Distributieriem 320/6 vervangen
Distributieriem 320/6 vervangen
Heeft iemand een handleiding van de E21 320/6, ik wil de distributieriem vervangen... en hoe blokkeer ik de poulie van de krukas, want die moet eraf....het is een automaat!
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2397
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
De dichtring moet mss vervangen?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18638
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Ja, zo zijn er meer opties, Remy. Maar ik lees alleen Driem en poelie. Daarom de vraag.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Als die keerring niet lekt zou ik de poelie zeker laten zitten.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Klopt Jeroen, om die bout vast tezetten heb ik mijn vrouw nodig icm een lange ijzeren buis.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Ik omschreef het niet goed, niet de krukas poelie moest eraf, maar de trillingsdemper....maar dat is gelukt.
Echter ik leg de riem om de krukas poelie, dan om de hulppoelie, dan over de nokkenas poelie en dan PROBEER ik hem over de spanrol te krijgen maar dat lukt me met geen mogelijkheid. De rol heb ik helemaal op spanning gezet dus dat er de meeste ruimte is, maar de riem krijg ik niet over de spanrol....ja, ik heb vaker distributieriemen vervangen maar nog nooit dit mee gemaakt. Het is een Gates set met 127 ronde tandjes...
Echter ik leg de riem om de krukas poelie, dan om de hulppoelie, dan over de nokkenas poelie en dan PROBEER ik hem over de spanrol te krijgen maar dat lukt me met geen mogelijkheid. De rol heb ik helemaal op spanning gezet dus dat er de meeste ruimte is, maar de riem krijg ik niet over de spanrol....ja, ik heb vaker distributieriemen vervangen maar nog nooit dit mee gemaakt. Het is een Gates set met 127 ronde tandjes...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Verschillende mogelijkheden:
1. er kwam ook wel een riem af met 127 tandjes en met rond profiel?
2. spanrol is de juiste, behorend 127 tanden?
3. wat ik doorgaans doe is onderaan beginnen, krukas en hulppoelie, zorgen dat de riem daartussen goed in de tandwielen grijpt, ook helemaal onderaan, en strak tussen beide poelies zit. Spanrol monteren maar zonder de spanveer. Riem vervolgens beginnend aan de lange kant (zeg maar niet de kant waar de spanrol zit zodat je daar de spanruimte houdt) over het nokkenastandwiel leggen en dan richting spanrol, dan moet je krap over de spanrol kunnen. Daarna spanveer en pen plaatsen. Vorige week werkte dat nog prima en de auto startte nadien zelfs haha!
Het staat allemaal in de beschrijving maar de 6 boutjes van de trillingsdemper vervangen.
1. er kwam ook wel een riem af met 127 tandjes en met rond profiel?
2. spanrol is de juiste, behorend 127 tanden?
3. wat ik doorgaans doe is onderaan beginnen, krukas en hulppoelie, zorgen dat de riem daartussen goed in de tandwielen grijpt, ook helemaal onderaan, en strak tussen beide poelies zit. Spanrol monteren maar zonder de spanveer. Riem vervolgens beginnend aan de lange kant (zeg maar niet de kant waar de spanrol zit zodat je daar de spanruimte houdt) over het nokkenastandwiel leggen en dan richting spanrol, dan moet je krap over de spanrol kunnen. Daarna spanveer en pen plaatsen. Vorige week werkte dat nog prima en de auto startte nadien zelfs haha!
Het staat allemaal in de beschrijving maar de 6 boutjes van de trillingsdemper vervangen.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Dat heb ik nog nooit gedaan. Bij geen enkele van mijn blokjes. ook niet bij de M10 en M90 en nooit problemen gehad. Maar het zal best dat ze dat aanraden als Jeroen dat zegt.
Waarom moet dat eigenlijk Jeroen?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Je tweede mogelijkheid was het probleem! Ik had een gesealde set van Gates, ik tel altijd voor ik begin de tandjes en het waren er idd 127 MAAR het was niet de goede spanrol. Qua uiterlijken globaal ook gezien kwam de maat overheen maar het scheelde toch een aantal mm's...deze was iets breder waardoor de spanrol met het ontspannen tegen de behuizing van de waterpomp kwam en dus niet ver genoeg "open" kon....Jeroen wrote: ↑Fri Mar 29, 2019 1:42 pm Verschillende mogelijkheden:
1. er kwam ook wel een riem af met 127 tandjes en met rond profiel?
2. spanrol is de juiste, behorend 127 tanden?
3. wat ik doorgaans doe is onderaan beginnen, krukas en hulppoelie, zorgen dat de riem daartussen goed in de tandwielen grijpt, ook helemaal onderaan, en strak tussen beide poelies zit. Spanrol monteren maar zonder de spanveer. Riem vervolgens beginnend aan de lange kant (zeg maar niet de kant waar de spanrol zit zodat je daar de spanruimte houdt) over het nokkenastandwiel leggen en dan richting spanrol, dan moet je krap over de spanrol kunnen. Daarna spanveer en pen plaatsen. Vorige week werkte dat nog prima en de auto startte nadien zelfs haha!
Het staat allemaal in de beschrijving maar de 6 boutjes van de trillingsdemper vervangen.
Uiteindelijk ga je dus alles nameten en toen kwam ik erachter. Nu een nwe besteld (ff de oude getest en dan gaat de riem er wel op) en dan maandag afbouwen.
Hee luitjes, super forum dit en ook enorm bedankt voor het meedenken!! Super!!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29200
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Top! Die diameter is idd anders.
Remy: die boutjes zijn de sterkste niet, horen maar met 22Nm vast te zitten maar worden doorgaans veel te vast gedraaid waardoor de koppen makkelijk van de bouten afbreken. Heb 't een paar keer meegemaakt dus ik vervang ze tegenwoordig standaard.
Remy: die boutjes zijn de sterkste niet, horen maar met 22Nm vast te zitten maar worden doorgaans veel te vast gedraaid waardoor de koppen makkelijk van de bouten afbreken. Heb 't een paar keer meegemaakt dus ik vervang ze tegenwoordig standaard.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Distributieriem 320/6 vervangen
Ok, duidelijk verhaal. Ze breken dus als een voorganger zich niet aan de voorsgeschreven koppels houdt. Dat lijkt me idd iets wat wel vaker voor kan vallen.Jeroen wrote: ↑Fri Mar 29, 2019 3:13 pm Top! Die diameter is idd anders.
Remy: die boutjes zijn de sterkste niet, horen maar met 22Nm vast te zitten maar worden doorgaans veel te vast gedraaid waardoor de koppen makkelijk van de bouten afbreken. Heb 't een paar keer meegemaakt dus ik vervang ze tegenwoordig standaard.
Als je boutje dan al over zijn rekgrens is geweest zal het idd. de volgende keer krak zeggen.
Bedankt voor de uitleg Joene.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm