Page 4 of 5

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Sun May 14, 2017 11:55 am
by 323baur
Inlaatpakking! Heb ik ook al een paar keer gehad. Compressie is ok, benzine en vonk ook.
Je mengsel moet dan zoals rob zegt niet in orde zijn.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Sun May 14, 2017 4:37 pm
by markslutter
De Pakkingen zijn wel allemaal vernieuwd. Maar het zou kunnen ja.
ik zal de valse lucht eens checken met een rookmachine!
thnx voor de input

Re: Mark's 318i -> 323i Engine Swap/ Probleem!

Posted: Mon May 15, 2017 11:27 am
by Peter V.
BertjeConti wrote:
markslutter wrote:Thnx for the reply mannen, maar dat is het helaas niet.
De motor loopt wel, maar eerder op 4/5 cilinders.
Heb het 180 graden verhaal al gecontroleerd.
Zuiger cilinder 1 op BDP , Nokkenas op markering met de nokken naar beneden: /0 uitlaat en: 0\ inlaat.(vooraanzicht nokkenas)
Dus eerstvolgende is dat de uitlaatklep weer open gaat dus dat zou goed moeten zijn.
Heb 2 verdelers liggen met spoel, heb ze beide nagekeken en de ene heeft 500ohm, de andere 1000ohm.
Wat zijn respectievelijke waardes?
En een resistor zie ik tegenkomen in schema's, is zo'n weerstand noodzakelijk of enkel met contactpunten onsteking?
ff logisch elimineren:

verdeler 180 graden kan het nooit zijn, dan kan ze immers niet op 4 of 5 potten lopen.
bougie bij 6 vonkt, dus moeten we er van uit gaan dat de ontsteking in orde is en redelijkerwijs op tijd staat, anders kan ze immers niet lopen.
compressie op alle 6 de potten is prima, ook daar geen probleem.

tsja, dan blijft er nog maar 1 ding over, en dat is dat cilinder 6 te veel of te weinig benzine krijgt (kan dat met k-jet?), waardoor het mengsel veel te rijk of arm is en dus niet wil ontbranden.

Hopelijk vind je het euvel snel.

Ook de electronische ontsteking heeft 2 weerstanden voor de bobine, tijdens normaal bedrijf staan beide weerstanden in serie voor de bobine, maar tijdens starten wordt er 1 weerstand overbrugt om daarmee het spanningsverlies tijdens starten te compenseren.
Die extra weerstand is volgens mij alleen van toepassing bij een bepaald type bobine. (0 221 119 017 alleen met voorschakelweerstand). Dit is een weerstandsdraad in de kabelboom dus niet zo'n specifieke dubbele weerstand.
Het is bij oudere types dat die aparte dubbele weerstand geplaatst werd, tot september 1980. Ikzelf heb bij mijn 320/6 ook geen extra dubbele weerstand.

Kijkende dat de 6de cylinder al de grootste weerstand heeft over de lengte van de kabel. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk wat jij aan componenten verdeler, bobine en nu dus ook de andere kabelboom heb.

Oftewel ga even alle gegevens bij elkaar zoeken of je de juiste combinatie van ontstekingsapparatuur heb.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sat May 20, 2017 9:38 pm
by markslutter
Na veel gedoe loopt de motor nu als een zonnetje!
Toen ik de nieuwe kabelboom gemonteerd had was het al een stuk beter maar daar zat het euvel niet in.
Alles nog eens gecheckt, brandstof druk gemeten, timing distributie en onsteking, kleppen nog eens gesteld en toch bleef hij slecht lopen.
HC waardes van 10.000+ en de benzine kwam zowat de uitlaat uitzetten.
Het moest toch ergens in de injectie zitten want hij stond mega te verzuipen en afstellen lukte niet.
Toen kon ik elders een andere spinnekop en luchtweger krijgen van een auto wie er reed's goed op gelopen had dus die overgenomen.
Eenmaal gemonteerd was het starten en lopen!
Hier en daar fijn afgesteld met behulp van de 4-gas tester en daar is die dan eindelijk, de 6 cilinder.

Plaatje van hoe die er nu bij staat:

Image

Ook de achterkant even onder handen genomen,
set chromen sierstukken en een fraaie spoiler!

Image

Over 1.5 week heb ik een afspraak staan bij de RDW voor een omkeuring vanwege de motor. Als jullie nog tips hebben om het zeker te doorstaan hoor ik die graag.

Voor nu is het de boel afbouwen, nog een alarm monteren en dan kan die getaxeerd worden.
Flink doorgewerkt, veel latertjes maar het resultaat mag er wezen!

Nog een linkje van mijn sierstukken voor de geïnteresseerden:

http://m.ebay.co.uk/itm/Small-30-45mm-C ... 4356424025

Image

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sat May 20, 2017 9:49 pm
by uwbuurman
Gefeliciteerd!! Leuk hoor!! Omkeuren en dan snel de weg op om te toeren!!

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sat May 20, 2017 9:55 pm
by 323baur
Tip: probeer bij de invoer van typegoedkeuring te zijn.
Anders heb je kans een heel raar type op je kenteken te krijgen.
Dus: niet 3er reihe of 3/1 maar 323i!

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sat May 20, 2017 10:12 pm
by bmw e12 e21
Top!
Eind goed al goed. :thumbsup

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sat May 20, 2017 10:20 pm
by Peter V.
Mooi. Nu inderdaad snel omkeuren.

Heb je eigenlijk de remmen ook aangepast? Geventileerde schijven voor bijvoorbeeld??

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sat May 20, 2017 10:54 pm
by markslutter
Voor zit geventileerd op, achter trommels.
Hopelijk is dat voldoende

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sun May 21, 2017 7:49 am
by Wondermike
Dat maakt voor de keuring niks uit. Ze kijken alleen of alles degelijk is uitgevoerd wat ombouw betreft, meten de wielbasis, draaien een peuk en keuren hem goed.

Top dat het met de motor gelukt is.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sun May 21, 2017 8:19 am
by gerrit323
Top dat jet gelukt is .. nog even en dan genieten :thumbsup

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sun May 21, 2017 9:50 am
by BertjeConti
Mooi Mark, toch eindelijk succes. Nu is je motor tip top.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sun May 21, 2017 3:30 pm
by Nick1984
Mooie wagen!

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Sun May 21, 2017 8:55 pm
by markslutter
bedankt allen!
zodra hij de keuring doorstaan heeft post ik nog wel even hoe dat verlopen is, heb er vertrouwen in dat het geen problemen zal geven.

Re: Mark's 318i -> 323i Engine / Motor Loopt!

Posted: Mon May 29, 2017 12:59 pm
by loentje
je zult wel gegevens moeten hebben of een kopie van de papieren van de 323i waar het blok uitkomt/ vandaan komt. Anders wordt er niets gekeurd vrees ik.

ziet er wel erg netjes uit!

groeten loentje