vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Post by BertjeConti »

De 5 bak op de Pastellblauer schakelt steeds vager, vooral op de links-rechts beweging van de pook zit erg veel speling.
Daardoor is vooral de R moeilijker te vinden.

Welke onderdelen vervangen en welke niet?
Image
Ik had zelf gedacht de onderdelen 7 t/m 16 te vervangen, samen met de schakelstang. Of is het verstandig de pook zelf met zijn conussen ook nog te vervangen?

Kan dit allemaal vervangen worden zonder de bak uit te bouwen?
En wat te doen als het gat in de schakelstang op de bak zelf (waar pin 15 in steekt) ook uitgelubbert is?


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Post by Nick1984 »

Ik denk dat met 11 en 10 te vervangen er al veel gaat opgelost zijn, die slijten meestal in.
13 en 15 komt normaal niet veel aan.
7 zou ik ook sowieso vervangen
1 is meestal ook uitgesleten 2x
8 ook vervangen.

Alleen vind ik 11, 10 en 8 nogal vreemd afgebeeld, zijn normaal meer " busjes"...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Post by Nick1984 »

google afbeeldingen leert mij dat 10, 11 en 8 enkel ringetjes zijn, je zou echt de busjes moeten kunnen vinden, zoals op onderstaande afbeelding.

Image

De koperkleurige dus... of laten draaien in plastic

Gaat perfect zonder de VB te demonteren.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1924
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Post by Wilmo »

Ik was hier ook wat naar op zoek en kwam dit nog tegen, want ik begreep niet helemaal hoe het nou zat:

Image
Image
Image

(Plaatjes komen van http://www.uucmotorwerks.com/dssr/)


Koos laat hier iets soortgelijks zien:
Image
Image
Image

Zijn die busjes ook gewoon te krijgen? En zijn de oude busjes er dan gewoon uit te persen?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Post by uwbuurman »

Die oude zijn kunststof en altijd uitgelubberd. Ik heb deze laten draaien op maat. Pookkogel is eigenlijk nooit versleten. Die nummer 7 is alleen de ophanging van de schakelplaat. Als je die doet, adviseer ik je ook de twee blokjes op de bak te doen, dat is nummer 1. Die heb ik via autodoc, van ik denk febi ofzo.

Nummer 14 moet je ook even bestellen, dat is dat kleine schuimpje op de foto nummer 20.

Feitelijk zorg je met de nieuwe busjes die je draait, van nylon of messing, dat het stokje met de twee pennen echt opgesloten zit. Goed stijf vastzetten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18662
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Post by uwbuurman »

Oh, en kun je er bij zonder de bak te demonteren? Ja, maar je uitlaat zit wel in de weg denk ik, maar je cardan sowieso. Het isi de moeite wel waard van het werk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: vaag schakelen, welke onderdelen te vervangen?

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Feb 24, 2019 3:02 pm Oh, en kun je er bij zonder de bak te demonteren? Ja, maar je uitlaat zit wel in de weg denk ik, maar je cardan sowieso. Het isi de moeite wel waard van het werk.
thanks, dat wilde ik weten. Cardan is snel aan de kant gelegd. uitlaat is iets meer werk.

Ik moet ook aan dit klusje nog eens een keertje beginnen, maar ik meen mij te herinneren bij het inbouwen van deze 5 bak dat vooral item 16 die met pin 15 op de schakelstok uit de bak zit best wel wat speling had. En waar ik bang voor ben is dat als ik 15 en 16 vervang, pinnetje 15 nog steeds speling heeft op een uitgelubbert gat in de schakelstok. Maar dat weten we natuurlijk pas zeker als alle onderdeeltjes vervangen zijn.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply