Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post Reply
hazzie81
Newbee
Posts: 10
Joined: Wed Aug 03, 2016 4:18 pm
My E21(s): '81 320/6 Baur Aut Polaris

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by hazzie81 »

Peter,
Schroef voor stationair toerental heb ik wat bijgesteld.
Bedankt voor de tip,dat automaat altijd hoger loopt in P. Daar moet ik me dus geen zorgen om maken.

2e trap gaat moeilijk. Vandaag even luchtfilter eraf gehad.
De kleppen van de 2e trap schuren tegen de wand aan.
Ook zie ik niet direct hoe ze gestuurd worden. Waar zit het asje die de tweede trap opent?
Wat is Duits voor acc.pomp? Ik vind het anders niet in de handleiding.


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

hazzie81 wrote:Peter,
Schroef voor stationair toerental heb ik wat bijgesteld.
Bedankt voor de tip,dat automaat altijd hoger loopt in P. Daar moet ik me dus geen zorgen om maken.

2e trap gaat moeilijk. Vandaag even luchtfilter eraf gehad.
De kleppen van de 2e trap schuren tegen de wand aan.
Ook zie ik niet direct hoe ze gestuurd worden. Waar zit het asje die de tweede trap opent?
Wat is Duits voor acc.pomp? Ik vind het anders niet in de handleiding.
Die tweede trap luchtklep gaan door het ontstane vacuüm onder de luchtklep vanzelf open. (jij stuurt met je gaspedaal de tweede trap gasklep eronder open namelijk). Als deze niet soepel gaan dan werkt je tweede trap niet, de geringe lekverlies langs die klep terwijl jij wel je gasklep openstuurt smoort de motor. Dat kan al een groot deel van je probleem zijn.

Om het nu niet gelijk heel erg moeilijk te maken voor jou.
Als je het stationair toerental van een 4A1 gaat bijstellen met de aanslagschroef dan moet je twee andere zaken mee verstellen om alles optimaal te houden. Dit doet bijna niemand omdat de aanpassing aan de aanslagschroef altijd minimaal is.

* Bij je aanslagschroef zit een membraan. Als je motor uitstaat heb je een bepaalde vooropening tegen je aanslag (als ik me niet vergis iets van 3 mm) deze moet je eigenlijk weer bijstellen zodat bij een vacuüm dip je motor niet gaat uitvallen en netjes wordt overgenomen.

* De acceleratiepomp zit links. Je kan dan het draadeindje met veer verdraaien totdat het hefboom net tegen de plunjer van de pomp aanligt (minimale speling). Dit doe je als de motor stationair draait!!!!
Dus niet dat aanslagschroefje verdraaien want dan verstel je de hoeveel brandstof die de acceleratiepomp inspuit.

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

Ik heb na de vakantie 2 van die dingen voor je klaar staan Peter :)
Kan je al je kennis weer botvieren :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
hazzie81
Newbee
Posts: 10
Joined: Wed Aug 03, 2016 4:18 pm
My E21(s): '81 320/6 Baur Aut Polaris

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by hazzie81 »

Het feit dat de grote luchtkleppen zeer stroef gaan, zal de oorzaak wel zijn van het inhouden.
Ik heb heel wat bijgelezen op het forum.
Probleem met de kleppen komt zeer vaak voor. Omdat de 4 bouten te vast gezet worden. Moet dan bij de vorige eigenaar gebeurd zijn,want ik had ze zelfs op minder dan 9nm staan, heb ze gister met momentsleutel bijgetrokken tot 9.

Maar wat nu? Ander bovendeel zoeken?
En dan weet ik nog niet of dit alles oplost.
Als je dit te koop hebt,mag je me dat altijd aanbieden.

Onder het inlaatspruitstuk zit een sensor van de choke.
Die zat los toen ik de auto kocht.
Heb de indruk dat er niets veranderd is, sinds ik hem heb aangesloten.
Kan ik de werking hiervan uittesten.
Ik heb namelijk het idee dat de choke continu blijft aanstaan.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Ik weet niet waar je precies woont anders is langskomen misschien beter.

Het klemmen van de grote kleppen en dus kromtrekken van de bovendeksel gebeurt vaak omdat men het middelste draadeind voor het luchtfilter te strak erin draait (vaak bij LPG auto's) waardoor het binnendeel van de deksel uit elkaar gedrukt wordt en zo de kleppen tegenhoudt.

Wat betreft je voeler onder in het inlaatspruitstuk. Deze heeft inderdaad met de aansturing te maken van de automatische choke.
Jij geeft aan dat je het idee heb dat de automatische choke aan blijft..... Waar baseer je dit op?

Als de chokekleppen volledig openen en de TN starter (het niet elektrische item waar koelwater doorheen gaat) geheel sluit dan is je choke er compleet af.

@Ite, Om te reviseren of als onderdelen voorraad?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by 323baur »

@pv:

Ik heb straks 2 frisse 320/6 staan voor de handel.
Dus daar mag jij mij een ruime rekening voor afgeven om die eens goed af te stellen.
Een onk 79er en een 81er.

Wordt wel sept/ okt
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Nick1984 »

ah, jij koopt ze met de 2 tegelijk :thumbsup
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
hazzie81
Newbee
Posts: 10
Joined: Wed Aug 03, 2016 4:18 pm
My E21(s): '81 320/6 Baur Aut Polaris

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by hazzie81 »

Peter V. wrote:Ik weet niet waar je precies woont anders is langskomen misschien beter.

Het klemmen van de grote kleppen en dus kromtrekken van de bovendeksel gebeurt vaak omdat men het middelste draadeind voor het luchtfilter te strak erin draait (vaak bij LPG auto's) waardoor het binnendeel van de deksel uit elkaar gedrukt wordt en zo de kleppen tegenhoudt.

Wat betreft je voeler onder in het inlaatspruitstuk. Deze heeft inderdaad met de aansturing te maken van de automatische choke.
Jij geeft aan dat je het idee heb dat de automatische choke aan blijft..... Waar baseer je dit op?

Als de chokekleppen volledig openen en de TN starter (het niet elektrische item waar koelwater doorheen gaat) geheel sluit dan is je choke er compleet af.

@Ite, Om te reviseren of als onderdelen voorraad?
Ik heb een tweede carburateur via "groentje" gekocht om het gedeelte van de kleppen te vervangen.

Choke dacht ik omdat hij zo hoog in toeren draait en zoveel benzine drinkt.
De toerenteller zelf werkt niet,dus ik kan niet aflezen hoe hoog hij zit,maar duidelijk te hoog als hij warm is.
Maar je geeft dus aan dat de choke zowiezo uit gaat als de TN correct werkt.

Ik ben van Belgisch Limburg. Niet vlakbij, maar ook niet onoverkomelijk ver.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Ik weet niet wat jij noemt als veel drinken. Normaal zit je rond de 10/11 liter per 100 km.

E.e.a. is best mogelijk om eens samen te gaan kijken of we jouw E21 kunnen verbeteren. Zal wel na mijn vakantie worden.

@Ite, Ik hoor het wel. Komt goed.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
hazzie81
Newbee
Posts: 10
Joined: Wed Aug 03, 2016 4:18 pm
My E21(s): '81 320/6 Baur Aut Polaris

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by hazzie81 »

ondertussen heb ik wat uren aan de solex gespendeerd, met wisseldelen van een tweede carb.
luchtkleppen van de 2e trap gaan nu soepel. hiervoor heb ik wel een truuk moeten doen. deksel was krom dus heb ik de as zelf bijgewerkt.
mijn reserve carb had namelijk geen vlotter-ontluchting. waarschijnlijk een ouder type?

hij trekt nu mooi vlot door zonder stottering in eender welk toerenbereik.

enig probleem is nu de "schuif" naar de tweede trap. als die te ver is open geweest, dan sluit hij niet soepel.
carb zal er dus nog een keer af moeten. is dit ook te herstellen? of moet ik dan toch een nieuw deksel zetten?
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Post by Peter V. »

Ik neem aan dat jij die hevel bedoeld die met dat stukje kunststof bewogen wordt?

Als jij de as bewerkt heb (doen de meeste mensen) dan kun je zoiets krijgen. Bijkomend bij een kromme deksel is namelijk dat de tussenruimte van de twee grote kleppen vervormd is en hierop loopt dat deel vaak vast. Dit is ook wel op te lossen.

Meest belangrijk is dat je eerst eens moet kijken of je deksel niet bol staat want dat los je vaak niet op en dan het middelste draadeind steeds vaster zetten om zo de deksel recht te krijgen is vergeefse moeite.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply