E21 318i (ITB)
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
effe over je wideband, deze heeft toch een bepaalde "opwarmtijd" die altijd hetzelfde is? bij mij in ieder geval wel. Daarom heb ik de MS zo ingesteld dat hij pas na 20 seconden na start in closed-loop mag gaan (EGO delay after starts (s))
Daarnaast zou je de "controller authority" kunnen beperken, dit is het maximale percentage dat de EGO control mag bijregelen, heb ik op 15% staan, daarmee voorkom je een extreem rijk of arm bij defecte of niet goed werkende Wideband.
Daarnaast zou je de "controller authority" kunnen beperken, dit is het maximale percentage dat de EGO control mag bijregelen, heb ik op 15% staan, daarmee voorkom je een extreem rijk of arm bij defecte of niet goed werkende Wideband.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Soms komt die gewoon niet in en blijft het knipperen. Die tijd staat dus op 90s bij mij. De authority is ook redelijk beperkt vanwege die reden.
Koude start gaat altijd goed. Maar bijvoorbeeld na een tankbeurt, dan komt die er niet in. Dus daarom iets met een spanningsregelaar en in elk geval de arduino.
Koude start gaat altijd goed. Maar bijvoorbeeld na een tankbeurt, dan komt die er niet in. Dus daarom iets met een spanningsregelaar en in elk geval de arduino.
Re: E21 318i (ITB)
Inmiddels een stuk verder met het testen op de tafel. Ik denk dat ik de oude injectoren nog even op de tafel ga leggen om te kijken of de eerste en de tweede bank inderdaad afwisselen. Tot nu toe heb ik alle vier de injectoren tegelijk en niet gesynchroniseerd met de stand van de motor later vuren. Dat wil ik nu wel proberen.
Dan is er de stationairloop die altijd wat prut was sinds ik de gaskleppen heb. Ooit had ik zo'n Bosch klepje met van die 18mm buizen en daar hikte ik tegenaan omdat ik dat niet netjes zou krijgen. Gisteren vond ik een klep van bijvoorbeeld de E46 318 die ik een stuk mooier kan maken. Die heeft wel drie draden, dus daar moet ik wel even naar kijken hoe dat gaat.
De krukassensor was altijd inclusief de draad en na de stilstand in Beieren had ik daar geen zin meer in. Daarom zijn nu van Cherry/ZF sec een sensor onderweg. Mocht ik dan ooit weer problemen hebben dan is het stekkertje los, schroefje los en sensor wisselen.
Startmotor ga ik bij W&N gereviseerd bestellen. Dynamo weet ik nog even niet, ik zag dat ik de beugel van de E30 dynamo heb liggen, alleen de tandkrans was wel wat verbouwd. Ik weet nog even niet wat ik met de rubbers/bussen wil. Hardemann heeft geen zin om te ondersteunen bij de geleverde prut die na een jaar alweer kapot is.
Het komt weer dichterbij!
Dan is er de stationairloop die altijd wat prut was sinds ik de gaskleppen heb. Ooit had ik zo'n Bosch klepje met van die 18mm buizen en daar hikte ik tegenaan omdat ik dat niet netjes zou krijgen. Gisteren vond ik een klep van bijvoorbeeld de E46 318 die ik een stuk mooier kan maken. Die heeft wel drie draden, dus daar moet ik wel even naar kijken hoe dat gaat.
De krukassensor was altijd inclusief de draad en na de stilstand in Beieren had ik daar geen zin meer in. Daarom zijn nu van Cherry/ZF sec een sensor onderweg. Mocht ik dan ooit weer problemen hebben dan is het stekkertje los, schroefje los en sensor wisselen.
Startmotor ga ik bij W&N gereviseerd bestellen. Dynamo weet ik nog even niet, ik zag dat ik de beugel van de E30 dynamo heb liggen, alleen de tandkrans was wel wat verbouwd. Ik weet nog even niet wat ik met de rubbers/bussen wil. Hardemann heeft geen zin om te ondersteunen bij de geleverde prut die na een jaar alweer kapot is.
Het komt weer dichterbij!
Re: E21 318i (ITB)
Ik heb mezelf weer ernstig in de nesten gewerkt natuurlijk door die stationairregelklep met drie pinnetjes te bestellen. Maar nu zal het verdorie werken ook. Het wordt een beetje een technisch verhaal, doe ik anders nooit natuurlijk.
Eentje met twee draden had ik al eens werkend, maar vanwege grote slangen mechanisch niet helemaal lekker, en ook elektrisch beetje matig. Die met twee draden werkt met een motor die tegen een weer inwerkt. Dus mijn hart was vervuld met vreugd toen ik deze zag:
Een heuse echte uit een BMW E46 318i. Toch nog een beetje matching numbers zeg maar.
Maar. Dus. Drie draden en dat werkt natuurlijk allemaal weer niet met de computert die ik gebruik. De ene stelde voor om een lompe weerstand te gebruiken en de ander moest zelf wat solderen. Bij deze driepolige duwt een motor en trekt de ander. De ene pin heeft het signaal van mijn computer nodig en de ander precies het tegenovergestelde.
Ik bestel die klep, begin te klooien en dan breekt de pleuris uit. Het ding werd meteen al gloeiend heet, maargoed, ik ben een prutser, dus ik zal het probleem wel zijn. Drie manieren geprobeerd, dus dan toch maar dat printje regelen.
Gloeiende, gloeiende. Weer een weekend verder, onderdeeltjes besteld, in elkaar solderen, even snel zoeken hoe de pinnetjes van de transistor zijn:
Vol verwachting... Werkt het natuurlijk niet. Zoek je nog een keer. Vind je deze:
Zit die emitter nou links of rechts. Fijn, dat internet dat altijd gelijk heeft Ik heb hier echt de ballen verstand van, zit op het randje van m'n kennis. Maar zodra ik ergens stroom op zet, begint die klep te koken. Dus na drie weekenden ben ik er klaar mee en is de klep de grote verdachte. Ik heb nu een Bosch sloopklep uit Lettouwenland besteld en ben ik heel benieuwd of mijn soldeerkunstwerkje werkt of niet.
Hier ga ik er overigens van uit dat de halfronde transistor nog verkeerdom zit.
Eentje met twee draden had ik al eens werkend, maar vanwege grote slangen mechanisch niet helemaal lekker, en ook elektrisch beetje matig. Die met twee draden werkt met een motor die tegen een weer inwerkt. Dus mijn hart was vervuld met vreugd toen ik deze zag:
Een heuse echte uit een BMW E46 318i. Toch nog een beetje matching numbers zeg maar.
Maar. Dus. Drie draden en dat werkt natuurlijk allemaal weer niet met de computert die ik gebruik. De ene stelde voor om een lompe weerstand te gebruiken en de ander moest zelf wat solderen. Bij deze driepolige duwt een motor en trekt de ander. De ene pin heeft het signaal van mijn computer nodig en de ander precies het tegenovergestelde.
Ik bestel die klep, begin te klooien en dan breekt de pleuris uit. Het ding werd meteen al gloeiend heet, maargoed, ik ben een prutser, dus ik zal het probleem wel zijn. Drie manieren geprobeerd, dus dan toch maar dat printje regelen.
Gloeiende, gloeiende. Weer een weekend verder, onderdeeltjes besteld, in elkaar solderen, even snel zoeken hoe de pinnetjes van de transistor zijn:
Vol verwachting... Werkt het natuurlijk niet. Zoek je nog een keer. Vind je deze:
Zit die emitter nou links of rechts. Fijn, dat internet dat altijd gelijk heeft Ik heb hier echt de ballen verstand van, zit op het randje van m'n kennis. Maar zodra ik ergens stroom op zet, begint die klep te koken. Dus na drie weekenden ben ik er klaar mee en is de klep de grote verdachte. Ik heb nu een Bosch sloopklep uit Lettouwenland besteld en ben ik heel benieuwd of mijn soldeerkunstwerkje werkt of niet.
Hier ga ik er overigens van uit dat de halfronde transistor nog verkeerdom zit.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Lekker prutsen dus, tsja electronica is toch een vak apart dat blijkt.
Die schakeling met de TIP120's komt mij een beetje vreemd over, ik heb natuurlijk ook zo'n klepje in de E12, die wordt aangestuurt met mosfets, voordeel is dat die veel beter schakelen, transistoren zijn daar eigenlijk niet geschikt voor.
Ik kan je mijn variant wel doen toekomen, 100% bulletproof.
Overigens worden die luchtschuiven wel een beetje warm hoor, na 10 minuten zoemen zijn ze wel een graadje of 40.
Die schakeling met de TIP120's komt mij een beetje vreemd over, ik heb natuurlijk ook zo'n klepje in de E12, die wordt aangestuurt met mosfets, voordeel is dat die veel beter schakelen, transistoren zijn daar eigenlijk niet geschikt voor.
Ik kan je mijn variant wel doen toekomen, 100% bulletproof.
Overigens worden die luchtschuiven wel een beetje warm hoor, na 10 minuten zoemen zijn ze wel een graadje of 40.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Ooo! Dat zou mooi zijn! Jij stuurt jouw print ook aan met een enkele draad?
Deze wordt binnen een minuut zo heet dat je je vinger brand.
Deze wordt binnen een minuut zo heet dat je je vinger brand.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Ik vrees dat die E46 381 iac een andere aansturing nodig heeft, en dus niet zoals je voorbeelden van je lexus toyota dingen, anders heb ik er geen verklaring voor dat i loeiheet wordt.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Er is een Bosch tweedehandsje onderweg om een fout in de IAC uit te sluiten danwel te bevestigen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Ander dingetje is dat jij je schakeling aan sluit op de aic uitgang op de microsquirt waar een mosfet in zit die naar gnd schakelt, in mijn geval sturing direc uit de microprocessor, mijn schakeling werkt dus op 5V aansturing en dat komt niet uit je microsquirt. Er zal dus iets aangepast moeten worden.
De schakeling die je van diy autotune hebt zou wel moeten werken hoor.
De schakeling die je van diy autotune hebt zou wel moeten werken hoor.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
In het schema ziet het er zo uit voor de klep die ik wil gebruiken:
Dit is voor zo'n T-vormige waar het schema sowieso voor moet werken:
Pukkerdepuk. Dat is dus toch anders.
Dit is voor zo'n T-vormige waar het schema sowieso voor moet werken:
Pukkerdepuk. Dat is dus toch anders.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3014
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Yup, ik denk dat die iac klep voor de m44 1 spoel heeft voor aansturing en een 2e voor terugkoppeling van de stand
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Het gaat mijn pet mega te boven, maar Guido kan jou mss verder helpen. Die is goed bekend met dit soort electronica.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 318i (ITB)
Ondertussen bij een vers gereviseerde cardanas...
Ook bij de profs moet je er dus op aandringen dat ze de seals er even afhalen en er vet in doen. Dit is geen porum natuurlijk.
Inmiddels zit het vol met vet. En ik peur straks bij het monteren een laag vet tussen de twee ringen waar het zootje in opgesloten zit. Er zal nooit weer een drup water bij dat lager in de buurt komen.
Ook bij de profs moet je er dus op aandringen dat ze de seals er even afhalen en er vet in doen. Dit is geen porum natuurlijk.
Inmiddels zit het vol met vet. En ik peur straks bij het monteren een laag vet tussen de twee ringen waar het zootje in opgesloten zit. Er zal nooit weer een drup water bij dat lager in de buurt komen.