Uit een oude post van Peter V. uit 2009 gehaald:
Een korte beschrijving hoe:
*Als eerste heb ik t.h.v. het ondersteuningslager twee merktekens gemaakt m.b.t. de posities van het voortse en achterste deel i.v.m. de uitbalancering van de as. Hierna heb ik de verbindingsbout losgedraaid met een platte ringsleutel 19.
*Hierna met een tweepoot trekker het oude ondersteuningslager verwijderd. Let op hoe dit lager gemonteerd zat i.v.m. het plaatsen van het nieuwe lager.
*Vervolgens heb ik de geleidingsbus aan de voorkant van het voorste deel van de cardanas verwijderd. Normaal doe je dit met een kleine inwendige trekker maar die had ik niet dus heb ik voorzichtig met de dremel een snede gemaakt in de bus zodat ik het oude busje kon verwijderen. Hierna m.b.v. een houten blok de nieuwe bus erin getikt.
*Het nieuwe ondersteuninglager met een passende huls (Ik heb een PVC-pijp van 40 mm genomen) op de cardanas gemonteerd.
*Als laatste het vertande glijstuk met een goede kwaliteit vet ingesmeerd en weer in het achterste deel van de cardanas geschoven. Hierna de bout, voorzien van Loctite, terug geplaatst en op het juiste aanhaalmoment vastgezet.
Straks wordt hij met een nieuwe hardyschijf en nieuwe bouten en borgmoeren geplaatst. Navraag heeft mij overtuigd dat in principe geen uitlijning nodig is. Mocht je vorige ondersteuningslager met vulplaatjes zijn gemonteerd op de auto dan zeker wel controleren.
Tussensteunlager cardanas vervangen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18664
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Tussensteunlager cardanas vervangen
Mijn vraag is alleen hoe je dat ding op moment vast zet, als ik er alleen met een platte steek- of ringsleutel tussen kom.
Re: Tussensteunlager cardanas vervangen
Ik heb mijn momentsleutel gekalibreerd met een emmer water. Als je de as horizontaal kan klemmen dan ben je een stap op weg. Fietsenmakers hebben vaak een 400mm lange steeksleutel 19 voor vastzittende trapassen, misschien dat dat stap 2 kan zijn? Of anders een vierkante buis aan de steeksleutel maken.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11992
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Tussensteunlager cardanas vervangen
Is maar met 95 - 105 Nm geloof ik. Dat is meer gevoel geweest in mijn geval. Zeker in combinatie met loctite (voorgeschreven zoals het hoort) zou ik me daar niet teveel zorgen over maken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Tussensteunlager cardanas vervangen
Ik hebt ze idd bij de 3 oldies zo vast als mogelijk gezet.
Nooit problemen mee gehad.
Nooit problemen mee gehad.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm