BMW Parts at Partsgeek US

1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 112
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Ik heb daar dus echt geen verstand van. Welke sproeien denk je dat problemen gaat geven?

Het setje wordt overigens door Ludwig Preformance gemonteerd. Hij heeft een testbank en kan daarmee niet alleen de stationairloop maar ook het hele toerenbereik analyseren. Ik neem aan dat als de sproeiers niet optimaal zijn dat er ook wel uitkomt



User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4370
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by bmw e12 e21 »

Met een testbank komt het zeker goed. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 112
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Ik hoop het! Met wat geluk kan ik de auto vrijdag weer ophalen. Ik moet zeggen dat ik ook heel erg benieuwd ben naar het resultaat!

Twee weken kunnen ook lang duren zeg...

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 112
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Hij is weer terug, met Weber! Richard Ludwig Preformance in Hillegom heeft de ombouw geregeld en de carburateur op met behulp van de dyno afgesteld.
Het resultaat mag er zijn. Het blokje loopt stationair prachtig, geen gebok meer, hij valt niet meer uit als ie naar stationair terugloopt, een wereld van verschil. Hoger in de toeren lijkt er ook meer vermogen te zijn, het blokje voelt echt wat frisser en sterker aan.
Voor het nette ook de bougies vervangen en de kleppen gesteld. Het originele luchtfilterhuis is aangepast zodat deze behouden kan blijven. Geen goedoe met open luchtfilters dus :). Ook het inlaatspruitstuk is aangepast zodat deze op de 36 klep past. Mooi vakmanschap daar.

Vandaag merkte ik wel dat bij een constant toerental, bijvoorbeeld 80 in zn 4, er nog wel wat licht gebok merkbaar is. Ik vraag mij af waar dit door komt. Omdat de weber gloednieuw is, en met een dyno is afgesteld vermoed ik dat dit een andere oorzaak heeft. Misschien iets met de ontsteking?

Image
Helaas geen foto van het resultaat, maar het verschil is duidelijk zichtbaar..
Image

User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1751
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Manitoba »

Mooi! Brandstoffilter misschien nog?

Greetz,
Walter.

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11423
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Peter V. »

Ik zou inderdaad de verdeler eens bekijken. Wellicht de vervroeging/verlating en even nieuwe contactpunten en rotor/verdelerkap. Als de ontsteking is afgesteld op je oude klepspeling en nu staat alles weer beter zou dit zomaar eens wat kunnen zijn.

Verder echt de goede brandstof tanken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1995
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by BertjeConti »

Als je motor "bokt", zoals je dat noemt, dan is dat meestal een teken dat het mengsel te arm staat. Daar moet je toch mee opletten, in deellast kan het nog niet zoveel kwaad, maar onder vollast wil je dat zeker niet.

Omdat je het alleen op constante snelheid (deellast dus) is het nog te overzien, maar het is vooral onplezierig.
Misschien heb je toch een grotere sproeier in de eerste trap nodig.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 112
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Caspar »

Goede tips!!

De brandstoffilter is nieuw, dus dat zal het probleem niet zijn neem ik aan.

Wat de sproeier betreft, Remy tipte mij al dat de sproeiers die bij de kit geleverd zijn mogelijk niet optimaal zijn voor de 316. Ik neem hier even contact over op met Ludwig, zou mooi zijn als een andere sproeier de boel oplost..

Ook de verdeler zal ik wat aandacht geven, het ziet er allemaal nog goed uit maar misschien dat een nadere inspectie anders aantoont.
Ik speel al een tijdje met de gedachte een 123-ignition te plaatsen, vind het een leuke upgrade en het onderhoudsvrije staat mij wel aan ook.. Misschien is dit het moment :)

User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 1995
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by BertjeConti »

123-ignition, waarom?
Volgens mij zijn die dingen peperduur, en je blijft toch nog met een verdeelkap en rotor zitten, en daar zit 'm nu net de pijn. Ook zit hierin nog steeds een draaiende as die kan uitslijten en dus gaan 'wobbelen'.

Ik zou dan een orginele bmw contactpuntloze verdeler met electronica module plaatsen, werkt prima en ook dan ben je voor eeuwig verlost van afstellen en contactpuntjes vervangen. Net zo betrouwbaar als die 123-duurding

Wil je een echt sterke en betrouwbare vonk onder alle omstandigheden, dan moet je van die verdeelkap en rotor af, dus iets met een coilpack of nog beter COP's in combinatie met een ECU.
Image Megasquirted '77 E12 520-6

User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11423
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Peter V. »

Als het aan het mengsel zou liggen moet het bedrijf wat je carburateur geplaatst heeft dit hebben opgemerkt. Auto is immers op een testbank afgesteld dus ik ga er van uit dat er een deellast/vollast test is gedaan.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot grau metallic uit Sicilië.
BMW E87, 2006 130i Titansilber metallic.
BMW E60, 2006 525d Silbergrau metallic

User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4370
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by bmw e12 e21 »

BertjeConti wrote:
Sat Nov 03, 2018 8:14 pm
Ik zou dan een orginele bmw contactpuntloze verdeler met electronica module plaatsen, werkt prima en ook dan ben je voor eeuwig verlost van afstellen en contactpuntjes vervangen. Net zo betrouwbaar als die 123-duurding
Je bedoelt een ´´type 2 ´´ verdeler Rob?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ WEBER 32/36 DGAV
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1416
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Wilmo »

Het ellendige is alleen dat de contactpuntloze verdelers voor een M10 de andere kant langs draaien als een verdeler voor een M10 met contactpunten. Maar er zijn ook solid state oplossingen voor de contactpuntjes en dat is dan ook weer te integreren met een oplossing met transistor om de vonk wat op te krikken.

Ignition.123 is leuk om dat gedoe met vervroeging en verlating op te lossen. De membraampjes en dergelijke zijn toch al 40 jaar oud en de vraag is hoe goed dat nog werkt. Verder gebruik je nog steeds dezelfde bron van de vonk en heb je nog steeds een vonkspleet in de module. Ten opzichte van de 'oude' M10 heb je dan 1 vonkspleet gewonnen, maar dat is dus ook te doen met een solid state module van een paar tientjes. Het andere voordeel van de Ignition.123 is dat de vervroeging en verlating op een andere manier geregeld wordt dan met membraampjes en gewichtjes en dus weer preciezer is.

Kijkend naar die verdeler heb ik besloten om er een beetje meer geld tegenaan te smijten en volledig elektronisch te gaan. Ik denk dat het trouwens nog wel goedkoper kan door met de Speeduino aan de gang te gaan. Maarja, dan is het niet meer origineel en ziet het er ook niet meer origineel uit.

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1626
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Nick1984 »

Ik zou sowieso voor EFignition gaan. Al veel goede resultaten van gezien, alles zeer goed uitgelegd en goede ondersteuning!

http://www.efignition.nl/a-45615330/efi ... nt-system/
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

Wilmo
E21 Pro
Posts: 1416
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Wilmo »

Is dat niet gewoon een Microsquirt ripoff? Of is de Microsquirt de ripoff?

User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1626
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 1976 316 pierburg/solex DIDTA vervangen?

Post by Nick1984 »

Nee, denk dat de basis wel degelijk Microsquirt is, maar bij EFignition heb je al de ondersteuning die je wilt, ze nemen zelf je laptop over van op afstand, en de prijs is echt niet zot duur, je moet maar eens kijken wat ze voor een op maat gemaakte kabelboom vragen, daar kan je er zelf amper voor aan beginnen...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]

Post Reply