uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Na ruim een kwartaal onder het kleed ligt het volgende onder de cabriolet:
1 lekspoor van ca 1 meter versnellingsbak olie
1 plasje motorolie ca 5 cm doorsnee
1 plasje koelvloeistof, komende vanaf de motorplaat.

De versnellingsbak was na de operatie lekvrij, maar het brein is recent nog gewisseld. Ik hoop dat het een kwestie is van aandraaien van leidingen.

De motorolie hangt aan de aftapbout, hopelijk is het dat? Recent een nieuwe carterpanpakking. Hoe hoog staat de olie in het blok na zo'n lange periode van rust?

De KVS komt van de radiator. Deze heb ik in september vervangen en had vlak voor de winterslaap gezien dat er een slang op de onderzijde lekte, die heb ik beter vastgezet. Maar eens verder onderzoeken.

al met al, weer werk aan de winkel.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2968
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by loentje »

Rustig aan Koos, duurt nog wel ff voordat het zomer is!

groeten loentje
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29323
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Hopelijk valt het allemaal mee, ff carterstopringetje vervangen? Hoe hoog staat de olie, nog steeds om en nabij max lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

das waar Jeroen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Inmiddels heb ik de 4de lekkage gezien :goodnight

1: Automaatbak: lijkt op niet goed aangedraaide koppelingen en bouten, dus ik hoop dat dat nu is opgelost
2: Motorolie, lijkt wat zweten bij de kop/blok, niets aan te doen, maar is minimaal
3:KVS: lekke radiateur, de tweede in een halfjaar, door een koelvin die erin in geslagen
4: stuurbekrachtiging: er zitten onder het vulpotje twee slangen die met die geperste BMW klemmen vast zitten. Deze zijn ruim en moeten vervangen door schroefbare slangenklemmen. Eventueel de slangen ook vervangen.

Verder heb ik de baksteunen en en de motorsteunen vervangen. De baksteunen kwamen uit 1984 en de motorsteunen waren van 1984 en 1985, dus die lagen al 1 à 2 jaar op de plank voor BMW ze monteerde en daarna is er in 26 jaar bijna 240k km mee gereden. Geen luxe dus, maar gewoon weer een stukje achterstallig onderhoud ingehaald.

Het wrange is dat deze steunen de laatste stap zijn in het oplossen van het probleem dat de radiateur steeds wordt geraakt door de koelfan. Helaas is mijn nieuw (ok half jaar oude) radiateu voor die tijd alweer gesneuveld. Rob, de vorige eigenaar, gaf me aan dat het komt door de kickdown, dan komt er kennelijk zoveel kracht op de motor dat eea zich verplaatst. Maar ik denk dat, als alles op zijn plek zit, dit niet mag gebeuren.

Ik heb inmiddels vervangen: waterpomp (twee in 0,5 jaar), de visco, het fanblad, de radiateur (twee in 0,5 jaar) maar het probleem blijft. De nieuwe motor- en baksteunen heb ik uiteraard nog niet geprobeerd. Ik denk dat ik maar gewoon een nieuwe radiateur ga plaatsen en dan daarvoor een bescherming maakt zodat het fanblad er niet nogeens in kan komen.

Maar hoe dan ook: ik ben er niet blij mee...
Last edited by uwbuurman on Wed Feb 20, 2013 7:13 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29323
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Lekker weer!

Wat de lekkage onderaan het tankje van de stuurbekrachtiging betreft: je kunt de slangen even iets inkorten en met verse slangklemmen terugplaatsen, hopen dat dat genoeg is. Anders slangen ook vervangen.

Wat de happende koelvin betreft:
- hapt 'ie alleen onderin de radiateur? dan is er flinke kans dat dat met de verse baksteunrubbers is verholpen
- ik kan het partnr van het fanblad niet goed lezen, iets van 1152 1 273 086? BMWfans.info kent het partnr iig niet en komt net als ETK met andere partnrs voor het fanblad, voor de automaat tot produktie 12/87: 1152 1 271 846, diameter 420mm. Verkeerd type of te grote diameter kan ook een oorzaak zijn.
- tot slot het reeds besproken bakje om het motorrubber heen, een must voor stevig straatwerk enzo haha, staat gewoon in ETK voor de 325i, staan alleen 2 stuks in ETK en waarschijnlijk kun je er maar 1 kwijt. Voor 7 euro zou ik iig niet tobben

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29323
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Aanvullend nog even: vaak zijn de baksteunrubbers bij BMW aan de zachte kant om het doorgeven van resonanties naar het passagierscompartiment te minimaliseren. Misschien zijn daar hardere voor, maar aan de andere kant neem ik aan dat BMW dat zelf ook wel uit en te na heeft getest. Voor de E30 M3 zijn daar erg mooie upgrades voor maar met een 325i heb ik me daar nog nooit in verdiept.

Zat te denken of ik daar ooit last van had met een grote radiateur. Op het circuit reed ik altijd zonder visco maar met driften altijd weer wel en dat is toch doorgaans zwaarder voor dat soort delen dan 't circuit. Heb toen wel de motorrubbers vervangen (origineel met bakje) maar de baksteunrubbers waren ook gewoon standaard volgens mij. Maar die zijn miss weer anders dan van de automaatbak.

Bottom line lijkt 't me dat het met verse baksteunrubbers daar niet meer aan mag liggen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Dat oude fanblad was inderdaad niet een juiste voor de 325iA. Maar die heb ik dus in augustus vervangen. Bedankt voor de info, ik zal die bakjes bestellen en ik denk dat ik wel gewoon 2 kwijt kan hoor.

Hij hapt inderdaad alleen onderin de radiateur.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2968
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by loentje »

Hmzz dat is allemaal niet zo best Koos, de slangen voor de stuurbekrachtiging kun je ook vaak op maat laten maken bij de tractorboer op de hoek, dan is het niet zo kostbaar.

Als ik zo alle ellende hoor, moet je toch wel heel veel geluk hebben in de liefde :mrgreen:

Mijn cabrio moet binnenkort ook van stal want gaat gebruikt worden als trouwauto (voor een vriend!)!


groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

De bakjes zijn besteld en morgen ook maar een nieuw rubber van de oliepan van de automaat. Die lekt erg sinds de laatste keer dat Molenaar de boel uitelkaar heeft gehad.

Dit trof ik dus onder de auto na 4 maanden stilstand:

Image

Dus de cabrio voor het licht gehaald en lekker klussen.

Image

Lekkende slang op mijn nieuwe thermostaathuis

Image

kapotte radiateur (goed kijken, in het randje zit een mooie veeg van het fanblad)

Image

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:03 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29323
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Zonde, van al het werk dat eerder gedaan is, maar vooral van een verse radiateur. Nog betaalbaar een vervanger kunnen vinden?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Behr was voor 159 ex bij die A28 onderdelen. Maar verder niet meer leverbaar, dus dat hielp me niets. Heb nog niks gekocht, maar denk dat het de Nissens van Jacob wordt voor 200 ballen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29323
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Een prijs maar niet leverbaar helpt niet echt. Wel gek want BMW levert diezelfde nog wel volgens mij, maar voor meer geld natuurlijk. Optie kan nog zijn om de prijs op te vragen van een tropenversie of aircoversie. Beiden zijn iets groter (breder cq dieper) maar moeten gewoon 1:1 passen, maar zo'n Nissens geval kan ook prima lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2968
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by loentje »

En een nieuw raamwerk in zetten? heb ik ook wel eens gedaan en werkte perfect. Even met de radiateur bij de Eindhovensee radiateurenfabriek langs.


groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18693
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Nieuwe radiator, motorsteunstoppers, nieuwe filter/pakkingset voor de automaat en let op: groot stuk gaas van Jan. Daar komt een stuk van voor de radiator, 't zal mij niet meer gebeuren dat de fan nog eentje sloopt.

Image

Motorsteun zonder stopper

Image

en motorsteun met stopper

Image

Image

En dan nog de olielekkage van de stuurbekrachtigingslangen. Ik had de ATF al eens vervangen vorig jaar, maar die was binnen de kortste keren weer zwart. Blijkt dat in het vulpotje een filtertje zit wat verstopt kan raken en waar bij mij kennelijk 27 jaar vuil in zit. Dus daar heb ik inmiddels een vervanger voor gehaald, samen met de slangen.

Image

En dit was ooit rode ATF...

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:04 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply