Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Post by markslutter »

Update:
Inmiddels de motor afgebouwd, start netjes rond maar slaat nog niet aan.
Vonken doet hij wel maar er loopt geen brandstof naar de injectoren. Dit moet ik nog nader onderzoeken.
Wellicht kan iemand mij met deze vraag helpen:
Op de luchtweger naar je inlaat zit die zwart rubberen doorvoer met een tuitje waar niks aan zit, nu is het toch zo dat hij door vacuüm trekken de luchtweger laat dalen?
Hoort in dat tuitje een dop in te zitten of is deze altijd open?
Zie rechts op de foto uitstekende tuitje
Image

Daarnaast zit ik nog met het bekende km teller probleem maar daar is al een oplossing voor gevonden, deze moet ik enkel nog inbouwen:

Image

De vermiste einddemper ook netjes binnengekregen zonder problemen en die er ook gelijk onder gebouwd .
Wat mij betreft maakt dit toch wel de auto :boogie

Image

Image

Ik zoek nog wel 2 sierstukken maar heb nog geen mooie kunnen vinden.
Wil geen trompetjes erop hebben maar wil een scherp uiteinde houden ipv uitgerold.

Vandaag nog maar eens kijken of ik hem de eerste draaiuren kan laten maken, enne 24 juni moet goedkomen!


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Post by uwbuurman »

Mooi hoor!! Wat voor uitlaat is dat? Rvs? Pasvorm? Ben erg benieuwd, ziet er goed uit!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Post by markslutter »

Is een imasaf Uitlaat, past zeer netjes moet ik zeggen!
Geen RVS iedergeval.
Zoals je ziet heb ik de dempers achter gelast en de beugels weggelaten
baur21
E21 Fanatic
Posts: 300
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap

Post by baur21 »

Dat ziet er wel heel mooi uit. Wat die aansluiting op de spinnenkop betreft deze moet dicht zijn.
Kontroleer ook of er voldoende benzine druk is, als je de ingang op de spinnenkop los draait moet de benzine er ook als het de volgende dag is nog uitspuiten.
Kijk ook of het startventiel werkt hier moet hij op starten ook als de luchtweger nog niets doet alleen slaat ze dan direct weer af.
Als het systeem onder druk staat en je beweegt de luchtweger naar beneden via het afstelgaatje zie je vaak wel of er benzine door de injector slangen loopt.
markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap / Problemen, motor loopt

Post by markslutter »

Update,

Ben bezig om de motor aan het lopen te krijgen wat niet echt wil lukken.
Met een beetje moeite krijg ik hem wel aan maar hij loopt niet op alle 6 cilinder's.
Wat ik gecontroleerd heb:
- Verstuivers, spuiten netjes in en druppelen niet na.
- Vonk op alle cilinders
- Vacuüm lekkages
- Compressie, 10 bar op alle cilinders
- Bobine en onstekingsbeeld

Nu is het zo dat vooral de 6e cilinder niet mee wil doen.
Als ik de bougie er uit draai is deze elke keer kletsnat van de benzine terwijl hij wel vonkt.
Hierna heb ik de timing nog eens nagekeken en deze lijkt ook in orde te zijn..

Ben op het moment ten einde raad, iemand nog suggesties waar ik naar zou kunnen kijken?!
MathyE21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 96
Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
My E21(s): BMW E21 V8 '78
Location: Borne Holland

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by MathyE21 »

Wat een mooi project! En je hebt het tempo er mooi in!
Maar wat betreft het probleem nu.... misschien een breukje in de bougie kabel? Heb je alle bougie met eigen kabel gecontroleerd, of alleen die bougie in een andere kabel (van cilinder 12345) getest? Anders zou ik denken aan de timing...
Succes, Gr Mathy
markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by markslutter »

Ja heb ik getest..
Nieuwe kabels, andere verdeler, 2e keer nieuwe bougies maar dit heeft niet geholpen.
Ik twijfel ook aan de timing maar als ik deze voor de zoveelste keer controller klopt het gewoon.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4543
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by gerrit323 »

Herinner me vaag iets dat je de ontsteking 180° om kan monteren .. iets met 1 omwenteling krukas is niet gelijk aan 1 omwenteling nokkenas.

Bij controle van de markeringen staat het dan op zicht wel juist.

Helemaal het fijne weet ik er niet van .. iemand??
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by uwbuurman »

Dat heb ik eerder deze week nog zien gebeuren. De ontsteking er precies 180 graden verdraaid in, waardoor de bloek niet OTP staat. Met andere woorden, motor krukas op markering zetten en dan de ontsteking eruit, 180 graden verdraaien en terugzetten, 25mm voorgedraaid, zodat hij, vanwege de scheve tanden precies op tijd staat.

Als de ontsteking verkeerdom zit, dan draait de motor rond, je hebt vonk, je hebt benzine en je hebt lucht, maar geen lopende motor. Zo nu en dan een wilde plof, maar nooit een pruttel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by markslutter »

Thnx for the reply mannen, maar dat is het helaas niet.
De motor loopt wel, maar eerder op 4/5 cilinders.
Heb het 180 graden verhaal al gecontroleerd.
Zuiger cilinder 1 op BDP , Nokkenas op markering met de nokken naar beneden: /0 uitlaat en: 0\ inlaat.(vooraanzicht nokkenas)
Dus eerstvolgende is dat de uitlaatklep weer open gaat dus dat zou goed moeten zijn.
Heb 2 verdelers liggen met spoel, heb ze beide nagekeken en de ene heeft 500ohm, de andere 1000ohm.
Wat zijn respectievelijke waardes?
En een resistor zie ik tegenkomen in schema's, is zo'n weerstand noodzakelijk of enkel met contactpunten onsteking?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by BertjeConti »

markslutter wrote:Thnx for the reply mannen, maar dat is het helaas niet.
De motor loopt wel, maar eerder op 4/5 cilinders.
Heb het 180 graden verhaal al gecontroleerd.
Zuiger cilinder 1 op BDP , Nokkenas op markering met de nokken naar beneden: /0 uitlaat en: 0\ inlaat.(vooraanzicht nokkenas)
Dus eerstvolgende is dat de uitlaatklep weer open gaat dus dat zou goed moeten zijn.
Heb 2 verdelers liggen met spoel, heb ze beide nagekeken en de ene heeft 500ohm, de andere 1000ohm.
Wat zijn respectievelijke waardes?
En een resistor zie ik tegenkomen in schema's, is zo'n weerstand noodzakelijk of enkel met contactpunten onsteking?
ff logisch elimineren:

verdeler 180 graden kan het nooit zijn, dan kan ze immers niet op 4 of 5 potten lopen.
bougie bij 6 vonkt, dus moeten we er van uit gaan dat de ontsteking in orde is en redelijkerwijs op tijd staat, anders kan ze immers niet lopen.
compressie op alle 6 de potten is prima, ook daar geen probleem.

tsja, dan blijft er nog maar 1 ding over, en dat is dat cilinder 6 te veel of te weinig benzine krijgt (kan dat met k-jet?), waardoor het mengsel veel te rijk of arm is en dus niet wil ontbranden.

Hopelijk vind je het euvel snel.

Ook de electronische ontsteking heeft 2 weerstanden voor de bobine, tijdens normaal bedrijf staan beide weerstanden in serie voor de bobine, maar tijdens starten wordt er 1 weerstand overbrugt om daarmee het spanningsverlies tijdens starten te compenseren.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
baur21
E21 Fanatic
Posts: 300
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by baur21 »

Bij mijn type1 zitten de weerstanden er tussen en deze is zonder contactpunten en met de grote module.

eerste cilinder op het BDP dat heb je twee keer je moet wel de compressieslag hebben. als de tuimelaars van de eerst cilinder tussen de uitlaat en inlaat nok staan zit je verkeerd. Dan haal je de ontsteking er uit en draai de krukas rond totdat de eerst cilinder weer op het BDP staat. en dan de ontsteking er weer in.

Controleer ook de ontsteking volgorde die op het spruitstuk staat Z.VOLGE 1.5.3.6.2.4. dus de draai richting volgen en de kabels aansluiten verdeler eerste aansluiting op 1 en de tweede op 5 en de derde kabel op 3 de vierde kabel op 6 de vijfde kabel op 2 en de zesde op 4 als dit allemaal goed zit moet hij lopen
markslutter
E21 starter
Posts: 33
Joined: Sun Feb 19, 2017 5:25 pm
My E21(s): 318i

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by markslutter »

Dat de K-jet op 1 cilinder te veel zou inspuiten kan naar mijn idee niet, tenzij de verstuiver lekt maar dat is niet het geval.
De onstekingsvolgorde ook gecontroleerd wie op het spruitstuk staat ja maar na 3 keer was ik toch ook wel overtuigd dat deze goed was.
Wellicht zit er iets in de kabelboom niet goed?
Die weerstand he, is dat deze:

Image

Die zet je in serie er tussen en de andere kant aan massa?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by BertjeConti »

Yup, zulke weerstand, zit in serie met de bobine. De aftakking gaat niet naar massa,maar naar de startmotor.

Op de startmotor moet daarvoor een extra aansluiting op de solenoid zitten.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Post by loentje »

wat is er mis met de bak dan? Je kunt er toch een m20 e21 vijfbak achter hangen dan heb je toch je km aansluiting?

Mooi project trouwens



groeten Loentje
Post Reply