Jellis' 315 1983
Jellis' 315 1983
Hoi allemaal,
Ik zal me bij dezen even voorstellen.
Ik ben Jellis, 28 jaar en woonachtig in het mooie Achterhoek. Ik ben sinds 4 september '21 eigenaar van deze mooie BMW. Op 24 mei is deze van (ik meen Slovenië) geïmporteerd naar Nederland. De vorige eigenaar kwam daar ook vandaan en wist me te vertellen dat hij deze auto bij een lokale garage had zien staan, waar ze bezig waren de auto op te knappen. Meermaals is hij langsgegaan bij de garage om te kijken naar de auto en de restauratie te volgen. Toen dit op zijn eind liep, heeft hij aangedrongen de auto te willen kopen, waarna hij samen met de auto naar Nederland is verhuisd.
De auto stond in eerste instantie op marktplaats, waar ik hem voor het eerst zag. Toen ik de knoop had doorgehakt om te gaan kijken, zag ik dat de advertentie niet meer beschikbaar was. (zul je net zien ....) gelukkig kon ik de beste man nog bereiken omdat ik zijn contactgegevens nog had.
Na de bezichtiging was ik eigenlijk meteen verkocht. De auto ziet er superstrak uit, al mankeerde er technisch wel het een en ander aan.
De motor maakte een hels kabaal en ook de aandrijving was niet fris meer. Toch de keus gemaakt hem te kopen en de rit vanuit Groningen terug naar de achterhoek verliep zonder problemen.
Wat ik er inmiddels al aan heb gedaan;
- Motor revisie;
nieuwe zuigerveren, lagers, pakkingen, distributieset, oliepompketting, cilinderkoprevisie, carburateur gereviseerd, motor afgesteld
- Alpina Replica's (nieuw) 6J voor, 7J achter,
met een paar knappe Falken ZIEX ZE 310 Ecorun banden 195/50 voor & 205/50 achter.
- MTS Technik schroefset gemonteerd (met Eibach veren)
- Nieuwe draagarmen, rubbers, fusee- en stuurkogels
- Voorwiellagers
- Remschijven voor
- Uitlijnen
- momo prototipo zwart lederen sportstuur
Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren, zo heb ik nog geen radio, antenne (is toch wel een gemis een beetje muziek)
ook maakt de achteras nog wel wat herrie, denk dat deze ook aan revisie toe is.
verder ook nog wat optische dingen zoals de chromen sierpees in het voorruitrubber en de sierlijst linksachter zitten wat gaten in. Maar al met al een mooie verschijning. Ik laat de foto's voor zich spreken;
Gr Jellis
Ik zal me bij dezen even voorstellen.
Ik ben Jellis, 28 jaar en woonachtig in het mooie Achterhoek. Ik ben sinds 4 september '21 eigenaar van deze mooie BMW. Op 24 mei is deze van (ik meen Slovenië) geïmporteerd naar Nederland. De vorige eigenaar kwam daar ook vandaan en wist me te vertellen dat hij deze auto bij een lokale garage had zien staan, waar ze bezig waren de auto op te knappen. Meermaals is hij langsgegaan bij de garage om te kijken naar de auto en de restauratie te volgen. Toen dit op zijn eind liep, heeft hij aangedrongen de auto te willen kopen, waarna hij samen met de auto naar Nederland is verhuisd.
De auto stond in eerste instantie op marktplaats, waar ik hem voor het eerst zag. Toen ik de knoop had doorgehakt om te gaan kijken, zag ik dat de advertentie niet meer beschikbaar was. (zul je net zien ....) gelukkig kon ik de beste man nog bereiken omdat ik zijn contactgegevens nog had.
Na de bezichtiging was ik eigenlijk meteen verkocht. De auto ziet er superstrak uit, al mankeerde er technisch wel het een en ander aan.
De motor maakte een hels kabaal en ook de aandrijving was niet fris meer. Toch de keus gemaakt hem te kopen en de rit vanuit Groningen terug naar de achterhoek verliep zonder problemen.
Wat ik er inmiddels al aan heb gedaan;
- Motor revisie;
nieuwe zuigerveren, lagers, pakkingen, distributieset, oliepompketting, cilinderkoprevisie, carburateur gereviseerd, motor afgesteld
- Alpina Replica's (nieuw) 6J voor, 7J achter,
met een paar knappe Falken ZIEX ZE 310 Ecorun banden 195/50 voor & 205/50 achter.
- MTS Technik schroefset gemonteerd (met Eibach veren)
- Nieuwe draagarmen, rubbers, fusee- en stuurkogels
- Voorwiellagers
- Remschijven voor
- Uitlijnen
- momo prototipo zwart lederen sportstuur
Er moet nog wel het een en ander aan gebeuren, zo heb ik nog geen radio, antenne (is toch wel een gemis een beetje muziek)
ook maakt de achteras nog wel wat herrie, denk dat deze ook aan revisie toe is.
verder ook nog wat optische dingen zoals de chromen sierpees in het voorruitrubber en de sierlijst linksachter zitten wat gaten in. Maar al met al een mooie verschijning. Ik laat de foto's voor zich spreken;
Gr Jellis
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Jellis' 315 1983
Welkom!
Mooie entree zo. Je bent al heel ver!!
Mooie entree zo. Je bent al heel ver!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Jellis' 315 1983
Zeker, da's een mooie start hier Jellis! Welkom en gefeliciteerd met een fraaie auto. Genoeg werk aan gehad, maar je bent zo te horen zelf niet onhandig, maakt zo te lezen goede keuzes, dan komen die laatste puntjes op de i ook wel, leuk! Heel veel plezier ermeeen hopelijk zien we je eens bij een toerrit ofzo!
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2388
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Jellis' 315 1983
Gaaf! Welkom Jellis! Hele leuke 315 heb je daar zo die alleen maar beter en mooier wordt.
Veel plezier ermee en blijf ook lekker (foto’s) posten hier.
Greetz,
Walter.
Veel plezier ermee en blijf ook lekker (foto’s) posten hier.
Greetz,
Walter.
Re: Jellis' 315 1983
Bedankt heren! Leuk om te zien dat dit forum nog zo actief is.
Ik kan gelijk al weer wat toevoegen aan de to-do list... haha
Ik reed van de week een klein stukje in de omgeving toen ik merkte dat de vrije slag op het koppelingspedaal steeds groter werd. Gelukkig was ik al onderweg naar huis, want ik kon op een gegeven moment de koppeling helemaal niet meer indrukken, dus dat werd schakelen zonder koppeling
Gelukkig lukt me dat aardig dus dat was verder geen probleem. Even een kijkje genomen achter het koppelingspedaal en jawel; de hoofdcilinder lekt. Ik heb een nieuwe besteld en die ga ik volgende week monteren. Eind deze maand moet hij voor de keuring dus dan moet het wel weer in orde zijn
Ik zal in deze thread daarvan nog wel wat foto's posten
Gr Jellis
Ik kan gelijk al weer wat toevoegen aan de to-do list... haha
Ik reed van de week een klein stukje in de omgeving toen ik merkte dat de vrije slag op het koppelingspedaal steeds groter werd. Gelukkig was ik al onderweg naar huis, want ik kon op een gegeven moment de koppeling helemaal niet meer indrukken, dus dat werd schakelen zonder koppeling
Gelukkig lukt me dat aardig dus dat was verder geen probleem. Even een kijkje genomen achter het koppelingspedaal en jawel; de hoofdcilinder lekt. Ik heb een nieuwe besteld en die ga ik volgende week monteren. Eind deze maand moet hij voor de keuring dus dan moet het wel weer in orde zijn
Ik zal in deze thread daarvan nog wel wat foto's posten
Gr Jellis
Re: Jellis' 315 1983
Vervang dan ook gelijk je hulpcilinder. Als die lekt, moet de hele boel los voor een nieuwe koppeling. Sindsdien vervang ik die preventief!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29267
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Jellis' 315 1983
Hoofdcilinder kun je niet lekker bij, meestal reviseer ik die. Werkcilinder meepakken is wel een goed idd en de kosten zijn het niet. Zit je ook maar één keer te klooien met ontluchten. Check dan ook gelijk even de slang naar de werkcilinder, die zal ook wel op leeftijd zijn.
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP
- Posts: 1144
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Jellis' 315 1983
Nette auto, mooi bijhouden en van genieten
Re: Jellis' 315 1983
Jaa daar ben ik weer, met wat beloofde foto's. Een mooie dag uitgekozen om te gaan sleutelen haha
Ik had een kameraad gevraagd of hij een plekje vrij had op de hefbrug, op de oprit was dit wat lastiger geweest.
ik heb geen foto's gemaakt van de onderkant van de auto, maar de hulpcilinder ben ik mee begonnen, op aanraden van Wilmo, waarvoor dank want die was inderdaad ook slecht. De rubber slang naar de werkcilinder zag er nog heel gaaf uit, geen droogtescheurtjes o.i.d. dus die heb ik laten zitten.
de werkcilinder was vrij eenvoudig te verwisselen. De rubberen mantel ervan was gescheurd en de plunjer daardoor aardig verroest, wat op zijn beurt de afdichting denk ik heeft beschadigd met het lekken tot gevolg. genoeg nattigheid aan de werkcilinder in ieder geval.
onder de motorkap was het iets lastiger, maar ik wilde wel graag de hoofdcilinder vervangen i.p.v. reviseren omdat ik bang was dat ik het reviseren zou verklooien. Dus, de leidingen van de hoofdremcilinder eraf, booster eraf, en toen kon het spul genoeg aan de kant om de hoofdcilinder te vervangen. hier zit de nieuwe al op zijn plek.
onderstaand de hoofdcilinder, waar ook veel nattigheid te zien is. Bijzonder vind ik dat ze dus beide lekten, en ze het beiden ogenschijnlijk tegelijkertijd hebben begeven...
vandaag de boel nog even ontluchten, daar zijn we niet meer aan toegekomen. Al met al zo'n 2,5u bezig geweest gisteren
Gr Jellis
Ik had een kameraad gevraagd of hij een plekje vrij had op de hefbrug, op de oprit was dit wat lastiger geweest.
ik heb geen foto's gemaakt van de onderkant van de auto, maar de hulpcilinder ben ik mee begonnen, op aanraden van Wilmo, waarvoor dank want die was inderdaad ook slecht. De rubber slang naar de werkcilinder zag er nog heel gaaf uit, geen droogtescheurtjes o.i.d. dus die heb ik laten zitten.
de werkcilinder was vrij eenvoudig te verwisselen. De rubberen mantel ervan was gescheurd en de plunjer daardoor aardig verroest, wat op zijn beurt de afdichting denk ik heeft beschadigd met het lekken tot gevolg. genoeg nattigheid aan de werkcilinder in ieder geval.
onder de motorkap was het iets lastiger, maar ik wilde wel graag de hoofdcilinder vervangen i.p.v. reviseren omdat ik bang was dat ik het reviseren zou verklooien. Dus, de leidingen van de hoofdremcilinder eraf, booster eraf, en toen kon het spul genoeg aan de kant om de hoofdcilinder te vervangen. hier zit de nieuwe al op zijn plek.
onderstaand de hoofdcilinder, waar ook veel nattigheid te zien is. Bijzonder vind ik dat ze dus beide lekten, en ze het beiden ogenschijnlijk tegelijkertijd hebben begeven...
vandaag de boel nog even ontluchten, daar zijn we niet meer aan toegekomen. Al met al zo'n 2,5u bezig geweest gisteren
Gr Jellis
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18672
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Jellis' 315 1983
Ha, mooi werk, zo. Tja, je weet natuurlijk niet hoelang alles al slecht is. Maar nu weer fris, geen luxe!!
Re: Jellis' 315 1983
Afgelopen weekend eindelijk het embleem vervangen op de kofferbak!
Nu weet een leek ook wat voor auto het is als ze achter mij rijden
Gr
Nu weet een leek ook wat voor auto het is als ze achter mij rijden
Gr
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11768
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Jellis' 315 1983
Tis een carburateur motortje.
Maar mooi zo!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.