BMW 316 1976

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW 316 1976

Post by Wilmo »

Kom op heren, even niet met oplossingen schieten voor iets van analyse. Bilstein en Eibach gaan niet helpen als het al niet alles is, zie ondergetekende. Eerder in dit topic is dat ook al genoemd.


Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Geen idee wat voor veren eronder zitten. Heb er nog geen teksten op zien staan en de kleur (zwart) geeft ook niet echt hints.
Achter zitten er wel gele bilsteins onder. Voor zijn grijze naamloze gevallen gemonteerd.
Om de hand een beetje op de knip te houden misschien maar eens beginnen met voor bilsteins plaatsen. Dat is sowieso wel een leuke upgrade.
Van daaruit maar weer verder kijken.

Die m315 is toch wel echt te gek zeg. Begrijp je voorkeur voor een rechte daklijn wel, ziet er inderdaad erg fraai uit. Voor mij persoonlijk mag het neusje iets dichter naar de grond toe, zeker icm 13 inch wieltjes eronder.

Ik wordt zo enthousiast van al die mooie wagens hier dat ik de neiging bij het minste of geringste van alles te gaan vervangen. Ene tot toen tellen is qua financiën wel zo slim :)
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW 316 1976

Post by Wilmo »

Ach joh, doe maar rustig aan. Laat volgende week Koos eens in je auto rijden en dan ben je al wijzer. Ik heb me nog nooit wat aangetrokken van wat iedereen er van vind maar ik heb wel enorm veel lol ondertussen. Veren en dempers gaan alleen een grote stap brengen als ze echt kapot zijn en ik dacht dat het alles wel zou oplossen, nee dus.

Maak eerst veel lol, blijf de websites een keer per week eens afspeuren en dan komen de koopjes wel voorbij. Als je het NU nodig hebt, betaal je altijd de hoofdprijs terwijl er heus wel dingen voorbij komen. Als je mij begint te masseren kan het maarzo zijn dat je mijn Eibachs mag overnemen ;)

De beste investering is peut in de tank, want daar kun je lol mee maken.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 316 1976

Post by uwbuurman »

Amen. Eerst een goede diagnose, alle rubbers en kogels nieuw of goed, daarna aanpassen. Niet andersom. Eerstde basis, dan de vervolgstappen.

Kun je een beschrijving van je probleem geven? Wanneer is dat ding uitgelijnd en is dat goed gedaan? Anders zou ik nu vast gaan bellen of Lammert tijd heeft vrijdagmiddag, als je toch al in Fryslân bent.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Hahaha, peut in de tank. Dat is mooi advies :)
Geniet al enorm van de auto, misschien wordt ik een beetje hebberig van al die draadjes die ik hier doorlees. Vind het ook heel leuk om zo her en der wat verbeteringen door te voeren. Mijn bankrekening is het daar trouwens niet mee eens..

De 'problemen' zijn vrij klein. Ik merk dat bij 100+ de auto aan de voorzijde wat zoenerig wordt. De nieuwe draagarmen en nieuwe banden hebben hier al verbetering in gebracht, maar heb het idee dat er nog winst te behalen is. Achter voelt ie prima aan trouwens. Om die reden lijken de schokbrekers mogelijk de oorzaak. Achter gele bilsteins, voor grijze geenidees. Misschien in januari na het salaris daar maar eens een kleine wijziging aanbrengen.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11758
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: BMW 316 1976

Post by 323baur »

Ik heb ook wel eens lopen zoenen met mijn auto, maar daar werd mijn bankrekening helemaal misselijk van.
Serieus:
Ik zou vooral ook blijven bedenken dat het een 40 jaar oude auto is.
Als je nou nog eens in de buurt bent moet je maar eens met de mijne rijden.
Verlaagd, vers onderstel. Dat rijdt strak en fijn, maar het lieve en klassieke is er dan wel een beetje af.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Hahahaha, jij bent wel erg gek op je wagens ;)
De Ysbeer is verleden week weer opgehaald bij Goslinga. De onderkant is prachtig zwart, uit de holle ruimten druipen de laatste restjes dinitrol en hij stinkt lekker. Ook ben ik wat minder angstig voor de winter en vertrouw erop dat ie langer vers blijft.
Het werk is naar volle tevredenheid uitgevoerd, schokbekertjes mooi afgeplakt, uitlaat zit ook niet onder. Ook wat de kosten betreft is het allemaal heel redelijk gebleven. Goede tip van Ite en een aanrader voor iedereen.

Helaas geen tijd om met Koos een bakkie te doen vanwege werk, maar dat gaat er wel een keer van komen :)

Wat de ophanging betreft zet ik de upgrades maar even op een laag pitje. Misschien dat in de loop van het voorjaar de schokbrekers aan de voorzijde nog vervangen worden maar ga eerst maar eens rijden met dat ding. Er zit nu meer dat een euro onderhoud per kilometer in, voor een paar maanden niet erg maar het moet wel leuk blijven.
Wel merkte ik dat met het koude weer het bokken iets prominenter aanwezig leek, hier ga ik binnenkort nog wel even werk van maken.

Ik heb overigens heel veel zin in de 18e mei. Lijkt me tof om dit cluppie eens in het echt te treffen :)
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Tijd een een kleine update mbt de 316.

Op tweede kerstdag op weg naar de schoonfamilie is de gaskabel geknapt. De ANBW heeft het provisorisch gemaakt waardoor ik met een uurtje vertraging toch kon aanschuiven. Wel was het bereik van het gaspedaal enorm verminderd dus de terugweg duurde wat langer.
De oorzaak lag in de klembout (of hoe het ook heet) die aan de gashendel op de carburateur zit. Deze is bij de Weber bijgeleverd maar stond niet helemaal rechts. Ludwig heeft een ander model gemonteerd, nu werkt het weer naar behoren.

Omdat er een nieuwe gaskabel moest komen heb ik meteen maar een bovenliggende stabiel aangeschaft. Ik was niet helemaal tevreden over de wegligging op hogere snelheid maar er leek geen directe oorzaak te zijn. Veren en schokbrekers zijn in orde en het subframe voelde in ieder geval goed. Ook zijn de draagarmen net nieuw, de banden ook en is de boel uitgelijnd. Ik heb de stabi vanochtend vastgeschroefd en meteen wat kilometers gemaakt, het verschil is dusdanig dat het alternatieve plan (alles nieuw! jee!) de prullenbak in kan. Daar ben ik blij mee want dat scheelt weer honderden euro's.
Helaas is bij het montage een van de bouten afgebroken, die had er na 42 jaar kennelijk geen zin meer in. Dus volgende week alsnog naar de garage..

Het bokken zo rond de 60 in z'n drie of 80 in z'n vier begint mij toch wel te hinderen. Het verder oprekken van de sproeier is onverstandig volgens Ludwig (Nu zo rond de 135 geloof ik). Hiermee gaat de auto erg rijk lopen wat niet goed is voor de rest van het blok. Omdat ik toch wel veel N wegen rij (80 in z'n 4) moet er wel wat gebeuren, het verpest het rijplezier. Ik zag bij Irelandengenering een inlaatspruitstuk liggen, bij navraag bleek deze op de M10B16 te passen. Ik laat het nog even bezinken maar mogelijk komen er binnenkort dubbele webers op.

Van de zomer wil ik ook wat met de remmen gaan doen. De rembekrachtiger en hoofdremcilinder zijn toch wel erg roestig en ik heb geen zin in gedoe hiermee. Dat wordt wat preventief onderhoud.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18637
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: BMW 316 1976

Post by uwbuurman »

Lekker bezig blijven in ieder geval. Wat bedoel je met "een bout afgebroken" ? Een van die draadeinden in de veerpoottoren? Dat zit aan je toplager vast, wat de veer aan je veerpoot vastklemt, om de schokdemper. Een toplager mag na 40 jaar wel eens vervangen worden, dat geeft ook wel weer wat verbetering. Overigens raad ik je sterk af 1 te vervangen, zou beide kanten laten doen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Een van die draadeinden in de veerpoottoren?
Klopt inderdaad. En goede tip, ik bestel morgen een setje nieuwe.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW 316 1976

Post by bmw e12 e21 »

Caspar wrote: Fri Jan 18, 2019 10:29 pm
Het bokken zo rond de 60 in z'n drie of 80 in z'n vier begint mij toch wel te hinderen. Het verder oprekken van de sproeier is onverstandig volgens Ludwig (Nu zo rond de 135 geloof ik). Hiermee gaat de auto erg rijk lopen wat niet goed is voor de rest van het blok. Omdat ik toch wel veel N wegen rij (80 in z'n 4) moet er wel wat gebeuren, het verpest het rijplezier. Ik zag bij Irelandengenering een inlaatspruitstuk liggen, bij navraag bleek deze op de M10B16 te passen. Ik laat het nog even bezinken maar mogelijk komen er binnenkort dubbele webers op.
135 is een standaard sproeier waarmee de weber geleverd is. Heeft hij wel met de auto gereden en andere sproeiers gezet?
Elk type motor heeft nl zijn eigen sproeierbezetting nodig.
Hoe weet hij dat hij te rijk draait?
Heeft hij een lambdameter om het mengsel al rijdend te meten?
Een nieuwe carburator die goed afgesteld is met de juiste sproeiers bokt normaal niet.
Hier de sproeierbezetting van die van u denk ik.
https://www.biesheuvel.nl/weber-32-36-dgv-5a-ford.html
Ontsteking werkt goed?
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Ik moet zeggen dat ik niet zeker weet met welke sproeier de set geleverd is. Ik dacht met een 120 en deze is tot twee keer toe opgerekt. Hierna is de carb steeds opnieuw afgesteld met de sonde in de uitlaat. Ik was hierbij en zag veel getallen die mij niets zeiden. De uitleg begreep ik wel maar is ook niet blijven hangen. Ik merk dat het hoogtijd wordt dat ik eens een cursus autotechniek ga volgen :).

Ludwig heeft er verschillende sproeier combinaties op gezet en getest en de beste combinatie gekozen. Alles is op de dyno afgesteld. Daarna heeft hij ook met de auto gereden.
Ik heb de man aan het werk gezien en heb groot vertrouwen in zijn kennis en kunde, en zijn liefde voor het vak.
Het schijnt constant een kwestie te zijn van compromis. De motor loopt stationair en wat hoger prachtig, zo rond de 80 dus wat minder.

Ik heb geen aanleiding om te denken dat er iets met de ontsteking aan de hand is.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29199
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 1976

Post by Jeroen »

Zolang 'ie bokt heb je m.i. reden om -ook- de ontsteking te verdenken. Vacuumlek dat de vervroeging verstoort, vervroeging kaduuk, verkeerde basisafstelling, contactpuntjes, bobine, rotor, verdelerkap, bougiekabels, een deel is wellicht al vervangen maar kan allemaal meespelen. Zolang je niet gaat meten weet je niet wat er gebeurt, dat geldt voor onstekingstiming en voor de samenstelling van de uitlaatgassen. Leuke uitdaging, op zoek naar de oorzaak... :wink:
Regards/groeten, Jeroen
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 184
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Dat klinkt inderdaad als een mooie uitdaging. Helaas ben ik niet echt technisch dus zou dit weer uit moeten besteden. Omdat er dan toch geld uitgegeven wordt zou ik de diagnose overslaan om het uurtarief te drukken en meteen nieuw spul monteren, in dit geval een upgrade naar 123ignition. Voordeel is dat ik dan wel zekerheid heb dat de ontsteking in ieder geval top is. Nadeel zijn de kosten. Ik ga hier eens even over nadenken.

Toen Peter naar de lekkende Solex keek bleek dat de gaskabel heel raar op de carburateur zat, met tie-rips. Later zag Ite dat er verkeerde draagarmen onder zaten. Al met al kloppen er her en der toch dingen niet. Ik merk dat ik hierom geneigd ben om alles wat iet goed is meteen maar te vervangen. Een dure grap maar het haalt wel de onzekerheid weg die hierdoor ontstaan is.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4531
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: BMW 316 1976

Post by bmw e12 e21 »

Dat overweeg ik ook met de 315 Casper, 123 ignition.
De 323i en M535i hebben beide een slpinter nieuwe stroomverdeler(nja, hebben geen 10000km)
En ik vervang gewoon alles dan weet ik dat ik jaren stil ben.
Dat is gewoon mijn eigen keuze, en waarschijnlijk ook niet helemaal nodig. Maar heb dan een gerust gemoed.
Ik heb wel door de jaren heen ´´koopjes´´ gekocht en die gebruik ik dan ook.
Heb je de compressie gemeten? is een kwartiertje werk.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply