Het Nationaal Verkeersinfarct
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Ach ik kan m'n bericht van vanmorgen nog wel even aanvullen. Niet met frustraties, dat valt wel mee. Wel met veel, heel veel onbegrip. Dat onbegrip kreeg een extra impuls toen Rijkswaterstaat in opdracht van de seniele ambtenarenclub Ministerie van Infrastructuur borden moest gaan plaatsen langs de snelweg. Borden om wegegbruikers uit te leggen dat een rood kruis boven een rijstrook betekent dat je er niet mag rijden.
Ik werd er even stil van. We mogen niet meer herinneren aan verkeersregels en -tekens. We moeten à la Amerikaans voorbeeld elke vorm van gebruik van hersens ontmoedigen. Rekening houden met het feit dat de doorsnee Nederlander het verstand op nul zet als hij de auto start in plaats van er wat aan te doen. Ja, er is iets mis en die rode kruizen worden en masse genegeerd hetgeen levensgevaarlijke situaties oplevert. Maar met alle camera's en kentekenregistratiesystemen die overal al actief zijn moet het toch een koud kunstje zijn de daders te achterhalen. Geef ze lekker 400 euro boete, wedden dat het misbruik dan hard afneemt? Nee, ons land staat al afgeladen met borden en we zetten er gewoon weer een berg borden bij. What's next? Ik dacht aan uitleg bij verkeerslichten dat rood betekent dat je moet stoppen. Dat is uiteraard in voorbereiding maar als tijdelijke maatregel gaan we nu zorgen dat de lichten langer op oranje staan.
Ik werd er even stil van. We mogen niet meer herinneren aan verkeersregels en -tekens. We moeten à la Amerikaans voorbeeld elke vorm van gebruik van hersens ontmoedigen. Rekening houden met het feit dat de doorsnee Nederlander het verstand op nul zet als hij de auto start in plaats van er wat aan te doen. Ja, er is iets mis en die rode kruizen worden en masse genegeerd hetgeen levensgevaarlijke situaties oplevert. Maar met alle camera's en kentekenregistratiesystemen die overal al actief zijn moet het toch een koud kunstje zijn de daders te achterhalen. Geef ze lekker 400 euro boete, wedden dat het misbruik dan hard afneemt? Nee, ons land staat al afgeladen met borden en we zetten er gewoon weer een berg borden bij. What's next? Ik dacht aan uitleg bij verkeerslichten dat rood betekent dat je moet stoppen. Dat is uiteraard in voorbereiding maar als tijdelijke maatregel gaan we nu zorgen dat de lichten langer op oranje staan.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Haha, ik dacht precies het zelfde toen ik dat gisteren hoorde. Te stom om te poepen.
Vanmorgen 13 minuten lang achter een inhalende vrachtauto gehangen, daar moet op beboet worden, 1500,- per keer!
Vanmorgen 13 minuten lang achter een inhalende vrachtauto gehangen, daar moet op beboet worden, 1500,- per keer!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Dus je wordt uit je auto geknipt en op de vraag "wat is er gebeurd?" beantwoord je "ik weet het niet"??? Nee de auto vloog spontaan op z'n dak, auto's doen dat namelijk veelvuldig en zomaar vanuit het niets. Uhuh. Of je bent gewoon een lamme dombo die druk was met Whatsapp or Facebook natuurlijk.VEENDAM - Een zwangere vrouw, haar man en hun kind zijn in Veendam gewond geraakt. De auto kwam door onbekende oorzaak op de kop terecht in de Van Beresteijnstraat in Veendam. De brandweer moest de slachtoffers uit hun auto bevrijden.
Ik herhaal mezelf geloof ik, maar het wordt tijd dat we wat meer aandacht gaan besteden aan de explosieve groei van éénzijdige ongevallen en onverklaarbare frontaaltjes. De oorzaak weten we allang tenslotte. Zo'n Whatsappende mongool zal even je partner of een familielid het leven uit rijden, dan ga je 'm toch hoogstpersoonlijk uit z'n lijden verlossen?
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Al genoeg geschreven over alle veel voorkomende verkeersirritaties, maar deze leidt toch wel tot rare reacties.
Rechts rijden doen we niet. Dat is eng. 's avonds gaan we op baan 3 rijden (3e van rechts) voor het geval baan 1 en 2 in een sinkhole verdwijnen. Als ik dan aan kom rijden, op de cruise control en op baan 1, tsja dan kun je helemaal naar links naar baan 4 en dan weer helemaal naar rechts, maar in zo'n geval oordeel ik doorgaans dat er voldoende ruimte is om er gewoon rechts langs te hobbelen. In andere gevallen ga ik er meestal omheen, net als vanmorgen. Een meneer in een Volvo reutelt vrolijk op de middelste baan en ik schuif naar links om vervolgens weer helemaal naar rechts te gaan.
In beide gevallen leidt dit met zeer grote regelmaat tot een reactie. Want je mag m'n vrouw grijpen, m'n stemrecht afnemen, maar ik rij links Als Ik Dat Wil. Hij die mij hierin een spiegel voor houdt dan wel mij wekt uit mijn rozige slaap, pleegt een overtreding gelijk aan landverraad. Dat betekent dat de rechtsrijder mi-ni-maal met lichtsignalen, getoeter en met middelvingers begroet moet worden. Heftige stuurreacties, afsnijden of een remmentest behoren ook tot de mogelijheden. Daarna gaan we weer verder met whatsappen.
Mag ik minister van verkeer of justitie worden, please?
Rechts rijden doen we niet. Dat is eng. 's avonds gaan we op baan 3 rijden (3e van rechts) voor het geval baan 1 en 2 in een sinkhole verdwijnen. Als ik dan aan kom rijden, op de cruise control en op baan 1, tsja dan kun je helemaal naar links naar baan 4 en dan weer helemaal naar rechts, maar in zo'n geval oordeel ik doorgaans dat er voldoende ruimte is om er gewoon rechts langs te hobbelen. In andere gevallen ga ik er meestal omheen, net als vanmorgen. Een meneer in een Volvo reutelt vrolijk op de middelste baan en ik schuif naar links om vervolgens weer helemaal naar rechts te gaan.
In beide gevallen leidt dit met zeer grote regelmaat tot een reactie. Want je mag m'n vrouw grijpen, m'n stemrecht afnemen, maar ik rij links Als Ik Dat Wil. Hij die mij hierin een spiegel voor houdt dan wel mij wekt uit mijn rozige slaap, pleegt een overtreding gelijk aan landverraad. Dat betekent dat de rechtsrijder mi-ni-maal met lichtsignalen, getoeter en met middelvingers begroet moet worden. Heftige stuurreacties, afsnijden of een remmentest behoren ook tot de mogelijheden. Daarna gaan we weer verder met whatsappen.
Mag ik minister van verkeer of justitie worden, please?
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Waar zijn de messen op mijn assen gebleven, roma style jaar 0
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Pffffff. Zoals het er nu naar uitziet hebben we einde middag wat wind en regen, wat stevigere regenbuien en sneeuw drijven pas na 20u vanuit het zuiden het land in. Maar overal zijn we het land al in paniek aan het maken met codes van geel tot donkerpaars met als gevolg dat er straks nul aan de hand is, maar wel heel NL vast staat met de avondspits. Enerzijds raar dat men zo te werk gaat, anderzijds raar dat iedereen daar ook zo op reageert. Zo houden we elkaar zoet, en in de file
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11765
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Aaand.. it is gebeurd zoals voorspeld
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
En ja, in het oosten is echt wel sneeuw gevallen en daar kunnen we slecht mee uit de voeten. Blijft treurig. Denk je nou echt dat ze in bijv Zwitserland of Roemenië, waar gewoon een halve meter ligt, het complete openbare leven stil ligt, treinen niet rijden, iedereen op elkaar rijdt, als men al rijdt? Niet dus.
Maar ook elders in NL is het leuk. Ten zuidwesten van Utrecht lag vanmorgen hoegenaamd niks maar op de anders zo rustige snelweg op de zeer vroege vrijdagmorgen stond het gewoon vast. Alleen al het idee dat daar sneeuw had kunnen liggen was blijkbaar al genoeg voor acute hyperventilatie
Maar DIT kunnen we wel zeggen!
Maar ook elders in NL is het leuk. Ten zuidwesten van Utrecht lag vanmorgen hoegenaamd niks maar op de anders zo rustige snelweg op de zeer vroege vrijdagmorgen stond het gewoon vast. Alleen al het idee dat daar sneeuw had kunnen liggen was blijkbaar al genoeg voor acute hyperventilatie
Maar DIT kunnen we wel zeggen!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4543
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
In Belgie van hetzelfde ... Rijd wel lekker zo een leeg linker rijvak
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Toch eventjes nieuw leven inblazen.
De laatste tijd zie je steeds meer met z.g. dashboard camera's gedocumenteerde voorvallen die op onze wegen voorkomen. Daarbij valt met name het toegenomen hufterig gedrag op. Lange tijd wist ik niet of ik dit wel of niet een positieve ontwikkeling moest vinden. Eigenlijk vindt ik het een foute ontwikkeling, maar na een voorval gisteren op de terugweg van SMVIII kan ik mij de motivatie van mensen die dagelijkse veel op de weg zitten indenken. Zelf val ik niet onder de categorie.
Eerlijkheid halve moet ik zeggen dat ik het met name met de snelheid regels ook niet zo nauw neem. Dat staat voor mij los van gedrag en respect naar elkaar toe.
Op de terugweg van SMVIII reed ik met circa 150km/h op de A1 richting Apeldoorn. Ter plaatse is 130km/h toegestaan. Even verderop waren er wegwerkzaamheden waardoor de maximum snelheid met 40km/h beperkt werd. Dat stokte de voortgang natuurlijk waardoor het verkeer in elkaar (lees meer compacter) ging rijden. In mijn binnenspiegel merkte ik een Opel Astra van een recent model op die kort op mijn achterbumper ging rijden. Gezien de non-verbale houding van de bestuurder (let ik altijd op) en de wisselende posities op de weg had ik al door dat ik met een ongeduldige bestuurder te maken had.
Op dat moment had het niet veel zin om harder te gaan rijden, teveel vrachtverkeer op de rechterbaan en teveel auto's voor mij (>10). Dan maak ik altijd wel pas op de plaats. Op enig moment stuurde de Astra naar rechts en probeerde mij rechts in te halen en het veiligheid gat dat ik altijd voor mij laat (>50meter) te gebruiken. Dat viel natuurlijk goed tegen want dat M5 logo zit er niet voor niets op. gevolg was dat ik de afstand tot mijn voorligger in korte tijd had gedicht en dat de bestuurder van de Astra geen gat meer zag en dus op de rem moest voor de vracht auto die voor hem reed met als gevolg dat hij weer achter de auto aan moest sluiten die hij even daarvoor op een agressieve manier had ingehaald.
Zelf had ik mij al lang voorgenomen om het niet op de spits te drijven, dat risico is gewoon te groot, maar bleef op wel mijn hoede. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik dat hij de auto die op dat moment voor hem reed weer rechts wilde inhalen. Daarvoor ontbrak de ruimte dus drukte meneer zijn Slopel maar tussen de twee auto's voor hem in. Blijkbaar met succes dus zat hij weer achter mij en zoals verwacht herhaalde hij zijn tactiek van het wisselen van posities op de rijbaan welke er duidelijk op gericht was zijn voorligger zenuwachtig te krijgen.
Op dat moment reed op dat moment achter een Duitse A4 en daarvoor nog een auto . Het gat naar rechts was circa 100 meter en eindigde bij twee vrachtauto's. Het snelheid verschil tussen linker en rechterbaan was zeker 25km/h. Zoals ik aan mijn vader voorspeld had schoot de Astra weer naar rechts, reed half over de vluchtstrook (omdat ik al tegen de as van de weg aanreed) en schoot twee auto's voor mij plotseling naar links en drukte zijn bolide in het veel te kleine gaat tussen twee voor mij rijdende auto’s met als gevolg dat de twee voor mij rijdende auto's hard moesten afremmen om een aanrijding te voorkomen.
En waarvoor? Alleen maar om een paar meter winst en een paar minuten eerder thuis te zijn. Zelf had ik voor de 84km van Barneveld naar mij huis circa 40 minuten nodig, dus langzaam ging het zeker niet!
De laatste tijd zie je steeds meer met z.g. dashboard camera's gedocumenteerde voorvallen die op onze wegen voorkomen. Daarbij valt met name het toegenomen hufterig gedrag op. Lange tijd wist ik niet of ik dit wel of niet een positieve ontwikkeling moest vinden. Eigenlijk vindt ik het een foute ontwikkeling, maar na een voorval gisteren op de terugweg van SMVIII kan ik mij de motivatie van mensen die dagelijkse veel op de weg zitten indenken. Zelf val ik niet onder de categorie.
Eerlijkheid halve moet ik zeggen dat ik het met name met de snelheid regels ook niet zo nauw neem. Dat staat voor mij los van gedrag en respect naar elkaar toe.
Op de terugweg van SMVIII reed ik met circa 150km/h op de A1 richting Apeldoorn. Ter plaatse is 130km/h toegestaan. Even verderop waren er wegwerkzaamheden waardoor de maximum snelheid met 40km/h beperkt werd. Dat stokte de voortgang natuurlijk waardoor het verkeer in elkaar (lees meer compacter) ging rijden. In mijn binnenspiegel merkte ik een Opel Astra van een recent model op die kort op mijn achterbumper ging rijden. Gezien de non-verbale houding van de bestuurder (let ik altijd op) en de wisselende posities op de weg had ik al door dat ik met een ongeduldige bestuurder te maken had.
Op dat moment had het niet veel zin om harder te gaan rijden, teveel vrachtverkeer op de rechterbaan en teveel auto's voor mij (>10). Dan maak ik altijd wel pas op de plaats. Op enig moment stuurde de Astra naar rechts en probeerde mij rechts in te halen en het veiligheid gat dat ik altijd voor mij laat (>50meter) te gebruiken. Dat viel natuurlijk goed tegen want dat M5 logo zit er niet voor niets op. gevolg was dat ik de afstand tot mijn voorligger in korte tijd had gedicht en dat de bestuurder van de Astra geen gat meer zag en dus op de rem moest voor de vracht auto die voor hem reed met als gevolg dat hij weer achter de auto aan moest sluiten die hij even daarvoor op een agressieve manier had ingehaald.
Zelf had ik mij al lang voorgenomen om het niet op de spits te drijven, dat risico is gewoon te groot, maar bleef op wel mijn hoede. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik dat hij de auto die op dat moment voor hem reed weer rechts wilde inhalen. Daarvoor ontbrak de ruimte dus drukte meneer zijn Slopel maar tussen de twee auto's voor hem in. Blijkbaar met succes dus zat hij weer achter mij en zoals verwacht herhaalde hij zijn tactiek van het wisselen van posities op de rijbaan welke er duidelijk op gericht was zijn voorligger zenuwachtig te krijgen.
Op dat moment reed op dat moment achter een Duitse A4 en daarvoor nog een auto . Het gat naar rechts was circa 100 meter en eindigde bij twee vrachtauto's. Het snelheid verschil tussen linker en rechterbaan was zeker 25km/h. Zoals ik aan mijn vader voorspeld had schoot de Astra weer naar rechts, reed half over de vluchtstrook (omdat ik al tegen de as van de weg aanreed) en schoot twee auto's voor mij plotseling naar links en drukte zijn bolide in het veel te kleine gaat tussen twee voor mij rijdende auto’s met als gevolg dat de twee voor mij rijdende auto's hard moesten afremmen om een aanrijding te voorkomen.
En waarvoor? Alleen maar om een paar meter winst en een paar minuten eerder thuis te zijn. Zelf had ik voor de 84km van Barneveld naar mij huis circa 40 minuten nodig, dus langzaam ging het zeker niet!
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18662
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
En dan moet je nagaan hoe die kerel zijn bloeddruk was, hoe zijn gemoed en hoe hij zijn kransslagader dicht slempt voor 12 seconden tijdswinst....
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Als het al 12 seconden zijn! Maar inderdaad, dat en heel veel ander gefrustreerd gedrag maakt dat ik bewust mijn snelwegkilometers met de daily vastleg met een dashcam, je ziet dagelijks gewoon de meest getikte voorvallen en als ik daar ooit het slachtoffer van word knoop ik de verantwoordelijke met veel plezier op aan de hand van videobeelden.
Klein voorbeeldje is natuurlijk het akkefietje dat ik ooit had met een fietser op een regenachtige winternamiddag. Als dat tot een aanrijding was gekomen was ik zonder videobeelden in elk geval kansloos geweest.
Klein voorbeeldje is natuurlijk het akkefietje dat ik ooit had met een fietser op een regenachtige winternamiddag. Als dat tot een aanrijding was gekomen was ik zonder videobeelden in elk geval kansloos geweest.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29246
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Dit topic is natuurlijk een soort kruising tussen onze bekende overheids- en verkeerstopics maar hoewel het toezicht faalt, moeten we m.i. vooral een hand in eigen boezem steken.
We hebben het allemaal inmiddels wel geconstateerd, volgens eigen zeggen als gevolg van alle bezuinigingen zien we nog maar weinig Volvo's in oorlogskleuren op de wegen en het aantal video-auto's is tot een minimum gereduceerd. De manier om de politiek onder druk te zetten om met meer geld te komen, maar uiteindelijk is er natuurlijk wel geld maar wordt het anders gebruikt.
Dus een beetje het verkeer in de gaten houden gebeurt eigenlijk nauwelijks meer, er worden vooral snelheidscontroles gehouden en dat wijzen we maar aan als de grote oorzaak van problemen. Snelheidscontroles die vervolgens vooral gehouden worden op plaatsen waar de scoringskans groot is en niet daar waar het gevaarlijk is of veel ongevallen gebeuren.
Ondertussen zie je op de weg de moraal met de dag verslechteren. Lekker elkaar dwarszitten, gaatjes dichtrijden, rechts rijden doen we helemaal niet meer, evenals afstand houden. En dan die telefoon natuurlijk. Alles bij elkaar niet gek dat men nu constateert dat het aantal ongevallen de afgelopen 4 jaar is gestegen met 27%. Een giga stijging na vele jaren van daling, en het verbaast me niets. Elke dag weer diverse idioten die tenauwernood een klapper ontlopen.
Snelheid de grote boosdoener? Als we ons in de auto nou gewoon weer eens met het verkeer bezig gaan houden is die snelheid volstrekt irrelevant.
We hebben het allemaal inmiddels wel geconstateerd, volgens eigen zeggen als gevolg van alle bezuinigingen zien we nog maar weinig Volvo's in oorlogskleuren op de wegen en het aantal video-auto's is tot een minimum gereduceerd. De manier om de politiek onder druk te zetten om met meer geld te komen, maar uiteindelijk is er natuurlijk wel geld maar wordt het anders gebruikt.
Dus een beetje het verkeer in de gaten houden gebeurt eigenlijk nauwelijks meer, er worden vooral snelheidscontroles gehouden en dat wijzen we maar aan als de grote oorzaak van problemen. Snelheidscontroles die vervolgens vooral gehouden worden op plaatsen waar de scoringskans groot is en niet daar waar het gevaarlijk is of veel ongevallen gebeuren.
Ondertussen zie je op de weg de moraal met de dag verslechteren. Lekker elkaar dwarszitten, gaatjes dichtrijden, rechts rijden doen we helemaal niet meer, evenals afstand houden. En dan die telefoon natuurlijk. Alles bij elkaar niet gek dat men nu constateert dat het aantal ongevallen de afgelopen 4 jaar is gestegen met 27%. Een giga stijging na vele jaren van daling, en het verbaast me niets. Elke dag weer diverse idioten die tenauwernood een klapper ontlopen.
Snelheid de grote boosdoener? Als we ons in de auto nou gewoon weer eens met het verkeer bezig gaan houden is die snelheid volstrekt irrelevant.
Regards/groeten, Jeroen