Pastellblauer's E12 avonturen

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Smartie »

Veel plezier met de nieuwe auto!
Ziet er mooi uit in het echt met een sjiek interieur


User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Pastellblauer NOOD toolbox

In voorbereiding op de Horneland Rally ben ik maar eens begonnen met het "inrichten" van een fatsoenlijke nood toolbox.
Hierin moeten gereedschappen en reserve onderdelen komen die ons bij pech weer verder kunnen helpen. Gaat er onderweg iets "groots" stuk tsja dan zal het een DNF worden, maar in de gevallen dat ik het onderweg kan fixen wil ik ook de gereedschappen en materialen hebben om het te kunnen fixen.

Aangezien hier op dit forum ervaren rotten zitten die gezamelijk een halve E21 aan onderdelen meeslepen naar het jaarlijkse Eifel Weekend, vroeg ik mij af wat er tijdens zo'n weekend werkelijk "naast de weg" gerepareerd is, en wat daar dan voor nodig was. Alle tips om mijn lijst aan te vullen zijn welkom.

Dit is mijn lijstje op dit moment:

Gereedschap
- wagenkrik en wielmoersleutel
- kniptang
- waterpomp tang
- set ring/steek sleutels (10, 13, 17, 19)
- inbus 4, 5, 6
- schroevendraaiers kruiskop plat
- LED werklamp met magneetvoet
- hoofdlamp

Mechanisch
- 2 reserve wielen
- v snaren
- gaskabel
- ijzerdraad / tywraps / ductape

Electrisch
- spanningsregelaar (incl koolborstels)
- draad en kroonsteentjes (brrrr)
- zekeringen assortiment
- ECU
- MAP sensor
- CPS sensor

Vloeistof
- 1 L koelvloeistof
- 1 L water
- 1 L olie
- 10 L benzine
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18670
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

10 liter benzine zou ik ruilen voor 5 liter en dan 2,5 liter olie mee. 1 liter kvs heb je niks aan. 5 liter. En een reserve radiateur is aan te raden.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Sun Feb 16, 2020 5:34 pm 10 liter benzine zou ik ruilen voor 5 liter en dan 2,5 liter olie mee. 1 liter kvs heb je niks aan. 5 liter. En een reserve radiateur is aan te raden.
Bedankt voor deze tips, maar een radiateur?? nee die gaat zeker niet mee. Als daar een steen in gaat, tsja dan is het maar een DNF. De huidige radiateur is 5 jaar geleden als NOS geïnstalleerd, dus die moet het nog maar even volhouden. En 10 Liter benzine blijft 10 Liter, je wilt de stress verhalen over het tanken niet horen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18670
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Haha, oh oke. Ik dacht 1 op 10, dan kom je 50 kilometer ver. Koolborstels zie je jezelf wel staan wisselen??
Ik heb geen verstand van rallyrijden. In de eifel, lang weekend, is een extra radiateur wel handig. Dat is het verschil natuurlijk.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Als het goed is zit er in de Horneland rally ongeveer elke 200 km een tank gelegenheid, maar die zijn vaak erg hectisch, er wordt 10 minuten voor gegeven, maar met een beetje pech willen er ook 10 andere deelnemers in die 10 minuten getankt hebben en dat past dus niet.
Daarom slaan we die tankgelegenheden liever over en tanken we pas aan het einde van de dag bij het Hotel. Ik schat zo in dat we dan zo'n 500km tot 550km gehad hebben. Normaliter zou dat te halen moeten zijn op een tank, maar voor je gemoedsrust is het wel fijn wat reserve aan boord te hebben.

Wat kan er aan de dynamo mis gaan? Regelaar of koolborstels (kans is minimaal maar goed) de regelaar met koolborstels is in 10 minuten gewisseld (2 boutjes en 1 draad) dus kleine moeite die in de toolbox mee te hebben.

Koelvloeistof is een goeie, die blijft thuis en wisselen we voor een grotere hoeveelheid water.

Het verhaal van de radiateur kan ik niet volgen, dus ga ik ervan uit dat dit een friese grap is.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18670
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Dat is vrij simpel. Als ik een lang weekend in de Eifel ben, of Alpen of elders ver van huis, dan zou ik toch graag een radiateur willen kunnen wisselen als de oude doodgaat.

Paar koolborstels koop je overal.

Maar met een rally is dat vermoedelijk net andersom.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Koolborstels koop je inderdaad bijna overal, maar niet op vrijdag avond op een landweg in Luxemburg. Dat is dus rally.

Lang geleden hebben we ook eens een kapotte radiateur gehad, in zuid frankrijk op de terugweg van een heerlijke vakantie in de Ardeche. Na een tankbeurt met onze toendertijd nogal dorstige Volvo 164E zag ik een straaltje groene vloeistof uit de grille pissen.
De radiateur was dun geworden en daardoor een klein gaatje ontstaan. Ik heb toen dat gaatje met een takje dichtgestopt, en de rubber ring uit de radiateurdop verwijderd om drukopbouw in het koelsysteem te voorkomen.
Probleemloos thuisgekomen, en nog gekker, de reparatie helemaal vergeten.
Enkele jaren later bij de sloop van de 164E kwam de noodreparatie weer tevoorschijn.

TIP: heb je je koelsysteem provisorisch moeten repareren, zorg er dan voor dat het systeem geen druk kan opbouwen, zo blijft het veel gemakkelijker dicht.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29257
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

Eens, koolborstels en spanningsregelaar heb ik ook altijd mee en zijn zo gewisseld, en we hebben het in de Alpen al eens voor gehad.

Radiateur vind ik ook wel iets om mee te hebben, gewoon een oud ding op de bodem van de kofferbak, plaatje triplex erover en hij blijft wel heel, zou lullig zijn als je strandt op iets wat je in een paar minuten gewisseld hebt. Maar als alternatief, wat ik destijds bij mijn circuitauto had gedaan was een verse radiateur erin en vervolgens heel fijn gaas achter de grille. Dat heeft jaaaarenlang probleemloos gefunctioneerd.

Mijn lijssie onderdelen en gereedschappen staat hier: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 3&start=42
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Goed plan van dat fijne gaas, ik heb er eerder al eens de gaten in de keienvanger mee dicht gemaakt, maar beter is nog om het hele gebied ruim voor de radiateur met fijn gaas te bespannen, gaan we doen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29257
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

Ik denk dat 12 maart 2020 de meest vreemde dag van dit jaar gaat worden.

12 maart 2020 is de dag voor de start van de Horneland Rally, Petra en ik hadden deze dag vrij genomen om in alle rust de laatste voorbereidingen te kunnen doen en morgen niet te hoeven starten met nog een hoop "werkstress" in je kop, maar lekkker uitgerust aan de start verschijnen.

Dus vanmorgen lekker uitgeslapen en daarna een laatste klusje aan de Pastellblauer uitgevoerd, Petra vond dat het raam van de bijrijdersdeur nogal zwaar open ging, normaliter mijn plek, en mag ik bij een TC het raam opendraaien om de wedstrijdkaart te overhandigen aan de marshals. Maar aangezien zij al een paar keer de rol als Navigator had overgenomen, werd ze zo dus ook met dit zwaarlopend raam geconfronteerd.

Dus deurbekleding eraf, folie verwijderen en raamhevel mechaniek eruit. Alweer ben ik vol lof over de kwaliteiten van de materialen die BMW indertijd toegepast heeft, geen vastgerotte bouten, geen doorgeroeste geleiders zoals ik gewend was tegen te komen in Volvo's en Peugeots uit hetzelfde era.
Nee niks van dat, mooie aluminium geleiders die lopen in nylon wieltjes. TOP
Dus al het oude verharde vet uit het raamhevel mechaniek verwijderd en alle bewegende delen voorzien van een vers groen olielaagje.(speciaal water bestendige olie). Het raammechaniek loopt als nieuw, maar nog steeds een beetje zwaar halverwege, dit was te wijten aan een geleider rubber dat niet goed in zijn houder gedrukt zat, nadat het geleider rubber ook goed op zijn plek gedrukt was werkt het raam weer als in 1977 de bedoeling was.
Dan nog nieuwe dampremmende plakfolie tegen de binnenkant van de deur en daarna het paneel en aanhorige onderdeeltjes weer terug geplaatst.

Afgelopen dinsdag hadden we nog een "last bulletin" van de organisatie van de Hornelandrally ontvangen met oa Coronavirus informatie, maar daarin werd aangegeven dat de Hornelandrally gewoon zou plaatsvinden, dus ondanks alle onrust in de media waren wij er van overtuigd dat we morgen gewoon van start gaan. Waarom ook niet, bij een evenement van dit type is contact tussen 'vreemde' mensen en dus besmetting immers minimaal.

Ook de laatste boodschapjes gedaan, flesjes drinken en van alles om onderweg te snacken gekocht en mooi in de auto weg gelegd, alles had mooi zijn plek gekregen. Beter voorbereid zijn we gewoon nog nooit geweest.
Als laatste ben ik vanmiddag de tank nog even gaan vullen in Belgie (1,21 €/l), zo vol mogelijk en heb nog een extra 5L kannetje gevuld die ik morgen bij de start bij Kasteel Vaes Harteld nog in de tank kiep, zodat we dan met tsjokvolle tank kunnen starten (ik schat dat er dan 85 liter in zit), en we onderweg geen stressvolle tankstops hoeven te maken.

Nah, en dan kom je terug thuis en is meneer Rutte/RIVM op TV met de Coronavirus persconferentie. Wel schrikken als je hoort dat alle evenementen met 100+ personen niet meer door mogen gaan tot einde maart. Wat zou de Hornelandrally organisatie daarmee gaan doen, 16 uren voor de start????

Een half uur na de persconferentie van Rutte komt er dan een mail van de HornelandRally dat de Rally verplaatst is naar 13-14 november vanwege de te nemen maatregelen omtrent het Coronavirus issue.

Jammer, jammer, jammer...we hadden ons er zo op verheugt en nu gaat het niet door. Heel gek gevoel, dikke kater.

Wij en vooral ook de Pastellblauer waren er helemaal klaar voor, maar zoals het er nu naar uit ziet gaat het nog wel even duren alvorens we onze eerste rally in 2020 gaan rijden, ik schat zo dat het de 6 Uren van Breda gaat worden, eerste zondag van Juni.

Verwacht hier voorlopig dus geen 'spannende' rally verhalen, hoogstens een update over nieuwe ventieldopjes of zoiets.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18670
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by uwbuurman »

Jammer, maar vermoedelijk het enige wat ze konden doen. Ik zelf kan alleen maar hopen dat deze stresskonijnerij en wereldkolder voorbij is voor half mei..... dat we 30 mei een mooi feestje hebben.

Maar voor zulke, inmiddels, doorgewinterde rallyrijders lijkt het me echt balen dat het seizoen in het water gaat vallen, in ieder geval de eerste maanden.

En wat ga je nu doen? Met je vrije tijd en die goedkope benzine enzo?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3014
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by BertjeConti »

uwbuurman wrote: Fri Mar 13, 2020 6:42 am Jammer,.......

En wat ga je nu doen? Met je vrije tijd en die goedkope benzine enzo?
Goeie vraag, gezien er voorlopig weinig te rijden valt is het wel interessant eens aan de roestschade rechts-achter scherm te beginnen, eerst maar eens spullen gaan verzamelen.
Ook staat er nog een blokje te wachten.

Caravan maar alvast uit de stalling halen? Als we dan toch "thuis" moeten werken, dan maar ergens op een camping.

Die benzine, tsja, die houdbaarheid tegenwoordig he. Maar misschien mag het ancampen eind april wel door gaan. We zien wel.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1926
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Pastellblauer's E12 avonturen

Post by Wilmo »

Balen... Ik weet ook allemaal niet wat ik er mee aan moet. Maar waar ik wel wat over kan zeggen... Was dat de Duitse E10 die ik eind november getankt had, begin maart nog goed was.
Post Reply