uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by uwbuurman »

tnx Bram!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by Wilmo »

Netjes weer hoor! Dit ga ik van de zomer ook maar eens doen.


Welke coating en roestomvormer gebruik jij?
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by BertjeConti »

Die vraag wilde ik ook al stellen, wel erug netjes weer
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by Jeroen »

Netjassssss! Hoe maak je de overgang naar het bestaande lakwerk netjes, omgevouwen plakrand en aan het eind heel fijn opschuren?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by bmw e12 e21 »

Knap Koos!
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by uwbuurman »

Toen ik de linker wielrand netjes en roestvrij had gemaakt, was mijn doel gehaald, want dat was de slechtere zijde. De andere kant kon een andere keer…. Of niet??? Hmmm, zat me niet lekker. Dus de auto in de loods gedraaid en de andere kant ook bekeken. Mijn God, die was pas slecht. Veel meer hapjes eruit, zelfs een gaatje in de wielbak aan de onderzijde…. Daar is meer werk in gaan zitten.
De puinzooi die in die rand zat was veel oude kit en daar was vocht onder gekomen. Aan de andere zijde was geen kit, alleen antidreun gespoten.

Image

Image

En dan komt er ook weer een berg bende uit

Image

Om die rand goed kaal een leeg te krabben heb ik een handig tooltje gemaakt van een verfrollerhandvat. Ik heb daar een scherpe punt aan geslepen en zo kon ik redelijk makkelijk alles loskrijgen.

Image

Rondje ontroesten, schuren, slijpen, coaten, kitten en spuiten levert een strak en bevredigend beeld op.

Image

Image

Nu alles weer was uitgepakt en schoongemaakt keek ik in de wielkast en zag ik de ontluchtingsslangen van de tank. Daar hoort kennelijk een kap overheen, maar die heb ik nooit gehad en ik denk dat die al minimaal 15 jaar niet meer bij de auto is.

Image

Via Leon een exemplaar kunnen benutten, die was niet snotverrot, maar er zaten wel wat gaatjes in. Die heb ik gelast en geslepen. Daarna gestraald en verzinkt. Af fabriek is het een kaal stuk staal met een dun laagje verf, geen wonder dat ze allemaal verrot zijn.
Zie hier schade aan de binnenkant, hier zaten ook grote gate aan de onderzijde.

Image

Image

Image

Daarna in de epoxylak gekwast.

Image

En gemonteerd. Uiteraard brak er één van de vier draadeindjes van de auto af. Die ga ik niet teruglassen, want dat geeft meer schade dan dat het oplevert.

Image

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3012
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by BertjeConti »

Altijd ook voor detail, zoals we van Koos gewend zijn.

Weer lekker bezig geweest dus.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by Jeroen »

Méér monnikenwerk! Zo'n afdekking had ik vorig jaar roestig bij een M3 meen ik, toen gewoon een neue bestelt beim Dealer.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by uwbuurman »

Nieuwe idd nog leverbaar, 90 euro, maar same shit, niet verzinkt, dun laagje transportlak. Nu voor veel minder geld een beter geconserveerde. 2 uur arbeid niet gerekend.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2966
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by loentje »

netjes Koos!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by Jeroen »

ik ben duidelijk gewoon te lui hahaha
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 497
Joined: Sun Oct 11, 2009 5:40 pm

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by RJ »

Ziet er weer netjes uit! Die kap kun je tegenwoordig ook in polyester krijgen: https://www.e30shop.nl/c-4972797/tankslang-beschermkap/
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by uwbuurman »

Ik heb de SWRA even uitelkaar gehaald, werkte niet meer, nu is het wel weer goed. Bleek wat corrosie op het relais te zijn, dat is nu gelukkig dus weer goed.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29248
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18664
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Post by uwbuurman »

Ik heb inmiddels vakantie en omdat we net als andere zomervakanties lekker in eigen land blijven, sterker nog onze eigen vakantiestek bij de Waddenzee, heb ik het plan opgevat om eens een slagje te doen aan de cabrio. Het interieur was toe aan een rondje TLC. 8,5 jaar geleden heb ik eea netjes gemaakt en gecolourlockt, maar het is toe aan een nieuwe sessie. Alles besteld op nummer en kleurcode van BMW. In mijn auto zit Perlbeige 0206. Niet te verwarren met het nooit in een E30 geleverde Pearlbeige, dat in e24 zat. 10 dagen levertijd op de spullen, vanwege het op kleur mengen van de leather fresh.

Daarnaast, alle gasveren van de auto stonden dit jaar op de nominatie om te vervangen. De kofferklepgasveer had ik al vervangen, die van de motorkap en de twee van de cabriokap moeten nog en ook die van de voorstoelen. In de BMW sportstoelen zitten per stuk 4 gasveren. 2x met een kracht van 500N voor de hoogteverstelling en 2x met een kracht van 350N voor de verstelling van de rugleuning. De mijne zijn na 35 jaar dood en overleden, dus als ik de rugleuning vrijschakelde om te verstellen, flikkerde de rugleuning zo achterover. Niehandignie. En de hoogte was alleen te verstellen naar beneden toe… Dus ook die gasveren besteld. Alles origineel Stabilus, het merk dat BMW levert.

Tot slot heb ik een langgekoesterde wens voor de cabrio in vervulling laten gaan, ik heb een setje stoelverwarming gekocht, origineel BMW, zo van de plank bij een grote Duitse dealer. Specifiek voor de e30 cabrio sportstoel met leer. Die set is fysiek anders dan de reguliere sportstoel en anders dan voor een cabriosportstoel met stoffen bekleding.

Kortom, een project met 3 deelprojecten voor de boeg.

1. De gasveren.
Besteld bij Autodoc. Wat kan misgaan. Ik bestel de door mij gewenste hoeveelheden gasveren. Nou, die makkers in Berlijn denken er anders over. Ze sturen me 2 te weinig. Daarnaast, nadere inspectie leverde me dat er twee verkeerde tussen zaten. Zie de twee gasveren met een grijze zuiger.

Image

Image

Zelfde maat, dus dat was het probleem niet, maar ze duwen er geen 500 newton uit, maar slechts 150. Dan kan ik de oude ook wel laten zitten… Ander nummer ook, kortom, totaal verkeerd.

Image

Heel veel gezeik en tot 3x terugsturen, opnieuw bestellen en drammen en zeuren is het eindelijk voor elkaar en heb ik de juiste spullen.
Zo had ik de volgende tafel vol spulletjes:

Image

Colourlocksetje:

Image

Voor deze twee stoelen de juiste gasveren:

Image

En de nieuwe stoelverwarmingsset

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply