue May 09, 2017 10:59 pm
by BertjeConti
markslutter wrote:Thnx for the reply mannen, maar dat is het helaas niet.
De motor loopt wel, maar eerder op 4/5 cilinders.
Heb het 180 graden verhaal al gecontroleerd.
Zuiger cilinder 1 op BDP , Nokkenas op markering met de nokken naar beneden: /0 uitlaat en: 0\ inlaat.(vooraanzicht nokkenas)
Dus eerstvolgende is dat de uitlaatklep weer open gaat dus dat zou goed moeten zijn.
Heb 2 verdelers liggen met spoel, heb ze beide nagekeken en de ene heeft 500ohm, de andere 1000ohm.
Wat zijn respectievelijke waardes?
En een resistor zie ik tegenkomen in schema's, is zo'n weerstand noodzakelijk of enkel met contactpunten onsteking?
ff logisch elimineren:

verdeler 180 graden kan het nooit zijn, dan kan ze immers niet op 4 of 5 potten lopen.
bougie bij 6 vonkt, dus moeten we er van uit gaan dat de ontsteking in orde is en redelijkerwijs op tijd staat, anders kan ze immers niet lopen.
compressie op alle 6 de potten is prima, ook daar geen probleem.

tsja, dan blijft er nog maar 1 ding over, en dat is dat cilinder 6 te veel of te weinig benzine krijgt (kan dat met k-jet?), waardoor het mengsel veel te rijk of arm is en dus niet wil ontbranden.

Hopelijk vind je het euvel snel.

Ook de electronische ontsteking heeft 2 weerstanden voor de bobine, tijdens normaal bedrijf staan beide weerstanden in serie voor de bobine, maar tijdens starten wordt er 1 weerstand overbrugt om daarmee het spanningsverlies tijdens starten te compenseren.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Tue May 09, 2017 11:33 pm
by baur21
Bij mijn type1 zitten de weerstanden er tussen en deze is zonder contactpunten en met de grote module.

eerste cilinder op het BDP dat heb je twee keer je moet wel de compressieslag hebben. als de tuimelaars van de eerst cilinder tussen de uitlaat en inlaat nok staan zit je verkeerd. Dan haal je de ontsteking er uit en draai de krukas rond totdat de eerst cilinder weer op het BDP staat. en dan de ontsteking er weer in.

Controleer ook de ontsteking volgorde die op het spruitstuk staat Z.VOLGE 1.5.3.6.2.4. dus de draai richting volgen en de kabels aansluiten verdeler eerste aansluiting op 1 en de tweede op 5 en de derde kabel op 3 de vierde kabel op 6 de vijfde kabel op 2 en de zesde op 4 als dit allemaal goed zit moet hij lopen

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Wed May 10, 2017 7:30 am
by markslutter
Dat de K-jet op 1 cilinder te veel zou inspuiten kan naar mijn idee niet, tenzij de verstuiver lekt maar dat is niet het geval.
De onstekingsvolgorde ook gecontroleerd wie op het spruitstuk staat ja maar na 3 keer was ik toch ook wel overtuigd dat deze goed was.
Wellicht zit er iets in de kabelboom niet goed?
Die weerstand he, is dat deze:

Image

Die zet je in serie er tussen en de andere kant aan massa?

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Wed May 10, 2017 10:13 am
by BertjeConti
Yup, zulke weerstand, zit in serie met de bobine. De aftakking gaat niet naar massa,maar naar de startmotor.

Op de startmotor moet daarvoor een extra aansluiting op de solenoid zitten.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Wed May 10, 2017 1:21 pm
by loentje
wat is er mis met de bak dan? Je kunt er toch een m20 e21 vijfbak achter hangen dan heb je toch je km aansluiting?

Mooi project trouwens



groeten Loentje