Hi allemaal, mijn naam is Ruud, 27 jaar, kom uit Ermelo en woon in Apeldoorn. Als hobbies vind ik het leuk om me bezig te houden met auto's, motoren, formule 1 en elektronica / computers. Eerder dit jaar ben ik bij toeval tegen een E21 316 uit 1976 gelopen. Met mijn zwager ben ik een Mini uit 1984 volledig aan het restaureren. Voor onderdelen daarvoor was ik bij een kennis die een 316 te koop had staan. Ondanks dat we er niet echt tijd en plek voor hadden was mijn hart al verknocht geraakt aan de auto. De auto was voor 99,9% compleet, motor liep (slecht) maar leek technisch verder in orde voor zover we konden beoordelen. Daarnaast was de lak op het dak dof / weg en aardig wat roest op allerlei plaatsen. De mini was in slechtere staat toen ze deze kochten, vandaar dat we wel genoeg vertrouwen erin hadden dat het goed zou komen. Daarnaast was de objectiviteit eigenlijk al ver te zoeken
APK van de BMW is 8 jaar geleden verlopen. Omdat we niet 2 projecten tegelijk willen doen is het plan op dit moment om de auto APK gekeurd te krijgen, netjes te maken zodat we kunnen genieten van dit mooie type! Op termijn hebben we wel de wens om hem volledig aan te pakken.
Zaken die we tot nu toe aangepakt hebben:
- Nieuwe stukken in de bodem gelast ivm roest
- Randen om de veerpoten gedeeltelijk hersteld
- Wielkasten achter beginnende roest
- Kofferbak meerdere stukken in gelast
- Dorpel links
- Benzine vul pijp vervangen ivm roest
- Brandstofleiding vervangen
- Remleidingen van voor naar achter vernieuwd
- Complete remmerij achter vervangen
- Carburateur schoongemaakt + pakkingen vervangen
- Contactpunten vervangen
- Diverse slangen vervangen motorruimte
- Ruitensproeierpomp vervangen
- Ruitenwissers vervangen
- Verlichting (lampjes vervangen en contacten schoongemaakt)
Er zijn vast nog zaken die ik vergeet.
Wat nog op het lijstje staat:
- Kentekenplaat voor vervangen
- Spatborden voor weer monteren
- Dynamo werkt niet, vermoedelijk de spanningsregelaar
- V snaar vervangen
- Algehele onderhoudsbeurt motorruimte (olie, koelwater, filters)
- Stuur vervangen
- Afstellen van de carb
Afstelling is erg slecht op het moment. Ook zijn we er niet helemaal zeker van of alle slangen goed zitten. We hebben het aangesloten zoals het zat, maar of dit klopt is ons niet helemaal bekend. Dit weekend gaan we kijken of we de basis instellingen kunnen doen. Bij koude motor slaat hij slecht aan en moet er voorzichtig gas gegeven worden om hem te laten lopen. Choke lijkt wel zijn werk te doen. Als hij warm is lijkt hij te rijk te lopen. Bij flink gas geven verzuipt die. Elders in het forum hadden we al een mooie uitleg gevonden voor de standaard afstelling van de didta 32/32, maar de luchtschroef komt hier niet aan bod. Is hier een bepaalde grondinstelling voor? Beter afstellen zal bij de garage gebeuren, maar om daar te komen zou het wel prettig zijn als die redelijk loopt.
Uiteraard mogen de foto's niet ontbreken. Zo is het beestje aangekocht:
BMW E21 316 1976
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: BMW E21 316 1976
Hoi, welkom hier en leuke plannen. Foto's zijn absoluut een must.
Wat betreft de DIDTA carb. Het is even zien welke je erop heb zitten. Als ik lees dat je een 1976 E21 heb zal het de eerste generatie zijn met een mengselschroef en een stationairschroef.
Mocht je niet voor elkaar krijgen met de schroeven dan kun je de volgende basisinstelling nemen.
* gaskabel helemaal losgooien.
* De stationairschroef (bovenste) helemaal indraaien.
* Met de aanslagschoref van de gasklep op ongeveer 750 RPM zetten.
* Nu met de onderste schroef naar een CO waarde van ongeveer 2% brengen.
Vervolgens met de beiden schroeven stationair naar 900 rpm brengen.
Zonder CO meter:
Een beetje basis is om met de CO schroef telkens het hoogste toerental op te zoeken en dan met de stationairschroef weer op setting brengen (let op dat je verdraaiing van de CO schroef steeds over een heel klein gebied zal zijn (een kwart slag kan al heel veel brengen). Als je het hoogst mogelijke toerental heb gevonden dan staat de motor heel erg arm. Je verdraait dan de CO schroef linksom 1/8 tot 1/4 slag (verrijking) normaal zal je dan redelijk afgesteld zijn.
Uiteraard is een CO meter bij ons oudere speelgoed onmisbaar.
Wat betreft de DIDTA carb. Het is even zien welke je erop heb zitten. Als ik lees dat je een 1976 E21 heb zal het de eerste generatie zijn met een mengselschroef en een stationairschroef.
Mocht je niet voor elkaar krijgen met de schroeven dan kun je de volgende basisinstelling nemen.
* gaskabel helemaal losgooien.
* De stationairschroef (bovenste) helemaal indraaien.
* Met de aanslagschoref van de gasklep op ongeveer 750 RPM zetten.
* Nu met de onderste schroef naar een CO waarde van ongeveer 2% brengen.
Vervolgens met de beiden schroeven stationair naar 900 rpm brengen.
Zonder CO meter:
Een beetje basis is om met de CO schroef telkens het hoogste toerental op te zoeken en dan met de stationairschroef weer op setting brengen (let op dat je verdraaiing van de CO schroef steeds over een heel klein gebied zal zijn (een kwart slag kan al heel veel brengen). Als je het hoogst mogelijke toerental heb gevonden dan staat de motor heel erg arm. Je verdraait dan de CO schroef linksom 1/8 tot 1/4 slag (verrijking) normaal zal je dan redelijk afgesteld zijn.
Uiteraard is een CO meter bij ons oudere speelgoed onmisbaar.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18692
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 316 1976
Hoi,welkom!!! Tegenwoordig zijn BMW en mini ook samen, dus jij hebt een leuk, periode correct duo!!
Je foto's doen het niet. Dat is erg jammer, maar kun je goed maken met veel goeie foto's
Je foto's doen het niet. Dat is erg jammer, maar kun je goed maken met veel goeie foto's
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW E21 316 1976
Welkom hier Ruud!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW E21 316 1976
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels werken de 2 foto's. Meer foto's komen eraan.
@Peter, bedankt voor de tip! We gaan ermee aan de slag. Het resultaat laat ik hier even weten.
@Peter, bedankt voor de tip! We gaan ermee aan de slag. Het resultaat laat ik hier even weten.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18692
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: BMW E21 316 1976
Oh dat is wel een vroeg kenteken ook, een vroege J. Mijn ouders hadden op hun eerste e21 JT. Die was ook van 1976. Heeft wel aandacht nodig, maar het is een lief autootje!