1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Beste allen,

Eerder vandaag was ik op bezoek bij Peter in verband met een stationair schommelend toerental.

Image

Helaas blijkt de carburateur valt lucht te trekken bij de asjes. Een revisiesetje biedt dus geen oplossing.
Nou lijkt het mij een goed plan om de hele boel dan maar te vervangen en zo alle problemen in een klap op te lossen.

Hierbij ontstaat een volgend probleem, namelijk welke carburateur is hiervoor geschikt?
Ik heb al wat rondgezicht maar zo op het eerste gezicht lijkt er geen vervanging te bestaan voor de DIDTA. Ik heb al contact gehad met carburateurwinkel.nl maar zij hebben zo 1-2-3 ook niets liggen. Voor 318's of 1980 en later is er voldoende beschikbaar, type 1 is helaas wat onderbelicht.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een DIDTA voor een weber? en zo ja, welke carburateur kan ik gebruiken?


Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Wilmo »

Remy (http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=25561) heeft nog een Weber 32/36 en ik heb er een hele tijd mee gereden.

Weber schrijft er zelf over dat je sowieso een beter verbruik krijgt en als bonus bijna altijd meer vermogen. Ik begreep de carburateur goed en vind het een fijn ding om mee te werken. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en niet te duur. Je moet even creatief zijn met het luchtfilter, of je accepteert dat die bovenop de motor aanzuigt.

Het is een progressieve carburateur, wat betekent dat je meestal met de 32 klep rijdt en alleen bij iets van 2/3 van het gaspedaal komt de 36 erbij. Ik kon met mijn 1e serie E21 M10B18 (hetzelfde blok als jij hebt) al prima meekomen, maar ik heb besloten over te gaan naar een E30 M10B18 met injectie.

Remy heeft een M10B18 met K-jet injectie gebruikt voor zijn Weber, hij heeft dus een spruitstuk nodig met de grote openingen. Jij hebt een kop met 'kleine' openingen dus je spruitstuk moet wel goed passen. Ik geloof zelfs dat ik hetzelfde spruitstuk heb gebruikt als jij hebt. Dat werkt prima, maar na een tijdje heb ik de tussenwand eruit gevijld:
Image

Je hebt ze met verschillende chokes, maar handmatig of met de waterchoke werkt het fijnst vind ik.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by uwbuurman »

Kijk, dat zijn how to achtige helpende posts.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Dank voor de reacties! Heel interessant topic, herken een aantal 'probleempjes' die ik ook moet gaan oplossen, handig!
Ik heb bijzonder wijzig verstand van carburateurs en motorblokken in het algemeen, hoewel ik de techniek prachtig vindt blijft het veelal abracadabra voor mij. Ten opzichte ven de m315 zie ik een groot verschil met mijn 316, ik heb namelijk een M41 blok?. Ik weet niet wat de verschillen zijn maak ik kan mij zo voorstellen dat de Weber 31/36 niet past. Ik heb al aardig wat gezocht maar kan nergens iets vervangends vinden voor een m41. 316/318 lijkt een stuk gangbaarder te zijn..
Last edited by Caspar on Sun Oct 07, 2018 10:21 am, edited 1 time in total.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Wilmo »

M41?? Post eens een fotootje ;)

De M41 is een diesel ;)
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Hahahahaha, ik ben er vrij zeker van dat het geen dieseltje is.
Las op verschillende sites over de 'M41' en heb dat klakkeloos voor waar aangenomen
Een voorbeeldje
https://www.ultimatespecs.com/nl/auto-t ... s-316.html

Leek voor mijn lekenbrein ook wel een goede verklaring voor het feit waarom een Weber DMTL niet wordt geleverd voor de 316
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Wilmo »

Hahaha, ok, nou snap ik het. BMW heeft na een tijdje de benamingen veranderd geloof ik. Maar vergeet die M41 ;)

Het is een M10 en de letters daarna geven de inhoud weer. Dus een M10B18 is een 1.8 liter M10. Een M30B35 is een M30 zescilinder met 3.5l inhoud.


Kijk even naar een Weber DG*V. Op de plaats van dat sterretje kan een E, A of niets staan en het geeft het type choke aan: Elektrisch, water of handmatig.

Image

http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f ... 10#p264075
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by uwbuurman »

Wilmo wrote: Sun Oct 07, 2018 9:52 am M41?? Post eens een fotootje ;)

De M41 is een diesel ;)
M21 is een diesel op basis van de m20
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Top, dan heet ie vanaf nu M10B16 :)

Een klein zoekshagje op internet biedt hoop. DG*V is goed verkrijgbaar en nog redelijk betaalbaar ook, prima oplossing!
Ik heb al een lijntje gelegd naar BCCP, ik las op dit forum dat zij goed werk leveren. Met een beetje geluk kunnen zij de Weber leveren en passend maken op mijn blokje. Leuke upgrade :)
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Peter V. »

Even een correctie inderdaad. Het is wel zoals Caspar aangeeft een echte 1600 cc. Dus geen m10b18.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Goed nieuws!
Carburateurwinkel.nl heeft contact gehad met Weber. De DGV past op een 316 met 1573cc blok. Enige nadeel is de choke, dat wordt een handmatige i.p.v. een automatische, een gaatje in het dashboard lijkt niet te voorkomen.

Maar goed, de voordelen compenseren dit ruimschoots, vanavond ga ik de boel bestellen. De volgende stap is het daadwerkelijk monteren. Dat lijkt mij een aardige klus te worden, zelf kan/durf ik het in ieder geval niet aan. Nog maar even zien hoe dat gaat lopen.

Wordt vervolgd..
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by uwbuurman »

top!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1916
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Wilmo »

Niet zo snel...

https://www.ebay.com/itm/WEBER-32-36-DG ... 2350815744

Kijk ook even verder wat ze hebben op https://www.carbparts.eu/
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb ook een WEBER 32/36.
Het voordeel van de WEBER 32/34 met handchoke is dat die wel nog past in het origile luchtfilterhuis dacht ik. Met de 32/36 moet je het originele luchtfilterhuis aanpassen, wat ik nog steeds niet gedaan heb...
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by 323baur »

En ik heb nog een originele handchoke kabel-trekding liggen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply