BMW 316 1976
Re: BMW 316 1976
Cool! De M315 en mijn 316 gaan motorisch wel wat op elkaar lijken als we zo doorgaan , leuk om ervaringen te delen.
Compressie testen is geen slecht idee, is nog niet gebeurd.
Wel heb ik inmiddels de bekende blauwe rook uit de uitlaat zien komen. Dit was na volle belasting -> gas los -> gas -> blauwe rook. Ik vermoed dat de klepzetelhoedjes ook maar eens vervangen moeten worden. De motor voelt verder erg gezond dus vermoed geen narigheid, maar meten is weten.
Ik heb inmiddels een compressiemeter besteld, goed tip, leuke klus!
Compressie testen is geen slecht idee, is nog niet gebeurd.
Wel heb ik inmiddels de bekende blauwe rook uit de uitlaat zien komen. Dit was na volle belasting -> gas los -> gas -> blauwe rook. Ik vermoed dat de klepzetelhoedjes ook maar eens vervangen moeten worden. De motor voelt verder erg gezond dus vermoed geen narigheid, maar meten is weten.
Ik heb inmiddels een compressiemeter besteld, goed tip, leuke klus!
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 316 1976
Haha, klopt.
Blauwe rook heeft de mijne idd ook weer na enkele 1000km. Ik had enkel de klephoedjes vervangen en niet de klepgeleiders, die ook wat speling hadden...
Omdat ik voor mijn regenhok beetje zuiniger wou zijn. Dat gebeurt me dus geen 2de keer.
in 1x goed nu.
Blauwe rook heeft de mijne idd ook weer na enkele 1000km. Ik had enkel de klephoedjes vervangen en niet de klepgeleiders, die ook wat speling hadden...
Omdat ik voor mijn regenhok beetje zuiniger wou zijn. Dat gebeurt me dus geen 2de keer.
in 1x goed nu.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW 316 1976
Goed dat je het zegt. Ik ben het euvel niet van plan op korte termijn aan te pakken maar zodra het aan de beurt is zal ik ook voor de 'uitgebreide' optie gaan.
Re: BMW 316 1976
Eerste stapjes in de sneeuw, op weg naar de garage om de afgebroken schokbreker montagesnit te vervangen. Na vandaag is dat ook weer in orde.
Dat Chamonix steekt lekker af tegen de sneeuw. Ik vond de kleur al geslaagd maar de liefde blijft groeien
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11766
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: BMW 316 1976
Koos
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 316 1976
Dat dacht ik ook. Zeer mooie e21 type1. Maar ik ben allergisch aan pekel.
Daar rijd zelfs min 315 niet in.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW 316 1976
De onderkant is voor het stallen weer afgespoten, en zit goed in de dinotrol. Ik denk dat het pekelkonijn de winter wel overleefd
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: BMW 316 1976
Vast wel hoor, onze oudjes zijn niet van karton.
Onze E12 wordt elke winter gewoon gebruikt, ook als er pekel gestrooid is. No worries.
Onze E12 wordt elke winter gewoon gebruikt, ook als er pekel gestrooid is. No worries.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 316 1976
Haha klopt, dan komt het goed.
Ze zijn idd niet van karton. Maar zout versneld het roestproces aanzienelijk. En dat wil ik dus niet.
Iedereen moet natuurlijk gewoon zijn ding doen.
Ze zijn idd niet van karton. Maar zout versneld het roestproces aanzienelijk. En dat wil ik dus niet.
Iedereen moet natuurlijk gewoon zijn ding doen.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: BMW 316 1976
Verstandig wel. Ik overweeg ook een pekelbak voor erbij, een wagen waarmee ik niet zo voorzichtig hoef te doen..
Afgelopen vrijdag is de veerpoot rechtsvoor vervangen. Ik had gevraagd om ze beiden te doen maar dt was de monteur niet helemaal duidelijk. Achteraf misschien maar goed ook want:
Bij het optrekken en in mindere mate bij drempels komt er een heel vreemd geluid van rechtsvoor. Ik kan het niet zo goed beschrijven maar het klinkt als een diep gerasp. Alsof er een bout losgetrokken wordt ofzo.
Met rijden merk ik er helemaal niks van maar het geluid is heel aanwezig en klinkt echt niet goed.
Net thuis eens gekeken naar de oude en de nieuwe veerpoot:
Links is nieuw, rechts is oud (zie ook de afgebroken moer)
Er zit duidelijk verschil in, vooral de rubber bovenkant wijkt nogal af. Kan dit de oorzaak van het gekraak/gerasp zijn?
Het zijn de goede OEM nummers, ik sta paf.
Afgelopen vrijdag is de veerpoot rechtsvoor vervangen. Ik had gevraagd om ze beiden te doen maar dt was de monteur niet helemaal duidelijk. Achteraf misschien maar goed ook want:
Bij het optrekken en in mindere mate bij drempels komt er een heel vreemd geluid van rechtsvoor. Ik kan het niet zo goed beschrijven maar het klinkt als een diep gerasp. Alsof er een bout losgetrokken wordt ofzo.
Met rijden merk ik er helemaal niks van maar het geluid is heel aanwezig en klinkt echt niet goed.
Net thuis eens gekeken naar de oude en de nieuwe veerpoot:
Links is nieuw, rechts is oud (zie ook de afgebroken moer)
Er zit duidelijk verschil in, vooral de rubber bovenkant wijkt nogal af. Kan dit de oorzaak van het gekraak/gerasp zijn?
Het zijn de goede OEM nummers, ik sta paf.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: BMW 316 1976
Raar geluidje idd. Niks wat raakt ergens bij de schijven of zo?
Het hoogte verschil in veerpootlagers kan het niet zijn.
Bij de rechtse is gewoon ´´doorgehangen´´ door het gewicht met de jaren.
Nu staat hij wss ietje hoger op zen pootjes.
Wat scheelt er met de toerenteller trouwens?
Het hoogte verschil in veerpootlagers kan het niet zijn.
Bij de rechtse is gewoon ´´doorgehangen´´ door het gewicht met de jaren.
Nu staat hij wss ietje hoger op zen pootjes.
Wat scheelt er met de toerenteller trouwens?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm