Page 3 of 7

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 08, 2016 9:45 pm
by Jakob E21
Peter V. wrote:Al de storingstabellen die ik op internet kan vinden gaan over twee zaken:

* Ontsteking.
* Oude brandstof/verkeerde brandstof.

* De verhalen bij de ontsteking gaan over kabelsets tot vervangen condensator (Ronde tonnetje naast de verdeler) tot uitwisselen complete verdeler.

* Het tweede verhaal is over oude brandstof en vooral wat na een winterstop de zogenaamde brandstof met ethanol erin kan doen met je carburateurs. Nu kunnen we gezien de zwarte/natte bougies er wel vanuit gaan dat jij voldoende brandstof krijgt.

Je kan eens proberen om een andere ontsteking op te zoeken en die te plaatsen.
Ik ga eens wat meer snuffelen in de garage van Ite. Heb jij voor mij de juiste typenummers uit de vraagbaak? (heb er een besteld, maar nog niet in huis..)

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sun Oct 09, 2016 10:29 am
by uwbuurman
Leuke foto's!

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sun Oct 09, 2016 1:02 pm
by Jakob E21
uwbuurman wrote:Rotortje gaat wel de goede kant op??
Daar ga ik wel van uit. Ontsteking zat bij de motor, dus lijkt me de juiste. Ook past een verkeerde niet, want de groeven zitten dan schuin de andere kant op, dus die krijg je er waarschijnlijk niet eens in?

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sun Oct 09, 2016 2:11 pm
by Peter V.
Jakob E21 wrote:
Peter V. wrote:Al de storingstabellen die ik op internet kan vinden gaan over twee zaken:

* Ontsteking.
* Oude brandstof/verkeerde brandstof.

* De verhalen bij de ontsteking gaan over kabelsets tot vervangen condensator (Ronde tonnetje naast de verdeler) tot uitwisselen complete verdeler.

* Het tweede verhaal is over oude brandstof en vooral wat na een winterstop de zogenaamde brandstof met ethanol erin kan doen met je carburateurs. Nu kunnen we gezien de zwarte/natte bougies er wel vanuit gaan dat jij voldoende brandstof krijgt.

Je kan eens proberen om een andere ontsteking op te zoeken en die te plaatsen.
Ik ga eens wat meer snuffelen in de garage van Ite. Heb jij voor mij de juiste typenummers uit de vraagbaak? (heb er een besteld, maar nog niet in huis..)
Als ik straks thuis ben zal ik eens e.e.a. opzoeken. Zorg dat je niet de rotor van een electronische ontsteking neemt want die hebben een andere weerstandswaarde.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sun Oct 09, 2016 6:56 pm
by Peter V.
Wat heb je dus erop zitten:

* Verdeler:
- Boschnummer: 0231181017 -- BMWnummer: 12 11 1 360 692

* Verdeelkap:
- BMWnummer: 12 11 1 363 423

* Rotor ( 5kOhm)
- Boschnummer: 1234332208 -- BMWnummer: 12 11 1 362 221

* Condensator:
- Boschnummer: 1237330295 -- BMWnummer: 12 11 1 267 413

* Bobine:
- Boschnummer: 0221119035 -- BMWnummer: 12 13 1 359 637

Dat is allemaal voor een BMW 316 tot half 1980.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 15, 2016 2:45 pm
by Jakob E21
Peter V. wrote:Langzaam komt je er wel Jakob.
OK, je heb dus geprobeerd al met een juiste kabel. Ik begrijp uit je verhaal dat er twee cylinders geen vonk krijgen? Dit verhaal over de contactpunten van de twee cylinders kan niet. Jouw as van de verdeler is niet krom en de contactpunten zitten gewoon goed op de grondplaat dus dit zou goed moeten werken.

We hebben vanmiddag al de bougies gewisseld dus dat kunnen we ook afschrijven. Kabelset is vanmiddag ook al gewisseld dus dat zou het ook niet mogen zijn. Wellicht toch nog de rotor en/of verdeelkap nader bekijken. Het jammere is volgens mij dat je deze niet kan nemen van de electronische ontsteking (Type rotor hoort namelijk bij een contactpunt ontsteking).

Ik ga ook eens verder kijken of ik wat kan opzoeken.
Deze week onderdelen bestelt. Vandaag vervangen: rotor, verdelerkap, bobine en condensator. Dit was alles wat nog los te bestellen is zonder een hele distributor te moeten kopen ;) Helaas, geen resultaat. Nog steeds wel vonk op cilinder 1 en 2, niet op cilinder 3+4. Twee sets bougies, dus daar ligt het niet aan. Ondertussen drie kabelsets verder, dus daar ligt het ook niet aan.

Ik weet het echt niet meer. Enige volgende optie is het hele ontstekingswerk nieuw te bestellen. Dat zou me een euro of 300 kosten als ik het een beetje goed heb gezien.. Het jammere is dat het maar een test is, ik kan niets ontdekken dat stuk is aan de huidige onderdelen, duur gokje dan..
Iemand nog ideeën?

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 15, 2016 5:44 pm
by Peter V.
Klinkt stom wellicht maar heb je een goede massa aansluiting van je motorblok naar de cas? Leg eens een extra massakabel aan. Vaak zit deze bij de dynamo.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 15, 2016 7:26 pm
by Jakob E21
Een massaprobleem zal het ook niet zijn, geloof ik niet.
Net nog wat meer testjes gedaan. Blijft wel vonken op cyl 1+2 en niet op 3+4. Op de verdeelkap zitten 1+2 onderaan en 3+4 bovenaan. Dus het lijkt erop dat er toch iets scheef zit waardoor hij onderaan wel contact maakt en bovenaan niet. Morgen eens afstand meten om te zien of daar verschil in zit op de verschillende posities van de rotor. Als daar verschil uitkomt zit hij scheef, dan maar eens bedenken hoe dat recht te krijgen is..

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sun Oct 16, 2016 11:26 am
by Peter V.
Blijft raar. Nieuwe rotor en verdeelkap. Kunnen eigenlijk niet scheef. Enige wat scheef gemonteerd kan zijn is de contactpunten maar die staan goed.

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sun Oct 16, 2016 12:53 pm
by janimati
maar als de rotor scheef staat tegenover de verdeelkap zou ie toch de kontakten moeten raken , anders moet ie wel heel erg scheef oid zijn om de vonk niet te laten overspringen, lees even terug ,is dus electronische ontsteking : ontstekingsmodule stuk

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sun Oct 16, 2016 2:33 pm
by Jakob E21
Het is geen elektronische ontsteking, dat was de oude motor. Deze is conventioneel. Maar ik bedenk me ineens: ik gebruik de kabelboom die bij de motor hoort, en deze heeft hetzelfde vierkante stekkerblok bij de zekeringkast als het oude blok met elektronische ontsteking had. Maar zou het kunnen zijn dat ik nu een zekering mis danwel verkeerd zit? Dus hetzelfde vierkante stekkerblok maar met een iets andere stekker layout voor de ontsteking? Ik heb zoveel mogelijk de bekabeling gebruikt van het nieuwe blok, dus de juiste bekabeling naar bobine etc zou er moeten zijn. Alleen de zekeringkast is nog 'oud'. Iemand die hier meer van weet, of wel eens van een blok met elektronische ontsteking naar een blok met conventionele ontsteking is gewisseld?

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 22, 2016 1:35 pm
by Jakob E21
Progressie:

Motor loopt! Eindelijk! Hoe heb ik het uiteindelijk opgelost?
Op de motor zat een conventionele ontsteking. Het contact wat elke kwart-draai even naar de zijkant moet worden geduwd (en kan worden afgesteld) stond blijkbaar toch ergens scheef. Daardoor duwde hij bij de ene het contact 5-10mm weg, bij de andere twee maar 0-1mm. Dat klopt niet helemaal. Om dit op te lossen heb ik bij http://www.hot-spark.eu een ombouwsetje naar elektronische ontsteking gekocht. Deze hoeft namelijk geen contact te maken, de speling moet gewoon tussen de 1-10mm zijn, dus een beetje scheef draaien zou daar geen invloed op moeten hebben. En dat blijkt: het loopt, en op 4 cilinders. Ik denk overigens dat de hele module niet heel scheef draait, want de gemeten afstand bleef ongeveer gelijk. De oude (conventionele) ontsteking zal van binnen gewoon gaar zijn geweest. Wat een simpele techniek eigenlijk trouwens. Toch leuk om dat nu ook van binnen een stuk beter te begrijpen allemaal.

Super dus, nu verder met een kleine kvs-lek en wat brakke banden etc. Maar het is weer een stuk leuker :mrgreen:

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 22, 2016 8:10 pm
by uwbuurman
Top!!

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 22, 2016 8:47 pm
by 323baur
Gefeliciteerd!

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Posted: Sat Oct 22, 2016 9:38 pm
by Peter V.
Mooi zo. Weer een probleem opgelost.

En hoe staat de carburateur afgesteld? Loopt ze netjes?