BMW E21 315 '83 Polaris

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker bezig en mooie winterplannen!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Vanmiddag de garage leeggehaald. Deze gebruiken we voor fietsen en opslag, er past een auto in maar dat is ietwat lastig voor een hele winter (koelkast, fietsen, opslag etc is dan lastig te bereiken). We hebben echter nog een prieel (overkapping) in de tuin staan waar we in de zomer lekker onder kunnen zitten. Deze gebruiken we de winter natuurlijk niet. Ik heb dus met m'n broertje bedacht dat mijn auto daar deze winter wel mag staan. Even overlegd en groen licht gekregen; proberen maar! En het is natuurlijk gelukt, met de nodige hulp van iedereen hier :)

Wat wazige telefoon-foto's (donker+telefoon..), maar het geeft een beeld:

Goed opletten!
Image
Daar staat ze mooi, bijna helemaal overkapt :whistle
Image

Er komt nog een hoes omheen, die elke paar weken even gelucht wordt. Daarnaast kan ik nu mooi in de winter op de zonnige dagen aan de auto werken.

Overigens startte ze weer goed, liep niet direct stationair maar na 1 minuut draaien pakte ze weer mooi op en liep rustig 900 rpm stationair. Nog steeds tevreden Peter!
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Top!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Peter V. »

Mooi idee.

Het kan zijn dat we de automatische choke nog wat af moeten stellen maar dat kan het beste als ze echt koud is en dat was ze vorige week niet natuurlijk.

Je moet bij deze carburateurs wel eerst de chokeklep borgen door een keer je gaspedaal in te trappen voordat je gaat starten. Dan mag je deze niet meer aanraken anders valt de automatische choke er gelijk al voor een deel af.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Ik was erg blij toen ik vanmorgen een zonnetje door het dakraam zag komen. Wilde eigenlijk gisteren de auto even goed schoonmaken alvorens in te pakken, maar waar het eerst koud en bevroren was ging het gisteren regenen :stupidme
Dus ik was erg blij dat het vandaag een goede temperatuur en droog was. Auto compleet gewassen en daarna droog ingepakt. Is de zooi van de afgelopen 7 maanden er ook weer af, ik kon zowaar wat glans zien op het dak.

Image

Vrijdag de wielen gewisseld, BMW-spaakvelgjes van 13" liggen nu bij de velgenzaak in Vianen, die er weer wat moois van gaat maken. Dus in maart gaat hij weer enigszins in stijl de weg op :D
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Jakob!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
rientsrdam
Newbee
Posts: 8
Joined: Tue Aug 02, 2016 5:17 pm
My E21(s): '77 316 manual
Location: Rotterdam / Friesland

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by rientsrdam »

leuke auto!
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Zo, het is weer maart. En in de aanloop daar naartoe niet stil gezeten.

Afgelopen weekenden stonden in het teken van het vervangen van de koppeling.
Zo stond het erbij, in de tuin. Doel was om voor hem weer naar voren te rijden, tenminste de koppeling in orde te hebben.

Image

Weinig foto's gemaakt onderweg, waarvoor mijn excuses, ik weet dat dat een draadje een stuk leuker maakt ;)
Overigens wel goed gelukt. Met wat telefonisch consult van Ite ('hoe krijg ik die cardanas nou los?'), waarvoor dank. En een centreersetje van de automaterialenzaak, simpel doch effectief. En na een hoop gevloek en getier zat uiteindelijk ook de versnellingsbak weer op z'n plek. Volgende keer sowieso op een brug, ik heb al een week last van m'n rug en nek.. Was wel fijn toen hij weer fijn wegreed zonder slippende koppeling!
Wel nog even een foto gemaakt van de eerste keer dat hij weer liep na 3 maanden. Beetje doorstarten en ze sloeg weer aan, liep laag stationair maar bleef wel lopen. Met nog steeds dank aan Peter!

Image

Verder vanmiddag weer naar voren gereden, weer even goed sturen door de garage, maar precies voor de regen stond ze weer op de parkeerplaats, en was de garage weer gevuld.

Direct vraagje voor de heren kenners:

Na een regenbui zonder zeil vorige week, zag ik dat ik water in de kofferbak heb. Nu heb ik een gat geboord in het laagste stuk, toen ik de wagen net had. Deze zit onder het reservewiel, voor eventueel water dat daar terecht komt. Echter lag er nu (een laag!) water op het hogere deel, tegen de 'wand' van de achterbank zeg maar.
Daarnaast was de achterruit gevuld met waterdruppels aan de binnenkant. Deze was op de ochtend dat ik in november naar Peter ging al eens van binnen bevroren, was mij al opgevallen.

Ik heb een slecht kofferbakrubber, dus daar begin ik mee. Die is al eens op de gescheurde delen gekit, en toen leek de kofferbak droog te blijven. Nu verder gescheurd en de kit laat weer los, dus tijd voor een goede. Maar dat verklaard volgens mij niet het water dat aan de binnenkant van m'n achterruit staat. Iemand tips waar ik het moet zoeken?

Goed, dat was het weer voor nu. Vanmiddag helaas geen rondje meer gereden. Het weer sloeg jammer genoeg om. Maar sta te popelen om op een zonnige dag weer een goed rondje te rijden. Helaas is de weersverwachting wat neerslachtig komende tijd..
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker bezig, Jakob. Hele nieuwe koppeling erin gedaan?

Dat boren van een gat, is het je bekend dat onder in die reservewielbak ook twee overloopjes zitten?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Niet gezien de vorige keer. Dacht in een keer naar buiten te hebben geboord.

EDIT: Oh lees nu je bericht pas goed. Overloopjes zitten er al dus? Had op aanraden van Ite een extra gat geboord dacht ik. Ben vooral benieuwd waar het water op de achterruit vandaan zou kunnen komen. Koffer bleef meestal wel droog toen het rubber nog goed afsloot.

Overigens hele nieuwe koppelingsset idd. Drukgroep, plaat en lager.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Peter V. »

Water op de achterruit aan de binnenzijde kan natuurlijk heel simpel het rubber zijn maar meestal zullen alle ramen flink beslagen/bevroren zijn aan de binnenzijde. Je zal echt moeten kijken waar je vocht het interieur binnenkomt. Dashboardkastje nat? -> lekkage via voorruitrubber. Ondertapijt van de vloerbedekking volgezogen met water vanwege een lekkage (lees roest). Via de rubbers van de zijramen achter of ook daar roestvorming?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 62
Joined: Sun Apr 10, 2016 2:24 pm
My E21(s): '83 NL 315
Location: Houten

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Zo, het seizoen is weer bijna voorbij, en al die tijd is het hier stil geweest.. Dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling, er is toch het een en ander gebeurd :)
Ik had eigenlijk totaal geen plannen voor wat dit jaar met de auto gebeuren moest, het enige wat duidelijk was, was dat er een nieuwe APK moest komen, eind oktober. De auto dan ook het hele jaar rustig gebruikt, laatste maanden het minst aangezien ik weer begonnen ben met studeren in september en reizen met een gratis studenten-OV dan wel heel fijn gaat (hoewel ik nog steeds de trein en eigenlijk alles wat met openbaar vervoer te maken heeft ontzettend haat, gratis is heel fijn).

De APK dan, die bracht een aantal puntjes naar voren. 3 wiellagers (wist ik, tenminste, ik ging uit van minimaal 2), CO te hoog, roest (2x dorpels, 1x chassisbalk), niet werkende kentekenverlichting en een kleine brandstoflekkage (verrotte brandstofleiding).
De roest viel me wat tegen. De chassisbalk wist ik, het gat zat er nog steeds zoals 1,5 jaar geleden. De dorpels waren sneller weg dan ik had verwacht, die waren bij aankoop nog aanwezig maar begonnen al wat te roesten, en waren nu toch al flink weg. De rest waren eigenlijk kleine dingen, alleen de roest moet goed aangepakt worden.
Eerst even Ite gebeld over de wiellagers, toch handig zo'n hotline voor al je E21 vragen en problemen. Het toeval wil dat Ite net een rood lijk op wielen had gekocht wat compleet uit elkaar ging, met goed onderstel! Dus dat mocht ik er tegen een kleine betaling zo onderuit halen. Dat is natuurlijk top, helemaal omdat ik ook nog eens alle werkzaamheden in de garage van Ite mocht uitvoeren, ik ben een gelukkig man. Het onderstel wat daar onder zat was een combi van Monroe-dempers en H&R-verlagingsveren. Dat zijn dan twee vliegen in een klap, want ik roep al een jaar dat de auto toch maar eens wat verlaagd moet worden, de originele 315-look is schattig maar ook weer niet zo leuk. De dempers en veren lijken allemaal aardig nieuw, en het belangrijkste, de wiellagers waren allevier nog prima. Dus dat is fijn, want zo heb ik een goede smoes om alles in een keer te vervangen.

Het hele feestje heb ik in twee stages gedaan, allemaal tussen het leren voor tentamens door, dus ik moest iets meer m'n dagen vooruit plannen. Eerst een dag demonteren, toen in een halve dag de voorkant gedaan, toen stond ze er toch wel heel schattig bij:

Image

Daarna me nog een dag kwaad gemaakt om de achterkant te doen. Dit begon goed, want ik had de remmerij van linksachter al meerdere malen los gehad. De remmerij van rechtsachter echter niet, dus daar kon ik flink op schelden. Maar uiteindelijk is het toch allemaal redelijk snel gelukt en kon ik gaan genieten van een totaal andere auto:

Image

Nu heb ik even niet zoveel tijd meer, en de APK moet toch wel even worden geregeld. Daarom gaat de garage de brandstoflekkage oplossen en de roest aanpakken. Als het goed is heb ik na morgen weer een verse APK en kan ze daarmee de stalling in. Zo sluiten we dit seizoen toch leuk af.
Oh, en vandaag nog even de kentekenverlichting gefixed, anders word ik daar nog over gebeld morgen :hammer
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11757
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by 323baur »

Hahaha,
Gelukt dus.
Mooi man, en deze maand nog lekker rijden en dan 3maanden wachten..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi man! Lekker weer op naar een nieuw jaar rijden
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11986
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Peter V. »

Goed bezig hoor. Tsja, roest gaat altijd sneller dan je denkt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply