Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Smartie »

Was heerlijk rustig zaterdag en zondag, lkkr getoerd!


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Drie auto's bekeken, waarover later meer. Wel super aardig dat deze anders zo feestelijke dag toch nog een feestelijk tintje heeft gekregen door een cluppie motoragenten, dat aan een recht stuk van de A12 met laserguns de veiligheid ging staan te bewaken. Wat bezielt dat soort Gestapo mongolen om zo'n dag en zo'n plek uit te zoeken? Gelukkig was Flitsmeister ze voor en konden we ongeschonden door, maar man o man wat moet je toch een trieste, herzenloze en gefrustreerde geest zijn om zoiets te gaan doen. Waarvan akte. e_geek
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Na 3 dagen ploeteren aan de e91 was het gister en vandaag lekker een beetje hardlopen en in de tuin bij het water zitten. Gister mooi rondje gelopen, 18,5 km, vandaag met mijn dochter van 8, die naar 5km toe traint. Dat doet ze echt heel mooi en goed. Trotse pappa hier.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Kleine meisjes worden groot, gaaf Koos! Voor je 't weet mot ze ook een buemwu.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Hahaha, ik rij al een paar jaar in haar cabrio...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1144
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Smartie »

Bezig geweest met de achteras rubbers.
1 was zo verrot dat een stanleymes en een hamer genoeg waren...nummer twee met een draad zaag er voor de helft uit en de rest met een mes en hamer.
Deze kwamen van een sloop auto, ben benieuwd hoe slecht de rubbers onder mijn auto zijn. (-:
Strong flex lag nog op voorraad dus netjes maken en erin persen. Dat zal nog even duren.

Klinkt als een leuke dag, Jeroen en Ite
Zag de mooie oude 6-serie, nette auto.

@Koos, goed geregeld.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

De 323 Baur is dit seizoen pas 1x buiten geweest voor een ritje, binnenkort de auto maar eens naar huis halen, moet nog een ander diff onder en ik moet nodig eens wat met radio's doen. Hoewel ik 'm bijna niet aan heb wil ik wel de mooie Bavaria/Becker radio handhaven (zie foto), alleen omdat de aan/uit schakelaar defect is (bekend euvel bij deze Beckers) gaat ook de automatische aansturing van de nog in te bouwen elektrieke antennee niet werken. Ofwel, eerst een goede Becker samenstellen, dan kan de ombouw van de antenne ook in één keer goed.

Image

Gelukkig houden auto's je wel altijd bezig. Zaterdag waren we met de Mini op pad, en 's avonds op de terugweg gingen ineens de dimlichten uit. Op de stadslichten naar huis gereden en gisteren aan het zoeken geweest. Uiteindelijk bleek alles best okee te zijn, alleen de schakelaar uitgefikt waar ik eerder een defecte zekering of relais verwachtte. Blijkt een Mini euvel te zijn dus maar gelijk 2 lichtschakelaars besteld haha. Het is zo'n bekend euvel (met mogelijk sluiting tot gevolg) dat er zelfs reparatiesetjes voor de kabelboom zijn haha. Zo ernstig was het ditmaal gelukkig niet.

De 650i wilde ik voorzien van OEM gordelgeleiders om schade aan de bekleding te voorkomen, de gordelklikkers zitten steeds klem tussen de stoel en deurbekleding. Maar da's niet even hoofdsteun eruit trekken, erop schuiven en klaar. Hoewel de hoofdsteunen niet elektrisch bediend zijn (itt de comfortstoelen in de E60) zijn het wel actieve hoofdsteunen, dus er hangt wel elektra aan. Dus achterkant van de stoel eraf, elektra los en dan pas kan de hoofdsteun eraf, dus je bent wel weer even aan het rommelen, maar ach, je bent van de straat haha.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Lekker aan het tweaken!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wilmo »

Jeroen wrote: Mon May 11, 2020 10:02 am De 323 Baur is dit seizoen pas 1x buiten geweest voor een ritje, binnenkort de auto maar eens naar huis halen, moet nog een ander diff onder...
Alweer een ander diff Jeroen? Jij wisselt vaker van diff dan ik van ehh, sokken?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Hahaha yep, diff op laten bouwen met een gebruikte 3.64 pignon en kroonwiel, en na iets van 2 jaar toch slijtage aan dat pignon en kroonwiel. Hardeman stelt nu voor om een nieuwe en versterkte set pignon en kroonwiel te gebruiken om 'm opnieuw op te bouwen, dat ga ik ws wel doen. Ondertussen lag er nog een ander 3.64 sper op de plank dus die gaat er voorlopig even onder, eens kijken hoe lang die het volhoudt.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wilmo »

Bizar. Want het is nou niet dat jij mijn kilometers rijdt... Of het koppel en vermogen van een Koos. Hopen dat het straks beter is!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18638
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Wilmo wrote: Tue May 12, 2020 6:54 pm Bizar. Want het is nou niet dat jij mijn kilometers rijdt... Of het koppel en vermogen van een Koos. Hopen dat het straks beter is!
Dus als jij de omstandigheden en de technische zaken uitsluit, wat is dan de variabele, waar het aan moet liggen, Jan Willem???
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1917
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wilmo »

Als ik de wijsneus uit mag hangen... Dat deed ik al natuurlijk maar dan zou ik aan montage denken. Ik weet niet van hoeveel verschillende behuizingen er sprake is maar geometrisch in het huis zou er iets niet kunnen kloppen. Een gebruikt kroonwiel en pignon zijn in principe op elkaar ingelopen dus dat mag niet zomaar slijten. E21-lsd’s zijn nou niet meteen tegen een miljoen pk opgewassen maar dat heeft niets met de ingaande delen te maken.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Hahaha ach de gebruiker zal ook wel een duit in het zakje doen. Maar eerst hadden we natuurlijk, de basis van het sper dat er nu onder zit, een 3.64 sper met een crappy Hongaarse revisie die dus over moest. Omdat pignon en kroonwiel om tot de gewenste 3.64 verhouding te komen best schaars waren, is een gebruikte set (vriendelijk gedoneerd door Gerrit) beoordeeld en gebruikt. Dat is dus even goed gegaan, maar ik kan mij voorstellen dat je 'm evengoed opvreet als de montage net niet spot-on is. Dat werk is door Brunekreef Performance gedaan, maar ondertussen heb ik contact gehad met Hardeman die tegenwoordig een versterkte set nieuw kunnen leveren, daar gaat het diff nu maar heen denk ik, dan doen we het eindelijk een keer helemaal goed en nieuw.

In de tussentijd hebben we nog een 3.64 sper op de plank kunnen leggen, deze zou gereviseerd zijn maar dat moet ik eerst nog zien. Maar die kan er voorlopig wel even onder, zo nodig hebben we ook nog wel een 3.45 liggen. Maar de overstap van 3.45 naar 3.64 is wel heel erg bevallen dus dat blijft hoe dan ook het uiteindelijke doel.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29200
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Vandaag wat bezig geweest met de auto's van het meisje. Mini loopt af en toe niet lekker op 4 poten. Bougies, rotor en verdelerkap zijn vers maar bougiekabelset is oud. Da's nou het leuke van een massaproduct, een Bosch bougiekabelset kost maar liefst 13,95 inclusief BTW hahaha! Die maar even besteld, als dat niet helpt gaan we maar eens compressie meten.

Mini verder okee dus door met de compact. Dat is eigenlijk altijd al een behoorlijk probleemloos autootje geweest met als gevolg dat die auto erg weinig aandacht krijgt. Deze motoren gaan volgens mij doorgaans best hard door hun waterpompen heen maar deze is nog prima. Wel loopt de motor nèt niet helemaal perfect rond. Graven in de historie leert dat de bougies er al 9 jaar en 75.000 km in zitten dus die gaan we ook maar bestellen. Omdat de bobines nergens in de onderhoudshistorie zijn terug te vinden en wij ze iig nooit hebben vervangen pakken we die ook maar gelijk mee.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply