Henna M10B20 EFIgnition
Re: Henna 327i
Na weer veel te lang geleden terug de draad opgepikt, en terug aan de E21 gevlogen. Ik ben voorlopig helemaal bij met mijn werk, en hoop nu eens even door te kunnen sleutelen aan de BMW.
Allereerst de M10B20 uit Slovenie aanpakken. Ik heb besloten om niet verder te gaan met de bijhorende electronica en stuurdoos van Nectune die er allemaal bij zat (allemaal Honda).
Maar na veel informeren besloten om over te schakelen op KMS, en van nul beginnen met één bobijn per cilinder, duel stage injectoren en alles geregeld door één stuurdoos.
Gelukkig heb ik een collega die regelmatig een Porsche motor ombouwd naar KMS die me hier bij gaat helpen. De bedoeling is dan ook dat hij achteraf bij kronenburg motorsport op de waterrem compleet gaat gemapt worden. Ik ben toch wel eens benieuwd of er werkelijk 180 pk gaat uitkomen. verder gaat de begrenser ook naar 8000 tr/min ipv 7400 tr/min. Met de nieuwe tuimelaars moet dat mogelijk zijn.
Verder ben ik nog volop aan het stralen aan het onderstel, rubbers worden vervangen door strongflex en de schroefset is de oude van Bartgouda (Race Performance Modified staat er op de stickers) maar als je de stickers er af trekt is het wel degelijk overal GAZ wat er op staat, waar ik eigenlijk wel blij mee ben, het is toch iets gekend in ieder geval...
Het blokje
de kilometers kabelboom die weg gaan
Zandstralen begint leuk te worden!
Onderstel delen gepoedercoat
Allereerst de M10B20 uit Slovenie aanpakken. Ik heb besloten om niet verder te gaan met de bijhorende electronica en stuurdoos van Nectune die er allemaal bij zat (allemaal Honda).
Maar na veel informeren besloten om over te schakelen op KMS, en van nul beginnen met één bobijn per cilinder, duel stage injectoren en alles geregeld door één stuurdoos.
Gelukkig heb ik een collega die regelmatig een Porsche motor ombouwd naar KMS die me hier bij gaat helpen. De bedoeling is dan ook dat hij achteraf bij kronenburg motorsport op de waterrem compleet gaat gemapt worden. Ik ben toch wel eens benieuwd of er werkelijk 180 pk gaat uitkomen. verder gaat de begrenser ook naar 8000 tr/min ipv 7400 tr/min. Met de nieuwe tuimelaars moet dat mogelijk zijn.
Verder ben ik nog volop aan het stralen aan het onderstel, rubbers worden vervangen door strongflex en de schroefset is de oude van Bartgouda (Race Performance Modified staat er op de stickers) maar als je de stickers er af trekt is het wel degelijk overal GAZ wat er op staat, waar ik eigenlijk wel blij mee ben, het is toch iets gekend in ieder geval...
Het blokje
de kilometers kabelboom die weg gaan
Zandstralen begint leuk te worden!
Onderstel delen gepoedercoat
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Henna M10B20 KMS
Mooi Nick!
Wanneer wil je haar op de weg hebben?
Wanneer wil je haar op de weg hebben?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Henna M10B20 KMS
September is de doelstelling om klaar te zijn...
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: Henna M10B20 KMS
Ik weet niet wat de exacte ingewanden zijn van de motor, maar 180 pk moet wel lukken. Naar 8000 tr/min moet mogelijk zijn met versterkte tuimelaars, enkel even opletten dat je geen zwevende kleppen gaat creëren. En wat betreft de ITB's, s14 46mm vermoed ik zo? Zelf had ik de stuurbekrachtiging eraf gelaten want daar gaan weer een beetje pk's verloren haha. Maar ik denk dat dit zeker goed gaat komen
Mvg, Krijn
Mvg, Krijn
Re: Henna M10B20 KMS
Hoi Krijn, aan de motor is reeds het volgende gedaan:
- Mahle high compression pistons and piston rings
- head lowered and ported + polished
- titanium valve springs
- Schrick 308° camshaft
- new valve seats
- S14 ITB's matched with the head
- dual stage injection (verstuiver vlak bij de gasklep en ééntje 10 cm verder voor op hoge toeren)
- S65 exhaust manifold, port matched with the head
- CNC custom made pulleys (lightweight)
- flywheel CNC lightened and balanced
- billet aluminium rocker arms
- new oil pump
Nu volop bezig met de benodigde sensors te zoeken, de brandstofrails aan te passen, nieuwe drukregelaar, injectoren reinigen etc.
Grtn
- Mahle high compression pistons and piston rings
- head lowered and ported + polished
- titanium valve springs
- Schrick 308° camshaft
- new valve seats
- S14 ITB's matched with the head
- dual stage injection (verstuiver vlak bij de gasklep en ééntje 10 cm verder voor op hoge toeren)
- S65 exhaust manifold, port matched with the head
- CNC custom made pulleys (lightweight)
- flywheel CNC lightened and balanced
- billet aluminium rocker arms
- new oil pump
Nu volop bezig met de benodigde sensors te zoeken, de brandstofrails aan te passen, nieuwe drukregelaar, injectoren reinigen etc.
Grtn
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
-
- E21 Fanatic
- Posts: 277
- Joined: Sat Jan 10, 2015 4:13 pm
- My E21(s): '78 bmw 316
- Location: Ovezande, Zeeland
Re: Henna M10B20 KMS
Kijk dat zijn nog eens leuke ingewanden voor een motor. Net jammer dat die billet tuimelaars zo vreselijk duur zijn. Ik vraag me af of de 180 pk wel haalbaar is na het kijken van de nokkenas, het is een beetje een twijfel. Want nu gaat er heel veel van gevraagd worden van de motor. Het zal uiteraard lukken enkel zit je vermoedelijk wel aan de max, net als de kopbouten. Zelf ga ik ARP headstuds erin zetten, zit beter vast iets wat je wel wilt met een 7750 tr/min rammelende m10 . Maar gezien de ingewanden, de kms, de uiteindelijke tunner en het enthousiasme van je zelf, kan dit niet verkeerd gaan.
Mvg, Krijn
Mvg, Krijn
-
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 96
- Joined: Mon May 12, 2014 1:27 pm
- My E21(s): BMW E21 V8 '78
- Location: Borne Holland
Re: Henna M10B20 KMS
Iedereen heeft weer de kriebels volgens mij! Mooie vorderingen, en ben heel benieuwd hoeveel pk dat mooie blokje gaat krijgen! KMS werkt sowieso mooi en aan kronenburg gaat het ook niet liggen!
Succes!
Succes!
Re: Henna M10B20 KMS
Vandaag nog naar de rode 315 gaan kijken die Remy wist staan, eigenlijk wist ik al op voorhand dat wanneer ik ging kijken ik verkocht was.
Bij deze dus gekocht
Wat de plannen zijn weet ik nog niet, het kan zijn dat hij blijft, maar dat is nog niet zeker...
Hij heeft echt veel weg van mijn restauratieproject, alleen is de kas nog beter...
normaal staat hij begin volgende week thuis...
Ondertussen volop aan het zandstralen aan de resterende delen van het onderstel.
Bij deze dus gekocht
Wat de plannen zijn weet ik nog niet, het kan zijn dat hij blijft, maar dat is nog niet zeker...
Hij heeft echt veel weg van mijn restauratieproject, alleen is de kas nog beter...
normaal staat hij begin volgende week thuis...
Ondertussen volop aan het zandstralen aan de resterende delen van het onderstel.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Henna M10B20 KMS
Mooi weer. Gaan we je project ook nog zien binnenkort? Je heb nu tijd genoeg gehad
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4550
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Henna M10B20 KMS
Benieuwd naar de upgrades Nick, pracht blokje zo te zien.
Proficiat met de aankoop, ik heb zelf ook geinformeerd maar die jongen vond toen van alles uit om toch maar niet te moeten afspreken. De prijs die hij mij had gezegd was ook lager dus mss had hij daar spijt van en wilde hij niet meer aan die prijs verkopen. uiteindelijk blij dat ik het niet heb gedaan want persoonlijk gaat een 315 mij snel gaan vervelen. Volgens Remy een leuk autootje .. benieuwd naar je plannen met die kleine 4 pitter
Grtz
Gerrit
Proficiat met de aankoop, ik heb zelf ook geinformeerd maar die jongen vond toen van alles uit om toch maar niet te moeten afspreken. De prijs die hij mij had gezegd was ook lager dus mss had hij daar spijt van en wilde hij niet meer aan die prijs verkopen. uiteindelijk blij dat ik het niet heb gedaan want persoonlijk gaat een 315 mij snel gaan vervelen. Volgens Remy een leuk autootje .. benieuwd naar je plannen met die kleine 4 pitter
Grtz
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://www.facebook.com/pages/Thielema ... 1227513195
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4531
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Henna M10B20 KMS
Mooi Nick! 2 litertje met dubbele webertjes erin en ju.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Henna M10B20 KMS
@ Peter, voor jou is het maar een half uurtje rijden, kom gerust af om te zien, bier staat altijd fris
@ Gerrit, ik weet niet wat hij eerst vroeg, maar ik denk dat ik een correcte prijs betaald heb.
Het is gewoon de kei harde kas die mij overtuigd heeft, het is niet meer de eerste lak, maar wel super goed gespoten, je moet echt met een vergrootglas gaan zoeken om foutjes te vinden...
Wat ik er mee ga doen weet ik zelf niet, maar als hij blijft dan moet de motor sowieso vervangen worden door iets anders
@ Gerrit, ik weet niet wat hij eerst vroeg, maar ik denk dat ik een correcte prijs betaald heb.
Het is gewoon de kei harde kas die mij overtuigd heeft, het is niet meer de eerste lak, maar wel super goed gespoten, je moet echt met een vergrootglas gaan zoeken om foutjes te vinden...
Wat ik er mee ga doen weet ik zelf niet, maar als hij blijft dan moet de motor sowieso vervangen worden door iets anders
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12001
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Henna M10B20 KMS
Ik weet het Nick. Tijd is beperkt tegenwoordig zoals bij iedereen!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.