Rembekrachtiger

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Rembekrachtiger

Post by Realix »

Hallo,

Mijn rempedaal is vrij hard, de eerste cm gaat nog maar nadien moet je best wel veel kracht gebruiken om te stoppen. De remmen zelf doen het op zich wel maar het vereist meer kracht dan normaal. Ik merk ook dat de motor soms afslaat bij hard remmen. Waarschijnlijk valse lucht.

Ik ben begonnen met het meten van het motorvacuüm aan het uitlaatspruitstuk. Daar haalde ik 0.55bar. Volgens het werkplaatshandboek heb je minimum 0.4bar nodig. De terugslagklep is ook nog ok, ik kan slecht langs 1 kant blazen richting het inlaatspruitstuk. De vacuümslangen zien er oud uit maar op zich lijken ze ook nog in orde te zijn aangezien ik aan de andere kant, waar de slang aansluit op de bekrachtiger ook 0.55bar vacuüm meet.

Dit weekend heb ik dus de rembekrachtiger gedemonteerd en eens van naderbij bekeken. Veel valt daar natuurlijk niet aan te zien maar hoe weet ik zeker of deze lek is? Ik heb een kleine testopstelling gemaakt met een vacuümmeter. Omdat ik geen vacuümpomp heb moest de stofzuiger maar even dienst doen :lol: die haalt 0.2 bar wat toch al beter is dan de 0.1 bar die ik haalde :wink: op zich houdt het ding geen vacuüm de meter loopt vrij snel terug en de aansluitingen op mijn testopstelling zitten vrij vast. Je zou dus denken dat hij lek is, maar aan de andere kant, een motor is een constante vacuümbron dus dat hij snel zijn vacuüm verliest is niet zo erg? Hoe weet ik het zeker?



Klopt mijn redenering? Graag jullie ideeën meningen, feedback :thnx


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Rembekrachtiger

Post by BertjeConti »

als eerste is de motor geen constante vacuum bron, want zodra je je rechterpedaal helemaal in drukt valt het vacuum (bijna) helemaal weg. Maar laat je het gaspedaal los op snelheid, dus afremmen op de motor, dan krijg je juist een heel hoog vacuum. (en dat is wel handig bij het remmen)

Normaliter moet de rembekrachtiger het vacuum vast kunnen houden voor meerdere remacties achter elkaar. Jouw probleem beschijving duid erop dat de rembekrachtiger in de ruststand nog wel vacuum kan vasthouden, maar zodra je de rem iets in drukt wordt het een open verbinding en verliest hij direct alle onderdruk, waardoor rempedaal heel zwaar wordt. Mede daardoor krijgt de motor dan een stoot extra lucht te verwerken en dreigt af te slaan, je genoemde vacuumlek is er dus echt en zit in je rembekrachtiger.

Ik zag dat je al op zoek bent naar een andere, succes
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Rembekrachtiger

Post by Realix »

Hi, bedankt voor je uitleg. Dus dan zit ik op het goede pad. Ik had inderdaad al een topic geopend om een nieuwe te vinden. Ik vraag me wel af wat we zullen doen als deze 2dehands ook niet meer vindbaar worden? De nieuwste 2dehands bekrachtigers zijn ook al minstens 35 jaar oud. Welke alternatieven zijn er nieuw? Op 1 forum kwam ik een vage post tegen omtrent de bekrachtiger van een Porsche 924/944... maar nergens een bevestiging of uitgebreidere beschrijving.

Deze van een Audi 80 lijkt me ook nog interessant, 9" T52 en genoeg schroefdraad om af te zagen, maar of deze past, geen idee: ATE 03.7750.0302.4
Porsche 924: ATE 03.7750-5702.4 zou passen mits aanpassen van de zuigerstang en is ook een 9" T52 van ATE.

Grt.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29194
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Rembekrachtiger

Post by Jeroen »

Goede vraag idd, vroeg of laat zijn we allemaal een keer aan de beurt natuurlijk. Ben ook wel benieuwd wat voor opties er zijn!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: Rembekrachtiger

Post by Realix »

Die T52 die past op een Audi/VW ATE 03.7750.0302.4 lijkt me wel een optie te zijn. Volgens mij zijn alle T52 ongeveer hetzelfde qua opbouw. Grote kans dat ook de bouten op dezelfde plek zitten. Een 9" diafragma is ook dicht bij het origineel. Enige vraagteken is het stuk naar het rempedaal qua schroefdraad en lengte.

Ondertussen ben ik bij een lokale handelaar een 2dehands rembekrachtiger op het spoor :shake
Post Reply