Page 1 of 5

1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Fri Oct 05, 2018 3:48 pm
by Caspar
Beste allen,

Eerder vandaag was ik op bezoek bij Peter in verband met een stationair schommelend toerental.

Image

Helaas blijkt de carburateur valt lucht te trekken bij de asjes. Een revisiesetje biedt dus geen oplossing.
Nou lijkt het mij een goed plan om de hele boel dan maar te vervangen en zo alle problemen in een klap op te lossen.

Hierbij ontstaat een volgend probleem, namelijk welke carburateur is hiervoor geschikt?
Ik heb al wat rondgezicht maar zo op het eerste gezicht lijkt er geen vervanging te bestaan voor de DIDTA. Ik heb al contact gehad met carburateurwinkel.nl maar zij hebben zo 1-2-3 ook niets liggen. Voor 318's of 1980 en later is er voldoende beschikbaar, type 1 is helaas wat onderbelicht.

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een DIDTA voor een weber? en zo ja, welke carburateur kan ik gebruiken?

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sat Oct 06, 2018 11:15 am
by Wilmo
Remy (http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=25561) heeft nog een Weber 32/36 en ik heb er een hele tijd mee gereden.

Weber schrijft er zelf over dat je sowieso een beter verbruik krijgt en als bonus bijna altijd meer vermogen. Ik begreep de carburateur goed en vind het een fijn ding om mee te werken. Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en niet te duur. Je moet even creatief zijn met het luchtfilter, of je accepteert dat die bovenop de motor aanzuigt.

Het is een progressieve carburateur, wat betekent dat je meestal met de 32 klep rijdt en alleen bij iets van 2/3 van het gaspedaal komt de 36 erbij. Ik kon met mijn 1e serie E21 M10B18 (hetzelfde blok als jij hebt) al prima meekomen, maar ik heb besloten over te gaan naar een E30 M10B18 met injectie.

Remy heeft een M10B18 met K-jet injectie gebruikt voor zijn Weber, hij heeft dus een spruitstuk nodig met de grote openingen. Jij hebt een kop met 'kleine' openingen dus je spruitstuk moet wel goed passen. Ik geloof zelfs dat ik hetzelfde spruitstuk heb gebruikt als jij hebt. Dat werkt prima, maar na een tijdje heb ik de tussenwand eruit gevijld:
Image

Je hebt ze met verschillende chokes, maar handmatig of met de waterchoke werkt het fijnst vind ik.

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sat Oct 06, 2018 4:55 pm
by uwbuurman
Kijk, dat zijn how to achtige helpende posts.

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sun Oct 07, 2018 1:18 am
by Caspar
Dank voor de reacties! Heel interessant topic, herken een aantal 'probleempjes' die ik ook moet gaan oplossen, handig!
Ik heb bijzonder wijzig verstand van carburateurs en motorblokken in het algemeen, hoewel ik de techniek prachtig vindt blijft het veelal abracadabra voor mij. Ten opzichte ven de m315 zie ik een groot verschil met mijn 316, ik heb namelijk een M41 blok?. Ik weet niet wat de verschillen zijn maak ik kan mij zo voorstellen dat de Weber 31/36 niet past. Ik heb al aardig wat gezocht maar kan nergens iets vervangends vinden voor een m41. 316/318 lijkt een stuk gangbaarder te zijn..

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sun Oct 07, 2018 9:52 am
by Wilmo
M41?? Post eens een fotootje ;)

De M41 is een diesel ;)

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sun Oct 07, 2018 10:16 am
by Caspar
Hahahahaha, ik ben er vrij zeker van dat het geen dieseltje is.
Las op verschillende sites over de 'M41' en heb dat klakkeloos voor waar aangenomen
Een voorbeeldje
https://www.ultimatespecs.com/nl/auto-t ... s-316.html

Leek voor mijn lekenbrein ook wel een goede verklaring voor het feit waarom een Weber DMTL niet wordt geleverd voor de 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sun Oct 07, 2018 10:46 am
by Wilmo
Hahaha, ok, nou snap ik het. BMW heeft na een tijdje de benamingen veranderd geloof ik. Maar vergeet die M41 ;)

Het is een M10 en de letters daarna geven de inhoud weer. Dus een M10B18 is een 1.8 liter M10. Een M30B35 is een M30 zescilinder met 3.5l inhoud.


Kijk even naar een Weber DG*V. Op de plaats van dat sterretje kan een E, A of niets staan en het geeft het type choke aan: Elektrisch, water of handmatig.

Image

http://bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f ... 10#p264075

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sun Oct 07, 2018 10:59 am
by uwbuurman
Wilmo wrote: Sun Oct 07, 2018 9:52 am M41?? Post eens een fotootje ;)

De M41 is een diesel ;)
M21 is een diesel op basis van de m20

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sun Oct 07, 2018 11:51 am
by Caspar
Top, dan heet ie vanaf nu M10B16 :)

Een klein zoekshagje op internet biedt hoop. DG*V is goed verkrijgbaar en nog redelijk betaalbaar ook, prima oplossing!
Ik heb al een lijntje gelegd naar BCCP, ik las op dit forum dat zij goed werk leveren. Met een beetje geluk kunnen zij de Weber leveren en passend maken op mijn blokje. Leuke upgrade :)

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Sun Oct 07, 2018 12:03 pm
by Peter V.
Even een correctie inderdaad. Het is wel zoals Caspar aangeeft een echte 1600 cc. Dus geen m10b18.

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Mon Oct 08, 2018 4:29 pm
by Caspar
Goed nieuws!
Carburateurwinkel.nl heeft contact gehad met Weber. De DGV past op een 316 met 1573cc blok. Enige nadeel is de choke, dat wordt een handmatige i.p.v. een automatische, een gaatje in het dashboard lijkt niet te voorkomen.

Maar goed, de voordelen compenseren dit ruimschoots, vanavond ga ik de boel bestellen. De volgende stap is het daadwerkelijk monteren. Dat lijkt mij een aardige klus te worden, zelf kan/durf ik het in ieder geval niet aan. Nog maar even zien hoe dat gaat lopen.

Wordt vervolgd..

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Mon Oct 08, 2018 5:40 pm
by uwbuurman
top!!

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Mon Oct 08, 2018 7:01 pm
by Wilmo
Niet zo snel...

https://www.ebay.com/itm/WEBER-32-36-DG ... 2350815744

Kijk ook even verder wat ze hebben op https://www.carbparts.eu/

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Mon Oct 08, 2018 7:48 pm
by bmw e12 e21
Ik heb ook een WEBER 32/36.
Het voordeel van de WEBER 32/34 met handchoke is dat die wel nog past in het origile luchtfilterhuis dacht ik. Met de 32/36 moet je het originele luchtfilterhuis aanpassen, wat ik nog steeds niet gedaan heb...

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Posted: Mon Oct 08, 2018 8:11 pm
by 323baur
En ik heb nog een originele handchoke kabel-trekding liggen!