olie motor, versnellingsbak en diff.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
olie motor, versnellingsbak en diff.
Actueel totaaloverzicht/advies smeermiddelen
Motorolie
Houd bij een redelijk fris cq normaal gebruikt blok standaard specs aan, een goede 10W40 of 15W40 is dan doorgaans al prima. Veeleisende gebruikers of na een verse volledige revisie kunnen heel goed Mobil Extended Life / Motorsport Formula gebruiken vanwege een hoger ZDDP gehalte (leuk om op te zoeken hier op het forum of op Google) welke een betere bescherming biedt voor motoren met een conventionele kleppentrein. In meer bedaagde motorblokken, hogere km standen of bij een hoger olieverbruik kun je stapsgewijs wat hoger gaan. Bij sportief gebruik is bijv Mobil1 EL 10W-60 erg goed, nog dikker: een goede 20W-50 zoals van MPM of Miller's.
Bakolie
Handgeschakelde versnellingsbakken:
Standaard: SAE80, 75W90, 80W90
Heel goed: Castrol Syntrans B 75 W
Automatische versnellingsbakken:
ATF D2 systeem Dexron
Diffolie
Standaard: SAE90
Heel goed: Castrol Syntrax 75W-90
Sperdifferentieel (lamellensper) VEREIST speciale olie! Advies: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 (voorheen SAF-XJ)
Stuurbekrachtiging
ATF D2 systeem Dexron
Remvloeistof
Standaard: DOT4 (geen lagere spec gebruiken!)
Verbeterd/beter temperatuurbestendig: DOT5.1 (géén 5.0!!!!)
Oorspronkelijk bericht:
Ik heb een vraagbaak voor de e21 waarin staat dat de versnellingsbak SAE80 en het diff SAE90 moet hebben.
Nu hebben ze me in de onderdelenzaak 80W90 voor versnellingsbak en diff. geadviseerd.
Wat denken jullie hiervan? Of wat gebruiken jullie?
Als inloop olie voor de motor heb ik in de LIDL 15w40 gekocht(1ste 500km). Daarna krijgt de motor MOTUL 15w50.
Motorolie
Houd bij een redelijk fris cq normaal gebruikt blok standaard specs aan, een goede 10W40 of 15W40 is dan doorgaans al prima. Veeleisende gebruikers of na een verse volledige revisie kunnen heel goed Mobil Extended Life / Motorsport Formula gebruiken vanwege een hoger ZDDP gehalte (leuk om op te zoeken hier op het forum of op Google) welke een betere bescherming biedt voor motoren met een conventionele kleppentrein. In meer bedaagde motorblokken, hogere km standen of bij een hoger olieverbruik kun je stapsgewijs wat hoger gaan. Bij sportief gebruik is bijv Mobil1 EL 10W-60 erg goed, nog dikker: een goede 20W-50 zoals van MPM of Miller's.
Bakolie
Handgeschakelde versnellingsbakken:
Standaard: SAE80, 75W90, 80W90
Heel goed: Castrol Syntrans B 75 W
Automatische versnellingsbakken:
ATF D2 systeem Dexron
Diffolie
Standaard: SAE90
Heel goed: Castrol Syntrax 75W-90
Sperdifferentieel (lamellensper) VEREIST speciale olie! Advies: Castrol Syntrax Limited Slip 75W-140 (voorheen SAF-XJ)
Stuurbekrachtiging
ATF D2 systeem Dexron
Remvloeistof
Standaard: DOT4 (geen lagere spec gebruiken!)
Verbeterd/beter temperatuurbestendig: DOT5.1 (géén 5.0!!!!)
Oorspronkelijk bericht:
Ik heb een vraagbaak voor de e21 waarin staat dat de versnellingsbak SAE80 en het diff SAE90 moet hebben.
Nu hebben ze me in de onderdelenzaak 80W90 voor versnellingsbak en diff. geadviseerd.
Wat denken jullie hiervan? Of wat gebruiken jullie?
Als inloop olie voor de motor heb ik in de LIDL 15w40 gekocht(1ste 500km). Daarna krijgt de motor MOTUL 15w50.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2406
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2008 BMW E91 320dA in Monacoblau
2009 BMW E60 523iA in Sapphireschwarz
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29321
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Yep maar dat behoeft wat modernisering denk ik, dat is op basis van de toenmalig beschikbare smeermiddelen.
Met motorolie kun je veel kanten op, ik zou op een fris blok echter niet te dik gaan, een goede 10W40 of 15W40 is dan doorgaans al prima, dikker liever in meer bedaagde motorblokken. Ik ben zelf nogal Castrol adept en heb in de 323i Magnatec 10W40 hoewel ik mogelijk over ga op een olie à la Mobil Extended Life die vanwege een hoger ZDDP gehalte (leuk om op te zoeken hier op het forum of op Google) een betere bescherming biedt voor motoren met een conventionele kleppentrein.
Qua bakolie bijvoorbeeld:
http://www.castrol.com/nl_nl/netherland ... b-75w.html
Diffolie:
http://www.castrol.com/nl_nl/netherland ... 5w-90.html
Met motorolie kun je veel kanten op, ik zou op een fris blok echter niet te dik gaan, een goede 10W40 of 15W40 is dan doorgaans al prima, dikker liever in meer bedaagde motorblokken. Ik ben zelf nogal Castrol adept en heb in de 323i Magnatec 10W40 hoewel ik mogelijk over ga op een olie à la Mobil Extended Life die vanwege een hoger ZDDP gehalte (leuk om op te zoeken hier op het forum of op Google) een betere bescherming biedt voor motoren met een conventionele kleppentrein.
Qua bakolie bijvoorbeeld:
http://www.castrol.com/nl_nl/netherland ... b-75w.html
Diffolie:
http://www.castrol.com/nl_nl/netherland ... 5w-90.html
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Ik heb bij mijn auto alles van Kroon olie. De motor inderdaad op 15W40.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Bedankt voor de info. Oeps, heb deze topic perongeluk bij de belangrijkste topics gezet.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29321
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Dat zag ik maar misschien is dat nog niet helemaal verkeerd dus ik zal je maar niet in de ban doen haha
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29321
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Grmbl ik wilde eigenlijk komende zaterdag even een vers sperretje onder de Bauert gooien. Hans z'n Syntrax is echter op, Brezan heeft ook niks, iemand bij mij in de buurt nog wat? Zal Brezan morgen ook even vragen of ze het enige redelijke alternatief dat ik kan bedenken misschien wèl hebben, KROON Gearlube Racing 75W-140.
Zelf adviseert Brezan Champion 75W140 Limited Slip GL 5 en die hebben ze iig in huis, maar tsja dat ken ik helegaar niet
Zowel Kroon als Champion hebben BMW MSP/A (Motorsport) vrijgave, maar ja wat kan ik daarmee. Dat is voor modernere sperren, al zou dat ook goed zijn voor een E36 sper en da's gewoon een old school lamellensper dat niet noemenswaardig afwijkt van het E21 en E30 diff volgens mij. Lastig!
Zelf adviseert Brezan Champion 75W140 Limited Slip GL 5 en die hebben ze iig in huis, maar tsja dat ken ik helegaar niet
Zowel Kroon als Champion hebben BMW MSP/A (Motorsport) vrijgave, maar ja wat kan ik daarmee. Dat is voor modernere sperren, al zou dat ook goed zijn voor een E36 sper en da's gewoon een old school lamellensper dat niet noemenswaardig afwijkt van het E21 en E30 diff volgens mij. Lastig!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Brr ik zou geen risico nemen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18692
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Precies, gewoon wisselen en geen olie erin. Dat kan wel na de Eifel, als Hans het weer voorradig heeft.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Droger dan dit gaat het niet worden Koos.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Ik heb in mijn sperretje KROON Classic gear LS 90:
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... s-90/1146/
Staat standaard bij 323i e21 met sper:
http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... nt:331027/
http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/p ... s-90/1146/
Staat standaard bij 323i e21 met sper:
http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... nt:331027/
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29321
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Top thanks, die ga ik ook even proberen. Moet toch zorgen voor een leuk oliespoor tenslotte
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29321
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Oh dan hou ik je toch liever achter me haha!
Ik heb nog even contact gehad met Raymond en met de dealer. De dealer heeft een speciale sperdiffolie van BMW zelf (75W-140 LS) met BMW MSP/A vrijgave, net als de sapjes van Kroon en Champion. Deze is door BMW officieel toegelaten voor alles vanaf de E36. Aangezien de E36 sperretjes ook gewoon old school lamellensperren waren die identiek zijn aan die van E21 en E30, moet dat gewoon goed zijn. Niet zo gek dat BMW geen moeite meer heeft gedaan om toelating op touw te zetten voor die paar E21 en E30 sperren ook natuurlijk. Prima, voor 20 euro de liter gaat die er morgen in en dan maar een schietgebedje
Ik heb nog even contact gehad met Raymond en met de dealer. De dealer heeft een speciale sperdiffolie van BMW zelf (75W-140 LS) met BMW MSP/A vrijgave, net als de sapjes van Kroon en Champion. Deze is door BMW officieel toegelaten voor alles vanaf de E36. Aangezien de E36 sperretjes ook gewoon old school lamellensperren waren die identiek zijn aan die van E21 en E30, moet dat gewoon goed zijn. Niet zo gek dat BMW geen moeite meer heeft gedaan om toelating op touw te zetten voor die paar E21 en E30 sperren ook natuurlijk. Prima, voor 20 euro de liter gaat die er morgen in en dan maar een schietgebedje
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: olie motor, versnellingsbak en diff.
Die is raak!uwbuurman wrote:nee. das mijn taak.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm