Temperatuurproblemen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Temperatuurproblemen

Post by e-einundzwanzig »

Hallo ik heb sindskort een probleem wat betreft de motortemperatuur.

Het gaat om een 318i m10 van 1982.

Wat al een langere periode gaande is deze winter is dat tijdens het rijden de temperatuur niet voorbij het tweede streepje gaat. BIj stilstaan voor stoplichten en stationair liep hij op tot iets voorbij het midden.

Gisteren stond ik in de McDrive en zag tot mijn grote schrik dat de temperatuursensor maximaal stond. Ik heb hem op de parkeerplaats laten afkoelen en een halve liter water bijgevuld. Heb hem toen weer gestart en ben doorgereden. De temperatuur kwam ook nu weer niet tot voorbij het tweede streepje.
Aangekomen op bestemming liep de temperatuur stationair weer op tot 3/4 en daar iets voorbij. Ik heb de motor afgezet en er nog eens 1.5 liter water bijgevuld. Toen ik de motor weer startte daalde de temperatuur stationair snel tot aan het tweede streepje. Zat er te weinig koelvloeistof in het systeem???

- Ik heb het oliepijl gechecked maar deze is nog ruim voldoende, ook was deze mooi doorzichtig, geen pap o.i.d.
- Er is geen visuele koelvloeistof lekkage
- De verwarming werkt super
- De motor loopt als een zonnetje, soms slaat hij direct na het aanslaan weer uit bij een koude start maar bij een tweede keer starten met iets gas geven gaat het weer prima en start hij een derde keer probleemloos.

Wat kan de oorzaak zijn?

Hopend op antwoord, het is de daily van mijn vriendin en ik wil haar nog wel enigzins enthousiast houden voor oude bmw's...
Last edited by e-einundzwanzig on Thu Mar 24, 2016 9:03 am, edited 1 time in total.


I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Temperatuurproblemen

Post by 323baur »

Iig de dop van de radiateur vervangen, die willen wel eens stuk gaan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Temperatuurproblemen

Post by Jeroen »

Over het algemeen krijg je bij normaal gebruik al rijdend weinig temperatuurproblemen, die loop je sowieso op in de file, voor een verkeerslicht, etc. Dus dat je 't dan ziet is niks geks. Allereerst moet je helder zien te krijgen wat er gebeurt. Beginnen met: verlies je koelvloeistof? Met een M10 wat lastiger dan de M20 met z'n aparte reservoir, maar niet onmogelijk. Volgens mij hoor je de radiateur (koud) te vullen tot ca 1.5cm onder de vulopening. Als je er steeds bij moet mikken raakt 't blijkbaar op een of andere manier weg. Dat kan lekkage van het systeem zijn (lekke slang oid), dat er te vroeg koelvloeistof wordt afgelaten bij oplopende druk (de door Ite al genoemde radiateurdop) of omdat de motor koelvloeistof verbrandt (lekkage in de motor door bijv koppakking). Dat laatste kan best een tijd relatief goed gaan voordat je echt iets gaat merken aan de motor, maar vaak kun je het wel meten aan uitlaatgassen, samenstelling van de lucht in het koelsysteem of door een verkleuring van 1 of 2 bougies.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Temperatuurproblemen

Post by uwbuurman »

Kan het niet gewoon een gare thermostaat zijn die niet open gaat of zenderstje/voelers die niet werken?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Temperatuurproblemen

Post by Jeroen »

Kan de thermostaat zijn, maar als je zo snel na bijvullen weer 1,5 liter staat bij te vullen dan raakt het toch op 1 of andere manier weg. Als dat louter is doordat de temp erg hoog is en de druk daardoor oploopt, dan wordt het vanuit de radiateurdop afgelaten en met de huidige buitentemperaturen moet je dan best wel een stoomwolk zien!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Temperatuurproblemen

Post by e-einundzwanzig »

Jeroen wrote:Kan de thermostaat zijn, maar als je zo snel na bijvullen weer 1,5 liter staat bij te vullen dan raakt het toch op 1 of andere manier weg. Als dat louter is doordat de temp erg hoog is en de druk daardoor oploopt, dan wordt het vanuit de radiateurdop afgelaten en met de huidige buitentemperaturen moet je dan best wel een stoomwolk zien!
Die halve liter voldeet nog niet hoor, ik had niet meer water bij me...

Gister nog even gekeken maar het niveau in de radiateur is niet veel verder gezakt. Ook werd hij niet meer warm bij stationair lopen.

Ik heb tot nu toe ook nog geen wolk gezien.

Waterpomp en thermostaat staan in de bestelling, dop heb ik ook nog liggen. Mijn doel is eigenlijk dat de temperatuurmeter mooi in het midden komt te staan tijdens het rijden en niet op 1/4

Ik houdt jullie op de hoogte
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Temperatuurproblemen

Post by e-einundzwanzig »

Om er even op terug te komen.

Thermostaat, waterpomp en radiator zijn vervangen. De temperatuur blijft bij stationair en tijdens het rijden mooi rond het midden staan. Dat probleem is verholpen naar mijn idee, volgensmij lag de oorzaak voornamelijk in de e30 radiateur die ooit is toegepast. Deze heeft een iets groter koeloppervlak.

Gisteren liepen we echter tegen een nieuw probleem aan:

Toen mijn vriendin thuiskwam van haar werk en de parkeergarage in wilde rijden (veel hellingen, veel wachten want veel auto's die een plekje zochten), kwam er in één keer een hoop stoom onder de motorkap vandaan. Ook lekte er koelvloeistof. Voorzover ik kon zien is het lekken begonnen in de parkeergarage.

Ik heb de motor af laten koelen en koelvloeistof bijgevuld en kon vervolgens geen lekkage meer waarnemen. Naar mijn idee moet door de druk alles uit de dop gekomen zijn.

Is dit normaal? ik heb het vermoeden dat ze motor overbelast raakte aangezien ze vertelde dat ze met veel 'hellingsproefjes' bezig was. Ook vertelde ze dat de temperatuurmeter normale waarden aangaf, is dat niet een beetje raar?

Wellicht hebben jullie hier ideeën bij?

Groetjes Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Temperatuurproblemen

Post by Peter V. »

Ik denk aan de dop die niet meer goed is en afblaast.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply