MP3 op oldtimer radio

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: MP3 op oldtimer radio

Post by Nick1984 »

Hoi Jeroen,

Vandaag nog eens alles goed bekeken, en ik ga sowieso de fader overslaan, is totaal nutteloos, want de Becker radio heeft reeds een fader.
Zodus ik moet met de 4 uitgangen van de radio naar de versterker...

Hier eerst de "verneukte" stekker aansluiting aan de versterker:

Image

Image

En de versterker zelf.

Image

Image

Als je de foto en het schema bekijkt dan komt alles goed overeen.
Bij mij zijn echter de signaaldraden naar de versterker geel/zwart geel/rood en blauw/zwart en blauw/rood rechtstreeks verbonden met de boxen.
Zodus de blauwe en gele draden zijn hier gebruikt geweest als L+, L- en R+,R- zodat de versterker gebypassed is... En er nog maar 2 kanalen overschieten...

Wat opvalt is de bruin/zwarte draad die zowel aan de versterker toekomt als aan de radio, ik vermoed dat dit de gezamelijke massa is geweest.
Het vreemde hieraan is dat die op het schema is verbonden met de voertuigmassa...
Op de versterker komt nog eens een gewone bruine dikkere massakabel aan, dus waarom zou er nog een dunne zwart/bruine kabel vertrekken die ook nog eens aan de massa hangt?

De andere draden op de versteker:

wit = door radio geschakelde voeding voor het inschakelen van de versterker (en de elektrische antenne)
violet/zwart = voeding na contact
Bruin = massa

Wel kloten dat de draden aan de stekker zo kort zijn afgeknipt geweest :roll: Maar ik kan wel aan de pennetjes geraken en nieuwe monteren...

Even voor de duidelijkheid (voor zover dit nog mogelijk is :) ) aan mijn radio komen de 4 signaaldraden (blauw en geel) aan, en ook de dunne bruin/zwarte draad

Zou ik dan de bruin/zwarte draad aan mijn radio mogen verbinden met de 4 negatieve luidspreker uitgangen van de radio?

Alvast bedankt!


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
Posts: 155
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: MP3 op oldtimer radio

Post by Peter_P »

Topic een tijdje uit het oog verloren precies. :stupidme

Ik haal intussen ook al niet meer uit de reacties welke problemen precies nog moeten opgelost worden.
Voor wat betreft de massa aansluitingen van de speakers: afhankelijk van het ontwerp van de eindtrap kan het zijn dat die intern allemaal met massa verbonden zijn of niet. Meet het gewoon even door met de ohm-meter. Als ze allemaal doormeten naar massa dan zijn ze ook met massa verbonden en is dat probleem van de baan. Als ze niet doormeten naar massa dan zit je met een ander ontwerp van eindtrap. Het is in dat geval ook niet toegelaten om ze zo maar met massa te gaan verbinden op straf van een opgeblazen eindtrap.
Zoals Jeroen al zegt mbt. de + speaker uitgangen, die mag je nooit met elkaar verbinden. Als je er maar 2 nodig hebt ipv. 4 ... gebruik er dan ook 2 en laat de overige 2 onaangesloten.

Ik heb trouwens nog zeer goede vervangers voor de originele en intussen zeldzame Blaupunkt speaker stekkertjes die achteraan in de radio moeten. Als ik daarmee kan helpen ...
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: MP3 op oldtimer radio

Post by Nick1984 »

Hoi Peter,

Die stekkertjes heb ik inderdaad nog nodig :)

Eigenlijk mijn enige vraag nog:

Als ik de 4 speaker aansluitingen achter op de radio aan elkaar maak (enkel de -), en dan met die kabel rechtstreeks naar de "bruin/zwarte" draad van de versterker ga, en deze niet aansluit op de voertuigmassa, zou ik dan niets defect kunnen doen?

Op het schema staat deze draad BR/BK die loopt van de radio naar de versterker(begrijpelijk), maar waarom is die ook nog eens afgetakt naar de voertuigmassa?
Dit terwijl er nog een dikke massakabel rechtstreeks naar de versterker gaat...

Pb maar door wat je moet hebben voor de stekkertjes, dan passeer ik na het werk nog wel eens een keertje ;)

Grtn Nick
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Peter_P
Upcoming E21 fanatic
Posts: 155
Joined: Tue Apr 15, 2014 10:57 pm

Re: MP3 op oldtimer radio

Post by Peter_P »

Meet eerst eens met een ohm meter of de 4 speaker aansluitingen (-) aan de radio al met elkaar verbonden zijn, inwendig. Als dat niet zo is zou ik ze ook niet met elkaar verbinden.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: MP3 op oldtimer radio

Post by Nick1984 »

Zal ik zeker doen! Merci voor de tip!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
koendelaat
Newbee
Posts: 18
Joined: Wed Jun 15, 2016 3:40 pm
My E21(s): '77 316 manual
Location: Breda

Re: MP3 op oldtimer radio

Post by koendelaat »

Ik gebruik zo cassettebandje met zo jag aansluiting en ik er er heeeel goed mee leven haha dus voor mij zo cassette bandje echt een aanrader.
Post Reply