Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Bruno
Newbee
Posts: 4
Joined: Tue Nov 01, 2016 9:34 pm
My E21(s): '82 316 manual

Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by Bruno »

Vandaag is mijn BMW 316 '82 afgekeurd op gaten in de veerschotel rechtsachter en in de wielkast zelf. Ook links zit er een klein gaatje in de veerschotel en de wiel kast. Nu was het altijd mogelijk om via VAN WEZEL een overzetplaat te bestellen voor de wielkast. (zie afbeelding)

Image

Echter is deze niet meer leverbaar. Daarnaast lost dit niet de gaten in de schotels op.
Heeft iemand tips waar ik de benodigde onderdelen kan vinden zodat ik mijn 316 door de keuring krijg?

bij voorbaat dank


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29322
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by Jeroen »

Ik zou donorblik gebruiken uit een sloper, nieuw bij BMW is nogal prijzig.

Veerschotels (die op de schokdemper zitten): wat heb je nodig? De bovenste is gelijk het toplager, zijn een tijd niet leverbaar geweest maar dacht dat ze er nu weer waren, maar zullen ook prijzig zijn. Meestal echter gaat de onderste om zeep omdat door overmatige vervuiling water en modder niet meer weg kan. Soms is dat te lassen maar vaak is de boel door roest al zo aangetast dat je dat om veiligheidsredenen niet moet willen.

In sommige gevallen (bijv met Bilstein dempers) is de onderste schotel een los te bestellen onderdeel, in de meeste gevallen echter is de onderschotel een gelast onderdeel van de schokdemper en zul je deze moeten vervangen. Vervang gelijk links en rechts, de boel moet toch al los. Voor 40-50 euro/st koop je goedkope vervangers, Sachs (wat BMW zelf ook gebruikt) zijn ca 55 euro per stuk.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18692
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by uwbuurman »

Overzetplaatwerk is en blijft drama of een tijdelijke oplossing. Immers, de rotzooi aan roest en gaten eronder is nog niet weg. Overzetblik is ook minder mooi van vorm. De rotterij in deze delen komt vooruit uit de dubbele schotel die er zit, dus de schotel van de veerpoottoren en de wielbak. Er is maar 1 manier, dat is rot uitsnijden en nieuw inlassen. Dat is wel wat werk. Een hele nieuwe wielbak kan ook, maar dat is nog wel een klusje en zo'n deel kost 300 euro. Als je dat gaat doen kom je ook andere delen tegen...

Toplager aan de achterzijde is in backorder. De vermoedelijke nieuwe productie komt aan het eind van Q1, 2017. Als ze dan al komen, immers, de kofferbakrubbers hadden de zelfde verwachte datuym en die zijn inmiddels uitgesteld naar q3, 2017.

Voor beeldmateriaal over die wielbakken, kijk eens in mijn e21 draadje ergens vanaf pagina 47.

Succes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bruno
Newbee
Posts: 4
Joined: Tue Nov 01, 2016 9:34 pm
My E21(s): '82 316 manual

Re: Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by Bruno »

Dank je wel allebei voor de tips. Ondertussen heb ik besloten om de 316 goed onder handen te nemen de komende maanden. Hij zou toch al in december, januari en februari in de garage staan ivm de pekel. Ga deze tijd goed benutten door hem volledig te strippen en alle roest aan te pakken. Er zijn nog een aantal roest plekken die ik ontdekt heb toen hij op de brug stond. Ik zal dan ook meteen de wielkasten aanpakken door ze te lassen, en desnoods geheel nieuwe wielkasten te plaatsen.

Ik kan helaas niet de foto's vinden (en de thread) waar je het over hebt uwbuurman. Kun je me op weg helpen?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18692
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by uwbuurman »

Zie in mijn handtekening de link naar mijn 323i draadje.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Bruno
Newbee
Posts: 4
Joined: Tue Nov 01, 2016 9:34 pm
My E21(s): '82 316 manual

Re: Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by Bruno »

Ik heb besloten om toch maar nieuwe wielkasten te plaatsen. Maar kan deze nergens vinden. (Ligt aan mij). Iemand nog tips?
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18692
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by uwbuurman »

zoals PM: bij de dealer. Of Walloth und Nesch
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
erikkuiper
Newbee
Posts: 18
Joined: Wed Jan 06, 2016 6:07 pm
My E21(s): 80 316 polaris manual

Re: Wielkasten achter afgekeurd tijdens APK. Hoe verder?

Post by erikkuiper »

walloth zijn ze op het moment in de aanbieding.
Post Reply