Daar heb je wel gelijk in natuurlijk maar ik had dit niet verwacht..uwbuurman wrote:Moah, Peter, die ene kant is wat erger, maar de andere kant, das maar een klein plaatje. En als je niet behandeld, preventief, dan gaan ze allemaal. Dus dit is een kwestie van een hoekje eruit, hoekje erin, coaten en beschermen.
Leuk is het niet, maar voor een auto die het grootste deel van z'n leven in Duitsland of Scandinavië heeft doorgebracht, vind ik het nog wel meevallen.
Deze twee en nog een paar plekjes op de dorpels, verder is het een mooie en harde auto.
323i van Walter
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Ik schrok ook wel even Peter, maar had de foto's al naar Koos geappt en zijn reactie hielp voor mij wel. En ik ben me er meer dan van bewust dat ik voor wat ik destijds voor m'n auto betaald heb, geen mark-1 conditie auto heb gekocht. Feit is dat 'ie met hoe ik er voor zorg niet heel hard achteruit gaat en aan de andere kant dat er absoluut werk aan zit wat moet gebeuren.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
zeker weten hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
In het reactietopic van de Voerrally van 20 augustus 2016, merkte ik op dat ik voordat we naar de Vijflandentour eind september gaan, een paar kleine dingetjes aan m'n e21 opgelost wil/moet hebben...
1. Stroom: met het kleine buitje op zaterdag merkte ik dat er wat probleempjes met de stroomtoevoer zijn. De ruitenwissers gingen bij het rustig rijden extreem langzaam heen en weer. Na een tijdje gereden te hebben, en ook met wat meer snelheid werd dat langzaam wat beter. Zondag werd dat erger: bij het rijden in Valkenburg stopten de ruitenwissers er zelfs helemaal mee en even later weigerden ook de richtingaanwijzers alle dienst. We zijn via de snelweg even terug naar Withuis gereden en toen verbeterde alles weer: richtingaanwijzers deden weer normaal en ook de ruitenwissers gingen weer op (redelijk) normale snelheid. Bij lagere snelheden gingen ze wel weer wat trager, maar verder bleef alles functioneren. Ik hoop (en denk) dat de accu dus z'n beste tijd gehad heeft. Aangezien er bij rijden wel wat verbetering optreedt, lijkt het me niet dat de dynamo stuk is en dat deze dus nog wel gewoon bijlaadt. Tips, ideeën?
2. Volgens mij komen bij het rechter-achterwiel de remblokken niet helemaal vrij van de remschijf; bij het rondgaan komt er een piepend geluid vandaan. Het is volgens mij niet, net als vorig jaar in de Eifel, een gesneuvelde borgveer. Zeker weten doe ik het niet, nader onderzoek gewenst dus. Tips, ideeën?
3. Een ergernis die de auto al heeft sinds ik de imi-Alpina's er onder heb, is het zwaar irritante trillen wat met name bij snelheden van 130 km/u en hoger, nadrukkelijker wordt. Ik vermoed dat er één of meerdere velgen niet 100% recht en/of rond zijn. Misschien kan ik van iemand een keertje een setje velgen en banden proberen waarvan we zeker weten dat die wel 100% oké zijn, om vast te stellen of het inderdaad van de wielen komt? Mijn banden zijn wel zeker weten goed, dat zijn Michelin's Pilot Sports van nog geen 3 jaar oud en daarmee heeft de auto ook altijd datzelfde trillen vertoond.
4. Het rechter-grootlicht is stuk, da's een kwestie van een lampje vervangen.
5. Van de veerpoot rechtsvóór komt soms een bonkend geluidje bij inveren en/of onregelmatig wegdek. Geen idee... Tips, ideeën?
Greetz,
Walter.
1. Stroom: met het kleine buitje op zaterdag merkte ik dat er wat probleempjes met de stroomtoevoer zijn. De ruitenwissers gingen bij het rustig rijden extreem langzaam heen en weer. Na een tijdje gereden te hebben, en ook met wat meer snelheid werd dat langzaam wat beter. Zondag werd dat erger: bij het rijden in Valkenburg stopten de ruitenwissers er zelfs helemaal mee en even later weigerden ook de richtingaanwijzers alle dienst. We zijn via de snelweg even terug naar Withuis gereden en toen verbeterde alles weer: richtingaanwijzers deden weer normaal en ook de ruitenwissers gingen weer op (redelijk) normale snelheid. Bij lagere snelheden gingen ze wel weer wat trager, maar verder bleef alles functioneren. Ik hoop (en denk) dat de accu dus z'n beste tijd gehad heeft. Aangezien er bij rijden wel wat verbetering optreedt, lijkt het me niet dat de dynamo stuk is en dat deze dus nog wel gewoon bijlaadt. Tips, ideeën?
2. Volgens mij komen bij het rechter-achterwiel de remblokken niet helemaal vrij van de remschijf; bij het rondgaan komt er een piepend geluid vandaan. Het is volgens mij niet, net als vorig jaar in de Eifel, een gesneuvelde borgveer. Zeker weten doe ik het niet, nader onderzoek gewenst dus. Tips, ideeën?
3. Een ergernis die de auto al heeft sinds ik de imi-Alpina's er onder heb, is het zwaar irritante trillen wat met name bij snelheden van 130 km/u en hoger, nadrukkelijker wordt. Ik vermoed dat er één of meerdere velgen niet 100% recht en/of rond zijn. Misschien kan ik van iemand een keertje een setje velgen en banden proberen waarvan we zeker weten dat die wel 100% oké zijn, om vast te stellen of het inderdaad van de wielen komt? Mijn banden zijn wel zeker weten goed, dat zijn Michelin's Pilot Sports van nog geen 3 jaar oud en daarmee heeft de auto ook altijd datzelfde trillen vertoond.
4. Het rechter-grootlicht is stuk, da's een kwestie van een lampje vervangen.
5. Van de veerpoot rechtsvóór komt soms een bonkend geluidje bij inveren en/of onregelmatig wegdek. Geen idee... Tips, ideeën?
Greetz,
Walter.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
1. Doet mij voorkomen, dat dit een massa probleem is.
2. Loopt de schijf niet tegen de stofplaat?
3.Wielen nabalanceren? Moet ik ook, heb ik gemerkt.
2. Loopt de schijf niet tegen de stofplaat?
3.Wielen nabalanceren? Moet ik ook, heb ik gemerkt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2380
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Thanks voor je snelle reactie, Arnold.
1. Massa: zou kunnen, is dat ook te constateren wanneer de (laad-)spanning gemeten wordt?
2. Ankerplaten achter zijn allebei nog vrij nieuw (2013)...
3. Nabalanceren zou kunnen, maar de auto heeft op deze wielen altijd getrild en toen Karelsen in Soest de Pilot Sports erop monteerde gaven zij al aan te denken dat niet alle velgen 100% zijn.
Greetz,
Walter.
1. Massa: zou kunnen, is dat ook te constateren wanneer de (laad-)spanning gemeten wordt?
2. Ankerplaten achter zijn allebei nog vrij nieuw (2013)...
3. Nabalanceren zou kunnen, maar de auto heeft op deze wielen altijd getrild en toen Karelsen in Soest de Pilot Sports erop monteerde gaven zij al aan te denken dat niet alle velgen 100% zijn.
Greetz,
Walter.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29195
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Mijn gedachten:
1. Stroom: accu heb je alleen nodig om te starten, daarna moet alles kunnen draaien op de dynamo. Als er met name bij lage toerentallen problemen zijn dan begint je laadstroom dus af te zakken. Massa is idd een bekend probleem (verbinding naar langsdreager voorzijde, zie ook de FAQ) maar anders een accu losgooien en koolborstels inspecteren.
2. Remmen: even loshalen om te kijken of het de remklauw of handrem is, maar denk dat je gewoon de achterremmen eens in de revisie moet doen.
3. Onbalans: hoewel je een klein slagje meettechnisch altijd wel weg kunt krijgen, raak je het slagje niet kwijt. Velgen met veel lood of een slagje horen daarom ook achter. Teveel slag of alle velgen een slag? Dat wordt het tijd voor richten. Als het probleem gekomen is met die wielen kun je je daar eerst eens op richten en niet gelijk gaan denken aan onderstel issues, behalve onderstaande dan, maar die veroorzaakt doorgaans geen onbalans.
5. Bonkend geluidje: ik gok op speling op het toplager van de betreffende veerpoot, maar ook dat vraagt om wat nader onderzoek naar speling op kogels, rubbers, stabi. En wat voel je in het wiel als de voorkant opgekrikt is, etc.
1. Stroom: accu heb je alleen nodig om te starten, daarna moet alles kunnen draaien op de dynamo. Als er met name bij lage toerentallen problemen zijn dan begint je laadstroom dus af te zakken. Massa is idd een bekend probleem (verbinding naar langsdreager voorzijde, zie ook de FAQ) maar anders een accu losgooien en koolborstels inspecteren.
2. Remmen: even loshalen om te kijken of het de remklauw of handrem is, maar denk dat je gewoon de achterremmen eens in de revisie moet doen.
3. Onbalans: hoewel je een klein slagje meettechnisch altijd wel weg kunt krijgen, raak je het slagje niet kwijt. Velgen met veel lood of een slagje horen daarom ook achter. Teveel slag of alle velgen een slag? Dat wordt het tijd voor richten. Als het probleem gekomen is met die wielen kun je je daar eerst eens op richten en niet gelijk gaan denken aan onderstel issues, behalve onderstaande dan, maar die veroorzaakt doorgaans geen onbalans.
5. Bonkend geluidje: ik gok op speling op het toplager van de betreffende veerpoot, maar ook dat vraagt om wat nader onderzoek naar speling op kogels, rubbers, stabi. En wat voel je in het wiel als de voorkant opgekrikt is, etc.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Er zijn verschillende massa aansluitingen. Het kan zijn dat die naar het blok wel goed is. Aan de accubak zijn verschillende bruine draden geschroefd. Kijk even of die wel goed massa maken. Het beste kun je een massaprobleem testen met een 12V lampje De + op de accu en de - op de de cas. Met een multimeter zal deze waarschijnlijk wel waarde aangeven, maar niet bij belasting met b.v. een lampje.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Voor punt 5 moet je een kijken of hij dat ook doet als je van hoge borduur afrijd. Zou veepootlager kunnen zijn dat speling heeft.
Laat wielen eens ronddraaien op een bandenbalanceer machine, dan zie je direct of ze rond zijn.
Laat wielen eens ronddraaien op een bandenbalanceer machine, dan zie je direct of ze rond zijn.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3007
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
3) onbalans heb ik ook op de wintervelgen, ook na diverse keren opnieuw laten balanceren geen verbetering.
Wat blijkt, naafgat in de velgen iets te groot waardoor het wiel heel moeilijk exact gecentreerd te monteren is.
Maar met die wetenschap de wielen nauwkeurig monteren lukt het mij nu wel ze trillingvrij te krijgen.
Naafgat heeft echt minder dan 1mm speling, maar dat blijkt genoeg te zijn voor trilling ellende.
5) bonkend geluid kan heel goed versleten fuseekogel op draagarm zijn. Bij mij was het weg na vervangen van de draagarmen.
Wat blijkt, naafgat in de velgen iets te groot waardoor het wiel heel moeilijk exact gecentreerd te monteren is.
Maar met die wetenschap de wielen nauwkeurig monteren lukt het mij nu wel ze trillingvrij te krijgen.
Naafgat heeft echt minder dan 1mm speling, maar dat blijkt genoeg te zijn voor trilling ellende.
5) bonkend geluid kan heel goed versleten fuseekogel op draagarm zijn. Bij mij was het weg na vervangen van de draagarmen.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18637
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
1: Denk ook massa of dynamo. Massa is makkelijk te controleren, koolstofborstels op dynamo ook.
2: Tja, soms zit er gewoon een steentje tussen. Maar het is zeker weten geen wiellager?
3: Stap 1 is inderdaad die velgen gewoon eens op een balanceerapparaat te zetten. Niet direct om te balanceren, maar om eens te kijken of ze recht, krom, plat of vierkant zijn. Goiede bandenboer zoeken, niet iedere mafkees met 3 weken Kwikfitstage.
4: topper!
5: Wat Jeroen en Rob zeggen. Even op de brug, weet je snel genoeg. Twee draagarmen of twee toplagers vervangen is te overzien. Ik zet mn geld op een toplager.
2: Tja, soms zit er gewoon een steentje tussen. Maar het is zeker weten geen wiellager?
3: Stap 1 is inderdaad die velgen gewoon eens op een balanceerapparaat te zetten. Niet direct om te balanceren, maar om eens te kijken of ze recht, krom, plat of vierkant zijn. Goiede bandenboer zoeken, niet iedere mafkees met 3 weken Kwikfitstage.
4: topper!
5: Wat Jeroen en Rob zeggen. Even op de brug, weet je snel genoeg. Twee draagarmen of twee toplagers vervangen is te overzien. Ik zet mn geld op een toplager.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11757
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
1-5:
'T Goy.
Ff afstemmen qua tijdstip en werkkleding aan doen.
Ik kijk toe, en geef veel tekst.
Wieletjes heb ik zat liggen.
'T Goy.
Ff afstemmen qua tijdstip en werkkleding aan doen.
Ik kijk toe, en geef veel tekst.
Wieletjes heb ik zat liggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Komr 't Goy niet uit dan maar even naar Breda.323baur wrote:1-5:
'T Goy.
Ff afstemmen qua tijdstip en werkkleding aan doen.
Ik kijk toe, en geef veel tekst.
Wieletjes heb ik zat liggen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11757
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Kijk, wat een community.
Maken we er een minimeet van?
Maken we er een minimeet van?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 11986
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Wie weet. Vandaag weer terug van vakantie dus vol aan de bak.323baur wrote:Kijk, wat een community.
Maken we er een minimeet van?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.