CO metingen enzo

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

CO metingen enzo

Post by Jeroen »

De afgelopen jaren heb ik een Gunson CO meter gebruikt, en er zijn hier diverse anderen die dit handzame en betaalbare apparaatje gebruiken. Wel met het idee dat het puur een indicatieve waarde is en afwijkingen tov gecalibreerde meetapparatuur soms best flink kunnen zijn. Ook hebben we wel een paar keer geworsteld met hoge CO waardes waarbij het terugschroeven van de CO alleen maar leidde tot een slechter lopende motor. Inmiddels weten we dat de vrij primitieve Gunson testers ook reageren op koolwaterstoffen, ofwel als je een hoge HC hebt als gevolg van een onvolledige verbranding loopt de CO uitlezing op een Gunson ten onterechte op. Toen mijn Gunson het begaf heb ik dan ook even de tijd genomen om de gedachten op een rij te zetten.

Tenslotte, naast een betrouwbare CO meting wil je liefst ook wel weten wat je HC, CO2 en Lambda (of AFR in plaats daarvan) is. Ofwel, ik heb de knoop doorgehakt en maar gelijk een fatsoenlijke viergastester op de kop getikt van AUTest, lekker handig met de dealer een dorpje verderop. Nou zat daar een roetmeter bij en is er een meneer die zijn AUTest viergastester zonder roetmeter wil inruilen dus welke versie ik aan het eind van de week heb staan is nog niet bekend, maar het is sowieso wel een stap voorwaarts en erg prettig nu ik geen bevriende garage met viergastester in mijn onmiddellijke nabijheid meer heb. Later deze week meer, met een paar plaatjes!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: CO metingen enzo

Post by Peter V. »

Mooie upgrade. Ooit zou ik ook wel zoiets willen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: CO metingen enzo

Post by Wilmo »

Eventjes inhakend hoor, zonder zelf eerst te googelen. Kan het zijn dat een viergastester juist op de -OH groep in ethanol reageert? Dat er daardoor inderdaad (deels) onverbrande koolwaterstoffen worden gedetecteerd?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: CO metingen enzo

Post by uwbuurman »

Geinig spul, Jeroen. Altijd goed om te hebben met een groter en wisselend wagenpark.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: CO metingen enzo

Post by Jeroen »

Wilmo wrote: Wed Sep 25, 2019 6:12 am Eventjes inhakend hoor, zonder zelf eerst te googelen. Kan het zijn dat een viergastester juist op de -OH groep in ethanol reageert? Dat er daardoor inderdaad (deels) onverbrande koolwaterstoffen worden gedetecteerd?
Bij mijn weten heeft een viergastester de kwaliteiten om dat uit elkaar te houden, de veel eenvoudigere Gunson echter niet. Vandaar dat juist een viergastester interessanter is, maar met een prijskaartje uiteraard.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Realix
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 118
Joined: Sun Sep 21, 2014 12:24 pm
My E21(s): '79 316 4speed

Re: CO metingen enzo

Post by Realix »

Mooie aankoop. Die Gunson heb ik ook nog zitten overwegen. Je leest er van alles over maar vaak eindigt de discussie op hetzelfde punt, te onnauwkeurig. Nuja, je kan ook niet willen dat iets van +-120€ hetzelfde doet als een toestel van 2k. Anders zouden die niet verkocht worden. Ik ben zelf ook nog op zoek naar een betaalbare oplossing. Iets wat nauwkeuriger is en toch verantwoord is om aan te kopen met maar 1 klassieker in de garage.

Een goede wideband oplossing kost ook wat geld en daar meet je ook niet alles mee... Hoewel ik deze bijzonder interessant vind heb ik hem nog niet willen/durven aankopen: https://www.14point7.com/products/sigma ... ler-free-2
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: CO metingen enzo

Post by BertjeConti »

Viergastester is leuk voor apk, waarbij alleen bij stationair lopen van de motor de uitlaatgassen gemeten worden. Mij zegt dat helemaal niks, en vind het vrij waardeloos.
Een perfect comform apk afgestelde motor (CO op stationair) kan bij deellast en vollast een behoorlijke vervuiler zijn, en zelfs zo slecht afgesteld dat hij zichzelf in de vernieling draait.
Een goede afr meter helpt je bij het goed inregelen van de motor om er de maximale performance bij alle omstandigheden uit te halen.
Kortom:
Viergas is leuk om je auto door apk de leiden.
Afr is de tool om het beste uit je motor te halen, zowel kwa vermogen als verbruik.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3007
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: CO metingen enzo

Post by BertjeConti »

Overigens kan een viergastester een behoorlijk fout beeld geven als er ergens een gaslek in het uitlaatsysteem zit, temeer omdat helemaal aan het einde van het uitlaattraject gemeten wordt.
Eigenlijk moet je de uitlaatgassen meten in de uitlaatspruitstukken, op de daarvoor bedoelde meetaansluiting(en), maar die zitten waarschijnlijk altijd vast geroest, en zijn dus onbruikbaar.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: CO metingen enzo

Post by Jeroen »

Eens, dat zou wel ideaal zijn, hoewel je een lekkage aldaar doorgaans ook snel weer terug ziet in een hogere O2 meting. Mooiste is per cylinder meten!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: CO metingen enzo

Post by Jeroen »

Het lijkt erop dat het dit model gaat worden, de AUTest MS805. Dat is een oudere versie dan de MS810 die ik nu heb staan maar heeft als voordeel dat deze na afloop van de calibratie (begin 2020, nu dus nog APK waardig) niet blokkeert. En in mijn ogen is het onzin om 'm elk jaar ter calibratie te sturen, hij staat warm en droog en wordt zeker niet wekelijks gebruikt.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: CO metingen enzo

Post by Nick1984 »

Dat ziet er mij een zeer degelijk toestel uit!
Wat je kan doen is bv jaarlijks eens een moderne wagen meten, die staan bijna altijd perfect op lambda 1, zeker bij bv 2000 tr/min. Dan weet je gelijk of je toestel nog correct meet.
Succes ermee!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: CO metingen enzo

Post by Jeroen »

Thanks! Inderdaad wel af en toe even een vergelijkende meting doen, kan ook als de auto voor de keuring moet of net is geweest, heb je een vergelijk met een gecalibreerd apparaat...
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply