Uwbuurman: [e12] 1980 528i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dan door naar de tank. Die is bij een e12/e28 bijna altijd verrot, naast de vulhals. Dat komt omdat daar 3 ontluchtingspijpjes zitten waar zich modder en andere rommel verzamelt, omdat dat precies in de lijn van het rechter achterwiel zit. Dus alles wat dat achterwiel opgooit, komt daar terecht en na jaren vocht en vuil is je tank rot. Zo heb ik al een stuk of 3 van slopers gehaald, allemaal daar verrot. Maar omdat deze auto kennelijk niet veel heeft geleden van rijden, had ik goede hoop! Kijk alleen al hoe mooi de ontluchtingsslangen zijn, die vanaf de tank naar het ontluchtingstankje in de kofferruimte lopen.
Die slangetjes lopen door het kuipje om het tankklepje langs de vulhals naar beneden. Daar zit een rubber flap die de boel afdekt. En daaronder…..
Kijk je op het vuil op de tank, bij de 3 pijpjes…
Deze tank verwijderd en die was daar dus niet rot! Het was een mooie tank en rondom wel wat plekjes, een randje wat ik zou moeten lassen, maar rondom dicht! Echter, je lees al “was”, stond de tank al bijna 22 jaar halfvol met benzine, aangetrokken vocht en andere ellende, dus deze tank was van binnenuit opgevreten. Allemaal losse roestschilfers. Nou kan je een tank van binnenuit coaten, maar deze was zo roestig, die losse roest is metaal dat nooit meer terugkomt, dus de wanddikte is aardig afgenomen. Oplossing? Pinnen!
Deze nieuwe tank is een reproductie, maar zeer goede kwaliteit. Enige is dat hij overduidelijk niet zwart. Dat wordt nog een rondje opschuren en zwarte epoxy spuiten. Verder erg blij!
Die slangetjes lopen door het kuipje om het tankklepje langs de vulhals naar beneden. Daar zit een rubber flap die de boel afdekt. En daaronder…..
Kijk je op het vuil op de tank, bij de 3 pijpjes…
Deze tank verwijderd en die was daar dus niet rot! Het was een mooie tank en rondom wel wat plekjes, een randje wat ik zou moeten lassen, maar rondom dicht! Echter, je lees al “was”, stond de tank al bijna 22 jaar halfvol met benzine, aangetrokken vocht en andere ellende, dus deze tank was van binnenuit opgevreten. Allemaal losse roestschilfers. Nou kan je een tank van binnenuit coaten, maar deze was zo roestig, die losse roest is metaal dat nooit meer terugkomt, dus de wanddikte is aardig afgenomen. Oplossing? Pinnen!
Deze nieuwe tank is een reproductie, maar zeer goede kwaliteit. Enige is dat hij overduidelijk niet zwart. Dat wordt nog een rondje opschuren en zwarte epoxy spuiten. Verder erg blij!
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Dan door naar de vooras. Ook een vies loeder.
Veerpoten eraf gehaald en gedemonteerd. De toplagers waren uiteraard gaar
Nieuwe besteld. OEM BMW.
Toen dat er allemaal vanaf was, kon ik het subframe omdraaien en zag ik de sleepogen. Dacht dat ze wat krom waren, maar ze zijn gaar… Doorgesleten en kapot.
Dat subframe heb ik in de oud ijzerbak gedonderd. Ik had nog twee andere e12 subframes voorzijde. De ene was een m20subframe, die is inmiddels ook onderweg naar de hoogovens, de andere was een supernet m30 subframe, dus die is nu voorbestemd voor de poedercoater.
En zo bouw ik verder aan mijn stapeltje onderdelen. Nog wat sfeerplaatjes.
Veerpoten eraf gehaald en gedemonteerd. De toplagers waren uiteraard gaar
Nieuwe besteld. OEM BMW.
Toen dat er allemaal vanaf was, kon ik het subframe omdraaien en zag ik de sleepogen. Dacht dat ze wat krom waren, maar ze zijn gaar… Doorgesleten en kapot.
Dat subframe heb ik in de oud ijzerbak gedonderd. Ik had nog twee andere e12 subframes voorzijde. De ene was een m20subframe, die is inmiddels ook onderweg naar de hoogovens, de andere was een supernet m30 subframe, dus die is nu voorbestemd voor de poedercoater.
En zo bouw ik verder aan mijn stapeltje onderdelen. Nog wat sfeerplaatjes.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gaaf weer!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooie stappen! Grappig om te zien dat de E12 net als de E28 die 3 ontluchtingsslangetjes heeft, minder dat het ontwerptechnisch de plaats is waar de meeste modder zich verzamelt. In elk geval weer lekker bezig!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
E12 en e28 tank zijn dan ook 100% gelijk, net als de ramen en veel blik tussen schutbord voor en rugleuning achter. Maar dat ontwerp, inderdaad, een goede modderkuip had al geholpen. Zelfde geknoei als dat ontluchtingstankje bij de e30.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Tussen alle andere werkjes en werken aan auto’s door, piel ik mooi verder aan de e12. En dan niet echt aan de e12 zelf, maar aan de diverse onderdelen. Die tank is inmiddels geschuurd en ligt klaar om netjes zwart gespoten te worden. Mijn spuiter heeft echter nog geen tijd.
Onderstel uit elkaar gepeuterd en schoongekrabd.
Lagers eruit geperst, dat vet was wel klaar. Denk eerste montage, gelet op de kilometers van de auto en de kleur van het vet.
Heuse SKF zat er in
Daarna alle spulletjes uitgezocht voor de coater.
En alles bij de coater op de pallet.
Ik vrees dan altijd dat ik minder spullen terugkrijg dan dat er heen gegaan zijn, maar niks is minder waar, ik kreeg zelfs meer terug… Een stang die niet van mij was, zat erbij dit keer. Netjes gebeld, maar hoefde niet terug. Tja. Weekje na afgifte was alles gestraald en gecoat. Dat is toch net een soort kerst, een kofferbak vol pakketjes.
Onderstel uit elkaar gepeuterd en schoongekrabd.
Lagers eruit geperst, dat vet was wel klaar. Denk eerste montage, gelet op de kilometers van de auto en de kleur van het vet.
Heuse SKF zat er in
Daarna alle spulletjes uitgezocht voor de coater.
En alles bij de coater op de pallet.
Ik vrees dan altijd dat ik minder spullen terugkrijg dan dat er heen gegaan zijn, maar niks is minder waar, ik kreeg zelfs meer terug… Een stang die niet van mij was, zat erbij dit keer. Netjes gebeld, maar hoefde niet terug. Tja. Weekje na afgifte was alles gestraald en gecoat. Dat is toch net een soort kerst, een kofferbak vol pakketjes.
Last edited by uwbuurman on Wed Dec 20, 2023 7:03 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Ter voorbeeld de schakelplaat even uitgepakt. Je ziet de boutjes en de stop in het midden nog zitten, voor het coaten dek ik alles af wat niet gecoat moet worden. Dat scheelt draad of oplegvlak schoonmaken nadien.
Ter herinnering, zo was die schakelplaat bij demontage
Daarna ook de aandrijfassen aangepakt, dat doe ik allemaal zelf, behalve het verzinkwerk.
Zo waren ze, zie ook pagina 19.
Eerst helemaal demonteren, schoonmaken en ontvetten, bij de bovenste zie de freessporen van de draaibank mooi terugkomen. Bijna geen roest, dat is erg fijn. De onderste moet nog verder schoongemaakt worden.
Daarna epoxy, zwart.
Ter herinnering, zo was die schakelplaat bij demontage
Daarna ook de aandrijfassen aangepakt, dat doe ik allemaal zelf, behalve het verzinkwerk.
Zo waren ze, zie ook pagina 19.
Eerst helemaal demonteren, schoonmaken en ontvetten, bij de bovenste zie de freessporen van de draaibank mooi terugkomen. Bijna geen roest, dat is erg fijn. De onderste moet nog verder schoongemaakt worden.
Daarna epoxy, zwart.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18691
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Revisiesetjes erbij, mooi hoe dat spul echt ontzettend origineel lijkt. Ik zie letterlijk geen verschil tussen de oude, originele stofhoezen en de nieuwe, afgezien van de staat, uiteraard. Het revisiesetje komt met ruimvoldoende vet en twee klemmen voor de hoes.
En dan dus monteren
Vervolgens ook de pitmanarmen van de stuurinrichting schoongemaakt, behandeld en in de epoxy gezet.
Ook de naven/asstompen van de achteras
En dan dus monteren
Vervolgens ook de pitmanarmen van de stuurinrichting schoongemaakt, behandeld en in de epoxy gezet.
Ook de naven/asstompen van de achteras
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Gewoon gaaf.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2393
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mooi werk, mooie nieuwe spullen straks onder je e12!
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11782
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Mjammie!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3019
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
mooi werk hoor, dat wordt een knap e12je
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29320
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Poeh, da's weer een flink pakket therapeutisch miereneuken maat, fraai!
Regards/groeten, Jeroen