Toerental verlagen
Toerental verlagen
Hallo,
Ik wil een BMW 323i aanschaffen.
Maar het toerental waarop de motor zijn maximale vermogen levert is bij de 5800 toeren.
Kan dat verlaagd worden met bijv. aanpassingen aan de versnellingsbak?
Bij voorbaat dank!
Ik wil een BMW 323i aanschaffen.
Maar het toerental waarop de motor zijn maximale vermogen levert is bij de 5800 toeren.
Kan dat verlaagd worden met bijv. aanpassingen aan de versnellingsbak?
Bij voorbaat dank!
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Toerental verlagen
Om kort te antwoorden.. neen.
Je kan wel een kortere eindverhouding plaatsen.
Standaard heeft de 323i een 3.45 diff. Een diff van een 320/6 is 3.64 waardoor je wat kortere tussenversnellingen bekomt.
De wagen zal hierdoor wat vlotter aanvoelen .. vergeet ook niet dat bij installatie van een 320/6 diff de bijhorende tellerunit moet worden gemonteerd.
Je kan wel een kortere eindverhouding plaatsen.
Standaard heeft de 323i een 3.45 diff. Een diff van een 320/6 is 3.64 waardoor je wat kortere tussenversnellingen bekomt.
De wagen zal hierdoor wat vlotter aanvoelen .. vergeet ook niet dat bij installatie van een 320/6 diff de bijhorende tellerunit moet worden gemonteerd.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: Toerental verlagen
Het getal moet toch juist kleiner worden?
Bij een diff van 4 draaien de wielen 1x rond, de motor 4x.
Hoe kleiner dat getal, hoe lager de toerentallen?
Bij een diff van 4 draaien de wielen 1x rond, de motor 4x.
Hoe kleiner dat getal, hoe lager de toerentallen?
Re: Toerental verlagen
Jullie praten langs elkaar heen
De motor zal hoe dan ook bij dat toerental zijn vermogen leveren, dus zoals Gerrit ook al zei, je kunt dat niet veranderen. Ja, een grotere inhoud en een langere slag doen daar wel wat aan, maar dat heeft nogal een impact.
Dus dan even concreet, wat wil je?
Wil je een vlottere auto en daardoor meer toeren bij een bepaalde snelheid: Dan een hoger getal op het differentieel.
Wil je minder toeren bij een bepaalde snelheid: Dan een lager getal op het differentieel. Maar het gaat niet lager dan 3.45. E30's en E36's hebben wel langere diffs, maar dat is ook weer zo'n gedoe.
De motor zal hoe dan ook bij dat toerental zijn vermogen leveren, dus zoals Gerrit ook al zei, je kunt dat niet veranderen. Ja, een grotere inhoud en een langere slag doen daar wel wat aan, maar dat heeft nogal een impact.
Dus dan even concreet, wat wil je?
Wil je een vlottere auto en daardoor meer toeren bij een bepaalde snelheid: Dan een hoger getal op het differentieel.
Wil je minder toeren bij een bepaalde snelheid: Dan een lager getal op het differentieel. Maar het gaat niet lager dan 3.45. E30's en E36's hebben wel langere diffs, maar dat is ook weer zo'n gedoe.
Re: Toerental verlagen
Is het dan geen probleem om laag in toeren te zitten? Of heeft de motor dan onderin weinig vermogen?
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Toerental verlagen
Terug naar de basis, wat wil je en waarom?? Waarom wil je perse op het max koppelmoment rijden? Waarom is het een probleem dat 5800rpm het piekmoment is?
Waarom wil je een e21, specifiek een 323i?
Waarom wil je een e21, specifiek een 323i?
Re: Toerental verlagen
Ik wil graag een e21 en dan specifiek een 323i omdat deze sportiever is en wat meer pit heeft dan een 320/6.
Maar als je vanuit stilstand optrekt, heeft die weinig koppel en vermogen, dus als je een beetje sportief wilt rijden dan moet je in het hogetoerengebied zitten, (de motor levert ligt bij de 5800 toeren per minuut zijn volledige vermogen) mijn vraag is dus: heeft de motor onderin weinig vermogen en koppel of valt het wel mee?
Dus de 0-50 sprint (in de eerste versnelling)
Maar als je vanuit stilstand optrekt, heeft die weinig koppel en vermogen, dus als je een beetje sportief wilt rijden dan moet je in het hogetoerengebied zitten, (de motor levert ligt bij de 5800 toeren per minuut zijn volledige vermogen) mijn vraag is dus: heeft de motor onderin weinig vermogen en koppel of valt het wel mee?
Dus de 0-50 sprint (in de eerste versnelling)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29199
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Toerental verlagen
Ik denk dat je je op het verkeerde richt, namelijk op het punt waarop het maximale vermogen wordt bereikt, dat zal voor het merendeel van de atmosferische (ongeblazen) benzinemotoren boven de 5.000 toeren liggen. Het is veel nuttiger om te kijken naar het verloop van de koppelcurve. Neem je bijv een Golf diesel dan heeft die heel veel koppel, maar over een heel smal gebied. Bijzonder irritant en wil je vlot rijden schakel je je suf. Een 323i zet niet heel veel koppel neer (ca 190Nm), maar heeft wel een hele vlakke koppelcurve, net boven stationair heb je al minimaal 150Nm tot je beschikking en dat blijft zo tot de begrenzer. Gevolg: een hele mooie gelijkmatige vermogenscurve die zowat als één rechte lijn oploopt. Levert comfortabele maar tevens krachtige vermogensopbouw op en hele lange versnellingen. En die waarden, dat kun je niet vergelijken met het hedendaagse geblazen spul. Maar voor een 40 jaar oude auto bijzonder goede waarden die 'm ook in het hedendaagse verkeer geen stakker maken. 0-100 km/u lukt met een beetje frisse 323i wel in ca 7,5 sec schat ik zo, en dat is door een relatief laag gewicht ruimschoots sneller dan bijv een Espace met 3,5 liter V6 om maar een gekke dwarsstraat te noemen (iemand begon over Renaults vanmorgen).
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Toerental verlagen
Klopt Jeroen.
Zo is een 325i e30 motor onderin wat lammer, maar weer explosief boven de 4500tr.
Geef mij maar het soepele karakter van de e21 323i met de legendarische roffel boven de 3500tr/min. Zaaalig.
De 0-100km/h die bmw opgeeft van 9,5sec is idd Niet echt correct. Met mijne 323i kom ik zonder het onderste uit de kan te halen een seconde sneller uit.
Zo is een 325i e30 motor onderin wat lammer, maar weer explosief boven de 4500tr.
Geef mij maar het soepele karakter van de e21 323i met de legendarische roffel boven de 3500tr/min. Zaaalig.
De 0-100km/h die bmw opgeeft van 9,5sec is idd Niet echt correct. Met mijne 323i kom ik zonder het onderste uit de kan te halen een seconde sneller uit.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm