BMW 316 1976

Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2154
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Optie 3, dat is wel duidelijk


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 1976

Post by Jeroen »

Leuk, maar je moet wel even testen of 14" staal wel goed rond gaat op zowel de voor- als achterkant van een E21. Omdat de E30 ET veel hoger is heb je kans dat een spoorkogel of remklauw in de weg zit. Ik weet iig dat E30 staal niet gaat op een E21 met schijfremmen achter maar dat heb jij niet. Dus even goed testen voordat je geld uitgeeft aan rubber en er dan achter komt dat 't niet past, of je moet aan de spacers willen. En geen E30 spec banden nemen, die zijn te hoog.
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 127
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Daar zeg je wat. Kwam wat plaatjes tegen van E30 velgen op een 02, ging er daarom vanuit dat het wel zou passen. Maar geen rekening mee gehouden.

De verhoogde ET waarde lijkt mij wel op te lossen met een setje spoorverbreders. Daarmee lijkt het grootste probleem wel opgelost.
Dacht qua banden aan het volgende:

NU: 165/80 R13
Straks 175/70 R14

Hoogte en omtrek neemt dat met iets meer dan 1% toe, leek mij geen probleem. Ga voor de zekerheid wel even langs de lokale bandenboer voor advies.
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 127
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

De afgelopen maanden iets minder met de BMW bezig geweest vanwege afstuderen en de komst van mijn afstudeercadeau:

Image
CB550 super sport, ook uit 1976!

Daarbij is het velgen en bandenproject even on-hold gegaan omdat ik een nieuw probleem ben tegengekomen dat mogelijk het budget voor dit jaar gaat opeten. Na het voltanken parkeerde ik de BMW zoals gebruikelijk in de garagebox (1km rijden ongeveer). Toen ik later bij de box terugkwam rook het nogal sterk naar benzine. En ja hoor, onder de auto lag een plasje benzine en er druppelde ook nog wat vanaf de achteras op de grond. Een lekke tank, hopelijk is het iets de vulslang ofzo. Direct 10 liter eruit gereden en sindsdien enkel halfvol getankt, dat bleek een geschikte pleister op de wond wat mij doet vermoeden dat het euvel zich aan de bovenkant bevindt.

Komende week gaat hij naar de garage voor een APK/beurt en dan wordt er meteen naar de tank gekeken, ik hoop dat het meevalt en dat het lek zich inderdaad bij de aanhechting bevindt. Een vervangende 50 liter tank heb ik na wat uurtjes online speuren nog niet gevonden, de gouden tip is welkom, evenals adresjes waar ze benzinetanks opknappen.

Een tweede reden waarom ik de velgen nog niet vervangen heb ik een soort algemene ontevredenheid over de wegligging. Ik heb laatst een stukje in het beest van Ite gereden en die ligt echt veel vaster op de weg. Vooral boven de 100/110 wordt mijn exemplaar nogal zoekerig aan de voorzijde, bij 130 trilt het stuur uit je handen. Mogelijk een kwestie van uitlijnen, maar heb ook het sterke vermoeden dat de rubber van de ophanging niet 100% zijn. Een kleine twee jaar geleden zijn er nieuwe draagarmen aan de voorzijde gemonteerd met W&N rubbers. Ik lees daar niet al te beste verhalen over dus voor peace-of-mind vind het lekker om de boel nu echt goed aan te pakken, daarna is het tijd voor the looks. Om te beginnen is vandaag deze set rubbers van strongflex binnengekomen (ik heb de 'milde' variant qua hardheid gekozen):

Image

Het plan is om in eerste instantie de rubber aan de voorzijde te vervangen aangezien achter nog prima aanvoelt. Afhankelijk van de totale kosten blijven voorlopig of de BBSen eronder en wordt ie enkel uitgelijnd. Mocht het allemaal erg meevallen ben ik van plan de 14 inch E30 velgen te poedercoaten en te monteren en gaan de rubbers achter ook verwisseld worden.

Oh, en door de opmerking van BertjeConti overweg ik die vintage rallyestijl wat verder door te trekken. Mogelijk komt er ook een matzwart wrapje over de motorkap, die kleurcombi is te gek!

Image

Image


Hoop volgende week wat meer nieuws te hebben!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2154
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Ben benieuwd wat het allemaal gaat worden.

Wist je trouwens dat zo'n zwarte motorkap ook een doel heeft.

Het verbetert het zicht, doordat hinderlijke reflexies van een blinkende motorkap geëlimineerd worden.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 127
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Ik dacht al zoiets ja! Ik kon mij (vooral bij die Dakar Range Rover) al niet voorstellen dat de extra hitte die het zwart opneemt functioneel was. Logische verklaring wel, thanks voor de info!

Voel wel lekkere vibes bij die rallye-look plannen en hoop dat het dit jaar nog lukt. Wil dit najaar eindelijk eens met de 316 de grens over richting Frankrijk of de Duitse Alpen en zou tof zijn als ie dan the look heeft. Technische issues hebben uiteraard wel voorrang :)
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2154
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Leuk hoor, in de bergen heb je ineens een heel andere bmw onder je reet zitten dan hier op het vlakke. Tenminste dat is mijn ervaring.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 127
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Nou, hij is eindelijk goedgekeurd. Koplampen vervangen bleek nog een ding te zijn maar het is gelukt. Ook de benzinetank is weer lekvrij. Leek even een lekke tank te zijn, maar gelukkig bleek de oorzaak toch bij de leidingen te liggen. Alles vervangen en probleem is weg. Ruikt ook lekkerder in de auto nu..

Morgen breng ik een bezoek aan de bandenboer want het trillen bij 100+ is er nog steeds, en het varieert qua intensiteit wat gek is. Soms wel, soms niet, soms een beetje. Vaag.
Zal met balanceren en uitlijnen wel op te lossen zijn. Maar een snelle inventarisatie blijkt dat dat best kan oplopen qua kosten. Misschien dat ik toch het E30 staal eronder zet. Poedercoaten is wel een dure grap dus laat het even afhangen van de offerte van de banden. Morgen meer!
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2154
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Ik heb hele goede ervaringen met knikkerbus lak op velgen (wel altijd aluminium).

Trillen zal aan onbalans in de wielen liggen, niet de uitlijning.
Als twee wielen onbalans hebben, dan kan het best zo zijn dat ze elkaar soms tegen werken en dan weer versterken, dat verklaart je observatie van soms wel en soms niet trillen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2154
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Fijn dat je weer 2 jaar apk hebt!!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 127
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Goed punt, de velgen die ik bij Ite heb opgepikt zijn ook best aardig geworden. En het scheelt een hele hoop geld.. Leuk projectje voor de komende weekenden :)

Vandaag even bij de bandenspecialist geweest. De wielen voor zijn gebalanceerd, lijkt wel iets op te lossen maar bij 100+ voel ik nog steeds trillingen in het stuur. De monteur constateerde wel wat speling in de wiellagers dus die moet even afgesteld, hoop dat dat wat oplost..

Men, wat zijn die e21s toch beauties

Image

Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 26898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: BMW 316 1976

Post by Jeroen »

Staat 'm goed! Lagers afstellen en kijken voor speling in de voorwielophanging (fusee, draagarmrubber, stabirubber, spoorstang, stuurhuis)
Regards/groeten, Jeroen

Also see our E21 Facebook Group!
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1520
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: BMW 316 1976

Post by Wilmo »

Ja, gisteren op de terugweg dacht ik nog aan die lagers.

En als je begint met rubbers te vervangen... gelijk maar naar PU. De rubbers van nu zijn niet te vergelijken met de rubbers van toen. Ook niet qua prijs.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 2154
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: BMW 316 1976

Post by BertjeConti »

Wat ook nog kan is onbalans doordat het naafgat in de velg te groot is, waardoor het wiel niet zuiver centreert op de naaf, last van gehad met mijn E39 velgen op de E12, was maar een half milimetertje maar toch.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
Posts: 127
Joined: Mon Sep 17, 2018 7:14 pm
My E21(s): 1976 316

Re: BMW 316 1976

Post by Caspar »

Fijne tips mannen, top!

Afgelopen maand zijn er voor al wat rubber vervangen voor strongflex spul. Heb die hele set besteld en meegegeven maar niet alles is gemonteerd zag ik, twee zakjes lagen nog achterin. Toen ik vanochtend onder de auto keek zag ik wel rode strongflex ''rubbers' bij de stabilisatorstang en de draagarm dus die zijn vervangen. Merk dat verschil ook wel moet ik zeggen, hij ligt wat strakker in de bocht en een nare 'bonk' bij scherp insturen is verleden tijd :).

Naafgat had de monteur het inderdaad ook over! Hij heeft dat bekeken en dat leek allemaal wel oke.

Ga eerst maar eens uitzoeken welke rubbers overgeslagen zijn. Daar mogen ze alsnog mee aan de slag, en dan laat ik meteen de wiellager afstellen en zoeken naar speling. Is dat afstellen van een lager trouwens een routineklus of meer specialistisch werk?
Post Reply